Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkkä ulkosauna peseytymispaikkana talvella, pärjääkö?

Vierailija
06.09.2024 |

Ei kylppäriä eikä suihkua. Kai tuollaisessa talven yli pärjää?

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkosaunalla pärjää, tosin voi tulla vaikeuksia ja huolta vesien jäätymisestä.Pakkaskeleillä pitää olla valpaana, ettei vesisäiliön tai padan vesi pääse jäätymään. Kovilla pakkasilla myös saunan lattia saattaa olla jäässä. Pitää varoa, ettei liukastu. 22 vuoden kokemus.

Pääkallokelit on ne pahin juttu, että pääsee sinne saunalle liukastumatta nurin. Silloin ei hiekoitussorakaan paljoa auta.

Paitsi jos on paikassa jossa vielä on kunnon talvet. Meillä tarvii hiekottaa vaan pari kertaa kevättalvella.

Vierailija
102/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsin hyvin 6 vuotta, mutta olin parikymppinen. Nyt kun olen viisikymppinen, ei enää kiinnosta tollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tulkitsenko oikein:

- viikonloppuisin et ole yksin?

- et ole työelämässä, jolloin sinulla on pelkkää vapaa-aikaa?"

Yleensä viikonloppuisin en ole yksin. Mutta mitä sitten? 80% ajasta olen yksin ja kyllä minä ne lumityöt teen, puut ja vedet kannan. Viikonloppuisin vietetään vaan laatuaikaa 🥰 

Ja ihan kokoaikaisesti työskentelen, hybridinä.

Että sorry, ei osunut.

Vierailija
104/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi käydä töissä ja siis olla puhdas joka päivä, niin olis rankkaa. Mutta jos vain oleilis jossain mökillä näkemättä juuri sivistystä, niin ok, pari kertaa viikossa sauna lämpimäksi, kunnon pesu ja tiskit samalla.

Vierailija
105/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Endovuotojen ja kipujen kanssa, en pärjää. Yleensä nämä jotka pärjäävät vaikka puukepeistä rakennetussa majassa ovat miehiä tai niukka menkkailevia naisia:) 

Tai naisia joilla vaihdevuodet jo ohi, tai ovat laittaneet kierukan.

Kyllä pärjää rajujenkin vuotojen ja kipujen kanssa. Ei se ole kuin asenteesta kiinni. 

Vierailija
106/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kuukautisia, niin hyvin pärjää. Kuukautisten kanssa sitten aika raskasta, mutta selviää siitäkin hengissä, vaikkei kivaa olekaan.

Tässä tullut monta kommenttia, ettei varsinkaan runsaiden kuukautisten kanssa pärjää. Mihin ne kuukautiset suihkua vaatii? Jos vessassa on bidee, niin sillä kyllä pärjään. Jollei ole, niin ei myöskään ole ongelma alapesua hoitaa kuupalla hanavedellä.

Meillä ulkohuussi ja ulkosauna, kantovesi. Erittäin runsaat kuukautiset oli kieltämättä välillä hankalat. Ekan vuoden jälkeen kierukka, sen jälkeen ei ongelmia.

Vierailija
107/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan eriasia pitää eräjormalomaa mökillä kun päivätyön ja harrastuksen jälkeen alkaa pakkasessa saunanlämmitykseen ja vedenkantoon. Ja toistaa tätä koko talvi, 

Neljä talvea on tullut nyt tätä toistettua. Ei ongelmaa 😊 Hyvä otsalamppu on kiva juttu, kun ei saunassa ym ole sähköjä.

Vierailija
108/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää jos tahtoo. Jos ei tahdo niin ei pysty millään.

Vierailija
109/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsin nuorena. Oli kyllä aivan järkyttävän kylmä talvi, niin ei aina ollut kauhean hauskaa. 

Vierailija
110/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää. Mulla on edessä kymmenes talvi. Saunassa on sähkövalo ja kylmä vesi tulee hanasta. Lämmitän pesuveden sellaisessa saunapadassa. Illalla kun lämmittää kuumaksi ja kylvyn jälkeen täyttää padan ja lisää vähän vielä puita, niin aamullakin on vielä lämmintä vettä että pesaistua itsensä.

Vierailija
111/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsin nuorena. Oli kyllä aivan järkyttävän kylmä talvi, niin ei aina ollut kauhean hauskaa. 

Mulla on usein nimenomaan hauskaa, kun käy "kylmäpesuilla" pakkasessa. Eihän siinä voi kuin nauraa 😄

Vierailija
112/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi käydä töissä ja siis olla puhdas joka päivä, niin olis rankkaa. Mutta jos vain oleilis jossain mökillä näkemättä juuri sivistystä, niin ok, pari kertaa viikossa sauna lämpimäksi, kunnon pesu ja tiskit samalla.

Mitä rankkaa siinä on?  Ai niin, jää salkkarit näkemättä.

Vierailija
113/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsi sitä ihmiset ennenkin. 80-luvulla asuin talossa jossa pihasauna ja ulkohuussi. Kaivovettä piisasi niin paljon kuin jaksoi kantaa.

Haiseminen oli sosiaalisesti hyväksyttyä.

Vierailija
114/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan eriasia pitää eräjormalomaa mökillä kun päivätyön ja harrastuksen jälkeen alkaa pakkasessa saunanlämmitykseen ja vedenkantoon. Ja toistaa tätä koko talvi, 

Neljä talvea on tullut nyt tätä toistettua. Ei ongelmaa 😊 Hyvä otsalamppu on kiva juttu, kun ei saunassa ym ole sähköjä.

Meillä ulkosaunassa ledvalaistus, siihen käyttöön riittää pienin mahdollinen aurinkopaneeli ja vanha auton akku, ei ole mitään säädintäkään. Virtaa tulee 12kk/v sen minkä kuluttaa.

Vierailija
115/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvulla käytiin kerran viikossa saunassa.

Viikolla peseydyttiin vadillisella vettä. 

Kasvot, kainalot, hiukset.

Ei ollut ns juoksevaa vettä.

Pumppukaivo pihalla. Sitä juostiin pumppaamaan ämpäreittäin keittiöön, keitettiin ja kylmällä vedellä jatkettiin.

Vierailija
116/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuteni oli tuota, kerran viikossa pesu pihasaunassa. Teini-iässä koulussa huomautettiin että pitäis peseytyä joka päivä. Lämmitin joka päivä pelkän vesipadan, siinä lämpeni sauna sen verran että pakkasilla ilkes pikaisesti peseytyä, mitään löylyjä en harrastanu. Enään en tuommoseen lähtis.

Vierailija
117/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla käytiin kerran viikossa saunassa.

Viikolla peseydyttiin vadillisella vettä. 

Kasvot, kainalot, hiukset.

Ei ollut ns juoksevaa vettä.

Pumppukaivo pihalla. Sitä juostiin pumppaamaan ämpäreittäin keittiöön, keitettiin ja kylmällä vedellä jatkettiin.

1600-luvulla syntynyt lapsi pestiin ja vainaja pestiin, välissä ei peseydytty ollenkaan.

Vierailija
118/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsi sitä ihmiset ennenkin. 80-luvulla asuin talossa jossa pihasauna ja ulkohuussi. Kaivovettä piisasi niin paljon kuin jaksoi kantaa.

Haiseminen oli sosiaalisesti hyväksyttyä.

Melkein kaikki haisivat, joka paikassa myös tupakointiin, mikä peitti lievät hien- ja paskan katkut.

Vierailija
119/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden kulutuksen ja kalleuden takia läheskään kaikki ihmiset eivät nykyään käy suihkussa päivittäin kaupunkiolosuhteissakaan missä on kylpyhuoneet ja ehkä saunakin sisällä omassa asunnossa. Pesaisaisevat vain kainalonsa ja naamansa lavuaarin yllä, jalat pestään tarpeen vaatiessa ja naiset pesevät alapäänsä bidesuihkulla. Haastattelin naapureita suihkussa käynnistä ym. veden kulutuksesta, kun meille oli tullut huoneistokohtaiset vesimittarit ja minulla oli suurempi veden kulutus kuin muilla. Itse kävin päivittäin suihkussa ja naapurit 1-3 kertaa viikossa ja jotkut peseytyivät suihkussa vain kerran viikossa taloyhtiön saunassa mikä on kyllä mielestäni ihan liian vähän. Itse tingin mieluummin jostain muusta kuin veden kuluttamisesta peseytymiseen.

Vierailija
120/172 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää.

Toki riippuu myös muista olosuhteista, onko juokseva vesi sisällä? Vesi- wc, bidesuihku? Pyykinpesukone? Jos kaikki edellämainitut puuttuvat, niin raskaaksi käy.

Itse asuin muutaman vuoden niin, että käytössä oli vesivessa ja bide, ei suihkua eikä pyykinpesumahdollisuutta. Ostin talveksi salikortin ja kävin välillä siellä suihkussa, en aina jaksanut työpäivien jälkeen lämmittää erikseen saunaa. Pyykkien raahaaminen muualle pestäväksi oli ärsyttävää, kallista ja aikaavievää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan