Peräpukamat, virtsankarkailu, raskausarvet, löysä vatsanahka, riippurinnat, yhdyntäkivut
Joo, en saanut vakavia komplikaatioita synnytyksestä/raskaudesta mutta ei nämäkään niin kauhean kivoja ole.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumppaa, jumppaa. Noi on kaikki suht ohi meneviä ongelmia.
No ehkä lantionpohjan jumppa auttaa osalla virtsankarkailuu. Muihin ongelmiin ei taida olla jumpasta apua.
Kyllä on. Riipareihinkin ja pukamiinkin. Löysään vatsanahkaankin ehkä kun lihakset sen alla vahvistuu.
Ainakaan ei ole haittaa ja se auttaa kun kunto kohenee mielialaankin ja oman kehon sietämiseen.
Eikö se vaan lisää vi tut usta että jumppaa ja jumppaa mutta silti kroppa on ruma?
Kyllä. Musta tuntuu, että vatsa vaan rumenee samaa tahtia kuin se tiivistyy. Nahka roikkuu vaan entistä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Katkera vanhapiikavela yrittää väittää että hänellä on muka kiinteät rinnat ja pysty perse 😁🤣
Kuka? Missä?
Itselläni kyllä on vielä pyöreä pylly ja hyvän muotoiset tissit. Tosin olen vasta 32 v, mutta tuskin tässä nyt vuodessa tai kahdessa ihan kauheasti rupsahtaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat asioita joita jokainen nainen kokee täytettyään 40.
En ole kokenut. Et voi yleistää, että jokainen. Edes jokainen synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumppaa, jumppaa. Noi on kaikki suht ohi meneviä ongelmia.
No ehkä lantionpohjan jumppa auttaa osalla virtsankarkailuu. Muihin ongelmiin ei taida olla jumpasta apua.
Kyllä on. Riipareihinkin ja pukamiinkin. Löysään vatsanahkaankin ehkä kun lihakset sen alla vahvistuu.
Ainakaan ei ole haittaa ja se auttaa kun kunto kohenee mielialaankin ja oman kehon sietämiseen.
Ei se nahka siitä miksikään muutu, vaikka kuinka alla lihakset vahvistuu. Löllö ryppyinen nahkapussi sitten vaan roikkuu sen pyykkilautavatsan päällä. Itselleni sellainen jäi kaksosraskaudesta, ja treenaan salilla 3 kertaa viikossa, mutta löllöt on ja pysyy. Eikä ne kyllä mua juuri haittaa, ei tulisi mieleenkään mennä riskialttiiseen ja kivuliaaseen leikkaukseen niitä poistattamaan. Sama tissit, tyhjät roikkuvat pitkät pussit joissa nännit osoittaa kohti maata, mutta eipä menoa haittaa. Liiveillä saa ihan kivan näköiseksi.
Peräpukamat taas - mulla ei jäänyt varsinaisi aktiivisia pukamia, mutta niiden raskausaikana olleiden kohdalle peräaukon ympärille "limakalvopusseja", sellaisia limakalvon riekaleitä jotka roikkuu siellä. Kysyin kerran lääkäriltä niiden poistosta, mutta ei suositellut sitä, koska ko. alueella paranee huonosti ja on merkittävä riski sulkijalihasvauriosta. Ne voidaan poistaa jos ihan välttämättä haluaa, mutta tosiaan parempi antaa olla ja pestä vaan takapuoli suihkulla joka kakan jälkeen - ainoa haitta noista on se ettei paperipyyhkiminen enää toimi, ja toki esteettinen haitta, mutta harvapa sitä peräaukkoa katselee.
Harmi kun sait noin paljon vaivoja. Olisko sinulla ylikiloja jo valmiiksi ennen raskautta? MInulla ei kaksi raskautta jättänyt jälkiä juurikaan, ainoastaan rinnat jäivät imetysten jäkeen pysyvästi suuremmiksi.
Osa noista luettelemistasi vaivoista on enemmän ylipainosta kuin raskauksista johtuvia.
Onneksi lisääntyminen on Suomessa jokaisen oma ja vapaaehtoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat asioita joita jokainen nainen kokee täytettyään 40.
Minulla ei ole mitään noista. Olen 43-vuotias yhden lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun sait noin paljon vaivoja. Olisko sinulla ylikiloja jo valmiiksi ennen raskautta? MInulla ei kaksi raskautta jättänyt jälkiä juurikaan, ainoastaan rinnat jäivät imetysten jäkeen pysyvästi suuremmiksi.
Osa noista luettelemistasi vaivoista on enemmän ylipainosta kuin raskauksista johtuvia.
Voi hyvä luoja sentään. Ei ole ylipainosta johtuvia. Itse olen ollut aina hoikka tai jopa laiha ja silti mulla on järkyttävät raskausarvet, tyhjät nahkapussirinnat ja melkein kaikki muutkin ap:n mainitsemat ongelmat.
T. Eri
3 lasta ja ei mitään noista, vaikka kuopus syntyi kun olin 39v. Treeenaan salilla ja olen muutenkin aktiivinen, ei edes raskausarpia tullut raskauksissa
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo samat jutut tulee vanhana joka tapauksessa, ei ehkä arpia mutta muut.
Onko se kiva, kun kakskymppisellä on 70v kroppa??
Minä saan synnytysten jälkeen huomattavasti helpommin orgasmeja ja muutenkin tuntuu paremmalle. Rinnat ja vatsanahka on palautuneet aika hyvin, vaikka eivät toki entisen veroiset ole.
Vierailija kirjoitti:
3 lasta ja ei mitään noista, vaikka kuopus syntyi kun olin 39v. Treeenaan salilla ja olen muutenkin aktiivinen, ei edes raskausarpia tullut raskauksissa
Ajatteletko, että tämä on jotenkin omaa ansiotasi?
(Odottelen sitä kommenttia, jossa joku tulee viisastelemaan, että "rasvasin tunnollisesti ihoani raskausaikana enkä saanut ollenkaan arpia")
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko, että tämä on jotenkin omaa ansiotasi?
(Odottelen sitä kommenttia, jossa joku tulee viisastelemaan, että "rasvasin tunnollisesti ihoani raskausaikana enkä saanut ollenkaan arpia")
Niin mikä? Iho mulla on sellainen, että arpia ei päässyt tulemaan ja lapset aika pienikokoisia. Muuten kyllä uskon, että treeni ja fiksu syöminen myös raskausaikana edisti hyvää palautumista raskauksista ja synnytyksistä
Muualla maailmassa on kyllä hoikkia naisia, jotka synnyttävät, ja ovat nopeasti takaisin entisissä mitoissaan. Ja toki meilläkin.
Ylen syömisestä nuo riipat tulee. Vaikka sitten laihduttaisikin, niin riipat jää.
Kyllä niiden kanssa pystyy elämään.
Venyneisiin vatsan limakalvoihin eli pömppömahaan ei auta mikään jumppa, ainoastaan isoleikkaus, jossa tulee iso arpi vatsaan. Kävin ihan plastiikkakirurgin vastaanotolla kysymässä. Joten voitte lopettaa tuo jumpassa hakemisen.
Jumppa ei auta myöskään virtsankarkailuun, jos se johtuu esim laskeumasta. Peräpukamia voi onneksi hoitaa paremmin kuin pelkäsin, olen jo muutaman kerran käynyt kumilenkkihoidossa ja yksi leikkaus on edessä. Riippurintoihin auttaa vain leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Olet superääliö.
Itse sain samat kuin ap ja painoindeksini oli 18.
Vierailija kirjoitti:
Venyneisiin vatsan limakalvoihin eli pömppömahaan ei auta mikään jumppa, ainoastaan isoleikkaus, jossa tulee iso arpi vatsaan. Kävin ihan plastiikkakirurgin vastaanotolla kysymässä. Joten voitte lopettaa tuo jumpassa hakemisen.
Jumppa ei auta myöskään virtsankarkailuun, jos se johtuu esim laskeumasta. Peräpukamia voi onneksi hoitaa paremmin kuin pelkäsin, olen jo muutaman kerran käynyt kumilenkkihoidossa ja yksi leikkaus on edessä. Riippurintoihin auttaa vain leikkaus.
Peräpukamat on tosiaan helppo hoitaa, jos ne on sisäisiä, silloin kumilenkkihoito on helppo juttu. Aika monelle vaan on raskauksien jälkeen jäänyt ulkoisia pukamia tai niiden jäänteinä "matomaisia" limakalvopusseja, joista raskauden jälkeen itse pukama on kyllä parantunut, mutta limakalvo ei ole palautunut vaan jäänyt sinne roikkumaan tyhjänä. Näihin ei käy kumilenkkihoito, ja niiden poisto kirurgisesti on riskialtista. Sitä ei yleensä suositella jos on pelkkä esteettinen haitta ja jos vaan hygienian kanssa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ollut ylipainoa, olin/olen hyvinkin hoikka. Ja ihan raskaudesta nuo vaivat tuli, tai pukamat ja välilihan arvet lähinnä synnytyksestä (hankala ponnistusvaihe).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa on kyllä hoikkia naisia, jotka synnyttävät, ja ovat nopeasti takaisin entisissä mitoissaan. Ja toki meilläkin.
Ylen syömisestä nuo riipat tulee. Vaikka sitten laihduttaisikin, niin riipat jää.
Kyllä niiden kanssa pystyy elämään.
Muualla maailmassa on yhtä lailla kuin Suomessakin naisia, joilla raskaus jättää jälkensä kehoon. Tiedän, kun olen kahdessa muussakin maassa sairaanhoitajana työskennellyt ja paljon ihmisten kehoja nähnyt. Tuo illuusio ettei muualla tulisi johtunee ehkä siitä, että katsotaan jotain jenkkien yms. tosi-tv:tä, jonne menee vain ne ulkonäkökeskeiset ihmiset, jotka juoksee plastiikkakirurgiassa muokkauttamassa itseään. Tosi-tv:ssä näkyvä väki ei tosiaan ole sitä keskivertosakkia mistään maasta.
Aika monessa maassa suhtautuminen "riippareihin", raskauden jälkeiseen mahaan tms. on kyllä mutkattomampaa kuin meillä. Ei sitä vaikka jotkut perus latinalaisen amerikan naimisissa naiset mieti yhtään (vain ne 90 Days ohjelmaan menevät jenkkien rahan perässä juoksijat, joille varakkaan miehen pokaaminen on elinkeino). Siellä on katolinen uskonto ja arvot, joissa sen jälkeen kun perhe on perustettu, ulkonäkö on ihan toissijainen juttu ja keskitytään muuhun.
Oletko kokeillut? Mun kokemuksen mukaan toi keskivartalo on aika muokattavissa jumppaamalla ja liikunnalla. Eihän sitä super isoja muutoksi ehkä tule mutta sen verran kuitenkin, että tuntuu vähän paremmalle. Olen oman vatsani saanut litteämmäksi.