Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla vaikeuksia ymmärtää esim. Kelan tekstejä?

Vierailija
09.09.2024 |

Olen ihan tavallinen työssä käyvä aikuinen, ei diagnooseja. Minulle on työ ja tuska ymmärtää esim. Kelan lomakkeita, tes/ves -tekstejä, pankkimaailmaan liittyviä asioita lakiteksteistä puhumattakaan. 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. On taitolaji saada yksinkertaisetkin asiat ilmaistua niin monimutkaisesti, ettei kukaan ymmärrä sanaakaan.

Vierailija
2/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sanasokeus, keskittymishäiriö ja pullonpohjalasit. Revi siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä ole mitään vaikeaa, kun keskittyy lukemaan eikä lueskele sieltä sun täältä nopeasti. Ymmärrän oikein hyvin lukemaani.

Vierailija
4/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly osaa kirjoittaa täsmälleen sellaista kelatekstiä. Epäilemättä käyttävät. 

Vierailija
5/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kelan kapulakieli on oma kielensä. Itsekin olen korkeasti koulutettu, kirjoittanut laudaturin äidinkielestä ja tehnyt paljon kirjoittamista työkseni. Silti pitää oikein istua alas tavaamaan, että mitä jokin sanamuoto tarkoittaa käytännössä.

sääliksi käy niitä lukutaidottomia nuoria. kun lukee otsikoita siitä miten viidesosa nuorista ei osaa lukea pärjätäkseen yhteiskunnassa. Miten ihmeessä ne pystyvät hoitamaan viralliset asiansa? 

Vierailija
6/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä hitto siinä on muka niin vaikeaa??

Vierailija
7/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Kelan lomakkeisiin on tungettu liikaa asiaa. Siis samalla lomakkeella haetaan useita etuuksia. Siksi niitä piti lukea tankata. Samoin sairaalasta tuli ennen tutkimuksia ohje, joka oli vähemmän selkokielinen.

Vierailija
8/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain päätöksen, jossa luki sähkölaskusta jää maksettavakseni mainittu summa, siitä minun olisi pitänyt ymmärtää että sen lisäksi minun pitää maksaa myös se loppuosa eli koko lasku. En ymmärtänyt ja tuli muistutuslasku sähköyhtiöstä. Kela vaan sanoi ettei tttukiosuus riittänyt laskuun mutta miksi sitten laittavat tuollaisen tekstin? 

En ole enää asiakas mutta jäi hieman mietittymään ymmärsinkö kuitenkin väärin. 

Vierailija
9/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niissä ole mitään vaikeaa, kun keskittyy lukemaan eikä lueskele sieltä sun täältä nopeasti. Ymmärrän oikein hyvin lukemaani.

Eiköhän suurin osa ymmärrä lukemansa, mutta sisäistäminen on asia erikseen. Sinullakin on yhtä paljon sisäistämisvaikeuksia kuin muillakin. Et vain ymmärrä sitä.

Vierailija
10/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, minusta voisi olla asiallisempaa ja muodollisempaa. Myt kuulostaa jonkun Hilma tädin jaaritteluilta. 

Vierailija
11/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tekoäly innovaatio. Ovat edellä kaikkia muita.

Vierailija
12/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA on kyllä taitolaji. Tulkitsen työkseni lakeja ja vaikka työehtosopimustekstejä eikä mitään ongelmaa, mutta nyt kun haetaan ulkomailla opiskelevalle lapselle opintotukea niin täytyy sanoa, että vaikea on heidän ajatuksen juoksuaan tajuta noiden lisätietopyyntöjen suhteen. Mm. lapsi opiskelee ulkomailla nyt 1. vuotta niin KELA haluaa edellisten ulkomailla vietettyjen lukukausien todistukset. Samoin oppilaitos on toisen asteen koulu, niiin he pyytävät korkeakoulun julkisen valvonnan todistusta. Ihan helppoa, eikö?

Vierailija
13/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kelan kapulakieli on oma kielensä. Itsekin olen korkeasti koulutettu, kirjoittanut laudaturin äidinkielestä ja tehnyt paljon kirjoittamista työkseni. Silti pitää oikein istua alas tavaamaan, että mitä jokin sanamuoto tarkoittaa käytännössä.

sääliksi käy niitä lukutaidottomia nuoria. kun lukee otsikoita siitä miten viidesosa nuorista ei osaa lukea pärjätäkseen yhteiskunnassa. Miten ihmeessä ne pystyvät hoitamaan viralliset asiansa? 

Lukutaidottomia (medialukutaidottomia) on eniten iäkkäissä ja keski-ikäisissä. Tämän näkee erityisen hyvin niiden naamakirjapäivityksistä.

Mölisevät mitä sattuu.

Vierailija
14/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän helposti kirjeet jotka minulle lähetetään. Sinulla on kädet, jalat ja pää tallella joten olet terve. Hakemus hylätty!

Vierailija
15/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppolukuista ja täsmällistä kun vain keskittyy lukemiseen. Siirtää tunteet taka-alalle.

Lakitekstiinhän päätökset perustuvat. Usein auttaa kun lukee päätöksessä viitatut pykälät.

Vierailija
16/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Kelan lomakkeisiin on tungettu liikaa asiaa. Siis samalla lomakkeella haetaan useita etuuksia. Siksi niitä piti lukea tankata. Samoin sairaalasta tuli ennen tutkimuksia ohje, joka oli vähemmän selkokielinen.

Ehkä luet liian vähän. Potilasohjeet on hyvin selkokielisiä. Joka sanalla on merkitys. Siksi joka sana pitää ymmärtää, että ymmärtää virkkeen.

Vierailija
17/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sanasokeus, keskittymishäiriö ja pullonpohjalasit. Revi siitä.

Kaikilla ei ole. Revi siitä. Ei koko maailmaa voi idiooteille pehmustaa.

Vierailija
18/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaisteksti on usein mutkikasta ja sekavaa ja asioista voidaan käyttää todella outoja termejä. En ihmettele, jos kansalaiset eivät ymmärrä niitä.

Vierailija
19/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne osaa aina Kelassakaan niitä tekstejään lukea ja ymmärtää. 

Vierailija
20/36 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. On taitolaji saada yksinkertaisetkin asiat ilmaistua niin monimutkaisesti, ettei kukaan ymmärrä sanaakaan.

Toinen taitolaji on osata ilmaista vaikeat asiat niin selkeästi, että kaikki ymmärtävät kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä