Pelkkä ulkosauna peseytymispaikkana talvella, pärjääkö?
Ei kylppäriä eikä suihkua. Kai tuollaisessa talven yli pärjää?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pellit sulkea aina kun on saunonut. Tai vähän opetella että sauna ehtii kuivahtaa (ilmankierto) mutta sitten parin tunnin päästä pellit kiinni ja räppänät vain pienen pienelle raolle. Pysyy vesi lähes tulikuumana seuraavaan iltaan. Säästää lämmityksessä puita. Samoin vesipata kannattaa täyttää lopuksi ja uudelleen lämmittää kiehuvaksi siinä samalla kun pesee. Varaa lämpöä ja jälleen säästää lämmityspuita seuraavaan kertaan. Oletuksena siis että pesulla käydään joka ilta tai lähes joka ilta.
Retkisuihku on kätevä ja sillä säästää vettä.
Peltejä ei voi sulkea jos kiukaan/padan alla on vielä kytevä hiillos.
Parin tunnin kuluttua saunomisesta, talvella? Ei meillä kyllä ole.
Huomaa että monella ei todellakaan ole kokemusta... Eihän siinä ole mitään järkeä, että joka päivä kantaisi vesiä ja puita sinne tänne.
Riittävästi kannellisia vesisaaveja saunalle, sinne kerralla kunnolla vettä. Ei tarvitse kantaa kuin 1-2 viikon päästä seuraavan kerran.
Saunan eteiseen kunnon puulaatikot, samoin sisälle tupaan jos puulämmitys. Sinne hyvä määrä puita kerralla. Esimerkiksi meillä on kesäisin tuvassa vain yksi puukoppa, vielä syksylläkin. Kun tulee talvi, haen ison laatikon ja täytän sen ensin, puukoppa tulee sen päälle. Kuistille myös puulaatikko täyteen puita. Ei tarvitse viikkoon hakea lisää. Ja ne voi tuoda sisälle vaikka pulkalla tai kelkalla. Ei ole pakko kantaa. Sama vesien kanssa.
Kun vapaapäivänä näkee tunnin verran vaivaa näiden eteen, ei arkena tarvitse. Silloin voi vaan olla ja ottaa iisisti. Ja käydä töiden jälkeen lämmittämässä sauna, syödä päivällinen, käydä lisäämässä puita, katsella leffaa ja kutoa sukkaa ja sitten mennä saunaan. Ei mitään stressiä mistään. Ja samalla muuten saa puulämmitettyä talon. Ei siinäkään tarvitse koko aikaa vieressä istua panikoimassa.
Lumitöistäkään ei tarvitse stressata. Joka päivä ei tule puolta metriä lunta, kuten joku liioittelija sanoi. Jos tiedät että sulla on aamulla lähtö, jätät auton niin lähelle tietä kun voit (tien auraus kannattaa hoidattaa muilla). Silloin ei tarvitse tehdä paljoa, jos yöllä lunta sataa. Silti pääsee pihasta. Ja koko pihaa ei tarvitse kolata. Mieti mikä on tarpeen ja senkin alueen voi kolata osissa. Kuten itse fyysisesti sairaana teen. Joka kerta kun käyn huussissa, kolaan vartin verran. Ei tule hiki, ei tule raskaaksi.
Elämän ei tarvitse olla niin painajaismaisen mustaa, kuin ketjussa jotkut maalailee. Omaa järkeä voi käyttää, niin pärjää 😊
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat pärjänneet jo 50-luvulta ja minäkin 16 ekaa vuotta elämästäni.
Jos ei tarvitse töitä tehdä. Siisteys ja puhtaus on monella alalla itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pellit sulkea aina kun on saunonut. Tai vähän opetella että sauna ehtii kuivahtaa (ilmankierto) mutta sitten parin tunnin päästä pellit kiinni ja räppänät vain pienen pienelle raolle. Pysyy vesi lähes tulikuumana seuraavaan iltaan. Säästää lämmityksessä puita. Samoin vesipata kannattaa täyttää lopuksi ja uudelleen lämmittää kiehuvaksi siinä samalla kun pesee. Varaa lämpöä ja jälleen säästää lämmityspuita seuraavaan kertaan. Oletuksena siis että pesulla käydään joka ilta tai lähes joka ilta.
Retkisuihku on kätevä ja sillä säästää vettä.
Peltejä ei voi sulkea jos kiukaan/padan alla on vielä kytevä hiillos.
Jos ei mene sinne sit enää, kai ne voi sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat pärjänneet jo 50-luvulta ja minäkin 16 ekaa vuotta elämästäni.
Jos ei tarvitse töitä tehdä. Siisteys ja puhtaus on monella alalla itsestäänselvyys.
Voi äly hoi, et sitten ketjua lukenut? Lue. Viisastut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäsi sitä ihmiset ennenkin. 80-luvulla asuin talossa jossa pihasauna ja ulkohuussi. Kaivovettä piisasi niin paljon kuin jaksoi kantaa.
Haiseminen oli sosiaalisesti hyväksyttyä.
Peseydyimme päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että monella ei todellakaan ole kokemusta... Eihän siinä ole mitään järkeä, että joka päivä kantaisi vesiä ja puita sinne tänne.
Riittävästi kannellisia vesisaaveja saunalle, sinne kerralla kunnolla vettä. Ei tarvitse kantaa kuin 1-2 viikon päästä seuraavan kerran.
Saunan eteiseen kunnon puulaatikot, samoin sisälle tupaan jos puulämmitys. Sinne hyvä määrä puita kerralla. Esimerkiksi meillä on kesäisin tuvassa vain yksi puukoppa, vielä syksylläkin. Kun tulee talvi, haen ison laatikon ja täytän sen ensin, puukoppa tulee sen päälle. Kuistille myös puulaatikko täyteen puita. Ei tarvitse viikkoon hakea lisää. Ja ne voi tuoda sisälle vaikka pulkalla tai kelkalla. Ei ole pakko kantaa. Sama vesien kanssa.
Kun vapaapäivänä näkee tunnin verran vaivaa näiden eteen, ei arkena tarvitse. Silloin voi vaan olla ja ottaa iisisti. Ja käydä töiden jälkeen lämmittämässä sauna, syödä päivällinen, käydä lis
Aivan juuri näin!! Kyllä pärjää!!
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä jaksoin tota showta pari talvea. Tai aloin jo silloin luistaa eli rupesin käymään kaupungin uimahallissa pesuilla.
Laskin, että tulee jopa halvemmaksi maksaa hallimaksu kuin ostoklapeilla lämmittää erikseen kiuas ja vesipata. Kiuas on vieläpä aivan turhan iso saunaan, jolloin puuta kuluu enemmän kuin olisi tarpeen.
Naurettavaa myös ensin lämmittää 1,5 tuntia ja sitten istua löylyissä 10 min. Olen siis ainoa saunoja.
Kuka istuu löylyissä vain 10 minuuttia? Tuohan on ihan typeryyttä jos saunaa pitää lämmittää puoltoista tuntia, saunan täytyy olla valtava tai sitten kiuas on pikkuruinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä jaksoin tota showta pari talvea. Tai aloin jo silloin luistaa eli rupesin käymään kaupungin uimahallissa pesuilla.
Laskin, että tulee jopa halvemmaksi maksaa hallimaksu kuin ostoklapeilla lämmittää erikseen kiuas ja vesipata. Kiuas on vieläpä aivan turhan iso saunaan, jolloin puuta kuluu enemmän kuin olisi tarpeen.
Naurettavaa myös ensin lämmittää 1,5 tuntia ja sitten istua löylyissä 10 min. Olen siis ainoa saunoja.
Kuka istuu löylyissä vain 10 minuuttia? Tuohan on ihan typeryyttä jos saunaa pitää lämmittää puoltoista tuntia, saunan täytyy olla valtava tai sitten kiuas on pikkuruinen.
Itse en istu kauaa löylyissä, mutta saunan lämmitän pesuja varten jos on myös pyykkiä kuivatettavana. Talvella kun sauna on ainoa pyykinkuivauspaikka. Ja ei, ei ole vaaralista tässä tapauksessa. Eri
Vierailija kirjoitti:
Pärjääjille ja muille kehuskelijoille:
On eri asia asua yksin ja tehdä kaikki vaadittavat työt yksin KUIN asua kaksin/perheessä, jossa työt jakaantuvat useammalle ihmiselle. Se tekee suuren eron elämänlaatuun, sen rasittavuuteen ja mielekkyyteen.
Miettikää kohdallenne, että yksin hoidatte lämmityspuut, vedet, lämmityksen, siivouksen, tuhkien poiston, kiuaskivien vaihdon, vesipadan puhdistuksen ym. Säännöllisessä, tiuhassa käytössä tulee myös huoltotöitä.
Samalla voi myös asuinrakennuksessa olla puulämmitys. Käytännössä elämä keskittyy syksystä kevääseen pelkkään lämmitysrulettiin. Lisähaasteena lumityöt ja vesiputkien/kaivon jäätyminen.
Meitä on kaksi ja asumme noin. Mies tekee luettelemasi hommat yksin. Kiuaskiviä ei vaihdeta edes joka vuosi. Vesipata putsataan kerran vuodessa kesällä. Lumityöt tehdään traktorilla, ei jää kolattavaa. Kaivo ja vesiputket eivät ole koskaan jäätyneet. On eletty näin 27 vuotta.
Onko uimahallia lähellä?Siellä helppo käydä ja liikuntaa saa samalla.585
Vierailija kirjoitti:
Onko uimahallia lähellä?Siellä helppo käydä ja liikuntaa saa samalla.585
Siellä voi käydå myös pelkästään suihkussa. Uimaan ei ole pakko mennä. Suihkukåynnin voi saada halvemmallakin, kun sanoo kassalla.
No mun vanhemmat lämmittää taloa talvisin joka päivä. Saunan vain kaksi kertaa viikossa. Luulen, kuuluu heidän päivä- ja viikkorytmiinsä, ja ei ole heille rasite, vaikka ikääkin on.
Itsekin puolison kanssa lämmitin 17 vuotta taloa pakkasilla kaksikin kertaa vuorokaudessa. Onnistuu siis töissäkäyviltäkin. Itse luotan rutiineihin, eli kun kuuluu päivittäisiin asioihin laittaa tuli klapikattilaan ennen töihin lähtöä ja sama toiseen kertaan töistä tullessa, sujuu se suunnilleen itsestään. Puulämmityksessä ja polttopuun hankinnassa on muutenkin hommaa. Ei tarvitse kuntosalilla lähteä käymään.
Vierailija kirjoitti:
Itse luotan rutiineihin, eli kun kuuluu päivittäisiin asioihin laittaa tuli klapikattilaan ennen töihin lähtöä ja sama toiseen kertaan töistä tullessa, sujuu se suunnilleen itsestään.
Tämä. En ymmärrä näitä kauhisteluja että "vapaaillasta menee tunti saunan lämmitykseen!" Häh? Miten nämä ihmiset lämmittää saunaa, istuuko he siellä kylmän saunan lauteella kiuasta tuijottaen ja odottaen lämpenemistä? 😄
Kun mä käyn lämmittämässä saunan, siinä menee 5-10 minuuttia että tulen takaisin sisälle. Sitten voin puolisen tuntia tehdä ihan mitä haluan, sitten käyn lisäämässä puita minuutin ajan, sitten taas puolisen tuntia vapaata. Sitten saunaan. Ei mitenkään ole pois vapaaillasta 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luotan rutiineihin, eli kun kuuluu päivittäisiin asioihin laittaa tuli klapikattilaan ennen töihin lähtöä ja sama toiseen kertaan töistä tullessa, sujuu se suunnilleen itsestään.
Tämä. En ymmärrä näitä kauhisteluja että "vapaaillasta menee tunti saunan lämmitykseen!" Häh? Miten nämä ihmiset lämmittää saunaa, istuuko he siellä kylmän saunan lauteella kiuasta tuijottaen ja odottaen lämpenemistä? 😄
Kun mä käyn lämmittämässä saunan, siinä menee 5-10 minuuttia että tulen takaisin sisälle. Sitten voin puolisen tuntia tehdä ihan mitä haluan, sitten käyn lisäämässä puita minuutin ajan, sitten taas puolisen tuntia vapaata. Sitten saunaan. Ei mitenkään ole pois vapaaillasta 😄
Jos itse asuisin talven vaikka mökillä niin aikaa kuluisi veden kantamiseen paljon enemmän kuin lämmitykseen. Myös puita saisi kantaa melkoisia määriä. Vettä ei voisi myöskään varastoida saunaan pataan ja saaveihin ellei lämmitä joka päivä, silti kovilla pakkasilla ehtisi jäätyä ja pata ja saavit halkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse asuisin talven vaikka mökillä niin aikaa kuluisi veden kantamiseen paljon enemmän kuin lämmitykseen. Myös puita saisi kantaa melkoisia määriä. Vettä ei voisi myöskään varastoida saunaan pataan ja saaveihin ellei lämmitä joka päivä, silti kovilla pakkasilla ehtisi jäätyä ja pata ja saavit halkeaa.
Ketjussa onkin jo kerrottu ettei näitä kannata joka päivä tehdä. Kantaa niitä puita valmiiksi vaikka vapaapäivänä. Niin ei mene aikaa joka päivä.
Oletko elänyt näin arkea ja tiedät ettei sinun saunassasi vedet pysy jäätymättä kuin hädin tuskin päivän? Vai arvelet vaan asian olevan noin? Saunoissa toki on eroja, mutta meidän saunassa vedet pysyy kannellisissa saaveissa jäätymättä pakkasilla, kun saunaa lämmittää joka 3. päivä. Jos nyt oikein -30 on, niin voi olla että tarvii lämmittää joka 2. päivä. Joskus on ehtinyt saavivedet osin jäätyä, mutta eivät ole haljenneet. Seurailla kannattaa alkuun, sitten sen oppii.
Ja meillä siis kannetaan se yli 100 litraa vettä kerralla saunaan. Useampi saavillinen täyteen. Ei todellakaan tarvitse joka päivä kantaa 😄 edellinen kommentoija
Nyt ei enää lainaus toimi, mutta taloja, mökkejä ja saunoja on tosiaan erilaisia. Meidän mökkiä pitäisi lämmittää aika lailla kokoajan tai rempata siihen täysin uusi tulisija, tai olla paljon pätäkkää jos sähköllä lämmittäisi. Samoin saunaa joka päivä jos haluaisi ettei vedet jäädy. Myös avantoa pitäisi käydä aukomassa joka päivä varmuudeksi ettei eristeistä huolimatta jäädy kovin pahasti umpeen. Ei siis ole tehty vakituiseen talviasumiseen ellei siellä vietä aika lailla kaikkea aikaansa. Ollaan siis alueella missä on oikea talvi ja niitä kunnon pakkasia koko talven, myös -30 voi olla viikkoja putkeen pahimmillaan. Kyllä siellä mökillä selviäisi, tottakai, mutta ei se kyllä mukavaa olisi eikä mitään kodin ulkopuolista elämää olisi, ehkä voisi käydä töissä jos olisi lyhyt työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolitoista tuntia ei edes riitä talvipakkasilla saunan lämmittämiseen. Meidän savusaunaamme pitää 20 asteen pakkasella esilämmittää aamupäivästä tunti puolitoista ja iltapäivästä sitten kylpykuntoon pari tuntia lisää. Tosin sitten löylyjä riittää useammallekin saunojalle.
Eikä ole saunan piippu 70 vuoteen kertaakaan halennut. Ai niin, eihän sitä tainnut tässä saunassa ollakaan.
Eihän tässä puhuta sähkökiukaasta yhtään mitään?