Me kaikki ollaan aikamme vankeja. Sattumalta synnyimme tiettyyn aikaan ja siinä pitää sitten vain elää
Olen paljon miettinyt näitä asioita.
Olen miettinyt ihmisiä vaikkapa muinaisessa Roomassa, Kreikassa, Egyptissä. Tai vaikkapa ruton aikana Euroopassa 1600-luvulla.
Niillä ihmisillä oli vain se yksi elämä, elivät siinä niissä olosuhteissa mitä sattui olemaan, ihastuivat, rakastuivat ja elivät elämäänsä niissä puitteissa, mitä oli. Kuolemansa jälkeen, eivät tiedä mitään, miten maailma on kehittynyt ja mitä on tapahtunut.
Jotenkin mykistävää ajatella kaikkia niitä ihmisiä, oman aikansa vankeja. Mekin olemme. Elämme vain hetkisen tähän aikaan sidottuina, muuta emme saa. Tiedämme vain historiasta ja miten tähän on tultu. Sattuuko sitten ympärillämme juuri silloin olemaan sotaa, kulkutauteja tai muuta, niin siinä kärvistelemme. Kun kuolemme, emme ikinä tule tietämään, mitä täällä tapahtuu ja mihin maailma menee. Eivät ne entisajankaan ihmiset tienneet kuin sen oman pienen hetkensä maailmasta, kun täällä elivät.
Niin rajallista tämä hetken elo täällä. Eikö olekin.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt samalla lailla ja että aikamoinen tuuri käynyt kun on sattunut syntymään tähän vuosituhannen vaihteen tienoille, elänyt 1900- ja 2000-luvuilla. Viimeksi samanlainen "tuuri" käynyt tuhat vuotta sitten. Kuka tietää onko koko maapalloa enää olemassakaan tuhat vuotta tästä eteenpäin...
Kyllä se varmaan on, mutta suuntaa on täytynyt muuttaa. Uskon, että sitten on ymmärretty paremmin harmonia luonnon ja muiden ihmisten kanssa. Onhan tämä absurdia touhua nyt kokonaisuudessaan tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt samalla lailla ja että aikamoinen tuuri käynyt kun on sattunut syntymään tähän vuosituhannen vaihteen tienoille, elänyt 1900- ja 2000-luvuilla. Viimeksi samanlainen "tuuri" käynyt tuhat vuotta sitten. Kuka tietää onko koko maapalloa enää olemassakaan tuhat vuotta tästä eteenpäin...
Minusta taas on ihan perseestä olla 2001 syntynyt.
Sinulla on valta muuttaa jokainen persehetki timanttihetkeksi.
Otan tästä huoneentaulun ja voimalauseen, kiitos
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joku selittämätön ikävä heitä kohtaan, jotka ovat kauan ennen meitä täällä eläneet. Olisi niin mielenkiintoista tavata ihmisiä, jotka vaikka asuivat juuri tällä samalla paikalla kuin minä nyt, mutta vuosisatoja sitten.
Heidän atominsa ovat täällä läsnä kaikkialla ympärillämme. Mihin ne olisivat lähteneet?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joku selittämätön ikävä heitä kohtaan, jotka ovat kauan ennen meitä täällä eläneet. Olisi niin mielenkiintoista tavata ihmisiä, jotka vaikka asuivat juuri tällä samalla paikalla kuin minä nyt, mutta vuosisatoja sitten.
Tätä mäkin olen todella paljon pohtinut. Ois niin makeeta päästä juttelee ja näkee niitä ihmisiä vaikkapa 300 vuoden takaa.
Monesti muuten kuvittelen nykyhetken ihmisiä menneisyyteen. Kuvittelen heille sen ajan vaatteet ja tyylin. Esim. satunnaisesti näkemäni ihmiset vaikkapa julkisessa kulkuneuvossa, joku kahvilanmyyjä tai kadulla kulkeva ihminen.
Koska ihan samanlaisia ihmisiä kuin me nyt, ne siellä menneisyydessä eläneet olivat. Siellä on ollut hyvännäköistä miestä ja naista ja niin edelleen....siellä omassa ajassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pelkästään aika, vaan myös se paikka mihin sattuu syntymään.
Olen kyllä aivan erinomaisen tyytyväinen siihen, että olen syntynyt vuonna 1983 Suomessa. Syitä on vaikka kuinka paljon, mutta yhdeksi esimerkiksi kelvatkoon se, että olisin kuollut syöpään parikymppisenä lähes missä tahansa muussa ajassa/paikassa.
Mutta ehkä et olisi sairastunut syöpään jossain toisessa ajassa ja paikassa. Esim 2124 jolloin se saatetaan voida ehkäistä. Tai 200 jKr jolloin maaperä ei ollut täynnä myrkkyjä.
Missään nimessä en olisi halunnut elää yhdessäkään ajankohdassa ennen syntymääni, syövällä tai ilman. Siihen on paljonkin syitä, mutta yksinkertaistettuna elämänlaatu on nykyisyydessä paljon enemmän mieleeni.
Tulevaisuus saattaa tietysti pitää sisällään kaikkea hienoa mitä en osaa nyt kuvitellakaan, tai sitten se on läjä paskaa ja ankeutta.
Jos saisin valita elänkö nykyisyydessä vai muutanko tulevaisuuteen, niin varmuuden vuoksi jäisin nykyisyyteen, koska ainakin tiedän varmasti viihtyväni nykyajassa. Olisi tietysti kiva käydä vilkaisemassa tulevaisuutta, jos sieltä pääsisi takaisin nykyaikaan.
On vain kaaos, en usko sieluun koska ihminen on eläin. Eläimet ja hyönteiset myös ajattelevat mutta eri tavalla. Maapallo tuhoutuu väistämättä jossain vaiheessa ja jos ihmiset eivät ole levinneet muille planeetoille niin me häviämme.
"Monesti muuten kuvittelen nykyhetken ihmisiä menneisyyteen. Kuvittelen heille sen ajan vaatteet ja tyylin."
Siis kuvittelen, että jos tuo Pekka tuossa oliski syntynyt 1500-luvulle, miltä se näyttäisi sen ajan vaatteissa ja hiustyylissä.
Tai jos tuo Alepan kassa olis syntyny viikinkiaikaan Norjaan 1100-luvulla, miltä näyttäisi niissä vetimissä.
Tai mitäpä jos tuo tyyppi olisi Antiikin Roomassa vaatteineen.
Sinulla on valta muuttaa jokainen persehetki timanttihetkeksi.