Mikä juoksuharrastuksessa on/olisi parasta? Kerro
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Se, että lenkki on ohi. Ei tule rynnijän haita minulle, eikä monelle muullekaan.
Halpuus on hyvä syy, ehdottomasti.
Tämä on muuten ihan totta. Mieheni juoksee säännöllisesti, koska se on helppoa liikuntaa, mutta ei ole vieläkään oppinut nauttimaan siitä. Vuosia on jo juossut.
Aikanaan juoksin maksimissaan 15-17 km lenkkejä. Parasta oli endoriini, kirpeät aamut, hikoilu, huumaava onnentunne. Sitten menivät nivelet huonoon kuntoon. Juoksussa oli verrattuna kaikkeen muuhun urheiluun eniten endorfiinihumalaa.
Parasta on se mahtava olo kun pääset vauhtiin. Sitä vain jatkaa ja jatkaa ja on tunne kuin lentäsit!
Juoksen tavallisesti kympin lenkin kuusi kertaa viikossa, ja siihen kyllä jää niin koukkuun. Itse juoksen maastossa, en jaksa kiinnostua läpyttämään jossain asfaltilla. Maastossa ylämäet ja alamäet ja epätasainen maasto haastaa sopivasti ja kun pääsee ison mäen huipulle se voittaja tunne.
Aloitin juoksun ihan sattumalta oikeastaan, ei ollut edes kunnon tossuja. Jotkut tyttäreltä jääneet vanhat aika painavat lenkkarit, niillä aloin ja heti tunsin että tämä on minun juttuni. Olin silloin jo melkein nelikymppinen. Nyt olen juossut jo vuosia ja aion jatkaa niin kauan kun kroppa antaa periksi ja miksi ei antaisi, kunto on erinomainen ikäiselleni sanoi fysioterapeutti kun tehtiin kuntotesti.
Lenkin jälkeen olo on kevyt ja mahtava. Monta kertaa tekee mieli lähteä uudelleen. Suosittelen kyllä aloittamaan.
Nainen 48.
Juokseminen on mulle omaa aikaa. Hiljaisuus töiden ja kiireen keskellä. Ilmoittaudun yleensä johonkin tapahtumaan ja treenaan siihen, niin pysyy motivaatio helpommin yllä väsyneenäkin. Kun vaikka ei töiden jälkeen huvittaisi lähteä ja joskus juokseminen tuntuu ihan paskalta, sen jälkeen on aina hyvä olo.
En kyllä sanoisi, että juoksu on ainakaan ihan älyttömän halpaa hommaa, jos juoksee eri mittaisia matkoja ja kelillä kuin kelillä, sekä osallistuu tapahtumiin. Halvempaa varmaan kuin moni muu, mutta ei pidemmän päälle voi juosta millä vaan kengillä ja eri lämpötiloille tarvitsee erilaiset varusteet, että juokseminen on kivaa. Hyvät juoksukengät maksaa 100-200€ ja niitä tarvitsee ainakin kahdet, juoksuliivi pitkille lenkeille maksaa ainakin satasen jne. Helposti saa varusteisiin uppoamaan satasia. Itse juoksen noin 60-100km kuussa riippuen vähän siitä missä vaiheessa ohjelmaa olen menossa, joten niillä varusteilla todellakin on väliä.