Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat palavat loppuun

Vierailija
09.09.2024 |

Opettajat palavat loppuun ja vaihtavat alaa, kun eivät jaksa kouluissa. Opettajat ovat sylkykuppeja nykyään. On vanhempia, jotka ovat antaneet lasten valehdella 2-vuotiaasta asti ja uskovat, että kultsipuppeli kotona puhuu totta. Ope on aina syypää. Opessa on aina vika. Ope ei opeta kunnolla tukiopetusta, kun totuus on se, että lapsi myöhästyy tunnilta ja pelaa kännykkää. On sosiaalityöntekijää, on erityisopettajaa, on psykologia, on erityisopettajaa, on myös tulkkia. Silti kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jos lapsi ei tee tehtäviä eikä syö kouluruokaa, niin ei saisi lasta pakottaa syömään kouluruokaa ja ei saisi pakottaa tekemään tehtäviä. Lapsi saa myöhästyä jatkuvasti tunneilta. Ei mikään ihme, että oppimistulokset ovat laskeneet. Ei mikään ihme, että opettajat väsyvät. 

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se niin vaikeeta istua luokan edessä ja noudattaa ennakoitua opetussuunnitelmaa. Saatavilla on koulunkäyntiavustajien tuki, erkkojen yms. ap. mainitsemiesi tuki ja siltikin on vaikeeta. Kantsis ehkä vaihtaa alaa tai laittaa suu suppuun ja jatkaa töitänsä nauttien paksusta lompsasta ja lomista. Muiden ammattien edustajat ei niin vain lähde pitkille lomille lompsis monta kertaa vuodessa vielä.

Vai istua luokan edessä, heh, kukahan ope nykyisin ehtii siellä istumaan. Tottakai opetussuunnitelmaa pitää noudattaa, on sitten open varassa miten asian saa kaikille oppijoille opetettua, sehän sitä open hommaa on. Paksusta lompsasta ei ihan hirveästi pääse nauttimaan. Bruttopalkka alkaa aika pitkään opella kakkosella, pitää jaksaa pysyä töissä, että palkka siitä nousee.

Vierailija
22/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat taas omalla elementissään;

valittamassa.

Mikään ei kelpaa. Teillä on iso palkka ja pitkät lomat!

Hear, hear!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuuus, eivät pala. Rahaa ja muita etuja yrittävät kiristää näillä valheillaan.

Vierailija
24/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valittamassa.

Tervetuloa alalle.

Vierailija
25/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 2 vuotta englanninopettajana Japanissa. Se oli rankkaa. Suomessa opettajilla ei ole mitään varaa valittaa. M26

Vierailija
26/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan hirvittävän hyvä saada dokumentti opettajan työviikosta. Aukeaisi monen täälläkin ilkkuvan silmäterä. Se vaan on mahdotonta tehdä tietoturvan ja kuvauskieltojen takia.

Peruskoulujen opetus on julkista. Kuka tahansa voi halutessaan mennä sinne katsomaan miten lapsia opetetaan tai ollaan opettamatta.

Vierailija
27/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valittamassa.

Minusta tuo aloitus ei yhtään näyttänyt opettajan kirjoittamalta, vaan ihan sivusta seuraajan.

Vierailija
28/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin 2 vuotta englanninopettajana Japanissa. Se oli rankkaa. Suomessa opettajilla ei ole mitään varaa valittaa. M26

Jos olet 26-vuotias, ja ollut kaksi vuotta jo Japanissa opena sekä opena myös Suomessa, jotta sinulla on mitä vertailla, joku ei täsmää. Valmistuit yliopistosta opeksi jo 22-vuotiaana?

Vierailija
29/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan hirvittävän hyvä saada dokumentti opettajan työviikosta. Aukeaisi monen täälläkin ilkkuvan silmäterä. Se vaan on mahdotonta tehdä tietoturvan ja kuvauskieltojen takia.

Peruskoulujen opetus on julkista. Kuka tahansa voi halutessaan mennä sinne katsomaan miten lapsia opetetaan tai ollaan opettamatta.

Mutta ei saa mennä esim. lukemaan huoltajien wilma-viestejä tai oppilashuollollisiin palavereihin, tai mukaan kasvatuksellisiin keskusteluihin. Oppitunnit on vaan yksi osa työtä.

Vierailija
30/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alanvaihto on erittäin harvinaista, enintään vaihdetaan opetusalaa. Muualla ei saa niin isoa palkkaa ja pitkiä lomia.

Olen itse erityisopettaja. Olen opiskelukaveriporukastani ainoa, joka tekee edelleen tätä työtä.

Vierailija
31/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuuus, eivät pala. Rahaa ja muita etuja yrittävät kiristää näillä valheillaan.

Okei, vauva-palsta määrittelee palkan. Tiesitkö, että jos opettajille annetaan palkankorotus, vähennetään silloin oppituntien määrää, että saadaan palkkakulut pysymään samana. Plus miinus nolla.

Vierailija
32/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet 26-vuotias, ja ollut kaksi vuotta jo Japanissa opena sekä opena myös Suomessa, jotta sinulla on mitä vertailla, joku ei täsmää. Valmistuit yliopistosta opeksi jo 22-vuotiaana?

Selvästi et ole perillä Japanin englannin kielen opettajien tilanteesta. Googleta, niin tiedät miksi nuoret pääsee sinne töihin ilman koulutusta. -eri

Vierailija
33/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa ammattissa  joutuu työtään tekemään hullujen huoneessa. Osa mölisee ja huutaa vastaan heti, kun luokan ovi aukeaa. Hakataan kaappien ovia, soittimia, viivottimia, ihan mitä vaan käsiinsä saa, jotta häirintä voi alkaa mahdollisimman äänekkäästi. Työtäsi ja persoonaasi arvostellaan niin hirveillä sanoilla ettei tähän voi kirjoittaa. Osa raapii, läpsii ja lyö, tavaroita heitellään, uhkaillaan (tätä harrastavat myös vanhemmat Wilmassa ja jopa kasvotusten nykyään). Tätä parhaimmillaan seitsemän tuntia päivässä ja muut työt siihen päälle ( vaikka näitähän ei opella kuulemma ole lainkaan). Ja kyseessä on siis ihan normiluokat, missä sinunkin kullannuppusi viettää arkipäivänsä. Sääliksi käy opettajia ja niitä oppilaita, joilla olisi vielä oppimiskykyjä ja - haluja.

Vierailija
34/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi et ole perillä Japanin englannin kielen opettajien tilanteesta. Googleta, niin tiedät miksi nuoret pääsee sinne töihin ilman koulutusta. -eri

En kuitenkaan siinä tapauksessa menisi arvioimaan suomalaisten opettajien työtä, jos itsellä ei ole työhön kokemusta eikä pätevyyttä.

Vierailija
35/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinkielto kouluihin, vartija poistamaan häiriköt luokasta ja suojaamaan opettajien työrauhaa, tarkkikset takaisin, jälki-istunnot takaisin, jatkuvasta perseilystä määräaikainen erottaminen, väkivallasta muita kohtaan rikosilmoitus ja sakot ja vakavissa tapauksissa määräaikainen erottaminen tai koulun vaihto.

Vierailija
36/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyluokissa pysty enää opettamaan mitään.

Vierailija
37/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia intersektionaaleja opettajia valmistuu koko ajan. He kestävät opettajan auktoriteetin ja hierarkioiden alasajon, inkluusiot ja lisääntyneen byrokratian. 

Vierailija
38/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusia intersektionaaleja opettajia valmistuu koko ajan. He kestävät opettajan auktoriteetin ja hierarkioiden alasajon, inkluusiot ja lisääntyneen byrokratian. 

Hienoa, sittenhän kaikki on hyvin!

Vierailija
39/153 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt monenlaisia töitä elämäni aikana. Nyt teen opettajan sijaisuutta (ei koulutusta alalle). Kun sairastuin niin ensimmäisen viikon kävin töissä burnanan voimin. Koska sijaista ei oteta niin sairaanakin minun tulee suunnitella tunnit ym. 

Sitten tulikin keuhkonkuume ja kaksiviikkoa sairaslomaa. Eli sain rauhassa toipua kotona. Ja pah. Aina kun tunti alkoi olin koneella tarkistamassa oppilaiden lähettämiä tehtäviä ja neuvomassa heitä. Tuntien jälkeen suunnittelin seuraavat tunnit. Toki olisin voinut jättää tarkistamatta tehtävät. Sitten minulla olisi ollut noin 800 tehtävää odottamassa kun sairasloma loppuu koska sijaista ei edelleenkään oteta.  Ja ne tehtävät olisi ollut pakko tarkistaa nopeasti että tiedän mitä nuoret on oppineet ja mitä pitää vielä opettaa lisää ym. Ja tunnit minun kuuluu suunnitella ja järjestää vaikka sairaanakin. 

kaikissa muissa töissäni olen saanut sairaslomalla pääosin toipua rauhassa. Toki puheluita  on saattanut joskus tulla mutta tyyliin 1-2päivässä ja niihin vastaamiseen on mennyt vain minuutteja. Koetappa tehdä keuhkokuumeessa 6 tuntia etätöitä melkein tauotta. Ei ole helppoa tai kevyttä.

Vierailija
40/153 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on helpompaa hommaa kuin opettajan työ. Oikeasta työstä eivät tiedä mitään. Pikkusieviä sipistelijöitä. Siisti sisätyö ja pitkät lomat. Lyhyet työpäivät. Täälläkin kitisevät mutta silti pitävät viroistaan kiinni kynsin hampain.