Palstalaisten outo kuva varakkaiden elämästä
Joku kertoi tänään palstalla tienaavansa hyvin. Kuten arvata saattaa tätä seurasi lällättely ettei varmana pidä paikkaansa ja et olisi palstalla jos tienaisit 6500 €. Miksi?
Kaiken uhallakin kerron, että tienaamme mieheni kanssa säännöllisiä palkkatuloja 18 500 €/kk bruttona. Nettona tästä jää noin 10 000 €. Elämämme tuskin eroaa kovinkaan paljon vähemmän tienaavien elämistä. Aamulla pitää herätä, ulkoiluttaa lemmikit ja mennä töihin. Töiden jälkeen ajaa kotiin ja tehdä jauhelihakastiketta ja perunoita ruoaksi. Etätöissä joutaa palstailemaan välillä.
Mikä tässä on erilaista? Asunto ja autot ovat ehkä kalliimmat kuin keskivertokansalaisella ja kaupasta voi ostaa mitä mieli tekee. Siihen se jääkin. En minä istu iltaisin oopperassa vaan kyttään Aihe Vapaata ja selaan TikTokia. Viikonloppuisin mennään mökille tai sieneen, toki ravintolassakin käydään.
Ajatuksia?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt on sellaista. Ihmisten on vaikea hahmottaa, että ihmiset elävät erilaista elämää, ja silti heillä on ihan samanlaisia tarpeita. Kerroin joskus täällä olevani diplomaattitehtävässä, ja siitä tuli ihan sama reaktio. Että ei diplomaatti oikeasti täällä olisi. Miksi ihmeessä ei? Ihan yhtä lailla kenellä tahansa on joskus tylsää, ja voi olla hauska hetki väitellä.
Diplomaattihan juo vain samppanjaa ja lentelee maailmalla - ei ole mahdollista että roikkuisi kuolevaisten kanssa :) Harkitsin itsekin diplomaatin uraa aikoinaan (minulla on sopiva pohjakoulutus) mutta se sitten jäi kun oma ura alkoi vetämään niin hyvin. Ap
Onko diplomaatin suhteen aloittajallakin olettamus vai onko huumoria? Ehkä vanhalla rahalla ja uudella rahalla on se ero että vanhan rahan edustajilla on ehkä perinteisemmät mielenkiinnon kohteet, joku voisi sanoa sivistyneemmät. Mutta kun on itse rahansa ansainnut niin mikä estää viettämästä aikaa vauvapalstalla, tiktokissa tai huutokauppakeisaria katsellen?
Ja millaista elämää sitten ne oikeasti varakkaat ihmiset elävät.
Ap on siinä oikeassa, että suurituloinen elää ihan tavanomaista keskiluokkaista arkea, koska sitä rahaa ei niin paljon edes ole. Harrastukset ja tekemiset tulevat sieltä kotitaustasta eikä tilipussin mukaan, joten suurin osa suurituloisista elää aivan tavallista elämää.
Oikeasti varakkaiksi katson ihmiset, joilla on paljon perittyä omaisuutta kyllä mielestäni eroavat niistä, jotka vain ansaitsevan tuon suurituloisen rajan (joka on hyvin pieni). Eroa kyllä on, monessakin asiassa. Se ei ole eron ottamista, vaan se on aivan luontaisesti erilaista elämää ja asennetta kenties eniten.
Esimerkiksi kansainvälisyys ja yksityisyys ovat asioita, joita arvostetaan. Rahaa taas sitten ei arvosteta. Se on jopa hupaisaa miten ihminen arvostaa sitä mitä ei ole eli esimerksi ihminen saattaa olla kansainvälisesti tunnustutettu huippututkija ja lääkäri, mutta hän korostaa kaikkialla lauluharrastustaan ja haluaa pyöriä klassisen musiikin piireissä. Köyhä ihminen taas sitten alkaa heti esitellä rahojaan (kuten entinen PM), mikä korostaa sitä miten rahvaanomainen hän on (siis varakkaiden silmissä).
Yleensä ottaen palstan käsitykset hyvin varakkaista ihmisistä ovat aika hataria, siksi he eivät tietenkään voi uskoa, että joku kävisi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ehkä on ajatus että osa on muualla kun on rahaa laittaa vaikka mökki ja sauna. Tai on kalusteita jossa olla, vaikka sohva. Mutta eipä se elämä aina eroa muista.
Täytyy sanoa, että olen vasta netissä tajunnut olevani varakas XDDDDDDDD Vihaan kylläkin tuota sanaa, tosin rikaskin on ärsyttävä sana. Siis ihan vain sanana, ei muuten. Totta kai olen aina tiennyt, että minulla on ihan mukava finanssi situation, mutta se miten ERILAINEN se on kuin monilla muilla........ mielestäni soffa on maailman normaalein huonekalu?!?
Mutta ero näkyy myös siinä että pidän edullisena aivan eri hintaluokan asioita kuin moni muu netissä. Se on ollut hämmentävää huomata.
" Sitä, että moni varakas sanoo ymmärtävänsä köyhiä, mutta miten se on mahdollista jos on ollut varakas pitkään? Miten varakas voi pitää kosketusta köyhän arkeen kun hänellä on turvanaan rahaa ja sen myötä etuoikeutta. Voit leikkiä köyhää mutta se ei ole aitoa, koska voit lopettaa sen koska tahansa ja tiedät sen. Ystäväsi voivat olla köyhiä mutta silti sinä palaat jossain vaiheessa taas omaan arkeesi etkä elä heidän kanssaan sitä köyhyyttä. Tämä ei ole arvostelua sinua tai muita varakkaita kohtaan vaan aihe jota kannattaa miettiä. "
Eihän ihminen unohda kokemuksiaan. Näkökulma niihin toki voi muuttua uusien tilanteiden vuoksi. Minä elin köyhän lapsuuden ja varhaisaikuisuuden, enkä todellakaan ikinä voi unohtaa sitä mitä se köyhyys käytännössä merkitsi joka ikinen päivä, joten taatusti ymmärrän köyhiä. Nyt olen hyvissä varoissa ja ymmärrän myös varakkaita.
Nyt varakkaana kotirouvana minulla on aikaa tuhlattavaksi näillä huuhaa-palstoilla. Roikun ylikselläkin! Silloin kun nuorena kävin töissä, harrastin ja vietin sosiaalisen pörriäisen elämää, niin en edes tiennyt mistään vauva-palstasta. Olen löytänyt tänne vasta luppoajan myötä. Tunti tällaista päivässä ja vielä ehtii vaikka mitä.
puolisoineenVierailija kirjoitti:
Ja millaista elämää sitten ne oikeasti varakkaat ihmiset elävät.
Ap on siinä oikeassa, että suurituloinen elää ihan tavanomaista keskiluokkaista arkea, koska sitä rahaa ei niin paljon edes ole. Harrastukset ja tekemiset tulevat sieltä kotitaustasta eikä tilipussin mukaan, joten suurin osa suurituloisista elää aivan tavallista elämää.
Oikeasti varakkaiksi katson ihmiset, joilla on paljon perittyä omaisuutta kyllä mielestäni eroavat niistä, jotka vain ansaitsevan tuon suurituloisen rajan (joka on hyvin pieni). Eroa kyllä on, monessakin asiassa. Se ei ole eron ottamista, vaan se on aivan luontaisesti erilaista elämää ja asennetta kenties eniten.
Esimerkiksi kansainvälisyys ja yksityisyys ovat asioita, joita arvostetaan. Rahaa taas sitten ei arvosteta. Se on jopa hupaisaa miten ihminen arvostaa sitä mitä ei ole eli esimerksi ihminen saattaa olla kansainvälisesti tunnustutettu huippututkija ja lääkäri, mutta hän korostaa kaik
Miksi se varallisuus pitää olla perittyä? Suurilla tuloilla olet hyvin ehtinyt nelikymppisenä hankkia velattoman miljoonakämpän, mökin, veneen ja autot, osakkeita ja rahastoja. Tuskinpa ap puolisoineen rahojansa tuhlannut on aiemmat vuodet. 10 000 euroa kuussa on 120 000 € vuodessa, kymmenessä vuodessa jo lähes puolitoista miljoonaa. Aloituksessa ei tuotu varallisuutta esille.
"Miksi se varallisuus pitää olla perittyä? Suurilla tuloilla olet hyvin ehtinyt nelikymppisenä hankkia velattoman miljoonakämpän, mökin, veneen ja autot, osakkeita ja rahastoja. Tuskinpa ap puolisoineen rahojansa tuhlannut on aiemmat vuodet. 10 000 euroa kuussa on 120 000 € vuodessa, kymmenessä vuodessa jo lähes puolitoista miljoonaa. Aloituksessa ei tuotu varallisuutta esille. "
Enpä usko, että kukaan nollasta lähtenyt palkansaaja on nelikymppisenä ehtinyt maksaa velattoman miljoonakämpän pk-seudulta. Ihminen, jolla on velkaa elämän perushankinnoista ei ole aidosti varakas. Tilanne jota kuvaat on enemmänkin nousukasperheen touhua, ostetaan velaksi asioita, joihin tulot eivät oikeasti riitä.
Nelikymppinen on vasta menossa uransa huipulle, ilman perittyä varallisuutta hänellä on opintolainaa, asuntolainaa, kuluja lapsista ja sitten jos hän vielä on hommannut kesämökin Uudeltamaalta sekä veneen puhutaan ihmisestä, joka joutuu kitkuttelemaan isojen velkojen takia.
Ilmeisesti olet ihminen, joka ei ymmärrä, että Suomessa verottaja vie lähes puolet yli satatuhatta ansaitsevien palkkatuloista. Palkansaajana omaisuuden rakentaminen on kyllä todella hidasta. Tilanne on sitten aivan toinen jos omistaa jo asunnon, jossa perhe voi asua pk-seudulla kuten itselläni oli tilanne. Perin asunnon jo alaikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt varakkaana kotirouvana minulla on aikaa tuhlattavaksi näillä huuhaa-palstoilla. Roikun ylikselläkin! Silloin kun nuorena kävin töissä, harrastin ja vietin sosiaalisen pörriäisen elämää, niin en edes tiennyt mistään vauva-palstasta. Olen löytänyt tänne vasta luppoajan myötä. Tunti tällaista päivässä ja vielä ehtii vaikka mitä.
Samanlainen tarina täällä paitsi etten käy Yliksellä enkä muuallakaan, vain täällä.
"10 000 euroa kuussa on 120 000 € vuodessa, kymmenessä vuodessa jo lähes puolitoista miljoonaa."
Mitä h-vettiä, etkö tajua että verottaja vie puolet!
Vierailija kirjoitti:
"Miksi se varallisuus pitää olla perittyä? Suurilla tuloilla olet hyvin ehtinyt nelikymppisenä hankkia velattoman miljoonakämpän, mökin, veneen ja autot, osakkeita ja rahastoja. Tuskinpa ap puolisoineen rahojansa tuhlannut on aiemmat vuodet. 10 000 euroa kuussa on 120 000 € vuodessa, kymmenessä vuodessa jo lähes puolitoista miljoonaa. Aloituksessa ei tuotu varallisuutta esille. "
Enpä usko, että kukaan nollasta lähtenyt palkansaaja on nelikymppisenä ehtinyt maksaa velattoman miljoonakämpän pk-seudulta. Ihminen, jolla on velkaa elämän perushankinnoista ei ole aidosti varakas. Tilanne jota kuvaat on enemmänkin nousukasperheen touhua, ostetaan velaksi asioita, joihin tulot eivät oikeasti riitä.
Nelikymppinen on vasta menossa uransa huipulle, ilman perittyä varallisuutta hänellä on opintolainaa, asuntolainaa, kuluja lapsista ja sitten jos hän vielä on hommannut kesämökin Uudeltamaalta sekä veneen puhutaan ihmisestä, joka joutuu kitkutte
Ap vastaa:
Itse olen nelikymppinen ja mieheni viisikymppinen, olemme täysin velattomia. En halunnut lähteä aloituksessa ruotimaan omaisuutta koska tuntui että se menee kehuskelun puolelle, pointti oli osoittaa että kyllä palstalla on suurituloisia vaikka sitä aina epäillään. En tuonut esille myöskään töistä saatavia huomattavia tulosbonuksia enkä pääomatuloja ihan samasta syystä. Opintolainan maksoin pois heti kun siirryin työelämään eikä minulla ole omia lapsia. En joudu kitkuttelemaan vaan olen työelämään siirtymisestä saakka kasvattanut varallisuuttani. Mieheni on saanut perintöä, minä en. Nettovarallisuutemme on yli miljoonan euron.
Tämä tuntuu jotenkin harmittavan sinua? Yritin herättää keskustelua, sinä yrität kritisoida että varmana ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
"10 000 euroa kuussa on 120 000 € vuodessa, kymmenessä vuodessa jo lähes puolitoista miljoonaa."
Täällähän joskus trollailevat ihmiset, jotka eivät tosiaan näytä käsittävän miten kireä verotus ylemmissä tuloluokissa on. Ja trollauksen huomaa myös siitä, ettei ymmärretä palkansaajien urapolkua. Uran huipulla ollaan viisikymppisinä, nelikymppisenä uranousu on vasta alkanut (jos koskaan alkaa).
Toki menestynyt yrittäjä voi vaurastua jo aikaisemmin. Mutta jos tyhjästä lähtee (joutuu ostamaan asunnon jne.), niin nelikymppisen täytyy olla todella menestynyt, että kaikki perustarpeet on maksettu ja on vielä jotain ylimääräistäkin velatonta hyvää.
Verotus on suurin este vaurastumiselle. Onko se sitten hyvä vai ei riippuu siitä mihin rahat menevät. Omaisuuden rakentamisestakin joutuu maksamaan menot moneen kertaan kireän pääomatuloverotuksen ja perintöverojen muodossa. Sekin on yksi keino pitää suomalaiset "tavallisina". Ja hyvin on uponnutkin, ap:n aloituskin on siitä hyvä osoitus. Eli suomalaiset ovat yleensä tyytyväisiä veronmaksajia.
"Onko diplomaatin suhteen aloittajallakin olettamus vai onko huumoria? Ehkä vanhalla rahalla ja uudella rahalla on se ero että vanhan rahan edustajilla on ehkä perinteisemmät mielenkiinnon kohteet, joku voisi sanoa sivistyneemmät. Mutta kun on itse rahansa ansainnut niin mikä estää viettämästä aikaa vauvapalstalla, tiktokissa tai huutokauppakeisaria katsellen?"
En voi uskoa että kysyit tuota. Laitoin vielä hymiön varuilta ettei kukaan erehdy. Jos olen harkinnut tuota uramielessä niin kai minä nyt olen perehtynyt siihen millainen ammatti on kyseessä. Ja tuohan lähtee pienistä tienesteistä liikkeelle, alussa suoritetaan harjoittelua ulkoministeriössä mistä maksetaan noin 3500 euroa kuussa. Ap
"Tämä tuntuu jotenkin harmittavan sinua?"
Sinäkö kirjoitit viestin jota kommentoin, siinä ei lukenut ap perässä.
Mikähän minua harmittaisi, nyt en ymmärrä. Tehän ette sitten ole kuvaamani tapaus, joka aloittaa nollasta. Miehelläsi oli omaisuutta eikä teillä ole lapsia.
Se mitä toin esille urapolusta on tutkittua tietoa. Ja mitä tulee varallisuuteen, niin omaisuutenne on aivan järjellinen siihen nähden mitä kerrot, ei vielä mikään suuri varallisuus, vaikka hyvin toimeentuleva perhe olettekin.
En ole ikinä ajatellutkaan, että se olisi yhtä ilotulitusta tai laiskottelua tuollaisulla tuloilla. Tuo on taas ihan omia kuvitelmiasi, että jotkut ajattelisi toisin tai ehkä muutama tekee niin.
Samaa arkea, työntekoa ja kodinaskareita mutta:
Voit valita vapaammin vapaa-ajan tekemiset tai loma-ajan tekemiset, kuten vaikka ulkonasyömiset ja matkustelua, jos sattuu niistä pitämään.
Voit asua laadukkaammin. Omistus vuokran sijaan todennäköisesti. On auto tai laadukkaami auto. Kovin pienituloinen ei halua pistää pennosia autoon, ei edes halpaan sellaiseen.
Yllättävät isommat tavarahankinnat kuten kännykät, huonekalut, kodinkoneet eivät tuota päänvaivaa samalla tavalla, eikä niitä tarvitse siirtää viimeiseen hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä h-vettiä, etkö osaa lukea!? Aloituksessa kerrotaan että kymppitonni on NETTO. Katso sanakirjasta jos et ymmärrä sanan merkitystä.
Jos ei ole tarpeeksi fu-moneya, ei määrällä muuten ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä h-vettiä, etkö osaa lukea!? Aloituksessa kerrotaan että kymppitonni on NETTO. Katso sanakirjasta jos et ymmärrä sanan merkitystä.
Ap muuttuikin oudon aggressiiviseksi. Ilmeisesti minun viestini triggeröi, en itse asiassa edes lukenut kunnolla ap:n aloitusta, vaan esitin esimerkin trollailusta, jota palstalla on. Ap ilmeisesti käsitti, että väitän hänen olevan trolli.
Mutta kukin tyylillään, minä jätän keskustelun tähän. Eri
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ajatellutkaan, että se olisi yhtä ilotulitusta tai laiskottelua tuollaisulla tuloilla. Tuo on taas ihan omia kuvitelmiasi, että jotkut ajattelisi toisin tai ehkä muutama tekee niin.
Samaa arkea, työntekoa ja kodinaskareita mutta:
Voit valita vapaammin vapaa-ajan tekemiset tai loma-ajan tekemiset, kuten vaikka ulkonasyömiset ja matkustelua, jos sattuu niistä pitämään.
Voit asua laadukkaammin. Omistus vuokran sijaan todennäköisesti. On auto tai laadukkaami auto. Kovin pienituloinen ei halua pistää pennosia autoon, ei edes halpaan sellaiseen.
Yllättävät isommat tavarahankinnat kuten kännykät, huonekalut, kodinkoneet eivät tuota päänvaivaa samalla tavalla, eikä niitä tarvitse siirtää viimeiseen hetkeen.
Se on minun kuvitelmaani että joka päivä täällä lällätellään ihmisille että "et olisi tällä palstalla oikeasti jos tienaisit X euroa tai olisit ammatiltasi X"? Tämä oli se pointti jos et ymmärtänyt. Ap
Tai jatkan vielä sen verran, että taustat ilmenevät palstalla usein juuri niin, että puolustaudutaan hyvin aggressiivisesti jopa kuviteltuja uhkia vastaan. Osa tuosta varmaan on persoonaan liittyvää, mutta osa myös taustasta tulevaa käyttäytymismallia.
Oman tuttavapiirin ihmiset ansaitsevat kaikki tuon verran (paitsi minä), jopa oma lapsi kuuluu suurituloisiin (tulot hieman alle 100 000) jo alle kolmekymppisenä ja suurin osa näistä ihmisistähän ei ole varakkaista perheistä, joten he maksavat nuorempina isoa asuntolainaa (pk-seudulla) ja hankkivat muita perustarpeita. Ja verotus on ankaraa. Siksi heistä kukaan ei ole varakas paitsi jos on peräisin varakkaasta perheestä kuten itse olen. Ei noilla summilla mitään luksuselämää todellakaan vietetä, vaan tavallista keskiluokkaista arkea.