Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko maskuliinisuus ja feminiinisyys vain subjektiivisia käsitteitä?

Vierailija
11.09.2024 |

Kuka voisi muka määritellä mitä on oikea maskuliinisuus ja feminiinisyys. Nuo ovat käsitteitä, jotka pohjautuvat ihmisten subjektiivisiin näkemyksiin.

Kommentit (182)

Vierailija
61/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisuudentaju liittyy asiaa siten että pidät pieniä eroja elämässä kaikkein merkittävimpinä, vaikka yhtäläisyydet ovat suurempia. 

Vierailija
62/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitteet määritellään yhteisesti, jotta keskustelu olisi mahdollista.

Mitä höpötät? Tässähän juuri keskustelemme ja kaikilla meillä on asiasta eri näkemys. 

Emme pystyisi edes keskustelemaan jos näkemykset olisivat merkittävästi erilaisia. 

No, käsityksemme nyt tuntuvat kuitenkin olevan melko erilaisia ja tässä kuitenkin keskustelemme. 

Se johtuu vain siitä, että ymmärrämme molemmat suurinpiirtein samoin käsitteet feminiini ja maskuliini. 

Toki jos kaikki ihmiset ymmärtäisivät ne täysin samalla tavalla, koko keskustelua ei olisi syntynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👧🏻:Minulla on äidin hankkima autismidiagnoosi ja olen ERITYINEN! Ette pysty ikinä ymmärtämään miten erityinen olen! Minun on saatava tehdä mitä haluan!

Ei me äidit "hankita" autismidiagnooseja, vaan lääkäri asettaa diagnoosin tutkimusten perusteella.

Mee siitä pilaamasta meidän autistien mainetta, höpsö. 

Vierailija
64/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötät? Tässähän juuri keskustelemme ja kaikilla meillä on asiasta eri näkemys. 

Emme pystyisi edes keskustelemaan jos näkemykset olisivat merkittävästi erilaisia. 

No, käsityksemme nyt tuntuvat kuitenkin olevan melko erilaisia ja tässä kuitenkin keskustelemme. 

Se johtuu vain siitä, että ymmärrämme molemmat suurinpiirtein samoin käsitteet feminiini ja maskuliini. 

Toki jos kaikki ihmiset ymmärtäisivät ne täysin samalla tavalla, koko keskustelua ei olisi syntynyt. 

Sinä ymmärrät kyllä käsitteiden alla olevan ajatuskulun ja semanttisen merkityksen erittäin hyvin, se on yhtäläisyyttä, mutta haluat vängätä poliittis-mielenterveydellisistä syistä. 

Vierailija
65/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👧🏻:Minulla on äidin hankkima autismidiagnoosi ja olen ERITYINEN! Ette pysty ikinä ymmärtämään miten erityinen olen! Minun on saatava tehdä mitä haluan!

Ei me äidit "hankita" autismidiagnooseja, vaan lääkäri asettaa diagnoosin tutkimusten perusteella.

Vammaisilta ei nyt kysytty yhtään mitään. 

Vierailija
66/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne on, koska ne ei ole absoluuttisia ja muuttumattomia. Se mitä missäkin yhteisössä ja yhteiskunnassa pidetään feminiinisenä ja maskuliinisena vaihtelee. 

Vierailija
67/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit ois pitänyt laittaa, että vammaiset älkää vaivautuko vastaamaan. Nyt on liian myöhäistä valittaa. 

Vierailija
68/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiallisestihan termit ja käsitteet ja niiden määritelmät muuttuvat paljonkin. Eivät ole pysyviä ja kiveenhakattuja. Ehkä tietynlaisissa murroskohdissa niiden merkityksistä kiistellään paljonkin. 

Vierailija
69/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös hyvä pitää erillään kysymys siitä, kuinka tarkasti tai "objektiivisesti" jaottelua maskuliinisiin ja feminiinisiin ominaisuuksiin voidaan tehdä, ja kysymys siitä, onko tällainen jaottelu hyödyllinen ja jos on niin missä käyttötarkoituksissa.

Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, että sille on hyödyllistä käyttöä lähinnä viihteessä, markkinoinnissa yms. toiminnassa, jossa ihmisten enemmistön mielipiteiden ja kokemusten ennustamisella on suuri merkitys. Sellaiseen tarkoitukseen näitä jaotteluja taas ei pitäisi käyttää, että niiden perusteella pidettäisiin esimerkiksi feminiiniseksi koettua miestä huonona tai kelvottomana.

Kyllä siitä on hyötyä siinä vaiheessa kun naispalomies ei jaksa nosta palkkia päältäsi ja kuolet siihen. 

En minä silloin tarvitse palomieheltä masku

Maailman vahvimmat ihmiset ovat järjestään maskuliinisia miehiä. 

Vierailija
70/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurinen käsitys on modernisti ilmaistuna fluid, biologinen ei.

Vierailija
71/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sua nolota toi oma viestin peukuttaminen noin monta kertaa? 😃

Vierailija
72/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne on, koska ne ei ole absoluuttisia ja muuttumattomia. Se mitä missäkin yhteisössä ja yhteiskunnassa pidetään feminiinisenä ja maskuliinisena vaihtelee. 

Paitsi että on olemassa pääpiirteitä jotka ovat kaikissa yhteisiä. 

Vierailija
73/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sua nolota toi oma viestin peukuttaminen noin monta kertaa? 😃

Vammainen hiljaa, kun sanotaan!

Vierailija
74/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin kiistaton fakta kaikissa maailman kulttuureissa että miesten maskuliininen lihasvoima on suurempi kuin naisten vastaava. 

Vierailija
75/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös hyvä pitää erillään kysymys siitä, kuinka tarkasti tai "objektiivisesti" jaottelua maskuliinisiin ja feminiinisiin ominaisuuksiin voidaan tehdä, ja kysymys siitä, onko tällainen jaottelu hyödyllinen ja jos on niin missä käyttötarkoituksissa.

Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, että sille on hyödyllistä käyttöä lähinnä viihteessä, markkinoinnissa yms. toiminnassa, jossa ihmisten enemmistön mielipiteiden ja kokemusten ennustamisella on suuri merkitys. Sellaiseen tarkoitukseen näitä jaotteluja taas ei pitäisi käyttää, että niiden perusteella pidettäisiin esimerkiksi feminiiniseksi koettua miestä huonona tai kelvottomana.

Kyllä siitä on hyötyä siinä vaiheessa kun naispalomies ei jaksa nosta palkkia päältäsi ja kuolet siihen. 

Maailman vahvimmat ihmiset ovat järjestään maskuliinisia miehiä. 

No miehiä ne tietenkin on, mutta mitä sä niiden "maskuliinisuudesta" tiedät? 

Vierailija
76/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysin kiistaton fakta kaikissa maailman kulttuureissa että miesten maskuliininen lihasvoima on suurempi kuin naisten vastaava. 

Toi on fysiologiaan liittyvä fakta, jolla ei mun mielestä oo oikein mitään tekemistä maskuliinisuuden ja feminiinisyyden käsitteiden kanssa. Kun ei kai tässä nyt fyysisistä piirteistä niinkään puhuta? 

Vierailija
77/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki jos kaikki ihmiset ymmärtäisivät ne täysin samalla tavalla, k

Sinä ymmärrät kyllä käsitteiden alla olevan ajatuskulun ja semanttisen merkityksen erittäin hyvin, se on yhtäläisyyttä, mutta haluat vängätä poliittis-mielenterveydellisistä syistä. 

Itse vänkäät, koska oletat, että 1) olen vihervassari ja 2) näin automaattisesti väärässä. Tässä keskustellaan nyt ihan jostain muusta kuin semanttisista merkityksistä. Sanoisitte suoraan vaan niin keskustelu helpottuisi. 

Vierailija
78/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskuliinisuus tarkoittaa miehiin liitettyjen ajatusten tunteiden ja käyttäytymisen joukkoa. Lihasvoiman merkittävä käyttö liitetään miesten käyttäytymiseen. 

Vierailija
79/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä se tähän liittyy? 

Vierailija
80/182 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina äänestänyt demareita ja äänestän jatkossakin. Oletan sinun ainoastaan olevan naurettavien woketrendien mukaan ajatuksiasi vaihtava mt-ongelmainen nainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan