Saanko matkustaa työttömänä pidemmäksi aikaa jonnekin?
Olen suunnittelemassa viikon reissua Kuusamoon joulukuussa. En ole tällä hetkellä missään töissä, mutta entä, jos minulle yhtäkkiä ehdotettaisiin työkokeilua tai muuta niin miten silloin?
Olen työnhakuvalmennuspalvelussa ja tapaaminen virkailijan kanssa ensi viikolla. Hän on ehdotti minulle viimeksi jotain työkokeilupaikkoja, mutta en niihin suostunut, koska eivät tuntuneet omilta. En tiedä yhtään yrittääkö taas ehdottaa jotain ensi kerralla, kun näemme.
Tosiasia kuitenkin, etten voi tietää olenko missään työkokeilussa joulukuussa. Tuntuisi myös oudolta kysyä TE-toimistosta saanko lähteä Kuusamoon, koska en tosiaan voi tietää kolmen kuukauden päähän mitään.
Olisiko siis parasta varata matka nyt äkkiä ennen tapaamista ennen kuin ehtivät suunnittelemaan mitään pään menokseni? Koska, jos varaan matkan vasta silloin, kun on jo tiedossa joku paikka, silloin en varmaan saa ainakaan lupaa lähteä.
Mutta entä, jos pääsisin palkkatukityöhön, miten siellä suhtauduttaisiin siihen, että olisin viikon pois vai korvattaisiinko vain tunnit etukäteen? Tiedän, että yksi tuttuni haki yhtä työpaikkaa, pääsi haastatteluun ja tuli valituksi. Sanoi vasta valituksi tulemisen jälkeen, että kuukauden päästä tulossa Amerikan matka. Työnantaja ei tykännyt, mutta hyväksyi asian sanomalla, että ei sitten enää mitään tällaisia. Samalla tavalla minäkin voin ajatella, etten voi tietää pääsenkö jonnekin vai en. Mutta olem huolissani ennen kaikkea siitä, että toivottavasti ei ole vaikutusta työmarkkinatukeen.
Kommentit (69)
Ei siinä ole mielestäni muuta rajoitusta kun ettei saa olla ulkomailla kuin korkeintaan viikon vuodessa. Kuusamo ei ole ulkomailla.
Teeskentele vaikka olevasi kiinnostunut koulutusmahdollisuuksista ja että harkitset hakevasi jonnekin opiskelemaan ensi vuoden alussa, niin saat pidettyä keskustelua poissa työkokeiluista.
Mene vaan mutta on parempi ettet kerro siitä kenellekkään. Niin muutkin tekevät
Ysärillä Viinasen aikana ei saanut lähteä ja työhön kannustavaa se olisi nytkin, ettei olisi mitään oikeuksia työttömillä. Kuka sitä nyt töihin viitsii mennä, jos saa lekotella auringossa kaikki talvet?
Et voi lähteä mihinkään, sinun täytyy olla käytettävissä tai tulee sanktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään saa matkustaa. Tehtäväsi on olla työmarkkinoiden käytettävissä koska vain. Siitä hyvästä saat niitä ilmaisia tukirahoja. Kuvittelitko lähteväsi lomailemaan veronmaksajien kustantamana?
Vähän hiihtolomaa työttömälle kun on ollut niin kuormittava syksy sohvalla maatessa ja miettiessä sitä millaista saattaisi olla töissä. Tarvitseehan siihen toki yhteiskunnan maksaman irtioton.
Millainen tollo ajattelee noin? Moni työtön ei ole sinkku. Onko työttömän kumppanillakin työkkärin pallo jalassa? On vastenmielistä muutenkin, kuinka holhouksen alla pidetään aikuisia ihmisiä, jotka on tehneet jopa kymmeniä vuosia töitä, ja sitten saanut yt:ssa kenkää. Nuoret työkkärin räkänokat, joiden tarvii porukalla oikein kuulustella veronmaksajien palkkaamina. Jos perheessä toisen elintaso on paljon matalempi (esim. ei pääse siksi matkoille mukaan), niin se katsotaan taloudelliseksi väkivallaksi. Miksi työkkärin toiminta ei ole sitä, jos se epää oikeuden matkustaa?
Minä olen työtön. Takana tehtyjä vuosia yli 30. Saan työmarkkinatukea. Myös minä maksoin palkastani t y ö t t ö m y y s v a k u u s maksua. Miksi pakkomaksoin, jos en ole oikeutettu ihmisarvoiseen työttömyyden tukeen?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mielestäni muuta rajoitusta kun ettei saa olla ulkomailla kuin korkeintaan viikon vuodessa. Kuusamo ei ole ulkomailla.
Teeskentele vaikka olevasi kiinnostunut koulutusmahdollisuuksista ja että harkitset hakevasi jonnekin opiskelemaan ensi vuoden alussa, niin saat pidettyä keskustelua poissa työkokeiluista.
Just vähän aikaa sitten puhuin siskon kanssa tilanteestani ja piti harmillisena sitä, etten vieläkään ole päässyt töihin. Itseäkin masentanut, koska olen hakenut enkä silti ikinä pääse minnekään. Hän neuvoi, että ensi kerralla minun pitää vaatia, että pääsisin palkkatukityöhön kysymällä minne voisin päästä. Siksi mietinkin, että pitääkö nyt sitten passivoitua enkä kysykään mahdollisuuksista eli asiat voisivat edetä vasta ensi vuoden alussa? Mutta tämäkin tuntuisi masentavalta, etten koko loppuvuoteen minnekään pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön, niin sinulla ei pidä olla varaa matkustaa mihinkään!
Toivottavasti kok+ps pistää työttömät kuriin!
Vuoden olin ansiosidonnaisella, tein tuona aikana 4 matkaa ulkomaille, noin 2-3 pituisia reissuja.
Otin tuon ihan lomana, kerrankin oli aikaa ja rahaa tehdä kaikki mitä halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, saat matkustaa vaikka ulkomaille. Puhelimet on keksitty, yhteyttä voi pitää siten. Työttömällä on myös lomaoikeus.
Onko lomaoikeudella rajoja? Saanko lähteä puoleksi vuodeksi Thaimaahan ja haistatella pitkät työtarjouksille?
Voit lähteä Thaimaahan, mutta sun pitää olla tavoitettavissa, joten et voi haistatella pitkät mahdollisille työtarjouksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit rauhassa mennä lomalle, mutta muista, että jos saat työpaikan ja tuo matka onkin este työsuhteen solmimiselle, niin saat karenssin, koska kieltäydyt työstä. Emme me työssäkäyvätkään vain ilmoita työnantajalle, että nyt lähden lomalle.
Yleensä työnantajan kanssa sovitaan aloittamisen ajankohta. Joten ei tarvitse viikon lomaa kesken jättää.
Toki noin, työnantaja ei voi keskeyttää jo alkanutta lomaa ilman todella vakavaa syytä, mutta työnantajan ei tarvitse suostua siihen, että joku aloittaa työsuhteensa lomalla.
Tottakai työtönkin tarvitsee lomaa, että jaksaa sitten taas hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just vähän aikaa sitten puhuin siskon kanssa tilanteestani ja piti harmillisena sitä, etten vieläkään ole päässyt töihin. Itseäkin masentanut, koska olen hakenut enkä silti ikinä pääse minnekään. Hän neuvoi, että ensi kerralla minun pitää vaatia, että pääsisin palkkatukityöhön kysymällä minne voisin päästä. Siksi mietinkin, että pitääkö nyt sitten passivoitua enkä kysykään mahdollisuuksista eli asiat voisivat edetä vasta ensi vuoden alussa? Mutta tämäkin tuntuisi masentavalta, etten koko loppuvuoteen minnekään pääsisi.&nbs
Palkkatukirahat on tältä vuodelta loppu, siis uusia työsuhteita ei aloiteta ja ensi vuonna kunnat päättävät, menevätkö palkkatukirahat työttömille vai kuntopolkujen valaistukseen eli ne eivät ole ns. korvamerkittyä rahaa, vaan niitä voi käyttää mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Et saa matkustaa kotikuntasi ulkopuolelle vuorokautta pidemmäksi aikaa. Sinun tulee olla työkkärin tavoitettavissa 1 päivän varoitusajalla.
Heh. Mulle sanottiin että saa matkustaa kunhan olen työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tämä viikon rajoitus ulkomailla muka on? Laitatko linkin tähän sääntöön? Ulkomailla voi olla pitempäänkin, kunhan on tavoitettavissa. Eikä tarvitse mitään teeskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai pitääkö kuitenkin kysyä TE-toimistosta omaohjaajaltani saanko tehdä reissun Kuusamoon? Mutta vähän epäilen mikä vastaus on. Tuntuu kuitenkin inhottavalta salaakaan tehdä mitään, kun pelkään karenssia.
Ilmoita omalle ohjaajalle, lomaoikeus kuuluu myös työttömälle. Finlex lukee aivan selvästi.
Finlexissä ei ole työttömän lomaoikeudesta, siellä kerrotaan, että työtön saa matkustaa. Ainoa vaatimus on, että on työmarkkinoiden käytettävissä eli vastaa puheluihin, jos työkkäri tai työnantaja soittavat. Ei tarvitse ilmoittaa kenellekään yhtään mitään, mutta jos ekana Kuusamo-päivänä tulee soitto, että huomenna on työhaastattelu, niin sitä ei voi siirtää lomaan vedoten.
Toinen mahdollisuus on, että katkaiset työnhakusi tuon lomasi ajaksi eli laitat Oma asiointiin tiedon, että et ole tiettynä jaksona työnhakijana. Et saa tuolta ajalta etuutta, muuten se ei vaikuta yhtään mihinkään. Paitsi että ole viikkoon työtön.
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. TE-toimisto / kokeilualueen kunta ei seuraa työttömän työnhakijan ulkomaanmatkojen määrää tai kestoa eikä matkasta tai sen ajankohdasta tarvitse ilmoittaa etukäteen TE-toimistolle / kokeilualueen kunnalle."
Eipä tietenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit rauhassa mennä lomalle, mutta muista, että jos saat työpaikan ja tuo matka onkin este työsuhteen solmimiselle, niin saat karenssin, koska kieltäydyt työstä. Emme me työssäkäyvätkään vain ilmoita työnantajalle, että nyt lähden lomalle.
Yleensä työnantajan kanssa sovitaan aloittamisen ajankohta. Joten ei tarvitse viikon lomaa kesken jättää.
Toki noin, työnantaja ei voi keskeyttää jo alkanutta lomaa ilman todella vakavaa syytä, mutta työnantajan ei tarvitse suostua siihen, että joku aloittaa työsuhteensa lomalla.
Saattaapa hyvinkin tulla muutosta myös tuohon loman keskeyttämiseen, kun hallitus nuijii läpi tuon paikallisen sopimisen työpaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaapa hyvinkin tulla muutosta myös tuohon loman keskeyttämiseen, kun hallitus nuijii läpi tuon paikallisen sopimisen työpaikoille.
Se taas ei koske kaltaisiasi työttömiä, joille jo kutsu työhaastatteluun on henkilökohtainen loukkaus.
Tekeillä on bernerimäinen sirutusseuranta. Laiminlyönti ja unohtunut kuittaus tuottaa tuplakaressin.
HH Huomattakoon että kommentointia voidaan joskus tehdä humalassa-
Tuli mieleen sellainen juttu, että onko oikeastaan väliä varaanko matkan äkkiä vai vasta kuukauden päästä eli tarvitseeko edes yrittää pitää kiirettä asian kanssa? Eihän kukaan voi tietää milloin olen oikeasti sen varannut. Tuntuu vain niin oudolta jo tässä vaiheessa talvea miettiä, kun ei sää ole edes vielä viilentynyt.
Ap
Haetko varmasti töitä 8 tuntia päivässä, kun olet siellä Kuusamossa?