Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkejärjestelmä romahtamassa: Vuonna 1940 syntynyt nainen saa eläkkeenä 7 euroa jokaista eläkemaksuihin mennyttä euroa kohden.

Vierailija
08.09.2024 |

Samanikäisellä miehellä vastaava tuotto on 4,4 euroa.

Sen sijaan esimerkiksi 1970 syntynyt nainen voi odottaa 2,3 euroa ja mies 1,7 euroa jokaisesta maksamastaan eurosta. Laskelmassa on otettu huomioon inflaation vaikutus.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010647762.html

Kommentit (463)

Vierailija
261/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo maksussa oleviin eläkkeisiin on vaikea puuttua muuta kuin verotuksen kautta. Jotain säästöjä tuovia muutoksia olisi kyllä mahdollista tehdä kuten, että samat muutokset jotka tehtiin leskeneläkkeisiin 1975 ja sen jälkeen syntyneiden osalta ulotettaisiin 1960 ja sen jälkeen syntyneisiin tai jopa kaikkiin ei vielä maksussa oleviin leskeneläkkeisiin. Eläkekattoa monet tahot ovat vaatineet, mutta jos se toteutettaisiin silloin ei kai voisi myöskään periä eläkevakuutusmaksua koko bruttopalkkasummasta vaan vain siitä osuudesta mikä tuottaisi eläkettä. Minun ymmärrykseni mukaan ihmisten ostovoimaa ei voida kovin paljon tästä enää vähentää muuten kuluttaminen pienenee entisestään eikä se ainakaan tiedä hyvää yritystoiminnalle eikä myöskään maan talouskasvulle.  

Vierailija
262/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän rahoilla nää nuoret on syönyt saanut vaipat ja tutit suuhunsa. 

Meidän nuorten rahoilla sinutkin parhaillaan elätetään ja maksetaan sun vaipat ja tutit.

No, sen ootte velkaa.

Sinä joudut tyytymään siihen, sinulla ei ole äänioikeutta tähän.

Valtio joutuu päinvastoin ottamaan velkaa nyt juuri teidän elatuksen vuoksi. Sitä velkaa ette maksajillenne pysty koskaan kuittaamaan. Se elatus  maksaa 34 miljardia vuodessa vain eläkkeinä.

Mitäs varten nuo työeläkelaitokset sitten onkaan.

Googlaa eläkejakojärjestelmä ja tutustu millainen pyramidihuijaus on kyseessä. Eläkerahastoissa on vain 20 % eläkkeistä rahastoituina, loput maksetaan työeläkemaksuissa. Toimii niin kauan, kun vanhushuoltopyramidi ei käänny kärjelleen kuten Suomessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö on romahdus kun naisille kertyy eläke paremmin?

Ei vaan se, että pyramidihuijauksen maksajat loppuu kesken. 

Eli syynä ei olekaan eläkeläisten suuri määrä, vaan pieni syntyvyys.

Pullamössöjen hedonismi kapsahti omaan nilkkaan :D

Vierailija
264/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AIka järkyttävää. Eläkeläiset saavat isompaa eläkettä kuin moni palkkaduunissa oleva. Heidän lisäkseen on valtava julkinen koneisto, jonka palkat nostettiin sellaiselle tasolle, johon meillä ei ole varaa. Kyllä tästä on joku vastuussa, demarit luonnollisesti.

Minun lapseni saavat ainakin jokainen kolme kertaa eläkkeeni kuukaudessa, yks kai enemmänki.

Aina on nuorilla ollut palkat pienemmät. Ja huomatkaa, itse Olette luopuneet ammattiyhdistyksistä joka huolehti palkoista

Täh. Luulisi, että eläkeläinen tietää ketkä ovat neuvotteluosapuolet työehtosopimuksissa.

Nykyisin te itse kuulemma. Ennen työnantaja ja - tekijäliitot. Työnantajaliitot se vahvempi osapuoli joka ihan itse on sivukulunsa hyväksynyt. Aikoinaan oli myös valtio mukana esittämässä vastaantulonsa  verotuksessa, kelaetuuksissa tms

Vierailija
265/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä on lähes 40v ajan laiminlyödyt maksuvelvotteet, jotka on kaadettu pääasiassa 80 luvun jälkeen syntyneille ja 70-luvun loppupuolella syntyneille korkeakoulutetuille.

Vierailija
266/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin palkkaotetta että työeläkemaksuun napataan 410€ kuukaudessa, onhan tuo aika sikaa, mieluummin ottaisi nuo rahat käteen. Sitä on vuosien varrella aika paljon eläkemaksuja maksettu jos tuon 5 tonnia vuodessa maksaa.

410 euroa on sinun osuutesi ja työnantaja maksaa vielä lisää. Työntekijä maksaa 7,15 % eli sinun palkkasi on 5734 eur kuukaudessa. Työnantajan maksu esimerkiksi yksityilsellä puolella on 24,81 - 7,15 = 17,66 % ja sinun palkastasti se on 1013 eur kuukaudessa. Ks. https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…

Vierailija
267/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

222, milloin luulet 1970 luvulla syntyneiden työurien alkaneen, jossei 1990 luvun lopulla?

Nyt tunnistit tosi asian, 40- luvulla syntyneet aloittivat työnteon 16-vuotisina, 70- luvulla syntyneet yli 25-vuotiaina.  Omat lapseni opiskelun jälkeen ensimmäiseen koulutustaan vastaavaan vakipaikkaan 26 -27 v.  Itse aloitin työt 15 v lounaskuppilan keittiössä tiskaajana.

Niin mitä sitten? Ei ollut Meidän syy että rakennemuutos käytännössä pakotti opiskelemaan . Ranking aikaa elämässä. Kaikki lomat töitä. Siinä iäasä kun minulla oli ensimmäinen loma sinulla oli jo kymmenkunta kesälomaa alla.sitten lisäksi rätköistään päälle vtunmoiset tyel-maksut ja yöib10v pidempi työura. Ei kuulosta voittoarvalta. 

Tiskariksi ei ole myöhäistä ruveta. Ehdin maksaa kyllä tyelliäkin, jäin 2010 eläkkeelle.

Sulle ei niin paljon työvuosia kerry millään ja olet hyödytön jos et edes lapsia tee kolmea kuten minä, hyviä veron/tyellin maksajia.

Sinä kuluttua siinä iässä veronmaksajien rahoja kun minä olin jo nettomaksaja pienellä palkallani 

Vierailija
268/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juku, täällä on joku, jonka mielestä 70-luvulla syntyneitä kannattaa kadehtia. Minä 60-luvulla syntyneenä olen aina ollut iloinen, että synnyin sen verran aikaisemmin, että ehdin vakituiseen työpaikkaan muutaman vuoden ennen laman alkua. Olin minäkin välillä työtön, mutta kun lama hellitti, oli työpaikan saaminen helpompaa, kun oli työkokemusta.

Vierailija
269/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän rahoilla nää nuoret on syönyt saanut vaipat ja tutit suuhunsa. 

Meidän nuorten rahoilla sinutkin parhaillaan elätetään ja maksetaan sun vaipat ja tutit.

No, sen ootte velkaa.

Sinä joudut tyytymään siihen, sinulla ei ole äänioikeutta tähän.

Valtio joutuu päinvastoin ottamaan velkaa nyt juuri teidän elatuksen vuoksi. Sitä velkaa ette maksajillenne pysty koskaan kuittaamaan. Se elatus  maksaa 34 miljardia vuodessa vain eläkkeinä.

Onneksi eläkeyhtiöt maksavat työeläkket eikä valtio, eivätkä nämä ainakaan vielä ole ottaneet velkaa.

Onko sinulla perusko

Peruskouluissa ei nykyisin opeteta mitä merkitsee vakuutus. On eläkevakuutus, sairausvakuutus. 

Vierailija
270/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juku, täällä on joku, jonka mielestä 70-luvulla syntyneitä kannattaa kadehtia. Minä 60-luvulla syntyneenä olen aina ollut iloinen, että synnyin sen verran aikaisemmin, että ehdin vakituiseen työpaikkaan muutaman vuoden ennen laman alkua. Olin minäkin välillä työtön, mutta kun lama hellitti, oli työpaikan saaminen helpompaa, kun oli työkokemusta.

Nokian kiidon kelkkaan oli hyvä hypätä. Se kun oli monen 70-luvun loppupuolella syntyneen kohtalo.

Puolessa välissä syntyneellä saattoi olla eri ääni kellossa, kun valmistui amiksesta keskelle lamaa.

Vierailija
271/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eläkeläisten suuri määrä ilman , että itse olisivat maksaneet tyel-maksuja on syynä. Pienenevät ikäluokat alkoivat suurista ikäluokista ja oli tiedossa pitkään, mutta nykyeläkeläiset jättivät maksutaakan kokonaan silti pieneneville ikäluokille. 

Vierailija
272/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulot jäävät tietyn rajan alle, kuten matalapalkka-aloilla ja osa-aikaisilla, niin kertymähän jää nollaksi, eikä senttiäkään tule mistään maksetusta eurosta, saa siis vain sen mikä perus tai kansaneläke se nyt onkaan, siis saman minkä saa jos on koko elämän työttömänä?????

Tämähän on auennut vasta hiljattain  monille, eli aika montaa ketuttaa kun kävi ilmi, että se töissä käyminen olikin 100% turhaa.

..Töissä käydään että saa laskut maksettua ja leipää pöytään.

Vierailija
273/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

222, milloin luulet 1970 luvulla syntyneiden työurien alkaneen, jossei 1990 luvun lopulla?

Nyt tunnistit tosi asian, 40- luvulla syntyneet aloittivat työnteon 16-vuotisina, 70- luvulla syntyneet yli 25-vuotiaina.  Omat lapseni opiskelun jälkeen ensimmäiseen koulutustaan vastaavaan vakipaikkaan 26 -27 v.  Itse aloitin työt 15 v lounaskuppilan keittiössä tiskaajana.

Niin mitä sitten? Ei ollut Meidän syy että rakennemuutos käytännössä pakotti opiskelemaan . Ranking aikaa elämässä. Kaikki lomat töitä. Siinä iäasä kun minulla oli ensimmäinen loma sinulla oli jo kymmenkunta kesälomaa alla.sitten lisäksi rätköistään päälle vtunmoiset tyel-maksut ja yöib10v pidempi työura. Ei kuulosta voittoarval

Et sinä tässä pääse nettomaksajaksi millään. Kuten sanoin opiskelu on käytännössä nykyään pakko. Paskatöihin minäkin menin 15v. Silloin ei ollut laillista tai kannustettavaa alkaa työelämään 15 vuotiaana. Sinä olit höllötellyt kymmenen lomaa kun minä pidin ensimmäisen loman sitten seiskaluokan. Silloin en päässyt vielä kesätöihin. Opiskelu oli paljon rankempaa kokonaisvaltaisesti kuin työelämä, pääasia sen rahoittamisen vuoksi . Kaikki limat töissä. Kaikki. Sinä et maksanut tyel-maksuja ja karkasit eläkkeelle n 59 vuotiaana. Ja kesälomailit teini-ikäisestä lähtien paikallisesti. Ottaisin koska tahansa mielummin noin päin eli ei tyel-maksuja ja asiallinen eläke-ikä. Ps minulla on neljä lasta 

Vierailija
274/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin palkkaotetta että työeläkemaksuun napataan 410€ kuukaudessa, onhan tuo aika sikaa, mieluummin ottaisi nuo rahat käteen. Sitä on vuosien varrella aika paljon eläkemaksuja maksettu jos tuon 5 tonnia vuodessa maksaa.

Tottakai varsinkin kun nykyeläkeläiset saivat itse sen rahan pitää ja käyttää itse. Ja käyttivät!  

Vähän vaikea oli maksaa 410 euroa työeläkemaksuun kun palkka 70 luvulla oli 500 markkaa.

Vierailija
275/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmpiset velat joutuvat olemaan töissä kasikymppisiksi, kun ei perheen perustaminen kiinnosta 😄

Vierailija
276/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule kiinnosta pätkääkään kun eläke juoksee joka kk.

Senkus rutisette turhaan.

Kannattaa ruveta töihin ja säästämään.

Vierailija
277/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty säästämään kuin vähän, koska te eläkeloiset viette yli 30% tuloista.

Vierailija
278/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavinta on se, että jokin taho syöttää joka päivä näitä eläkkeensaajia syyllistäviä ja eläkejärjestelmää haukkuvia tekstejä.

Ei voi olla enää sattumaa. Persujen trollitehdasko yrittää aivopestä taas yhden tuen laskemiseen? Halla-aho vastustaa tukia, ja puolueen linja on kai, että myös eläke katsotaan tueksi. On muuten luultavasti enemmän yrittäjäystävällinen puolue kuin kokoomus. Kaikkien pitäisi muka olla yrittäjiä ja säästää itse vanhuuden vara. Just.

Vierailija
279/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty säästämään kuin vähän, koska te eläkeloiset viette yli 30% tuloista.

8 % ei ole kolmannes tuloistasi. Ja sekin on huomioitu verotustasi vähenevänä. Miten tietämättömiä ja vääristeleviä olettekaan.

Vierailija
280/463 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavinta on se, että jokin taho syöttää joka päivä näitä eläkkeensaajia syyllistäviä ja eläkejärjestelmää haukkuvia tekstejä.

Ei voi olla enää sattumaa. Persujen trollitehdasko yrittää aivopestä taas yhden tuen laskemiseen? Halla-aho vastustaa tukia, ja puolueen linja on kai, että myös eläke katsotaan tueksi. On muuten luultavasti enemmän yrittäjäystävällinen puolue kuin kokoomus. Kaikkien pitäisi muka olla yrittäjiä ja säästää itse vanhuuden vara. Just.

Huolestuttavaa on se, että me 80-luvun jälkeen syntyneet maksetaan omien vanhempien ja isovanhempien eläkkeitä samalla kun meidän teoreettinen eläkeikä nousee jatkuvasti, eikä pyramidihuijaukselle ole tehty meidän vanhempien tai isovanhempien toimesta riittävästi maksajia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme