Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstalaisten outo kuva varakkaiden elämästä

Vierailija
10.09.2024 |

Joku kertoi tänään palstalla tienaavansa hyvin. Kuten arvata saattaa tätä seurasi lällättely ettei varmana pidä paikkaansa ja et olisi palstalla jos tienaisit 6500 €. Miksi? 

Kaiken uhallakin kerron, että tienaamme mieheni kanssa säännöllisiä palkkatuloja 18 500 €/kk bruttona. Nettona tästä jää noin 10 000 €. Elämämme tuskin eroaa kovinkaan paljon vähemmän tienaavien elämistä. Aamulla pitää herätä, ulkoiluttaa lemmikit ja mennä töihin. Töiden jälkeen ajaa kotiin ja tehdä jauhelihakastiketta ja perunoita ruoaksi. Etätöissä joutaa palstailemaan välillä. 

Mikä tässä on erilaista? Asunto ja autot ovat ehkä kalliimmat kuin keskivertokansalaisella ja kaupasta voi ostaa mitä mieli tekee. Siihen se jääkin. En minä istu iltaisin oopperassa vaan kyttään Aihe Vapaata ja selaan TikTokia. Viikonloppuisin mennään mökille tai sieneen, toki ravintolassakin käydään. 

Ajatuksia?

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"10 000 euroa kuussa on 120 000 € vuodessa, kymmenessä vuodessa jo lähes puolitoista miljoonaa."

Mitä h-vettiä, etkö tajua että verottaja vie puolet!

Mitä h-vettiä, etkö osaa lukea!? Aloituksessa kerrotaan että kymppitonni on NETTO. Katso sanakirjasta jos et ymmärrä sanan merkitystä. 

Ap muuttuikin oudon aggressiiviseksi. Ilmeisesti minun viestini triggeröi, en itse asiassa edes lukenut kunnolla ap:n aloitusta, vaan esitin esimerkin trollailusta, jota palstalla on. Ap ilmeisesti käsitti, että väitän hänen olevan trolli. 

Mutta kukin tyylillään, minä jätän keskustelun tähän. Eri

En kirjoittanut tuota viestiä enkä muutenkaan kaikkia täällä. Trollit riehuvat. Ap

Vierailija
82/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ostaisin kaikkea ihanaa jos saisin 5000 e nettona. Mun pakollisiin menoihin menee n 1500 e, sitten laittaisin säästöön n.2000e. Ja 1500 e menis tuhlailuun. Se olis mukavaa:)

Tämä asenne johtaa yleensä siihen, että ihan parissa vuodessa paino nousee sinne 200kg paikkeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jatkan vielä sen verran, että taustat ilmenevät palstalla usein juuri niin, että puolustaudutaan hyvin aggressiivisesti jopa kuviteltuja uhkia vastaan. Osa tuosta varmaan on persoonaan liittyvää, mutta osa myös taustasta tulevaa käyttäytymismallia.

Mikäköhän sen defenssiivisen asenteen mahtaa aiheuttaa?

Vierailija
84/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lottoan mutta olen sanonut monelle kaverille, että minä olisin hyvin väärä lottovoittaja koska olen aika vähään tyytyväinen, minulla on kaikki mitä tarvitsen.

En oikein tykkää matkustella, enkä välitä mistään hienoista brändeistä, en tykkää golffata, en tykkää purjehtia, en käytä kelloa, jne...

Ne asiat joista tykkään, niitä minä teen jo nyt ja ne eivät muuttuisi rahalla miksikään.

Yksi syys lottoamiseen on mm se, että saisi varmuudella hoidettuaan terveyttään hyvin, varsinkin jos tapahtuu jotain yllättävää, eli saisi vain tällaista henkistä lisäturvaa elämään.

Aluksi rahat siis päätyisivät vain jollekin turvallisellle matalankoron tilille lojumaan, eikä niistä hyötyisi kukaan :)

Vierailija
85/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi se varallisuus pitää olla perittyä? Suurilla tuloilla olet hyvin ehtinyt nelikymppisenä hankkia velattoman miljoonakämpän, mökin, veneen ja autot, osakkeita ja rahastoja. Tuskinpa ap puolisoineen rahojansa tuhlannut on aiemmat vuodet. 10 000 euroa kuussa on 120 000 € vuodessa, kymmenessä vuodessa jo lähes puolitoista miljoonaa. Aloituksessa ei tuotu varallisuutta esille. "

Enpä usko, että kukaan nollasta lähtenyt palkansaaja on nelikymppisenä ehtinyt maksaa velattoman miljoonakämpän pk-seudulta. Ihminen, jolla on velkaa elämän perushankinnoista ei ole aidosti varakas. Tilanne jota kuvaat on enemmänkin nousukasperheen touhua, ostetaan velaksi asioita, joihin tulot eivät oikeasti riitä.

Nelikymppinen on vasta menossa uransa huipulle, ilman perittyä varallisuutta hänellä on opintolainaa, asuntolainaa, kuluja lapsista ja sitten jos hän vielä on hommannut kesämökin Uudeltamaalta sekä veneen puhutaan ihmisestä, joka joutuu kitkutte

Nyt vähän huvittaa, että jonkun mielestä 8000+ euroa kuussa tienaava "joutuu kitkuttelemaan" kun ei itse osaa kerryttää varallisuuttaan vaan haluaa hetikaikkimullenyt. 

Rahataidot on puolet varallisuutta. Toisilta raha juoksee käsistä (ihan muuhun kuin veroihin), toiset osaa harkita, miten säilyttää tasapaino nykyhetken hupien ja sijoittamisen välillä. 

Vierailija
86/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen Suomi on yllättävän homogeeninen kansa. Meillä ei ole oikein koskaan ollut selkeää tai vahvaa säätyläistöä, vaan aika vähän on ollut rikkaita. Peruskoulumme on tuonut myös tasa-arvoa, mitä monissa ns. sivistysmaissa ei ole, esim. Englannissa on ihan eri maailmat hyvintoimeentulevilla ja työläisillä. Siellä ei kaikki opi lukemaan kouluissa, nekin on hyvin eriytetyt hyviin ja huonompiin.

Siispä Suomen hyvätuloisimmillakin on kavereita joka "kastista", koulujen lisäksi riparit, intit ja synnyttämässä käydään yhdessä, tulotasosta riippumatta. Muutenkin verotus yrittää pitää huolta, ettei kukaan pääse liian rikkaaksi. Tässä nyt päälimmäisimpänä mieleen tulevat.

Vierailija
87/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen Suomi on yllättävän homogeeninen kansa. Meillä ei ole oikein koskaan ollut selkeää tai vahvaa säätyläistöä, vaan aika vähän on ollut rikkaita. Peruskoulumme on tuonut myös tasa-arvoa, mitä monissa ns. sivistysmaissa ei ole, esim. Englannissa on ihan eri maailmat hyvintoimeentulevilla ja työläisillä. Siellä ei kaikki opi lukemaan kouluissa, nekin on hyvin eriytetyt hyviin ja huonompiin.

Siispä Suomen hyvätuloisimmillakin on kavereita joka "kastista", koulujen lisäksi riparit, intit ja synnyttämässä käydään yhdessä, tulotasosta riippumatta. Muutenkin verotus yrittää pitää huolta, ettei kukaan pääse liian rikkaaksi. Tässä nyt päälimmäisimpänä mieleen tulevat.

Sääty-yhteiskunta Suomessa oli Suomessa keskiajalta 1900-luvun alkuun saakka vallinnut yhteiskuntamuoto, jossa säädyillä oli lailla vahvistettuja erioikeuksia. Säädyt olivat aatelistopapistoporvaristo ja talonpoikaissääty. Jokaisella säädyllä oli vuoden 1906 eduskuntauudistukseen saakka myös omat edustajansa säätyvaltiopäivillä. Suuri osa väestöstä ei kuitenkaan kuulunut mihinkään säätyyn ja oli vailla erioikeuksia.

Vierailija
88/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan n 6300e/kk brutto ansiotöistä ja pääomatuloja n 1500e/kk. Ei tosta nappiin jää kuin se n 5k eli ihan normi keskituloisen elämää. Ehkä tällä palstalla kun niin moni elää tulonsiirtojen varassa niin saattaa kuulostaa yltäkylläiseltä. Omassa tuttavapiirissä kuitenkin välillä tuntuu että pienellä sinnittelen, ruokakaupassa katselen välillä hintoja, autoa ei voi ostaa fiiliksen mukaan vaan huomioida että yhdellä pärjää myös esim talvisin ja esim peräkärryä vetäessä. Loma-asuntoa en ole myöskään hankkinut vaan hotelleissa vietän lomani.

Mä olen ihan kokopäiväisessä työssä käyvä ja mun bruttotulot on n. 2900€ eli tästä vielä verot yms. maksut pois. Nyt kun olen opintovapaalla, niin mun aikuiskoulutustuki on n.1650€ bruttona. Sulla ei ole mitään hätää ja naurettavaa väittää, että sinnittelet. 

Vierailija
89/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. 

Vierailija
90/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Meillä jopa presidentit voivat käyttää julkista terveydenhuoltoa, ei tulisi kuulonkaa lähes melkein missä vain muussa maassa.

Vierailija
91/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se jossain maaseutukylässä noin on, mutta ei kyllä täällä Helsingissä. Varakkaat ja köyhät eivät käytännössä ole samoissa päiväkodeissa, asuinalueilla kouluissa. Ripareilla ei käy monikaan enää nykyisin ja synnytyssairaaloissakin useimmat ovat ehkä päivän. Ei siinä omaan vauvaan tutustuessa ketään muita seuraan haluta. 

Vierailija
92/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan n 6300e/kk brutto ansiotöistä ja pääomatuloja n 1500e/kk. Ei tosta nappiin jää kuin se n 5k eli ihan normi keskituloisen elämää. Ehkä tällä palstalla kun niin moni elää tulonsiirtojen varassa niin saattaa kuulostaa yltäkylläiseltä. Omassa tuttavapiirissä kuitenkin välillä tuntuu että pienellä sinnittelen, ruokakaupassa katselen välillä hintoja, autoa ei voi ostaa fiiliksen mukaan vaan huomioida että yhdellä pärjää myös esim talvisin ja esim peräkärryä vetäessä. Loma-asuntoa en ole myöskään hankkinut vaan hotelleissa vietän lomani.

Mä olen ihan kokopäiväisessä työssä käyvä ja mun bruttotulot on n. 2900€ eli tästä vielä verot yms. maksut pois. Nyt kun olen opintovapaalla, niin mun aikuiskoulutustuki on n.1650€ bruttona. Sulla ei ole mitään hätää ja naurettavaa väittää, että sinnittelet. 

Ei ne 5000€ nettotulot vielä tarkoita, että voisi elellä leveästi. Ei todellakaan. Sinnittely varmaan oli vähän liioittelua tuossa, mutta ymmärrän hyvin mitä haettiin, sellaista se on meilläkin, vaikka tuota luokkaa netto. Lainoja, harrastuksia, reissuja... Kyllä ne rahat menee äkkiä, eli jonain hetkenä ON ihan sinnittelyfiilis, ja tili lähes nollilla ennen uutta tiliä. 

Ja onhan se omasta toiminnasta kiinni, ja oma vika, mutta SILTI voi olla sinnittelyfiilis. Viisas ihminen ei mitätöi toisen tunnetta, vaikka se tuntuisikin väärältä.

Vierailija
93/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tarkka käsitys ihmisten, jotka ovat miljonäärejä, elämästä. Perustuu siihen, että vietän näiden ihmisten kanssa aikaa, ja he ovat hyviä tuttuja.

Ristiriitaisinta heissä on piirre, kun nämä ihmiset leikkivät leikkiä, nimeltä "talous tiukalla". En tiedä mikä siinä on ideana? Esimerkiksi, kun mennään juomaan kuppi kahvia ja hetkeksi jutustelemaan. Nämä ihmiset tekevät ison numeron siitä kahdesta eurosta. Että löytyykö kolikkoina, kun etsii kaikki taskut ja nuppikukkarot läpikotaisin? Vai pitääkö maksaa kortilla, mutta sitten pitää sen verran jäädä saldoa, että kotimatkalla hakee sen punalaputetun eineskaalilaatikon ja tarjouskahvipaketin.

No, sitten kun kysellään kuulumisia, niin muina miehinä kertovat jostain, että tekivät jonkun kymmeniä tuhansia maksaneen lomareissun, tms. 

Vierailija
94/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se jossain maaseutukylässä noin on, mutta ei kyllä täällä Helsingissä. Varakkaat ja köyhät eivät käytännössä ole samoissa päiväkodeissa, asuinalueilla koul

Totta että meininki ja kulttuuri on muuttumassa, ei ole enää samaa yhtenäiskulttuuria.

Mutta jos oletetaan, et me tässä keskustelussa ollaan jo suunnilleen keski-ikäisiä, niin meidän lapsuudessa oli vielä aika yhtenäistä.

ps. Ripareilla kyllä käy edelleen moni, sellainenkin joka ei kuulu kirkkoon. Tilastoa: v.- 20 riparilla kävi kaikista 15-vuotiaista 74%. Onhan se paljon, vaikka oma kupla olisikin erilainen.

Vierailija
95/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta että meininki ja kulttuuri on muuttumassa, ei ole enää samaa yhtenäiskulttuuria.

Mutta jos oletetaan, et me tässä keskustelussa ollaan jo suunnilleen keski-ikäisiä, niin meidän lapsuudessa oli vielä aika yhtenäistä.

ps. Ripareilla kyllä käy edelleen moni, sellainenkin joka ei kuulu kirkkoon. Tilastoa: v.- 20 riparilla kävi kaikista 15-vuotiaista 74%. Onhan se paljon, vaikka oma kupla olisikin erilainen.

Olen 50+ ja ei se minunkaan lapsuudessani ollut yhtenäistä. Päinvastoin maailma oli syvästi kahtiajakautunut porvareihin ja työväkeen. Kirkkoon kuuluu n. 60% kansasta, riparille menijät vähenevät vuosi vuodelta. 

Vierailija
96/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tarkka käsitys ihmisten, jotka ovat miljonäärejä, elämästä. Perustuu siihen, että vietän näiden ihmisten kanssa aikaa, ja he ovat hyviä tuttuja.

Ristiriitaisinta heissä on piirre, kun nämä ihmiset leikkivät leikkiä, nimeltä "talous tiukalla". En tiedä mikä siinä on ideana? Esimerkiksi, kun mennään juomaan kuppi kahvia ja hetkeksi jutustelemaan. Nämä ihmiset tekevät ison numeron siitä kahdesta eurosta. Että löytyykö kolikkoina, kun etsii kaikki taskut ja nuppikukkarot läpikotaisin? Vai pitääkö maksaa kortilla, mutta sitten pitää sen verran jäädä saldoa, että kotimatkalla hakee sen punalaputetun eineskaalilaatikon ja tarjouskahvipaketin.

No, sitten kun kysellään kuulumisia, niin muina miehinä kertovat jostain, että tekivät jonkun kymmeniä tuhansia maksaneen lomareissun, tms. 

Sinun miljonäärituttusi ovat tuollaisia hassuleja, mutta ehkä he eivät edusta kaikkia Suomen miljonäärejä? Kun sanot että sinulla on tarkka käsitys, niin joo, tarkka käsitys noista muutamasta kymmenestä hyvästä tutustasi, mutta jokunen muukin lienee.

Mutta uskon kyllä, et meidän rikkaatkin kursailevat. Ei kuulu suomalaisuuteen pröystäillä, mieluummin annetaan ymmärtää et pitää katsoa menojen päälle, sen parin euron kahvikupillisenkin osalta.

Vierailija
97/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli alottaja saa työmarkkinatukea 500e kk ,ja mies tienaa  18k.

Vierailija
98/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ ja ei se minunkaan lapsuudessani ollut yhtenäistä. Päinvastoin maailma oli syvästi kahtiajakautunut porvareihin ja työväkeen. Kirkkoon kuuluu n. 60% kansasta, riparille menijät vähenevät vuosi vuodelta. 

Missähän Stadin yksityiskoulussa kävit, jossa oli vain oman kuplan ihmisiä? Muistaakseni porvarit ja taistolaiset kävivät silloinkin aika pitkälle samoja kouluja...

Kirkkoon kuuluu paljon vähemmän kuin mitä on rippikoulun käyneitä. Osa kyllä haluaa kasteen ja liittyy kirkkoon riparin jälkeen.

Vierailija
99/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän Stadin yksityiskoulussa kävit, jossa oli vain oman kuplan ihmisiä? Muistaakseni porvarit ja taistolaiset kävivät silloinkin aika pitkälle samoja kouluja...

Kirkkoon kuuluu pal

Kirkkoon kuuluvien määrä vähenee koko ajan. Kun koulussakaan ei sallita nykyisin uskontoa kaikille, niin mistä luulet nuorten löytävän ripareille. Nykyisin on ihan normaalia, että akateemiset ihmiset, jotka tulevat akateemisista kodeista, eivät edes  tunne ainuttakaan duunaria. 

Vierailija
100/127 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ostaisin kaikkea ihanaa jos saisin 5000 e nettona. Mun pakollisiin menoihin menee n 1500 e, sitten laittaisin säästöön n.2000e. Ja 1500 e menis tuhlailuun. Se olis mukavaa:)

Tämä asenne johtaa yleensä siihen, että ihan parissa vuodessa paino nousee sinne 200kg paikkeille.

Ei, tämä asenne johtaa siihen, että kohta velkaa on enemmän kuin omaisuutta. Äkkiä tuo 1500 e/kk tuhlailuun ei riittäisi mihinkään.

Ja tuossa on myös selitys sille, miksi osa ei koskaan päädy varakkaaksi: ei ne suuret tulot, vaan järkevänkokoiset menot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi