Käykö sun iäkkään vanhemman luona kunnan sosiaalitoimi/hoitajat/siivoojat?
Kommentit (28)
Käyn siivoamassa ja hoidan muut asiat. Hoitajat hoitavat lääkkeet, vaipat ja terveyden/sairaudenhoidon.
Appiukolla kävi tuomassa ruuan ja katsomassa, että syö ja ottaa lääkkeensä. Joutui kuitenkin lopulta kotoaan pois hoitokotiin, koska ei pärjänyt yksin asuessaan.
Ei. Äiti on 81v ja itse toohottaa ja siivoaa yhä
Ei todellakaan käy. Asuvat omakotitalossa ja hoitavat halonhakkuusta lähtien kaiken itse. Ikää heillä 85 ja 87
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Miksi kävisi?
No miksiköhän? Etkö ihan oikeasti keksi yhtäkään syytä?
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Miksi kävisi?
Aika moni iäkäs tarvitsee apua kodinhoitoon tai omaan hoitoonsa. Etkö tiennyt tätä?
Kunnan siivoojaa :D Johan ap vitsin murjaisi.
Kunnalla ei ole mitään tuollaista palvelua. Oletko kuullut sote-uudistuksesta ja hyvinvointialueista? Ne huolehtivat nyt vanhuksista tai oikeastaan eivät, siivous- tai kotipalvelua ei ole enää saatavilla, korkeintaan saa sairaanhoitajan tekemään palvelutarvearviota ja suunnitelmaa, mutta lääkkeitä hän ei jaa.
Vielä tämän kuun ajan käy kotihoito 4 kertaa päivässä. Ensi kuun alusta äiti pääsee vihdoin ja viimein hoivakotiin. On ollut melkoisen tappelun takana saada hänelle paikka, vaikka on jo pahasti dementoitunut.
Ei. Yksitynen siivousfirma käy kerran kuussa kuuraamassa pahimmat ryönät, siskoni maksaa ja ottaa kotitalousvähennykset itselleen.
Kunnalta kävivät katsomassa ja toteamassa, että isä pärjää itsenäisesti, vaikka ei pääse sängystä ylös kuin autettuna. Palkkasimme sisarusten kanssa yksityisen hoitopalvelun käymään päivittäin. Siivouksen hoidamme me lapset.
Ei meidän kunnassa ole mitään vanhuspalvelua tai sosiaalipalveluja, ne on kaikki keskitetty lähikaupunkiin.
Mikä on iäkäs? Missä iässä joku on se. Ei ole tasa-arvoa että jotkut joutuvat olemaan kunnan määräysten / holhouksen varassa ja joku saa ostaa yksityisen siivoojan, valita ajan jne. Eikö kaikille vapaus ole tärkeää ja omat valinnat. Ei niin että pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on iäkäs? Missä iässä joku on se. Ei ole tasa-arvoa että jotkut joutuvat olemaan kunnan määräysten / holhouksen varassa ja joku saa ostaa yksityisen siivoojan, valita ajan jne. Eikö kaikille vapaus ole tärkeää ja omat valinnat. Ei niin että pelkää.
Elämä ei ole tasa-arvoa. Kukin saa palveluita varallisuustasonsa mukaan. Jos ei työssäkäyntiaikana ole säästänyt vanhuuden varalle, se on voivoi.
Älä ole utelias. Mitä se sulle kuuluu! Teetkö jotain tilastoa?
Käy siivooja, jalkahoitaja ja kampaaja. Kaikki yksityiseltä ja vanhemapani maksaa ne itse. Tai siis minä maksan vanhemmn tililtä. Teen myös verottajalle hakemuksen kotitalousvähennyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan käy. Asuvat omakotitalossa ja hoitavat halonhakkuusta lähtien kaiken itse. Ikää heillä 85 ja 87
Eivät enää kauaa. Tuossa iässä omatkin vanhempani vielä pärjäsivät hyvin, mutta 90 kieppeillä tarvittiin jo apua kotiin.
Ei ole vielä vanhemmat niin huonossa kunnossa. Anopin luona käy kotihoito ja tarvittaessa sosiaalityöntekijä. Mutta siivous pitää ostaa itse, hänellä käy siivooja kahdesti kuussa.