Realiteettitarkistus: Jos olet nykymaailmassa ollut työtön yli 6kk, loppuelämäsi tulotaso on Kelan tuet
Tässä punapilleti: 2020-luvulla kukaan taho tai mikään yritys ei palkkaa työtöntä. Silloin harvoin kun paikka aukeaa, se menee jollekin joka vaihtaa työpaikasta toiseen, eli on jo töissä.
Töiden määrä myös putoaa kun eläköityviä positioita ei enää täytetä kustannussyistä, monilla aloilla on rekrykieltoja ja AI korvaa monia ihmisiä korkeakoulutusta vaativilla aloilla.
Ellet saa isoa perintöä tai tee rikoksia, tulet elämään niillä Kelan satasilla vuosikymmeniä vanhuuseläkkeeseen asti.
Kommentit (89)
Olen vapaaehtoisesti työtön kuudetta tai seitsemättä vuotta - en ole jaksanut enää laskea - ja kelan tulotaso on vallan ok ja riittävä. Ei ole mikään huonouden merkki olla työtön.
Vierailija kirjoitti:
Olen vapaaehtoisesti työtön kuudetta tai seitsemättä vuotta - en ole jaksanut enää laskea - ja kelan tulotaso on vallan ok ja riittävä. Ei ole mikään huonouden merkki olla työtön.
Miten työkkäri suhtautuu? Eivätkö ole edes tarjonneet palkkatukitöitä? Oletko ollut työkokeiluissa tms.? Itselläni siis kohta kuusi vuotta täynnä mutta osan ajasta olen ollut ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös aivan liikaa ihmisiä, jotka ovat lähteneet opiskemaan lisää ja sitten valmistumisen jälkeen työttömyys jatkuu yhä.
Kun ottaa huomioon, että kouluttaminenkin maksaa tälle yhteiskunnalle, tilanne on järjetön.
Siksi olisikin tärkeää että koulutuspaikkoja arvioitaisiin kriittisesti ja esimerkiksi humanistiset huuhaa-alat laitettaisiin maksulliseksi.
Kannustaisi opiskelemaan oikein eikä harrastuksen vuoksi.
Fyysisillä aloilla olisi myös syytä selvittää terveydentila alkuvaiheessa, koska on tapauksia, joissa opiskelu menee hukkaan, kun työtä ei sitten kuitenkaan pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös aivan liikaa ihmisiä, jotka ovat lähteneet opiskemaan lisää ja sitten valmistumisen jälkeen työttömyys jatkuu yhä.
Kun ottaa huomioon, että kouluttaminenkin maksaa tälle yhteiskunnalle, tilanne on järjetön.
Siksi olisikin tärkeää että koulutuspaikkoja arvioitaisiin kriittisesti ja esimerkiksi humanistiset huuhaa-alat laitettaisiin maksulliseksi.
Kannustaisi opiskelemaan oikein eikä harrastuksen vuoksi.
Fyysisillä aloilla olisi myös syytä selvittää terveydentila alkuvaiheessa, koska on tapauksia, joissa opiskelu menee hukkaan, kun työtä ei sitten kuitenkaan pysty tekemään.
Tämmöisilllä asioilla ei tunnu olevan mitään väliä. Tärkeintä on että opiskelija valmistuu ja sitä varten on kaikki hopsit ja muut millä sitä opiskelua muokataan. Se että pääsisi työhön tai olisi valmis siihen tuntuu olevan täysin toissijaista.
Vierailija kirjoitti:
Eipä lennostakaan saa enää toista työtä kuin hyväveliverkostoon kuuluvat perijät ja poliittiset broilerit ja nekin nepopaikoista kuten Sitra, Business Finland jne.
Itse pidän siksi kynsin hampain kiinni aika karusta työpaikasta jossa huono ilmapiiri. Tässä taloustilanteessa tuskin toista työtä saan mistään.
Mää lähdin lätkimään karusta työpaikasta ja olin melkein vuoden työttömänä koska en halunnut paskoihin hommiin. Henkilökohtainen työneuvojani vai mikä lienee oli suositellut minua yhteen firmaan ja sain sen osa-aikatyöpaikan 56-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työkkäri suhtautuu? Eivätkö ole edes tarjonneet palkkatukitöitä? Oletko ollut työkokeiluissa tms.? Itselläni siis kohta kuusi vuotta täynnä mutta osan ajasta olen ollut ilman tukia.
Työmarkkinatuki tulee normaalisti kun täytän työnhakuvelvoitteen. Työkokeiluihin en mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön 8 vuotta (omasta tahdostani). Nyt olen taas töissä. Työmarkkinatuki meni pääasiassa asuntolainan lyhennyksiin. Nyt ei ole lainaa enää. Asun Helsingissä.
Monet tutut käytti nollakorkojen ajan matkusteluun ja ravintolassa syömiseen. Heillä on edelleen asuntolainaa/ ovat muuttaneet johonkin työsuhdeasuntoja.
Ihan itsestä kiinni, miten elämä menee.Miten onnistuit pääsemään takaisin työelämään (tai aloittamaan sen jos et aiemmin ollut olllut)? Itsellä tulee kohta täyteen 6 vuotta työttömyyttä.
Hakeuduin omaa koulutustani hieman sivuavaan työhön, jossa palkka alempi kuin varsinaisessa ammatissani, mutta työajat ja vastuu järkevämmät. Työnantajat tietysti ajattelevat, että näin saa rahalle enemmän vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuona aikana kolme lasta, joita hoidin työmarkkinatuella. En halunnut laittaa heitä päivähoitoon alle 3-vuotiaina. Ei tarjottu palkkatuki- eikä muitakaan töitä. Joskus piti käydä jossain työnhakuinfoissa. Kolme kertaa joku virkailija soitti. Ei kai niiden kannattanut tehdä mitään, kun olisin kuitenkin hypännyt kotihoidon tuelle, jos olisivat jotain ehdottaneet. Se nyt vaan on niin paljon pienempi kuin työmarkkinatuki, että siksi olin työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki tulee normaalisti kun täytän työnhakuvelvoitteen. Työkokeiluihin en mene.
Sossu on siis jo ollut mukana kun teet aktivointisuunnitelmaa vai mikä se nyt olikaan nimeltään? Ihmeellistä jos eivät ole edes palkkatukipaikkoja velvoittaneet hakemaan. Mutta niinhän se on että vaikka laissa määräykset olisivat mitä tahansa niin virkailja sen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori nainen saa aina töitä. Keski-ikäinen mies ei enää edes suhteilla.
Mitä töitä tarkoitat?
Aamutelevisiossa oli just juttua että moni pienipalkkainen on siirtynyt seksitöihin.
Tai joilla on haasteita löytää työpaikka. Ei tämä nyt yllätyksenä tule että pimeitä töitä aletaan tekemään kun tukiin tulee kiristyksiä. Kuka sitten valitsee minkäkin lisätienestin, toinen tuon ja toinen alkaa myymään "löytämiään" pyöriä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 30v, enkä ole koskaan ollut palkkatöissä, mutta edelleen mulle puhutaan niin kuin se olisi mahdollista heti pienen opiskelun jälkeen.
Mä taisin olla jotain 28 kun pääsin ensimmäiseen palkkatyöhön ja sekin oli palkkatukityö. Ihan hyvin se työaika meni ja toivoin että olisin päässyt pian uudelleen palkkatuella niin olisi ollut cv jotain täytettä. No sitten tuli Sipilä ja hienot uudistuksensa joten menikin yli neljä vuotta ja normaaleihin töihin en siinä välissä päässyt.
Kiva, itse olin vähän tuota nuorempana yhdessä samassa paikassa kunt. työtoiminnassa 6kk ja myöhemmin vielä työkokeilussa toiset 6kk, mutta koskaan ei puhuttukaan palkkatuen mahdollisuudesta, vaikka olisin tietääkseni kyllä ollut oikeutettu. Tuntui aika pahalta, kun niin moni muu siellä pääsi työkokeilun jälkeen vuodeksi palkkatuelle, mm. yksi samanikäinen kaverini..
Työtön voi halutessaan tienata ekstraa menemällä töihin. Työnteosta saa tukien päälle 9 euroa per päivä.
Ei pidä ajatella niin. Vaan etsiä uusia mahdollisuuksia. Punnita vaihtoehtoja ja olla valmis muuttamaan vähän kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 30v, enkä ole koskaan ollut palkkatöissä, mutta edelleen mulle puhutaan niin kuin se olisi mahdollista heti pienen opiskelun jälkeen.
Mä taisin olla jotain 28 kun pääsin ensimmäiseen palkkatyöhön ja sekin oli palkkatukityö. Ihan hyvin se työaika meni ja toivoin että olisin päässyt pian uudelleen palkkatuella niin olisi ollut cv jotain täytettä. No sitten tuli Sipilä ja hienot uudistuksensa joten menikin yli neljä vuotta ja normaaleihin töihin en siinä välissä päässyt.
Kiva, itse olin vähän tuota nuorempana yhdessä samassa paikassa kunt. työtoiminnassa 6kk ja myöhemmin vielä työkokeilussa toiset 6kk, mutta koskaan ei puhuttukaan palkkatuen mahdollisuudesta, vaikka olisin tietääkseni kyllä ollut oikeutettu. Tuntui aika pahalta, kun niin moni muu siellä pääsi työko
Itse menin suoraan palkkatuelle tai siis annettiin paikkoja mitä hakea. Sitä ennen oli pari työkokeilua mutta ne oli yksityisillä. Olen ollut tuon jälkeen toisenkin kerran palkkatuella ja silloin meinasivat että työkokeilu siihen ensin mutta siitä kieltäydyin. Kannattaa pitää puolensa ja samalla sanon että olen pahoillani että sinulle ei tuota mahdollisuutta annettu. Tuon toisen paikan kanssa kävi itsellänikin niin että sain sen vasta kun olin ollut neljä vuotta siinä välissä työttömänä ja samaan aikaan kuulin koko ajan edellisessä paikassa olleilta että he ovat päässeet jo kahden vuoden jälkeen.
Nythän koko palkkatukisysteemi (ja kaikki työllistämistyöhommelit siinä samalla) romutettiin joten enää noilla ei ole niin väliä ja siinä mielessä ollaan kaikki samanarvoisia. Työttömänä kunnes joku yksityinen firma suostuu palkkamaan ja saattaapa olla että eläkeikä tulee ensin vastaan.
Poliitikot ottavat silti maan täyteen wolttikuskeja.
Työttömyys on uusi normaali. Se ei ole työttömän syy.
Nuorilta ei saa viedä toivoa. Maailman muuttuessa syntyy uusia tarpeita. Lueskelkaa tulevaisuudentutkimusta ja megatrendejä, niin helpompi yrittää miettiä mihin suuntaan lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan tienaamisen on kyllä muitakin tapoja kuin työ.
Kukaan tuloton tai omaisuudeton ei yritystä perusta ja rikokset oli jo mainittu.Kevytyrittäjäksi voi kuka tahansa ryhtyä. Tienaa sillä sitten mitään tai ei, niin on ainakin täytettä cv:ssä.
Yrittäjäksi ryhtyvä menettää tuet. Käytännössä yrittäjäksi ryhtyminen on järkevää vain silloin, kun liikeidea on pomminvarma.
Työosuuskunnan jäsenenä on saanut tuet, jos tulot ei riitä. Ellei tätäkin ole saatu torpattua hallituksen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi halutessaan tienata ekstraa menemällä töihin. Työnteosta saa tukien päälle 9 euroa per päivä.
Ei ne mitään töitä ole vaan tätä nykyjargonia jolla asioita nimetään uudelleen. Mene pankkiin kysymään asuntolainaa kun olet näissä "töissä". Nauravat pihalle. On vielä tahoja jotka eivät tähän pelleilyyn lähde.
Aamutelevisiossa oli just juttua että moni pienipalkkainen on siirtynyt seksitöihin.