Epäsuosittu mielipide: korkeantoimintakyvyn masentuneet pilaa vakavasti masentuneiden hoitoa
Tästä ei varmastikaan saisi sanoa, eikä olla tätä mieltä, mutta ärsyttää niin hitosti lukea ja kuulla jatkuvasti juttuja masentuneista, jotka ovat näitä kokrean toimintakyvyn säilyttäneitä masentuneita. Eli heillä masennus ei vie toimintakykyä ja voivat siis todellakin suorittaa elämää ja vaikuttaa hyvinkin menestyneiltä kaikin tavoin.
Itseäni kuitenkin rehellisesti sanottuna ärsyttää kahdellakin tapaa: ensiksikin kaikki masentuneet eivät ole tällaisessa asemassa, että heillä riittää voimavaroja hakea itselleen edes hoitoa saatika tehdä elämässään mitään muuta, kun yrittää selviytyä. Jolloin tällaisten masentuneiden tilitykset jopa aiheuttavat lisää huonommuuden tunnetta ja masentuneisuutta koska se oma elämä ei todellakaan ole tuollaista suorittamista. Lisäksi ärsyttää kuulla miten he ovat saaneet hoitoa ja apua, kun on ollut jaksamista sellaiseen.
Kommentit (7)
Ihan yhtä masentuneita ne voi olla, mutta ehkä niillä on jotain piirteitä jotka auttaa jaksamisessa tai toimintakyvyn säilyttämisessä. Luulisin
Itse näkisin sen näin, että vain korkean toimintakyvyn omaavat pystyvät paranemaan psykoterapian avulla. Terapia on raskasta ja työlästä, jos sinulla ei ole elämässä toimintakykyä ja kannattelevia tekijöitä, et saa terapiasta apua. Terapia ei auta sinua itsessään, vaan teet kaiken työn lopulta itse. Jos et jaksa suihkuun mennä, et jaksa terapiaakaan.
Nämä saavat helpoiten terapiaa, koska he luultavasti pysyvät työkykyisenä ja ovat tuottoisia. Jos olet jo tippunut kelkasta niin usein saat olla omillasi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä masentuneita ne voi olla, mutta ehkä niillä on jotain piirteitä jotka auttaa jaksamisessa tai toimintakyvyn säilyttämisessä. Luulisin
Vähän sama kuin autismissa, korkean toimintakyvyn assi: älykäs, matalan: tyhmä.
Miksi ihmeessä ärsyttää se että joku on saanut hoitoa masennukseen? Totta toki että hoitoa on vaikea saada jos sitä ei edes pysty itse hakemaan, eihän kukaan tule kotoa ketään noutamaan. Olen itse siirtynyt sänkypotilas tason masennuksesta tähän ylisuorittavaan masennukseen jossa koen tarvetta ottaa kiinni kaiken sen ajan jolloin en tehnyt mielestäni riittävästi. Ei näitä kahta masennustyyppiä ole mitään järkeä vertailla keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin autismissa, korkean toimintakyvyn assi: älykäs, matalan: tyhmä.
Joo totta, ja sitten pukkaa taas selviytymistarinaa johonkin lehteen miten voi elää ihan normaalia elämää ja miten oikeastaan onkin voimavara
Nykyään ei sellaista asiaa olekaan missä ei kilpailtasi. Kuka on masentunein?