Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäät vanhemmat eivät jaksa enää kunnolla siivota kotiaan, mutta kieltäytyvät kunnan siivousavusta. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
07.09.2024 |

Asuvat minusta satojen kilometrien päässä.

Kommentit (218)

Vierailija
181/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalia nämä apn tyyppiset ihmiset, jotka yrittävät pakottaa muita palveluiden piiriin. Jos ei halua kotiapua, ei ota sitä vastaan. Jos ei halua tuokapalvelua, syö mitä itse haluaa. 

Mistä näitä ihmisiä oikein riittää??

Vanhukset on vanhuksia, jossain vaiheessa he kuolee ja sillä sipuli. Kunnioittakaa itsemääräämisoikeutta.

Niin kauan kuin vanhus on itse tyytyväinen elämäänsä eikä ole häiriöksi muille, niin kauansaakoon hän itse päättää tällaisista asioista. On nuorempien syytä olla ymmärtäväisiä, vaikka siivousstandardit eivät ihan vastaisi omia. 

Vierailija
182/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat siivousfirmasta apua. Kunnalla ei ole mitään velvollisuuksia siivota kenenkään asuntoa. Kai ne vanhukset jotain eläkettä saa. Kerran kuussa joku käy imuroimassa ja pyyhkäisee pölyt. Pieneen asuntoon vaan muuttamaan, jos on iso ok-talo. Tulee halvemmaksi.

Miten tätä yhteiskuntaa joka lähtöön jo pitää avuksi huutaa?

Ei ole aloittajan asia palkata yhtään ketään. Vanhuksilla on itsemääräämisoikeus, joten on heidän asiansa hoitaa hommat.

Monelta vanhalta ei onnistu etsiä tietoa yms asioita, joten kyllä heitä pitäisi auttaa hankkimaan apua. Tulet oppimaan asian kantapään kautta.

En tule. Oma 84-vuotias äitini sairastutti minut. Nyt on vuorossa pikkuveljeni, joka alkaa olla jaksamisensa ääriraj

Onko kyseessä voimakas syyllistäminen ja syyllistyminen? Jonnekin tukiryhmään teidän olisi hyvä ottaa yhteyttä, jospa terveyskeskuksesta saisi neuvoa. Osaatte varmasti harkita, mikä homma on kiireinen ja mikä ei, niin ettei tarvitse heti paukata paikalle vaan niitä voi kasata tietylle päivälle joka teille sopii. Ottakaa ensi kerralla, kun kotipalvelua vaativa asia, mukaan kotipalveluihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalia nämä apn tyyppiset ihmiset, jotka yrittävät pakottaa muita palveluiden piiriin. Jos ei halua kotiapua, ei ota sitä vastaan. Jos ei halua tuokapalvelua, syö mitä itse haluaa. 

Mistä näitä ihmisiä oikein riittää??

Vanhukset on vanhuksia, jossain vaiheessa he kuolee ja sillä sipuli. Kunnioittakaa itsemääräämisoikeutta.

Niin kauan kuin vanhus on itse tyytyväinen elämäänsä eikä ole häiriöksi muille, niin kauansaakoon hän itse päättää tällaisista asioista. On nuorempien syytä olla ymmärtäväisiä, vaikka siivousstandardit eivät ihan vastaisi omia. 

Hassuinta kun  mummun jopa  pitäisi käskystä pitää kumisaappaita. Kokeilevat itse kun jalat menee huonoiksi miten vedetään kumisaapas jalkaan. Kun on vetoketjut kengissä ja nauhat kenkiin keksitty.

Paljon olen kumppaneita luontoihmisenä pitänyt mutta 10 vuotta sitten kävi mahdottomaksi.

Ja jos mummu tietää ettei "tyyliin sovi" on ihan itsemääräämiskelpoinen. Vallanhimo laittaa lapset määräilemään.

Vierailija
184/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli- ilmoitus. Se saattaa laittaa vauhtia myös vanhemmillesi, jotta älyävät hankkia ulkopuolista siivousapua ja muutakin apua. 

Vierailija
185/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset voi luulla, että siivooja käy heidän tavaroitaan ja laatikoitaan läpi. Tee selväksi mitä siivoojan käyntiin kuuluu ja mitä ei.

Vierailija
186/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua näitä jotka ehdottavat että sukulaiset siivoaisivat. Ei toisen kotiin mennä noin vain siivoamaan.

Ja miksi ihmeessä kenenkään pitäisi siivota muiden asuntoja ja todennäköisesti vielä ilmaiseksi? Jos siivoaminen ei itseltä onnistu, silloin palkataan siivooja.

Kyse on siitä, että vanhusten oma suivousstandardi ei kelpaa jälkeläisille. 

Vierailija
187/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli- ilmoitus. Se saattaa laittaa vauhtia myös vanhemmillesi, jotta älyävät hankkia ulkopuolista siivousapua ja muutakin apua. 

Miksi täällä koko ajan ilkeillään vanhemmille jotka ovat ihan täyspäisiä? 

Itse olen vaihtanut mattot pieniin,luopunut verhoista, jos lapset tulevat arvostelemaan, areena on vapaa. Haukkumista en kuuntelisi.

Vierailija
188/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn äidilläni siivoamassa kerran kuussa tai kahdessa. Ihan hyvin menee. Äiti ei halua "kylän akkoja" kotiinsa nuuskimaan. Miksi pakottaisin? Äiti jaksaa itse hoitaa tiskit ja roskienviennit yms. Kevyet perusasiat. En todellakaan ala häntä painostamaan sen enempään. Autan itse kun ehdin. Minusta se on normaalia. Ei velvollisuus vaan normaalia auttamista mitä ystäville/läheisille yms.tehsään kun ne sitä näyttävät tarvitsevan. Käyn siivoamassa ja kaupassa kavereillekkin, kun ne on sairaina. Olen myös lapsen tai eläimen vahtina, kun tarvitaan. On ihan normaalia auttaa ja on ihan normaalia antaa ihmisten itse määrätä elämästään. 

Vierailija
189/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn äidilläni siivoamassa kerran kuussa tai kahdessa. Ihan hyvin menee. Äiti ei halua "kylän akkoja" kotiinsa nuuskimaan. Miksi pakottaisin? Äiti jaksaa itse hoitaa tiskit ja roskienviennit yms. Kevyet perusasiat. En todellakaan ala häntä painostamaan sen enempään. Autan itse kun ehdin. Minusta se on normaalia. Ei velvollisuus vaan normaalia auttamista mitä ystäville/läheisille yms.tehsään kun ne sitä näyttävät tarvitsevan. Käyn siivoamassa ja kaupassa kavereillekkin, kun ne on sairaina. Olen myös lapsen tai eläimen vahtina, kun tarvitaan. On ihan normaalia auttaa ja on ihan normaalia antaa ihmisten itse määrätä elämästään. 

"On ihan normaalia antaa ihmisen määrätä omasta elämästään."

Mikä tässä on epäselvää. Joku auttaa mielellään toinen ei sitä tee vaan määrää ihan siitä omasta elämästään välittämättä siitä että mitä muut ajattelee.

Vierailija
190/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ap:n velvollisuus järjestää vanhemmilleen minkäänlaista apua, jos he eivät sitä pyydä. Aikuiset lapset eivät ole vastuussa oikeustoimikelpoisista vanhemmistaan.

Edunvalvontavaltuutuksen voi toki tehdä, mutta se on laadittava silloin kun vanhus on vielä tolkuissaan, ja valtuutuksen aktivoimiseksi tarvitaan lääkärintodistus. Seuraavaksi valtuutus jumittaa Digi- ja väestötietovirastossa parhaimmillaan niin pitkään että vanhus ehtii kuolla. Näin kävi meillä.

"Aikuiset lapset eivät ole vastuussa oikeustoimikelpoisista vanhemmistaan."

_____

Ei aikuiset lapset ole vastuussa vanhemmistaan vaikka he eivät olisi oikeustoimikelpoisiakaan.

Mikään laki ei vaadi huolehtimaan vanhemmistaan.

"Suomessa lapsilla ei ole mitään oikeudellista velvollisuutta pitää huolta omista vanhemmistaan."

https://www.etlehti.fi/blogit/geron/pitaako-aikuisena-huolehtia-omista-…

Vierailija
191/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kaunis ajatus ja on hienoa, että pystyt ja jaksat!  Mutta se vanhus saattaa asua satojen kilometrien päässä, itsellä om perhe ja vaativa työ.   Olisin valmis siivousavusta maksamaan, jos se apu kelpaisi.

Vierailija
192/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin vanhukset kauheasti sotkevat, kun eivät vaikka tilaile noutoruokia joita jää lattioille ja tasoille. Vähän pölyä, joka hoituu joja kk tai joka toinen. Vessa nyt jos sekään. Toiset haluavat muutenkin ottaa rennommin.

Siis meillä oli vanhusten vessa niin hirveässä kunnossa, että en itse asioi siellä. 

Vierailija
193/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ap:n velvollisuus järjestää vanhemmilleen minkäänlaista apua, jos he eivät sitä pyydä. Aikuiset lapset eivät ole vastuussa oikeustoimikelpoisista vanhemmistaan.

Edunvalvontavaltuutuksen voi toki tehdä, mutta se on laadittava silloin kun vanhus on vielä tolkuissaan, ja valtuutuksen aktivoimiseksi tarvitaan lääkärintodistus. Seuraavaksi valtuutus jumittaa Digi- ja väestötietovirastossa parhaimmillaan niin pitkään että vanhus ehtii kuolla. Näin kävi meillä.

_____

Ei aikuiset lapset ole vastuussa vanhemmistaan vaikka he eivät olisi oikeustoimikelpoisiakaan.

"Suomessa lapsilla ei ole mitään oikeudellista velvollisuutta pitää huolta omista vanhemmistaan."

https://www.etlehti.fi/

Juuri näin!

Samasta linkistä:

"Oikeustieteen tohtori, apulaisprofessori Laura Kalliomaa-Puha on todennut, että lainsäädäntöön sisältyy Suomessa omaisolettama, jonka mukaan omaisten odotetaan osallistuvan läheistensä hoivaan.

Lainsäädäntö on ristiriitainen. Omaisten odotetaan auttavan ja heidät lasketaan vanhustenhoidon pyyteettömäksi voimavaraksi, vaikka mitkään voimassa olevat lait eivät velvoita vähääkään."

Vierailija
194/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään tehtävissä. Jos ei huoli apua, niin kukaan ei voi väkisin murtautua sisään siivoamaan.

Ja sivuhuomautuksena, monilla työssäkäyvilläkin koti on kuin sikolätti.

Vierailija
195/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö mun työssäkäyvän tehdä itsestäni huoli-ilmoitus, kun koti on todella sotkuinen ja pölyinen. En jaksa työssäkäynnin ohessa siivota. En päästä ketään kotiini. 

Vastaus: ei tarvitse. Ihminen saa elää sotkussa. 

Vierailija
196/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

_____

"Suomessa lapsilla ei ole mitään oikeudellista velvollisuutta pitää huolta omis

Omat vanhempani ilmoittivat lasteni ollessa pieniä, että heillä on oikeus nauttia elämästään eikä heitä saa häiritä, käymään ei mielellään saa tulla. Matkustelivat todella paljon eivätkä halunneet nähdä vuosikausiin. Nyt kun ovat yli 80-vuotiaita niin pitäisikin käydä kylässä ja lastenlastenkin olla heistä todella kiinostuneita. Ja viestittelevät kuinka rankkaa se on kun vanhenee, ei sitä voinut kuulemma mitenkään uskoa etukäteen ja lasten kuuluu nyt auttaa. Onneksi ei mikään laki tähän velvoita.

Vierailija
197/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ole nähnyt isäänsä eikä ole kuullut tästä mitään yli 50 vuoteen.

(hankki uuden perheen ja hylkäsi täysin edellisen, ei ole koskaan maksanut mitään elatusapujakaan)

Sittenkö hänen pitäisi huolehtia vanhemmastaan?

Vierailija
198/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ikivanha äiti oli aina marttyyriksi heittäitymällä tottunut saamaan kaikki peruksi. Ja asenteella- kyllä lapset on tehty auttamaan itseä. Omia vanhempiaan ei hoitanut. 

Lopulta oli pakko ottaa palvelusetelillä siivooja, kun en joka kwrta kyläillessä jaksanut siivota, oli niin hirveässä kunnossa aina, etenkin vesda. Maksoikin palvelusetelillä vsin 18e/ kerta ja oli hyvin siivottu. Vuosikausia oli vähien omaisten kimpussa kaikkine tarpeineen, mikään ei riittänyt. Harmittaa että viitsin tuhlata eläämääni tuohon ikuiseen marttyyriin vuosikymmeniä. Nyt lopulta hoivakodissa, sielläkään mikään ei ole hyvin, en juuri jaksa käydä kuuntelemassa valitusta.

Vierailija
199/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö mun työssäkäyvän tehdä itsestäni huoli-ilmoitus, kun koti on todella sotkuinen ja pölyinen. En jaksa työssäkäynnin ohessa siivota. En päästä ketään kotiini. 

Vastaus: ei tarvitse. Ihminen saa elää sotkussa. 

Tarvitsee, mikäli koet tarvitsevasi apua lääväsi siivoamiseen. 

Vierailija
200/218 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen huoli-ilmoituksen teko on yhtä tyhjän kanssa.Nehän vaan soittaa ja mummo topakkana ilmoittaa ETTEI APUJA TARTTE! samoin kun meille sukulaisilleenkin.Ja se on sitten siinä. :) Olisikin joku taho jossa väkisten autettaisiin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä