18-vuotias tyttäreni on ensi kertaa kesätöissä, ja ihmettelee miten paljon siinä tienaa
Lapsi haki ja sai kivan kesätyöpaikan, jossa tienaa noin 11 euroa/tunti + ilta- ja sunnuntailisiä satunnaisesti. Eilen oikein ihmetteli, että hänhän tienaa päivässä parhaimmillaan 100 euroa, kun opiskelijalla verot on niin pienet. Lisäksi töissä on kuulemma tosi kivaa, siellä on muitakin samanikäisiä eikä tunnu lainkaan rankalta vaikka onkin asiakaspalvelutyötä.
Äidin mieltä lämmittää, kun lapsi saa hyvän ekan kesätyökokemuksen ja vähän rahaa opiskeluihin. Ja oppii rahan arvoa paremmin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Asuuko kotona ja saa ilmaisen asumisen ja ruuat?
Mitä sitten vaikka saisikin? Antaa nuoren iloita
Ihan mielenkiinnosta: miten on mahdollista, että jo 18v ikäinen vasta nyt havahtuu tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: miten on mahdollista, että jo 18v ikäinen vasta nyt havahtuu tuohon?
Lapsi ei ole ollut aiemmin kunnon kesätöissä. Oli yhtenä koronakesänä pari viikkoa, mutta se jäin 4 päiväksi kun töissä oli altistuminen. Joutui hakemaan kelasta korvausta menetetystä palkasta.
Muina kesinä on harrastanut kilpaurheilua, jonka ehdoilla ei saanut kesätöitä alle 18-vuotiaana.
Normaalisti lapsella on 50 euron kuukausiraha, ja siihen nähden kesätyö on varsinainen rahasampo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Saa käyttää kesätyörahansa ihan miten haluaa. Suunnittelee kuitenkin säästävänsä rahoja syksylle kun aloittaa opinnot.
Ensimmäiset työkokemukset on tärkeitä ja vaikuttavat paljon siihen, miten työelämän jatkossa vastaanottaa. Kyllähän se kovasti siitä arkipäiväistyy ja alkaa niitäkin päiviä tulemaan, kun herääminen ja työ maistuu puulta, mutta ehkä se on hyvä ennen opintoja kokeakin - malttaa opiskella loppuun saakka, kun ei työelämä ja raha maistu liian hyvältä ;)
Fiksu tyttö sinulla, kun ymmärtää säästää, vaikka ensituulahdusta omasta palkasta varmaan tuntuukin nyt erityiseltä. Toivottavasti muistaa myös nauttia kesästä ystävien kanssa :)
Muistan kanssa kun 2009 ensimmäisessä kunnon kesätyössäni sain 11 euroa tunnilta. Olin silloin siistijä teollisuudessa ja tuo raha tuntui ihan mielettömän isolta ja mietin, että hitsit miten saankaan nyt säästöön. Asuin silloin kotona ja olin opiskelemaan lähdössä ja voi vitsit miten oli kiva aloittaa opinnot kun oli omaa rahaa säästettynä. Nykyään on palkka 31 euroa tunnilta ja veroprosentti ihan riittävä 43 %. En asu Suomessa.
Nuori saa tienata verottomana aika paljon. Siitä saa hyvän kassan opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan 18 vuotias enää kotona asu
Vierailija kirjoitti:
18v oli 15 kun koronasekoilu alkoi. Sillä oli isojakin vaikutuksia nuoriin.
Tuli mieleeni pikkuveljeni, joka myös oli tyytyväinen kesätöiden palkkaan. Päätti jäädä asumaan vanhemmilleni laskiessaan, että jos hän saa x euroa kuukaudessa ja vanhemmat maksavat kaiken elämisen ei kannata muuttaa muualle. Äitii ohjasi hänet itsenäistymään omaa asuntoonsa ja miettimään raha-asiat uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleeni pikkuveljeni, joka myös oli tyytyväinen kesätöiden palkkaan. Päätti jäädä asumaan vanhemmilleni laskiessaan, että jos hän saa x euroa kuukaudessa ja vanhemmat maksavat kaiken elämisen ei kannata muuttaa muualle. Äitii ohjasi hänet itsenäistymään omaa asuntoonsa ja miettimään raha-asiat uudelleen.
Meillä velipoika osti asunnon, mutta ei muuttanutkaan itse vaan laittoi vuokralle ja jäi mamman lihapatojen äärelle. Kohta saa säästöillään ostettua toisen sijoituskämpän.
Kun on ilmainen ylläpito
Kannattaa valistaa mitä maksaa kun maksaa asumisen ja ruuat ja muut itse eikä VAIN huveja
Mulla on muutaman vuoden vanhempi tytär ja nautti myös jonkin aikaa nollaprosenteista ennakonpidätyksessä ja nyt kun on vakkariduunissa niin on suorastaan järkyttynyt siitä miten paljon ennakonpidätystä pitää maksaa :D. Olen todella iloinen siitä, että lapsi säännöllisesti tsekkailee veroprosenttiaan ettei mene yli ja koen äitinä onnistumisen tunteita.
Tosi kiva, että ap:n lapsi sai hyvän kokemuksen! Siitä se itsenäistyminen lähtee!
Ööh? Miksei muuttaisi omilleen asumaan. Melko lapsellisen oloinen. Pärjääköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten vaikka saisikin? Antaa nuoren iloita
Sitä, että kyllähän se palkka tuntuu hyvältä, kun elämä on ilmaista. Ja kyseessä ei ole lapsi, vaan aikuinen. Minun äidilläni oli tuon ikäisenä 2 lasta, ikäeroa 10 kk 25 päivää. Se tietysti on hyvä, että tykkää työstään. Minä olin 70-luvulla 14-vuotiaana kotiapulaisena perheessä, johon syntyi silloin kesällä vauva, ennestään yksi lapsi oli. Hoidin lapset ja tein kotityöt. Tänään varmaan sosiaaihuolto puuttuisi peliin. Yrittääkö aloittaja jotenkin painaa alas työttömiä, tuli semmoinen fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole ollut aiemmin kunnon kesätöissä. Oli yhtenä koronakesänä pari viikkoa, mutta se jäin 4 päiväksi kun töissä oli altistuminen. Joutui hakemaan kelasta korvausta menetetystä palkasta.
Muina kesinä on harrastanut kilpaurheilua, jonka ehdoilla ei saanut kesätöitä alle 18-vuotiaana
Normaalisti lapsella on 50 euron kuukausiraha, ja siihen nähden kesätyö on varsinainen rahasampo.
Puhu nyt hyvä ihminen edes nuoresta äläkä lapsesta. Kyseessä on täysi-ikäinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muutaman vuoden vanhempi tytär ja nautti myös jonkin aikaa nollaprosenteista ennakonpidätyksessä ja nyt kun on vakkariduunissa niin on suorastaan järkyttynyt siitä miten paljon ennakonpidätystä pitää maksaa :D. Olen todella iloinen siitä, että lapsi säännöllisesti tsekkailee veroprosenttiaan ettei mene yli ja koen äitinä onnistumisen tunteita.
Tosi kiva, että ap:n lapsi sai hyvän kokemuksen! Siitä se itsenäistyminen lähtee!
Siis sun nuori oikeasti kieltäytyy työstä, ettei tarvitse maksaa veroja kuin minimi vai mitä selität? Mun lapsi on 28 v ja vero% on 31 eikä hän kieltäyty bonuksista, kun niitä tulee maksuun.