Palstalaisten outo kuva varakkaiden elämästä
Joku kertoi tänään palstalla tienaavansa hyvin. Kuten arvata saattaa tätä seurasi lällättely ettei varmana pidä paikkaansa ja et olisi palstalla jos tienaisit 6500 €. Miksi?
Kaiken uhallakin kerron, että tienaamme mieheni kanssa säännöllisiä palkkatuloja 18 500 €/kk bruttona. Nettona tästä jää noin 10 000 €. Elämämme tuskin eroaa kovinkaan paljon vähemmän tienaavien elämistä. Aamulla pitää herätä, ulkoiluttaa lemmikit ja mennä töihin. Töiden jälkeen ajaa kotiin ja tehdä jauhelihakastiketta ja perunoita ruoaksi. Etätöissä joutaa palstailemaan välillä.
Mikä tässä on erilaista? Asunto ja autot ovat ehkä kalliimmat kuin keskivertokansalaisella ja kaupasta voi ostaa mitä mieli tekee. Siihen se jääkin. En minä istu iltaisin oopperassa vaan kyttään Aihe Vapaata ja selaan TikTokia. Viikonloppuisin mennään mökille tai sieneen, toki ravintolassakin käydään.
Ajatuksia?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tarkka käsitys ihmisten, jotka ovat miljonäärejä, elämästä. Perustuu siihen, että vietän näiden ihmisten kanssa aikaa, ja he ovat hyviä tuttuja.
Ristiriitaisinta heissä on piirre, kun nämä ihmiset leikkivät leikkiä, nimeltä "talous tiukalla". En tiedä mikä siinä on ideana? Esimerkiksi, kun mennään juomaan kuppi kahvia ja hetkeksi jutustelemaan. Nämä ihmiset tekevät ison numeron siitä kahdesta eurosta. Että löytyykö kolikkoina, kun etsii kaikki taskut ja nuppikukkarot läpikotaisin? Vai pitääkö maksaa kortilla, mutta sitten pitää sen verran jäädä saldoa, että kotimatkalla hakee sen punalaputetun eineskaalilaatikon ja tarjouskahvipaketin.
No, sitten kun kysellään kuulumisia, niin muina miehinä kertovat jostain, että tekivät jonkun kymmeniä tuhansia maksaneen lomareissun, tms.
Sinun miljonäärituttusi ovat tuollaisia hassuleja, mutta ehkä he eivät edusta kaikkia Suomen miljonäärejä? Kun sanot että sinulla on tarkka käsitys, niin joo, tarkka käsitys noista muutamasta kymmenestä hyvästä tutustasi, mutta jokunen muukin lienee.
Mutta uskon kyllä, et meidän rikkaatkin kursailevat. Ei kuulu suomalaisuuteen pröystäillä, mieluummin annetaan ymmärtää et pitää katsoa menojen päälle, sen parin euron kahvikupillisenkin osalta.
Ei kaikki miljonääritkään tietenkään ole samanlaisia keskenään.
Joillakin on hirveä tarve näyttää rikkautensa ja pröystäilemällä pönkittävät isoa egoaan tai kompensoivat huonoa itsetuntoaan. Öykkäröivät ja osoittavat valtavaa ylimielisyyttä tavallisia ihmisiä kohtaan.
Osa on sitten taas juuri sellaisia, että arjessa eletään hyvinkin pihistellen ja lasketaan säästettyjä senttejä. Tehdään oikeasti töitä rahan säästämiseksi. Nämä saattavat kulkea vanhoissa nuhjuisissa vaatteissa, vaikka varaa olisi hienompiinkin. Pihistely on näillä elämäntapa, ehkä jo lapsuudessa opittu ja se saattaa olla osasyynä siihen, että ovat kuitenkin oikeasti rikkaita. Onhan näitä tarinoita rikkaista, jotka menevät autokauppaan sen näköisinä, että autokauppias katsoo nenänvartta pitkin, että mahtaako tuolla olla varaa edes halvimpaan röttelöön, mutta sitten kuitenkin ostetaan käteisellä joku sadantonnin auto (joka ei kuitenkaan saa olla mitenkään huomiotaherättävä ja kalliin näköinen).
Vierailija kirjoitti:
Ap, anna köyhälle vinkki mille alalle kannattaa ryhtyä, jotta saa hyvät tulot ja samalla etätyössä on aikaa vilkaista av-palstaa. Kiitos :)
Ei ap vaan vielä isompi tuloinen täällä vastaa:
Opiskele yksi, mielellään parikin maisterin tutkintoa kovilta aloilta, priorisoi töitä ja ole valmis muuttamaan töiden perässä ulkomaita myöten, hae koko ajan lisää vastuuta ja ota riskejä. Hanki 15-25v työkokemusta tällä tavalla, ja tadaa, voit päästä samaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, anna köyhälle vinkki mille alalle kannattaa ryhtyä, jotta saa hyvät tulot ja samalla etätyössä on aikaa vilkaista av-palstaa. Kiitos :)
Opiskele yksi, mielellään parikin maisterin tutkintoa kovilta aloilta, priorisoi töitä ja ole valmis muuttamaan töiden perässä ulkomaita myöten, hae koko ajan lisää vastuuta ja ota riskejä. Hanki 15-25v työkokemusta tällä tavalla, ja tadaa, voit päästä samaan!
Toinen ei-niin-isotuloinen lisää:
Kuten ylläolevasta jo voi rivien välistä lukea: ole valmis uhraamaan tavoitteeseen päästäksesi 90 % vapaa-ajastasi opiskelulle ja työlle. Sillä on hintansa, että voi työpäivän päätyttyä vaan pudottaa hanskat ja viettää vapaa-aikaa ilman, että opiskelut ja työt seuraa mukana lähes kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jatkan vielä sen verran, että taustat ilmenevät palstalla usein juuri niin, että puolustaudutaan hyvin aggressiivisesti jopa kuviteltuja uhkia vastaan. Osa tuosta varmaan on persoonaan liittyvää, mutta osa myös taustasta tulevaa käyttäytymismallia.
Mikäköhän sen defenssiivisen asenteen mahtaa aiheuttaa?
Ohis. Palstalla keskusteleva ei näe toista, niin tulisiko alitajunnasta alkukantainen reaktio jossa tuntematonta pidetään uhkana?
Esimerkiksi niin, että oma lapsi on opiskeluaikana sairastunut henkisesti, opinnot jääneet kesken ja tullut jotenkuten toimeen pätkätöillä. Nelikymppisenä sitten vuosien terapian jälkeen (jonka maksamisessa vanhemmat avustivat) sai suoritettua alemman yliopistotutkinnon. Vanhemmat ostivat nuorelle parille asunnon, ja antoivat 15 vuotta vanhan auton käyttöön, kun nuoripari sai lapsia (että saa vietyä lapset hoitopaikkaan jonne huonot julkiset yhteydet). Sitten kun se auto hajosi, isoäti totesi, että jaha, ostamme ilmeisesti uuden auton, vanha meni näille nuorille. Kyllä siinä jotain käsitystä saa, kun sivusta seuraa, kun toinen hankkii vaatteensa kirppareilta, eikä koskaan matkusta ulkomaille tms.
Vierailija kirjoitti:
" Sitä, että moni varakas sanoo ymmärtävänsä köyhiä, mutta miten se on mahdollista jos on ollut varakas pitkään? Miten varakas voi pitää kosketusta köyhän arkeen kun hänellä on turvanaan rahaa ja sen myötä etuoikeutta. Voit leikkiä köyhää mutta se ei ole aitoa, koska voit lopettaa sen koska tahansa ja tiedät sen. Ystäväsi voivat olla köyhiä mutta silti sinä palaat jossain vaiheessa taas omaan arkeesi etkä elä heidän kanssaan sitä köyhyyttä. Tämä ei ole arvostelua sinua tai muita varakkaita kohtaan vaan aihe jota kannattaa miettiä. "
Eihän ihminen unohda kokemuksiaan. Näkökulma niihin toki voi muuttua uusien tilanteiden vuoksi. Minä elin köyhän lapsuuden ja varhaisaikuisuuden, enkä todellakaan ikinä voi unohtaa sitä mitä se köyhyys käytännössä merkitsi joka ikinen päivä, joten taatusti ymmärrän köyhiä. Nyt olen hyvissä varoissa ja ymmärrän myös varakkaita.
Unohtaa. Muistat osan kokemuksistas. Aivot toimivat niin ettei kaikkea muista. Mielenterveyden kannalta hyvä asia. Se, että sinä olet ollut aikaisemmin köyhä ei tarkoita, että sinä voisit ymmärtää tämän päivän köyhiä. Maailma ja yhteiskunta muuttuu. Ei aikuinen voi ymmärtää tämän päivän nuoria vaikka on ollut itsekin nuori. Et ajattele enää kuin nuori eikä tämän päivän nuori koe samoja asioita kuin eilispäivän nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ei-niin-isotuloinen lisää:
Kuten ylläolevasta jo voi rivien välistä lukea: ole valmis uhraamaan tavoitteeseen päästäksesi 90 % vapaa-ajastasi opiskelulle ja työlle. Sillä on hintansa, että voi työpäivän päätyttyä vaan pudottaa hanskat ja viettää vapaa-aikaa ilman, että opiskelut ja työt seuraa mukana lähes kai
Ja ei pelkästään uhraamaan vapaa-aikaa vaan myös ihmissuhteita. Töiden perässä muutetaan kun sille on tarve, eikä keksitä tekosyitä kuinka ei voi jättää perhettä/ sukua/ kavereita/ kotipihan tammea. Eli todellakin kaikella on hintansa joka ei ehkä näy pinnalle päin.
Outo kuvitelma on myös se, että hyvätuloinen = varakas. Ja että hyvätuloiset ovat aina tienanneet hyvin.
Itse tienaan nyt vajaa viisikymppisenä hyvin, mutta ei näin ole ollut montaa vuotta. Aiempiin vuosiin mahtuu myös pienipalkaisia vuosia (n. 2000 euroa kuussa), hoitovapaata, opiskelua ja työttömyyttäkin. Ei siinä ole suuria omaisuuksia ehtinyt kertymään.
Mies ylitti uutiskynnyksen muutama vuosi sitten ja nimi oli lehdessä, kun palkka nousi yli 100000 euroa vuodessa. (+ 70000e mun netto)
Aivan käsittämätöntä miten joidenkin asenteet meitä kohtaan muuttui.
Sain sähköpostia yhdeltä entiseltä kaverilta. Miten ollaan kehdattu katsella vieressä, kun hän yksinhuoltajana taistelee senttiensä kanssa. Luulis, että tarjottas enemmän muille, kun rahaa on. V*tun pihit.
Kuinka säälittävää mun köyhäesitykseni onkaan nämä vuodet ollut. Eihän kukaan noilla tuloilla kasvata itse tomaattejaan ja yrttejään. Pitkä räntti köyhälarppauksesta, että kehtaan säilötä, hillota ja mehustaa. Heillekin tarjonnut tuotteita ylemmyyden tuntoisena.
En vastannut, mutta printtasin muistutuksena, että millaisia ihmisiä leipä elättääkään.
Itse ollaan opiskeltu ja uramme rakennettu. Toinen toistamme tukien. Kiva rivarineliö, yksi auto.. harrastetaan kotoilua. Eli paljon teen itse, koska tykkään. Mies harrastaa musiikkia. Ehkä tuo soitinvalikoima olisi voinut kertoa jotain varakkuudesta.
Ei tässä rikkaita olla, mutta kivasti tullaan toimeen.
Töissä pari ihmetellyt, kun kuljen julkisilla. Tuohon vartin matkaan en tarvii autoa, nun duunin päässä sais vapaata ruutua ettiä pitkäänkin.
Ihmisillä on ihan outoja käsityksiä ja odotuksia, jotka liittävät rahaan.
Olen vielä ilmastotietoinen, ettei lomailla ulkomailla, eikä ole hevosomistuksia, eikä edes golffata.. kyllä sitä palstalle sitten kerkii. Etenkin nyt kun ei tarvii "kavereiden" kanssa kulkea cocktailjuhlasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Outo kuvitelma on myös se, että hyvätuloinen = varakas. Ja että hyvätuloiset ovat aina tienanneet hyvin.
Itse tienaan nyt vajaa viisikymppisenä hyvin, mutta ei näin ole ollut montaa vuotta. Aiempiin vuosiin mahtuu myös pienipalkaisia vuosia (n. 2000 euroa kuussa), hoitovapaata, opiskelua ja työttömyyttäkin. Ei siinä ole suuria omaisuuksia ehtinyt kertymään.
Niin, aika monella hyvätuloisella menee työuran alussa vuosia, että sitä omaisuutta oikeasti on karttunut. Pitää maksaa mahdolliset opintolainat pois, muuttaa mahdollisesti kalustetusta opiskelijakämpästä omaan vuokra-asuntoon. Töitä pitää tehdä vuosia, että saa otettua opintolainan tilalle asuntolainan. Mahdolliset lapset vievät siivun urasta ja palkasta. Jo pelkästään opintojen aikana saman ikäinen ammattikoulun käynyt keskituloinen on ehtinyt kartuttaa omaisuutta jo vuosikausia. Eikä se korkeakoulutuskaan aina kuitenkaan takaa pääsyä hyväpalkkaiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vain palstalaisten, vaan ihan yleinen mielikuva. Sen syntyyn on vaikuttaneet jo monien satojen vuosien ajan kulttuuri, fiktio ja fakta kirjallisuus ja median luoma kuva.
Esimerkkinä lokki valaisin, Tesla ja sähköpyörä ovat usein "enemmän tienaavien" omistuksessa.
Harva kuitenkaan tietää miten "oikeasti" rikas ihminen elää, sillä mitä enemmän rahaa sitä vähemmän haluaa näyttää muille vaurautensa. Tämän näkee mm. Hollywood näyttelijöiden joukossa. Tulokkaat näyttävät vaurautensa ja Adam Sandler kuljee 15v vanhoissa shortseissa
Tietenkin jos unelmoi olevansa varakas, olisi tylsä unelmoida tavallisesta elämästä.
Meillä ei muuten ole Lokkia eikä Teslaa, sähköpyörä löytyy :) Kukaan ei arvaisi meistä tulotasoa päällepäin katsottuna Prismassa.
Nauroin juuri puolisolleni että vanhimmat
Kun menet pikku putiikkiin, et saa palvelua?
Kun menit ostamaan teslaasi, myyjä katsoi sinua kuin köyhää???
Just joo
Joku köyhä larppaa aloituksessa varakasta
Jauheliha mainittu
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta vastaavassa tilanteessa: it-ala, koulutus DI.
Se köyhän mielenmaisema seuraa kyllä mukana vaikka vaurastuisikin. Olen itse kasvanut todella köyhissä oloissa ja köyhää oli elämä aina reilusti yli kolmikymppisiksi. Nyt olen Suomen mittapuussa varakas. Kuitenkin katselen tarjouksia, pohdin vaateostoksilla mikä olisi halvinta, koen vaikeutta maksaa esim. kampaajasta.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee. Vanhempani ovat varakkaita ja elävät tavallista elämää. Kaikki mitä ostavat on vähän parempaa kuin peruspulliaisella, yllättävät menot eivät vie vararikkoon ja on varaa myös ns. turhuuksiin. Eivät he kuitenkaan ole mitään pikkurilli pystyssä olevia hienostelijoita, joilla on henkilökohtaisia palvelijoita ja ylimielinen asenne.
Jep. Mun isä tienasi vielä pari vuotta sitten +100 000e vuodessa. Omaisuuttakin oli, uudehko talo Helsingissä, vapaa-ajan asunto (okt maalla) ja korpimökki.
Mutta sitten myi talonsa, ja osti rivarikolmion pikkukaupungista kun jäi eläkkeelle. Autot on olleet vanhoja aina ja ihan normi maastohousut + ruutupaita-asussa kulkee kuten muutkin eläkeläisukot siellä nykyisessä kotikaupungissaan. Käy Lapissa hiihtämässä talvella ja kalassa kesällä, ja toki voi ostaa mitä huvittaa, siinä ne törsäilyt.
Vierailija kirjoitti:
Näin totaalisen köyhänä eroa on se, että minulla ei ole työtä, autoa, omakotitaloa tai mökkiä. Ei myöskään lemmikkiä. Asun rähjäisessä lähiössä narkkien ympäröimänä, mutta no, luonto on lähellä. Toisaalta sitten taas asioille on pitkä matka ja rahaa kulkemiseen ei oikein olisi. Rahojen riittävyyttä joudun miettimään jatkuvasti. Mistä rahat talvikenkiin? Toinen talvitakki olisi tarpeen. Opiskelevia lapsiani en voi auttaa ollenkaan ja hallituksen heikennykset opiskelijoiden toimeentuloon huolestuttavat todella paljon. Tulevaisuus näyttäytyy epävarmana ja pelottavana.
Mutta vaatteitahan saa ihan pilkkahintaan käytettynä (täysin uudenveroisiakin siellä seassa). Monet keskituloiset ja varakkaatkin ostavat esim. UFF:in tarjouspäiviltä hyviä talvitakkeja. Niitä saa jopa parilla eurolla, olen monta itse ostanut, laadukkaita. Ei lämmin ja siisti talvitakki ole hinnaltaan nyky-Suomessa kenellekään rahallinen ongelma. Ilmaiseksikin saa kaikenlaista jopa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ehkä on ajatus että osa on muualla kun on rahaa laittaa vaikka mökki ja sauna. Tai on kalusteita jossa olla, vaikka sohva. Mutta eipä se elämä aina eroa muista.
Ollaan keskituloisia, mutta on meilläkin kalusteita, sohvakin. Siltä sohvalta voi selailla vauvapalstaa.
Olen hoitanut kolmen omaisen kuolinpesät. Kaikilla oli rahaa kuin roskaa, mutta kaikki elivät vaatimattomasti, risoja sukkia, itsetehtyä hernekeittoa pakastimessa, kierrätyshuonekaluja jne jne. Kuolinpesän hoitaja oli tietysti kivaa kun pystyi järjestämään kunnolliset hautajaiset, ilman pihistelyä. Harmittaa niiden puolesta, joiden omaisten kuolinpesät on varattomia, koska raha mennyt turhuuteen. Meidän suvussa/perheessä on aina panostettu ihmissuhteisiin enemmän kuin näyttävään elämäntapaan.
Hassu ajatus täälä aiemmin, että varakkaat olisivat kokoajan jossain tilaisuuksissa ja juhlissa. Kyllä mulla ainakin arki-illat menee ihan vaan kotona rauhoittuen ja sohvalla maaten.
Toki sitten joskus viikonloppuna voi käydä hienossa ravintolassa, tai kesällä tehdä kivoja lomareissuja. Mutta arki on ihan samanlaista kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
eli alottaja saa työmarkkinatukea 500e kk ,ja mies tienaa 18k.
Ei jäisi kymppitonnia käteen 18k tuloista. Et taida oikein ymmärtää.