Ei varaa tehdä mitään tai tavata ketään, ei varaa matkustaa minnekään koska kela leikkasi 170e pois minimitoimeentulotuestani. Syrjäydyn.
Kiitos paljon Kela tästä, kun en voi enää viettää elämää lainkaan. Kaikki aika pitää vain olla mahdollisimman paikallaan ja kuluttaa vähän energiaa, koska rahaa ruokaan ei ole. Ketään ei ole varaa tavata, eikä mitään voi tehdä. Kiitos tästä Kela.
yli 170e/kk leikattu pois käyttörahoista.
Nyt syrjäydyn ja olen varmasti loppuikäni tässä jamassa. Kiitos, tätäkö halusit?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Minunko sinun huvit pitäisi maksaa?
Kyllä. Nyt ymmärsit oikein. Kun osoitat solidaarisuutta niin joskus sinuakin sitten autetaan takaisin. Joten lompsa auki!
Ruikuti ruikuti. Etköhän sä ole syrjäytyny jo ihan ennen mitään leikkauksia tms. Työnteko ei taida kauheasti edes kiinnostaa vaan rahaa pitäisi edelleen saada kasoittain ihmeellisestä ja mahtavasta taikaseinästä jolla elämänsä on siihen asti rahoittanut näyttäen keskaria veronmaksajille joiden selkänahasta ne rahat on revitty. Katso peiliin. Sinun omat valintasi sinut ovat tähän tilanteeseen tuoneet. Ei hallitus, ei kela, ei yhteiskunta jne. Sinä itse. Jos ei kiinnosta kuin narista kuin vanha sarana tilanteelleen ja odottaa että joku ystävällinen sielu sinulle ne tarvitsemasi rahat sinulle lahjoittaa joka kuukausi eikä edelleenkään itseäsi kiinnosta laittaa tikkuakaan ristiin elämänlaatusi parantamiseksi tmv. niin kuole nälkään ja kuole yksin ja syrjäytyneenä. Kukaan ei jää kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne työttömän pitää matkustaa? Toimeentulotuelle ei heti päädytä, syrjäytyminen on tapahtunut jo kauan sitten.
Ystävän luokse, harrastuksiin, työhaastetteluihin. yms. normaaleihin asioihin.
ap
Ei tuollaisiin kaveri- ja harrastusreissuihin monella työssäkäyvälläkään ole laittaa säännöllisesti 170 e/kk. Tuskin sulla niin paljon ja niin kaukana on haastatteluja, että tuo raha yksinään niihin uppoaisi? Tai jos olet valmis muuttamaan työn perässä niin kauas, niin luulisi että jossain vaiheessa tärppää. Eikös noihin työhaastattelukustannuksiin voi myös te-toimistolta hakea tukea.
Vierailija kirjoitti:
työttömyys ei välttämättä ole oma syy
...ja tällä perusteella työssäkäyvien tulee kustantaa kaikille työttömille mukava ja sisältörikas elämä? HV mene itse näivettymään sen sorvin ääreen.
Vierailija kirjoitti:
toi on niin totta, kaikki maksaa maltaita. kahvittelu. bussilippu. elokuvat.teatteri.uimahalli . kotoa ei pääse mihinkään ilman rahaa. puhumattakaan jostain tuliaisista, kylään mennessä. yksi ruusukin maksaa 10e
ja kahvipaketti 7e jne.
Esimerkiksi itse voi leipoa omena- tai marjapiirakan tuliaisiksi. Omenoita on tienpielet täynnä ja marjaa metsässä. Jauho, voi, maito, sokeri ja munat ei hirveästi maksa ja ehkä jotain niistä saattaa jo olla kaapissakin. Tai voit kerätä pihlajanoksia tms. ja sitoa ne nätisti. Jos rahasta on tiukkaa niin ei silloin ostella mitään leikkokukkia, ainakaan itse en näin toimi. Ja en ole työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toi on niin totta, kaikki maksaa maltaita. kahvittelu. bussilippu. elokuvat.teatteri.uimahalli . kotoa ei pääse mihinkään ilman rahaa. puhumattakaan jostain tuliaisista, kylään mennessä. yksi ruusukin maksaa 10e
ja kahvipaketti 7e jne.
Esimerkiksi itse voi leipoa omena- tai marjapiirakan tuliaisiksi. Omenoita on tienpielet täynnä ja marjaa metsässä. Jauho, voi, maito, sokeri ja munat ei hirveästi maksa ja ehkä jotain niistä saattaa jo olla kaapissakin. Tai voit kerätä pihlajanoksia tms. ja sitoa ne nätisti. Jos rahasta on tiukkaa niin ei silloin ostella mitään leikkokukkia, ainakaan itse en näin toimi. Ja en ole työtön.
Vähän väliä on kahvitarjouksia esim. 2pkt 9 euroa tai kuten nyt sekä Cittarissa että Tokmannilla on tämän viikon torstaista alkaen 3pkt Kulta Katriinaa 12 eurolla eli kahvitarjouksia hyödyntämällä säästää jonkin verran niiden kanssa eikä joka kerta tarvitse laittaa sitä 7 euroa siihen kahvipakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kahvipaketti 7e jne.
Eikä kukaan täyspäinen edes suunnittele yli 20 e lipulla leffaan menoa, jos on todella vähän käyttörahaa. Ongelma ei tunnu monestikaan olevan se että rahaa ei ole välttämättömyyksiin, vaan se että ihmiset pitävät käsittämättömiä asioita välttämättöminä itselleen tai suorastaan ihmisoikeuksina. Joo, se on kurjaa kun ei voi kuluttaa rajattomasti ja joku rikkaampi voi, mutta ei se asia parane valittamalla eikä öysäämällä niitä vähiä rahoja turhuuksiin. Voi olla elämänvaiheita, että penniä on venytettävä, ja silloin kannattaa katsoa mitä kaupasta ostaa, tehdä mahdollisimman paljon itse ja bongailla ilmaisia tai halvempia konsertteja, taphtumia eikä just sitä 150 e maksavaa keikkaa. Puhun ihan omasta kokemuksesta. Jos saat töitä, liikkumavaraa voi tulla vähän enemmän ja pystyt säästämään pieniä summia, tämä alkaa pikku hiljaa poikia lisää rahaa. Ruikuttamalla ja kelaa syyttämällä asiat ei muutu.
Luonnollista ja oikein. Hanki itse omat puuharahasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne työttömän pitää matkustaa? Toimeentulotuelle ei heti päädytä, syrjäytyminen on tapahtunut jo kauan sitten.
Ystävän luokse, harrastuksiin, työhaastetteluihin. yms. normaaleihin asioihin.
apEi tuollaisiin kaveri- ja harrastusreissuihin monella työssäkäyvälläkään ole laittaa säännöllisesti 170 e/kk. Tuskin sulla niin paljon ja niin kaukana on haastatteluja, että tuo raha yksinään niihin uppoaisi? Tai jos olet valmis muuttamaan työn perässä niin kauas, niin luulisi että jossain vaiheessa tärppää. Eikös noihin työhaastattelukustannuksiin voi myös te-toimistolta hakea tukea.
Ne on ihan ruokarahoista pois...Yritäpäs itse elää 300 eurolla kuussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olit syrjäytynyt jo ennen leikkaustakin. Vai luuletkos, että toimeentulotukilaiset ovat jotenkin yhteiskunnassa kiinni?
Minä kyllä olin. Nyt en enää voi olla. Menetän ystäväni, seurustelusuhteeni, harrastukseni.
ap
Onko sun ystävyydet ja seurustelu jotenkin siis tuohon rahaan sidottuna?
Aika vähälläpä lähtevät :D
Ei mua ole leikkaukset estäneet käymästä lenkillä ja liikkumasta kotona ja ulkona, kaveritreffeihin pitää joskus pihistää muualta, kummasti tää ei ole myöskään seurustelua haitannut.
Niitä pieniä tuloja ja puroja pitää itse kerätä juuri noita varten.
Ja joo "ei saa säästää valivali". Säästä hemmetti käteisenä jos joskus haluat jotain ekstraa.
Meidän kyydillä pääset puolukkaan ja karpaloita bongailemaan :) huomenna ois ruokajako myös, pakastimessa punalappusafkaa. Kyllä tässä pärjäillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu kuntouttavaan työtoimintaan ettet syrjäydy kotiin. Saat bussilipun ja 9e kulukorvauksen.
Jos käyt neljänä päivänä viikossa saat 144e kulukorvausta/ neljä viikkoa ja matkakulut.
Sehän korvaa aikaisemmat huvisi.
Kuka siellä päihde- ja/ mielenterveyshoitoa vailla olevien kanssa haluaa käydä?
Köyhä joka haluaa tehdä edes jotain eikä vaan valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työtönkin tarvitsee joskus loman
Työtön tekee sitten kuten töissä käyväkin: Säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olit syrjäytynyt jo ennen leikkaustakin. Vai luuletkos, että toimeentulotukilaiset ovat jotenkin yhteiskunnassa kiinni?
Minä kyllä olin. Nyt en enää voi olla. Menetän ystäväni, seurustelusuhteeni, harrastukseni.
ap
Onko sun ystävyydet ja seurustelu jotenkin siis tuohon rahaan sidottuna?
Aika vähälläpä lähtevät :D
Ei mua ole leikkaukset estäneet käymästä lenkillä ja liikkumasta kotona ja ulkona, kaveritreffeihin pitää joskus pihistää muualta, kummasti tää ei ole myöskään seurustelua haitannut.
Niitä pieniä tuloja ja puroja pitää itse kerätä juuri noita varten.
Ja joo "ei saa säästää valivali". Säästä hemmetti käteisenä jos joskus haluat jotain ekstraa.
Meidän kyydillä pääset puoluk
Naista ei rahattomuus haittaa seurustelussa, mutta miehellä on eri asia...Unohdat sen
Vierailija kirjoitti:
Tuet eivät ole mikään loppuelämän kansalaispalkka. Ne kantavat hetkellisesti vaikeimman yli. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi ja jokainen joutuu nyt näkemään vaivaa ja auttamaan itseään.
Kyllä, siksi irtisanomissuojaa heikennetään, että saadaan irtisanoa ne kenelle on kertynyt 38 lomapäivää. Rahat on loppu.
Mutsi joskus 90-luvun laman aikana jo opetti: Ei se ole köyhyyttä, se on vaan käteisvarojen puutetta ja oikeasti köyhin on köyhä mieleltään.
Täällä muutkin elelee alle köyhyysrajalla, mutta eipä se estä unelmoimasta ja tekemästä jotain rahansa eteen. Ei meiltä lapsenakaan mitään puuttunut, vaikka ei ollutkaan merkkivaatteita ja kalliita harrastuksia. Itseasiassa olen niistä niukoista oloista tyytyväinen. Me kaikki muksut on opittu tekemään itse ihan hitosti kaikkea, on ideoita ja osaamista ja halua puskea ylöspäin. Plus ihmisten kunnioitus ja tasa-arvo.
Jos mutsikin olis vaan valittanut, kun ei ole varaa tehdä mitään, niin varmasti se mielenlaatu ois meille lapsillekin tarttunut ja vaan valitettais elämän kurjuutta ja niukkuutta sen sijaan, et tehtäis jotain.
Mene töihin loinen, ei ole kelan tehtävä kustantaa loputonta lorvailua ja bilettämistä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kahvipaketti 7e jne.
Eikä kukaan täyspäinen edes suunnittele yli 20 e lipulla leffaan menoa, jos on todella vähän käyttörahaa. Ongelma ei tunnu monestikaan olevan se että rahaa ei ole vältt
Mä ainakin aattelin koittaa laittaa sivuun ensi kuuta varten, että pääsen ystävän kanssa leffaan ja ehkä jotain muutakin :/
Pientä hanttihommaa oon onneksi saanut :)
Ideoin jo joulun ajan myyjäisiä varten. Saat ap tulla myymään jollain provikalla, mä mieluummin touhuan ja teen ja oon hiljaa.
Tuo on kolme ämpäriä putsattua mustikkaa.
Asia ratkeaa kun muutat kaksiosta yksiöön ja kuule siihen mahtuu se kumppanikin. Huomaat ettei sitten enää leikata.
Tähän on menty koska asutaan liian leveästi.
Asuu liian hyvin eli Kontulassa 24 m2 yksiössä.