Nyt hallitus leikkaa varakkailta kun kotitalousvähennystä pienennetään - onko oppositio nyt tyytyväinen?
Kotitalousvähennystä siis voi käyttää vain jos on asuntovarallisuutta eli puhutaan varakkaista.
Se ei myöskään lisää työllisyyttä tai kitke harmaata taloutta:
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/tutkimus-kotitalousvahennys-ei-lisaa-…
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo selvä, että pimeä työ lisääntyy.
Joskus vaikkapa remonttimiehet itse ehdottaa. Kattorempan tekijät ehdottivat, että voisivat pimeästi vaihtaa myös piharakennuksen katon.
Olivat siis varsinaisen kattofirman alihankkijoita.
Höpö höpö. Jos tekee kalliin rempan, niin kannattaa aina tarkistaa referenssit joka tapauksessa. Huijariketkun remppa tulee vasta kalliiksi.
Höpöhöpö itsellesi. Kun päärakennuksen katto oli valmis, niin jätkät sanoi, että 2000 eurolla laitetaan tuon ulkorakennuksen katto, jos hommaat pellit itse.
Oli myös tilanne, että syksy oli aika pitkällä, ja kattoremonttikausi loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vajaa pitää olla että pitää kaikkia joilla on oma koti (oma tai vuokrattu) varakkaina??
Mihin muka vuokralla asuva voi käyttä sitä? Ei ainakaan mihkään kalliiseen kun ei tee remppoja. Omistusasujein tuki tuo on.
Jos esimerkiksi ostat tietokoneasentajan palveluita, että tulee korjaamaan/asentamaan/huoltamaan jotain paikan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo selvä, että pimeä työ lisääntyy.
Joskus vaikkapa remonttimiehet itse ehdottaa. Kattorempan tekijät ehdottivat, että voisivat pimeästi vaihtaa myös piharakennuksen katon.
Olivat siis varsinaisen kattofirman alihankkijoita.
Höpö höpö. Jos tekee kalliin rempan, niin kannattaa aina tarkistaa referenssit joka tapauksessa. Huijariketkun remppa tulee vasta kalliiksi.
Höpöhöpö itsellesi. Kun päärakennuksen katto oli valmis, niin jätkät sanoi, että 2000 eurolla laitetaan tuon ulkorakennuksen katto, jos hommaat pellit itse.
Oli myös tilanne, että syksy oli aika pitkällä, ja kattoremonttikausi loppupuolella.
2000 muutaman tunnin työstä? Jopa on pimeetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme ostaneet siivouspalvelua paikalliselta naisyrittäjältä joka ei varmasti kultaa vuole busineksellaan mutta elättää itsensä kuitenkin.
Motiivi palvelun käyttöön on ollut se, että puolison kanssa meillä on molemmilla paljon aikaa vievät työt (työmatkoja, pitkiä päiviä jne) ja toisaalta sen verran hyvät tulot että olemme kotitalousvähennyksen kanssa tälläistä palvelua käyttämään.
Nyt meillä on kolme vaihtoehtoa:1: lopetamme siivouspalvelun käytön jolloin kyseinen pienipalkkainen yrittäjä kärsii, mahdollisesti moni muukin irtisanoo sopimuksen samaan aikaan ja saamme yhden työttömän lisää
2: leppoistamme omaa (kansantaloudelle) korkean lisäarvon työtämme, teemme lyhyempää päivää ja alamme välttelemään esim vientimyyntiprojekteja joihin saattaa kuulua matkustusta jotta
Minä olen aina siivonnut itse. Opiskelijana siivosin kaksiota joka lauantai 14 tuntia.
Olen aina ollut tarkka siivooja. Imuroin esim. matot kummaltakin puolelta aina kun siivoan ja siivoan aina monta tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa huono puoli tuossa on että edelleen oletetaan että yksinasuvan kylppäriremppa olisi puolet halvempi kuin pariskunnan, mikä siis ihan outo kuvitelma.
Pariskunta saa siis vähennyksen tuplana. Olisi pitänyt muuttaa talouskohtaiseksi.
Kylppärirempat menevät hyvin pitkälti neliöiden mukaan.
Kylppärit ovat yllättävän saman kokoisia eri kokoisissa asunnoissa. Vai tarkoitatko että hinta määräytyy asunnon neliöiden mukaan?
Meillä on maksettu ihan sen mukaan kuinka paljon tarvitaan materiaaleja ja mikä on arvioitu työaika. Kylppärin neliöt toki vaikuttavat materiaalitarpeeseen ja työhön kuluvaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vajaa pitää olla että pitää kaikkia joilla on oma koti (oma tai vuokrattu) varakkaina??
Mihin muka vuokralla asuva voi käyttä sitä? Ei ainakaan mihkään kalliiseen kun ei tee remppoja. Omistusasujein tuki tuo on.
Vuokralla asuva saa jatkossakin asumistukea, oman asunnon hankkinut ei.
Minulla on käsitys, että asumistukea saavat vuokralaiset asuvat väljemmin kuin ne, joiden täytyy maksaa asuminen omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuva saa jatkossakin asumistukea, oman asunnon hankkinut ei.
Asumistuki olisi pitänyt lakkauttaa kokonaan. Onneksi leikkuri on jo käynnissä niin sekin päivä vielä ehkä tulee. Nyt kannattaa sen varaan laskijoiden alkaa jo varautua. Asumistuki olisi pitänyt aina olla vain määräaikainen, tilapäiseen tarpeeseen.
Poistetaan kaikki tuet. Jokainen maksaa tästä päivästä alkaen itse omasta pussistaan oman ja perheensä tarvitsemat palvelut alkaen terveydenhuollosta ja koulutuksesta. Olisko kivaa?
Kannattaa muistaa, että Kelan ja sossun kantasiat saavat edelleenkin porsastella ilman minkäänlaisia leikkauksia tai tukien menetyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että laitoin tuon tutkimuksen aloitukseen kun täällä joka toinen heti väittämässä että palveluiden käyttö muka vähentyisi tai että harmaa talous muka lisääntyisi, tutkimusten mukaan näin ei käy.
ap
Kyllä, hienosti linkitit yhden tutkimuksen aiheesta jota on tutkittu paljon ja josta on saatu hyvin ristiriitaisia tuloksia. Esim. Ruotsissa on tehty Suomea enemmän tutkimusta, esim. vuodelta 2020 Direkta och indirekta sysselsättnings-effekter av ROT-reformen -tutkimus ja Rutavdraget konsekvenser av reformen (RiR 2020:2). Näiden johtopäätöksinä on nähty työllisyysvaikutuksia.
APn linkittämä tutkimus on tarkoitushakuinen. Siinä oli tutkittu vain sitä, oliko kotitalousvähennyksen pienellä korottamisella vaikutusta sen käyttöön.
Silloin kun kotitalousvähennys tuli voimaan ensimmäistä kertaa, kertoivat monet remonttialan yritykset pystyneensä palkkaamaan lisää työntekijöitä töiden lisääntymisen ansiosta.
Kotisiivousyrityksiä on perustettu todella paljon kotitalousvähennyksen voimaantulon jälkeisinä vuosina. Sitä ennen varakkaat teettävät kotisiivousta pimeästi.
Kotikaupungissani ei ollut yhtään kotisiivousyritystä ennen kotitalousvähennyksiä. Oli vain servi, joka teki siivouksia yrityksille. Olin siellä töissä opiskeluaikoina. Varmasti olisin mennyt tekemään kotisiivousta mieluummin jos sen alan yrityksiä olisi ollut. Nyt kotisiivousyrityksiä on useita ja kaikille näyttää riittävän asiakkaita.
Voimme odottaa irtisanomisia ja konkursseja mikäli kotitalousvähennys oikeasti poistetaan. Mutta se taitaakin olla tämän hallituksen todellinen tavoite. Kurjuutta kaikille ja paluu 60-luvun piikayhteiskuntaan.
Ja taas Orpo yllättyy.
Tämä kurittaa erityisesti eläkeläisiä, jotka haluavat vielä asua kodissaan, mutta eivät kykene enää itse raskaimpiin töihin.
Moni pienempi siivousfirma menee nurin.
Hyvä hallitus, lisää työttömiä tiedossa
Kotitalous vähennyksestä ja kela tuesta ei ole mitään hyötyä asiakkaalle, mitä korkeampia tuet ovat sitä enemmän firmat nostavat hintoja.
Kateus vie kalatkin vedestä. On se nyt kerrassaan väärin, että 50% marginaaliverosta ei saa edes pientä alennusta, jos ostaa Suomeen veronsa maksavan tekijän tekemään hommaa, josta menee veroja vaikka kuinka.
Toivoin, että Suomi olisi päässyt jo eteenpäin pakonomaisesta itsetekemisen kulttuurista, jossa jopa johtajatason tehtäviä tekevien kannattaa taloudellisesti tehdä mökkinsä/saunansa/terassinsa/siivouksensa itse ottamalla vaikka lisälomaa, sen sijaan, että palkkaisi jonkun tekemään homman.
Myt näin mennään, ettei köyhiä harmittaisi niin, että joku saa "veroedun". Mistä mä sitten voin käydä nostamassa asumislisää? Mistä mä saan elämääni toisten kustantamaa vapaa-aikaa 24 tuntia vuorokaudessa?
Onko niin, että mitään ei voi tehdä ellei ole saatavissa verovähennyksiä tai suoraa rahallista tukea?