Pelkkä ulkosauna peseytymispaikkana talvella, pärjääkö?
Ei kylppäriä eikä suihkua. Kai tuollaisessa talven yli pärjää?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Ulkosaunalla pärjää, tosin voi tulla vaikeuksia ja huolta vesien jäätymisestä.Pakkaskeleillä pitää olla valpaana, ettei vesisäiliön tai padan vesi pääse jäätymään. Kovilla pakkasilla myös saunan lattia saattaa olla jäässä. Pitää varoa, ettei liukastu. 22 vuoden kokemus.
Pääkallokelit on ne pahin juttu, että pääsee sinne saunalle liukastumatta nurin. Silloin ei hiekoitussorakaan paljoa auta.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosaunalla pärjää, tosin voi tulla vaikeuksia ja huolta vesien jäätymisestä.Pakkaskeleillä pitää olla valpaana, ettei vesisäiliön tai padan vesi pääse jäätymään. Kovilla pakkasilla myös saunan lattia saattaa olla jäässä. Pitää varoa, ettei liukastu. 22 vuoden kokemus.
Vaikea uskoa kokemustasi, jos ei sulla ole puuralleja lattialla. Jos on sähköt, niin pakkasvahti saunaan, niin mikään ei jäädy.
Mullakin on kokemusts😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä talossa muuallakin on vedenlämmitäminen mahdollista, että saa sellaiset pikkupesut kuten kainalot, jalat ja hiukset pestyä myös muissa tiloissa kuin saunassa, jossa varmaan on talvella kylmät lattiatkin jos ei koko saunaa lämmitetä...
Lattioille voi laittaa puurallit.
Tai käyttää crocseja. Tämä ei ole se ongelma.
Pointti on siinä, että sauna ei kuivu, ellei sitä ole kunnolla lämmitetty. Vaikka miten olisi lämmintä vettä, kun sillä puljaa saunan lattian ja seinät märiksi, kohta on kosteusongelmia ja haisee.
Mun pihasaunassa on betonilattia. Se ei ihan heti kuivu kylmänä vuodenaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää hyvinkin. Meillä mökillä eletään noin ja kovillakin pakkasilla siellä ollaan kaikki viikonloput ja oltaisiin viikotkin, jos ei olisi kouluja ja töitä. Voisin kuitenkin harkita polttavaa WC:ta, jos on sähköt.
Kompostoiva vessa pärjää ilman sähköäkin ja jos on sähkö, niin tuuletus toimii paremmin. Tämä voi olla ihan sisävessana.
Sähkövessa ei haise missään olosuhteissa, eikä maksa enempää. Eikä etenkään työllistä sen paskan kanssa. Meillä ainakin koira tykkää siellä huusilla olla vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä jaksoin tota showta pari talvea. Tai aloin jo silloin luistaa eli rupesin käymään kaupungin uimahallissa pesuilla.
Laskin, että tulee jopa halvemmaksi maksaa hallimaksu kuin ostoklapeilla lämmittää erikseen kiuas ja vesipata. Kiuas on vieläpä aivan turhan iso saunaan, jolloin puuta kuluu enemmän kuin olisi tarpeen.
Naurettavaa myös ensin lämmittää 1,5 tuntia ja sitten istua löylyissä 10 min. Olen siis ainoa saunoja.
Kiuas on siis liian pieni saunaan , ei liian suuri. Liian pienitehoisella kiukaalla saa lämmittää kauemmin koska teho ei riitä. Jos sinulla on joku 4,5Kw tehoinen kiuas niin saahan sillä lämmittää vaikka ja kuinka kauan. Vaihda 10,5 Kw kiuas tilalle niin lämpeää jo hätäseen.
LOL. Mihin kuvittelet minun klapeja käyttävän, jos muka sähkökiukaalla lämmitän? En ole edes kuullut, että jollain olisi pihasaunassa sähkökiuas....
Yhtenä talvena oli kylpyhuoneremontti ja illat meni tynnyrisaunan lämmittämiseen. Toki sattui kovat pakkaset. Ei ollut vesipataa vaan lämmin vesi vietiin ämpäreissä. Pukuhuoneen lattia oli jäässä. Jos shampoo unohtui saunaannse oli jäässä. Saunassa oli vaan öljylamppu.
pärjäsi mut oli se päivätyössä käyville melkoinen savotta. Teinien oli parasta olla kotona kun sauna lämmin. Eli klo 18 joka toinen ilta.
Joskus tullut eleltyä noin. Ei siihen kuole, mutta vaatii kaverit jotka eivät heti ensimmäisestä hienlemahduksesta valita. Kuukautisten aikana epämiellyttävää, jos on runsas vuoto kuten minulla oli. Pikkulasten kanssa varmaan vielä pahempaa, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
No se on se asenne. Mä olen kasvanut ihan normi mukavuuksilla varustetussa omakotitalossa, mutta liki viiskymppisinä muutettiin ihan maalle. Ja se pihasauna on ainoa pesupaikka, tosin ulkonakin tulee joskus peseydyttyä, ei siinä.
Mitään ongelmaa ei näinä vuosina ole ollut. Vesi kannetaan navetalta, siellä vesipiste jossa sulanapitokaapeli. Kerralla vettä kannetaan reilut 100 litraa, eli ei tarvitse joka kerta kantaa. Ja kun vähintään joka 3. päivä lämmittää saunan, vedet pysyy sulana saaveissa. Saunassa on vesisäiliö kiukaassa ja puuritilät betonilattian päällä.
Pesulla käyn joka päivä. Jos en jaksa saunaa lämmittää, lämmitän veden kattilassa puuhellalla (talvisin aina kuumaa vettä siinä saatavilla) tai vedenkeittimellä. Ja käyn siellä kylmässä saunassa pesulla. Pestessä on lämmin, siitä pikaisesti kylpytakki päälle ja sisälle. Ei ongelmaa.
Joku valitti että helppo se on perheenä tai puolison kanssa, mutta
"Joku valitti että helppo se on perheenä tai puolison kanssa, mutta ei yksin. No, mä olen viikot tässä yleensä yksin, ja hyvin pärjään näin yli viiskymppisenä pitkäaikaissairaanakin. "
Tulkitsenko oikein:
- viikonloppuisin et ole yksin?
- et ole työelämässä, jolloin sinulla on pelkkää vapaa-aikaa?
Hyvin pärjää. Kerran viikossa sauna, välipesut pesuvadin ja -sienen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aika hc. Saat lämmittää talvella pitkän aikaa, että saat saunan lämpöiseksi ja lämmintä vettä. Ja joka lämmityskerta sama juttu.
Saattaa haleta piippu ja palaa rantasauna. Ellet sitten kylmällä peseydy kylmässä saunassa. Ja jos on harmaan jäteveden imeytys maahan, niin senkin toiminta voi olla niin ja näin.
Mulla on kaikki pesutilat ulkona. 200L vesipadan lämmitys vie 5min - laitan edellisiltana puut aina valmiiksi, sytytän aamulla ja illalla kun käyn pesulla, niin se on just sopiva suoraan käyttöön. Mutta jos pitää aamulla peseytyä, niin vartissa kyllä jo vesi porisee, pitää vaan sitten erilliseen sankoon tehdä sopivan lämpöinen vesi.
Sauna on sellaiset 6m2 eli iso ja kyllä sekin ailti tunnissa lämpiää. Vesipadan lämmitys pitää hormin koko ajan pikkusen lämpimänä eikä täten kiukaan pitkäkään lämmitys (välillä kun saattaa olla montakin tuntia saunojia löylyä ottamassa) halkaise hormia. Tuo sauna on ollut 60 luvulta lähtien ja edelleen nuohooja kun kerran vuodessa käy, muistaa mainita miten siisti hormi on.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää. On ennenkin pärjätty.
🤦🏻
Asuin maalla noin ja oli elämäni parasta aikaa. Varsinkin talvella oli ihanaa palata puilla lämmitettyyn tupaan ulkosaunasta. Kirpeä pakkasilma ja tähtitaivas näytti niin kauniilta. Kaupungissa on niin valoisaa, ettei sellaista näe sieltä.
Keskiajalla pärjättiin ihan hyvin.
Pärjää jos ei käy kodin ulkopuolella töissä, ei hajut haittaa. Perhettä vois haitata mutta silloinhan kaikki haisee samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä jaksoin tota showta pari talvea. Tai aloin jo silloin luistaa eli rupesin käymään kaupungin uimahallissa pesuilla.
Laskin, että tulee jopa halvemmaksi maksaa hallimaksu kuin ostoklapeilla lämmittää erikseen kiuas ja vesipata. Kiuas on vieläpä aivan turhan iso saunaan, jolloin puuta kuluu enemmän kuin olisi tarpeen.
Naurettavaa myös ensin lämmittää 1,5 tuntia ja sitten istua löylyissä 10 min. Olen siis ainoa saunoja.
Useilla on sellainenkin keksintö,kuin kiuas,johon on yhdistetty vesipata-lämpiää samoilla puilla niin saunatilat kuin vesikin. Monta talvea viettänyt vedettömässä mökissä (joka tosin järven rannalla) loma-ajat,joskus useampia viikkojakin putkeen. Ei ollut ensimmäisinä vuosina edes sähköjä,olin yhdessä vaiheessa vielä raskaanakin. Mökki sijaitsi lisäksi kaukana lähimmästä asutuksesta,Lapin läänissä, eikä minulla ole ajokorttia. Ja juu, olen läpeensä pk-seutulainen,en maalla kasvanut/elänyt. Jos se onnistuu minultakin,miksei muiltakin,ellei sitten ole jotain sairautta.
Tottakai pärjää, 6 vuotta 4 lapsen kanssa hoitui hyvin. Jos minun piti viikolla enempi päästä pesulle niin kipitin saunalle kahden ämpärin kanssa joissa oikein lämmintä vettä, laitoin pesuvatiin lämmintä vettä ja menin siihen seisomaan. Kauhoin kuupalla ämpäreistä vettä ja peseydyin ruhtinaallisen hyvin jääkylmässä saunassa. Oli ihanaa.
Mä sain burn-outin, kun asuin alkeellisissa mökkioloissa pitkän, kylmän ja runsaslumisen talven. Siinä ei asennekaan auttanut, kun ei vaan enää jaksanut.
Kun työtä on liikaa, se ei enää kasvata kuntoa ja kestävyyttä, vaan ihminen ylirasittuu eikä enää palaudu. Tarvittiin pitkä toipumisprosessi helpoissa oloissa. Mökille ei ole paluuta kuin ehkä juhannuksena. Tulin kai allergiseksi. 😏
Asuin kuusi vuotta peseytymällä puulämmitteisessä saunassa. Pieni sauna lämpeni nopeasti. Yksin asuin ja hyvin pärjäsi. Kuumaa vettä voi myös lämmittää liedellä. Muuripadalla hidas lämmittää. Ja kylmässä saunassahan ei kannata lotrata vedellä.
Kompostoiva vessa pärjää ilman sähköäkin ja jos on sähkö, niin tuuletus toimii paremmin. Tämä voi olla ihan sisävessana.