Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko matkustaa työttömänä pidemmäksi aikaa jonnekin?

Vierailija
06.09.2024 |

Olen suunnittelemassa viikon reissua Kuusamoon joulukuussa. En ole tällä hetkellä missään töissä, mutta entä, jos minulle yhtäkkiä ehdotettaisiin työkokeilua tai muuta niin miten silloin?

Olen työnhakuvalmennuspalvelussa ja tapaaminen virkailijan kanssa ensi viikolla. Hän on ehdotti minulle viimeksi jotain työkokeilupaikkoja, mutta en niihin suostunut, koska eivät tuntuneet omilta. En tiedä yhtään yrittääkö taas ehdottaa jotain ensi kerralla, kun näemme.

Tosiasia kuitenkin, etten voi tietää olenko missään työkokeilussa joulukuussa. Tuntuisi myös oudolta kysyä TE-toimistosta saanko lähteä Kuusamoon, koska en tosiaan voi tietää kolmen kuukauden päähän mitään.

Olisiko siis parasta varata matka nyt äkkiä ennen tapaamista ennen kuin ehtivät suunnittelemaan mitään pään menokseni? Koska, jos varaan matkan vasta silloin, kun on jo tiedossa joku paikka, silloin en varmaan saa ainakaan lupaa lähteä.

Mutta entä, jos pääsisin palkkatukityöhön, miten siellä suhtauduttaisiin siihen, että olisin viikon pois vai korvattaisiinko vain tunnit etukäteen? Tiedän, että yksi tuttuni haki yhtä työpaikkaa, pääsi haastatteluun ja tuli valituksi. Sanoi vasta valituksi tulemisen jälkeen, että kuukauden päästä tulossa Amerikan matka. Työnantaja ei tykännyt, mutta hyväksyi asian sanomalla, että ei sitten enää mitään tällaisia. Samalla tavalla minäkin voin ajatella, etten voi tietää pääsenkö jonnekin vai en. Mutta olem huolissani ennen kaikkea siitä, että toivottavasti ei ole vaikutusta työmarkkinatukeen. 

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haetko varmasti töitä 8 tuntia päivässä, kun olet siellä Kuusamossa?

Hölmö, sieltä etsitään vaan sellainen työpaikka, johon sovitaan työhaastattelu tai muut tapaaminen. Sitten haetaan liikkuvuusavustusta, jolla maksetaan matka työnhakua varten. Ei kukaan työtön koskaan käytä tunteja päivässä eikä edes viikossa työnhakuun.

Vierailija
62/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mielestäni muuta rajoitusta kun ettei saa olla ulkomailla kuin korkeintaan viikon vuodessa. Kuusamo ei ole ulkomailla. 

Teeskentele vaikka olevasi kiinnostunut koulutusmahdollisuuksista ja että harkitset hakevasi jonnekin opiskelemaan ensi vuoden alussa, niin saat pidettyä keskustelua poissa työkokeiluista. 

MIstä sinä tuon rajoituksen keksit? Ei ne ole työttömiä, joilla on jalkapanta ja liikkumista seurataan. Kunhan ei pysyvästi muuta ja on tarvittaessa valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä, ei kukaan edes tiedä, missä maassa työtön oleskelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuule ollut lapissakin 2 viikkoa vaeltamassa. En koskaan ole työkkärille kertonut että lähden reissuun. Ulkomailla en ole ollut kun 3 kertaa 10 vuoden aikana. Tuskinpa niitä töitä yhtäkkiä ilmestyy.

Vierailija
64/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa lähteä työttömänä viikon reissulle Kuusamoon niin on kyllä tuet todellakin liian isot. Tuki kyllä pienenee kun et ole työssäkäyntialueesi käytettävissä sen viikon aikana ja karenssi myös mahdollinen mikäli kieltäydyt tarjotusta työstä. Että hyvää matkaa vaan. T: Työkkärin täti

Vierailija
65/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet työmarkkinatukea tai ansiosidonnaista nostavat vapaamatkustajat talvehtivat Espanjassa. Luku ulkomailla talvehtivista voi olla jopa kymmenissa tuhansissa. Virossakin on meikäläisiä.

Vierailija
66/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhannet työmarkkinatukea tai ansiosidonnaista nostavat vapaamatkustajat talvehtivat Espanjassa. Luku ulkomailla talvehtivista voi olla jopa kymmenissa tuhansissa. Virossakin on meikäläisiä.

Alussa työkkärin ote asiakkaasta on intensiivisempi. Vuoden parin jälkeen sinut voidaan unohtaa vuosiksi. Pelkät nettirutiinit toistuu.

Vierailija
67/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa naurettavalta kysellä lupia viikon Kuusamon matkasta. Senkuin menet, mitä kyselet, Suomi on vapaa maa. Ainoastaan kalenteriin sovitut asiat pitää hoitaa.

Vierailija
68/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja jos työssäkäyvä puolisoni matkustaa lomalle. En tietenkään jää kotiin. Aina matkustettu yhdessä perheenä ja niin myös nyt.

Vierailija
69/69 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja jos työssäkäyvä puolisoni matkustaa lomalle. En tietenkään jää kotiin. Aina matkustettu yhdessä perheenä ja niin myös nyt.

Ainahan niin on tehty. Siksihän työttömänä ollaan, että saadaan Kelalta rahaa ja nautitaan elämästä. Meitä pitkäaikaistyöttömiä on 100 000.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme