Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla kukaan ei juttele vuokratyöntekijän kanssa

Vierailija
07.09.2024 |

Jos menet samaan pöytään muiden kanssa esimerkiksi lounaalla tai kahvitaulla, eivät muut huomioi sinua mitenkään. Saatat kysyä juttelevalta seurueellta esimerkiksi viikonlopun suunnitelmista ja ehkä sinulle vastataan yksisanaisesti jotain, esim. "kotona". Sen jälkeen muiden keskustelu jatkuu eikä kukaan kysy sinulta mitään. Onko tämä normaalia käytöstä, kun ei ole firman ns. oma tyyppi?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tykkään pitää oman hiljaisen hetkeni. Yleensä siellä on joku muukin lataamassa akkujaan ja sitten syödään hiljaa. Minusta oikein mukavaa. Sitä ehtii olla sosiaalinen taukojen ulkopuolella.

Minun työni on pääosin yksin työskentelyä. Tauoilla olisi kiva jutella muiden kanssa ja tutustua heihin. Porukka juttelee kuitenkin omiaan eikä uusille vaikuta olevan siinä tilaa. Sitten syöt vain äkkiä, jotta pääsisit pois ikävältä tuntuvasta tilanteesta.

Vierailija
42/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ilmapiiri noissa vuokramestoissa voi pahimmillaan olla sellainen ettei siellä pysty samassa taukotilassa syömään niiden vakituisten kanssa. Vuokratyöntekijät syö eväitä ulkona siellä kopin nurkalla. Jossain työmailla on myös venäläisille ja virolaisille omat kopit.

Ihan kantasuomalaisillakin voi olla keskenään useampia kuppikuntia, jotka syövät erillään ja joiden istumapaikat on epävirallisesti varattu eikä niihin saa mennä istumaan esimerkiksi pöytä nro ykkösessä saa istua vain työpaikan johtohenkilöstö, numero kakkosessa vain ja ainoastaan yli 15 vuotta talossa töissä olleet, numero kolmosessa 5-15 vuotta talossa olleet, nelosessa 1-5 vuotta talossa olleet ja kaikista pskimmassa pöydässä kaikki alle vuoden talossa olleet ja voi sitä häpeää jos alle vuoden talossa ollut menee istumaan 5-15 vuotta talossa olleiden pöytään vahingossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Kyllä minulle puhutaan ihan normaalisti.

Vierailija
44/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla työpaikkasi ongelma, tai sitten olet jollain alalla, jossa oudot tavat. It-alalla vuokratyöntekijät ja konsultit hengaavat ihan samassa porukassa ja ruokapöydässä muiden kanssa.

Vierailija
45/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tykkään pitää oman hiljaisen hetkeni. Yleensä siellä on joku muukin lataamassa akkujaan ja sitten syödään hiljaa. Minusta oikein mukavaa. Sitä ehtii olla sosiaalinen taukojen ulkopuolella.

Minun työni on pääosin yksin työskentelyä. Tauoilla olisi kiva jutella muiden kanssa ja tutustua heihin. Porukka juttelee kuitenkin omiaan eikä uusille vaikuta olevan siinä tilaa. Sitten syöt vain äkkiä, jotta pääsisit pois ikävältä tuntuvasta tilanteesta.

Itse en halua tutustua kehenkään ollenkaan sen enempää kuin on aivan pakko töiden tekemisen kannalta. Vaikuttavat muutenkin va ja keilta ja k-päiltä, joiden kanssa ei halua olla missään tekemisissä!

Vierailija
46/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siinä käsityksessä, että kaikki palstan aloitukset liittyvät jotenkin sinuun? Kiitos nyt oikaisusta, missään ei tosin väitetty ongelman koskevan kaikkia vuokratyöntekijöitä.

Vierailija
47/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia. Muistan kun olin vuokratyöntekijänä eräällä raksalla niin siellä oli juuri tuollaista. Hommat kun oli tehnyt ja kävi kysymyssä lisää hommia niin tiuskittiin. Pari päivää meni ja valkokypäräinen pomo osoitti sormella monttuun missä olin ja sanoi ''sun ei tarvitse enää tulla tänne, mutta tee vielä tämä päivä loppuun''. 5 min päästä pomo lähti ja minäkin lähdin renkaat sutien sepeli roiskuen.

Tähän vuokratyövoiman käyttö valitettavasti juuri perustuu, että ei tarvitse turhaan noudattaa lakia. Irtisanominen ei vaadi mitään syytä/perustetta, vaan todetaan, ettei tarvitse enää huomisesta lähtien tulla. Siksi työnantaja maksaa tekijästä vuokrafirmalle 2-3 kertaisen tuntipalkan verrattuna tekijän tuntipalkkaan. Saa käsitellä miten haluaa vuokratekijöitä.

Mielestäni vuokratyön käyttö pitäisi lopettaa kokonaan ja palkata ihminen suoraan. Välistävetäjiä on yhteiskunnassa jo muutenkin riittävästi.

Vierailija
48/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siinä käsityksessä, että kaikki palstan aloitukset liittyvät jotenkin sinuun? Kiitos nyt oikaisusta, missään ei tosin väitetty ongelman koskevan kaikkia vuokratyöntekijöitä.

Miksi kuvittelet minun olevan vuokratyöntekijä? Eilen kuvittelit minun olevan opettajien sijainen ja tänään kuvittelet minun olevan vuokratyöntekijä. Mitä vttua ylipäätänsä se sulle kuuluu missä olen töissä ja mitä vttua se sun prsettä kutittaa?

Vierailija
49/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa tutustua aina uusiin vuokatyöntekijöihin kun kuitenkin kohta lopettavat. 

Eihän kohteliaisuus tarkoita tutustumista. Ei sun tarvii viettää seuraavaa kahtakytä vuotta vuokralaisen kanssa, jos nyt sanot hyvää päivää, mitä kuuluu? Juttelet muutenkin semmoisia yleispäteviä asioita, eikä tarvii henkilökohtaisuuksiin mennä. :D

Entä jos vuokratyöntekijä on ihmisenä sellainen ettei hänen kanssaan ole yhteistä ja keskustelu on vaivaannuttavaa? Oletat että kaikki tulevat kaikkien kanssa toimeen. Enkä tarkoita, että olisi jotain toista vastaan. Persoonat eivät vain kohtaa. Ei vakituiset työntekijätkään juttele kaikkien vakituisten kanssa. Siellä on omat sosiaaliset suhteensa eikä niitä voi pakottamalla muodostaa.

Vierailija
50/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet minun olevan vuokratyöntekijä? Eilen kuvittelit minun olevan opettajien sijainen ja tänään kuvittelet minun olevan vuokratyöntekijä. Mitä vttua ylipäätänsä se sulle kuuluu missä olen töissä ja mitä vttua se sun prsettä kutittaa?

Päivystätkö sinä palstalla koko ajan? En ole kirjoitellut täällä pitkään aikaan.

Vierailija
51/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullekaan aina puhuta vaikken ole vuokratyöntekijä ja ihan ymmärrettävää,jotkut ovat ystäviä myös työajan ulkopuolella joten heillä on omat jutut. Riittää asiallinen kohtelu työpaikka Ei ole mikään kavereiden hankita paikka.

Vierailija
52/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa tutustua aina uusiin vuokatyöntekijöihin kun kuitenkin kohta lopettavat. 

Eihän kohteliaisuus tarkoita tutustumista. Ei sun tarvii viettää seuraavaa kahtakytä vuotta vuokralaisen kanssa, jos nyt sanot hyvää päivää, mitä kuuluu? Juttelet muutenkin semmoisia yleispäteviä asioita, eikä tarvii henkilökohtaisuuksiin mennä. :D

Entä jos vuokratyöntekijä on ihmisenä sellainen ettei hänen kanssaan ole yhteistä ja keskustelu on vaivaannuttavaa? Oletat että kaikki tulevat kaikkien kanssa toimeen. Enkä tarkoita, että olisi jotain toista vastaan. Persoonat eivät vain kohtaa. Ei vakituiset työntekijätkään juttele kaikkien vakituisten kanssa. Siellä on omat sosiaaliset suhteensa eikä niitä voi pakottamalla muodostaa.

Vuokratyöntekijä juttelemassa muun porukan kanssa kesälomasuunnitelmista häiritsee työpaikan sisäistä harmoniaa? Parempi tylysti vaikenemalla tehdä selväksi, että tulokkaan olisi syytä ymmärtää pitää suunsa kiinni.

Vierailija
53/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillistä,hyvät huomenet voidaan sitten sanoa ja muuten sitten etäisyyttä otetaan.

Vierailija
54/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olin muutamia vuosia vuokratyöntekijänä ja koin olevani työpaikanan yhdistävä voima. Omat työntekijät saivat tuntea olevansa mun kustannuksellani parempaa väkeä ja kuuluvansa johonkin. Itse en kuulunut mihinkään.  Joskus olin vähän surullinen, mutta huomasin, että näin suomalaiset vaan toimii. Nyt olen ollut vuosia työpaikan vakiporukkaa ja huomannut, että monet todellakin pomottaa vuokratyöntekijöitä pahastikin. Siitä on ollut esimiestenkin kanssa puhetta, mutta aina ei sekään auta. 

Vierailija
55/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas teen aina niin, että kommentoin muiden juttuja siihen väliin. Tosin oon sellainen, että hyvin helposti alan juttelemaan vaikka kaupan tomaattitiskillä tuiki tuntemattoman kanssa. 

Vierailija
56/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkaa Vantaan vanhustenhoivassa. Kun menen uuteen paikkaan, minulle isketään lista kouraan, jossa on asukkaat, joita hoidan vuorossani.Yleensä osaston hankalimmat/ raskaimmat hoidettavat. Kukaan ei neuvo mitään.  Sitten yksin teen työt,  kun vakiporukka istuu kahvihuoneessa ja juoksee tupakalla. Kukaan ei puhu minulle mitään. Kirjaan työni ja lähden kotiin. Keikkalainen on täysin ilmaa. Joskus  aloitan blogin, jossa nimeän nämä pahimmat paikat, joissa asukkaista ei välitetä lainkaan.

Vierailija
57/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka työpaikassa vuokratyöntekijöitä kohdellaan vähän huonommin kuin muita. Siitä ei kannata välittää. Ainakaan minä en välitä, kun olen introvertti, enkä muutenkaan paljon viitsi jutella. Olen myös yleensä vanhempi ja kokeneempi kuin muut, joten en tunne myöskään mitään huonommuutta heidän edessään. Sinunkaan ei kannata sitä tuntea, vaikka olisit nuorempikin. 

Hitto mikä neuvo, älä välitä. Missä näiden vaikenevien ihmisten käytöstavat ovat? Miksi ei kaikkia ihmisiä voi kohdella hyvin ja kunnioittavasti? Suurin osa Suomalaisista pitäisi pistää käytöskouluun. Itse huomannut samaa asennetta esim. hoitoalalla. Miten voit olla hoitaja, jos peruskäytöstavat puuttuvat? Kysyn vaan.

Vierailija
58/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla on hierarkiansa. Armeijassa ja sairaaloissa on tiukka hierarkia. Yliopistoissakin, vaikka siellä se ei ole samalla tavalla ääneen lausuttua. Mutta pätkätyöläistutkijat ovat alinta kastia, varsinkin jos tekevät työtä apurahalla. Heitä voi vapaasti kohdella pärstäkertoimen mukaan: toiset saavat työtilat ja -välineet oppiaineesta, toiset saavat mennä kirjastoon etsimään vapaata pöytää silloinkin, kun ovat maksaneet yliopistolisän, jonka pitäisi oikeuttaa työtilaan.

Vierailija
59/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullekaan aina puhuta vaikken ole vuokratyöntekijä ja ihan ymmärrettävää,jotkut ovat ystäviä myös työajan ulkopuolella joten heillä on omat jutut. Riittää asiallinen kohtelu työpaikka Ei ole mikään kavereiden hankita paikka.

Nyt ei ole kyse mistään kaveruudesta, vaan siitä, että kohtelet toista työntekijää hyvin ja kohteliaasti, vaikkei edes 'nappaisi' Tiimityön tekeminen ja työn tasaisesti jakaminen on hepreaa aika monelle. 

Vierailija
60/109 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksalla yleistä jos olet kesämies, vuokrapelle tai nainen tai homo. Olet roskaa. 

Yritä laittaa musiikkia korville ja mieti alban biisiä🎶money, monet, money