Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkkä ulkosauna peseytymispaikkana talvella, pärjääkö?

Vierailija
06.09.2024 |

Ei kylppäriä eikä suihkua. Kai tuollaisessa talven yli pärjää?

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siinä talossa muuallakin on vedenlämmitäminen mahdollista, että saa sellaiset pikkupesut kuten kainalot, jalat ja hiukset pestyä myös muissa tiloissa kuin saunassa, jossa varmaan on talvella kylmät lattiatkin jos ei koko saunaa lämmitetä...

Lattioille voi laittaa puurallit.

Vierailija
42/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä jaksoin tota showta pari talvea. Tai aloin jo silloin luistaa eli rupesin käymään kaupungin uimahallissa pesuilla.

Laskin, että tulee jopa halvemmaksi maksaa hallimaksu kuin ostoklapeilla lämmittää erikseen kiuas ja vesipata. Kiuas on vieläpä aivan turhan iso saunaan, jolloin puuta kuluu enemmän kuin olisi tarpeen.

Naurettavaa myös ensin lämmittää 1,5 tuntia ja sitten istua löylyissä 10 min. Olen siis ainoa saunoja.

Kiuas on siis liian pieni saunaan , ei liian suuri. Liian pienitehoisella kiukaalla saa lämmittää kauemmin koska teho ei riitä. Jos sinulla on joku 4,5Kw tehoinen kiuas niin saahan sillä lämmittää vaikka ja kuinka kauan. Vaihda 10,5 Kw kiuas tilalle niin lämpeää jo hätäseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontti venähti ja kaksi vuotta pesin itseni niin, että kattilalla lämmitin 20 litraiseen sankoon vettä ja siitä sitten pannuhuoneessa kauhan kanssa peseydyin, eikä kukaan valittanut että olisin haissut.

Vierailija
44/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjääminen ja mukavuus on eriasioita noissa oloissa.

Vierailija
45/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai AV mammat pärjäisi vaikka pelkällä avannolla. Olihan täällä se toinen lanka, jonka mukaan mammat pärjäisi erämaassakin viikkokausia.

No tietysti. Kaikkihan täällä asuu myös kartanossa, tienaa miljoonia, juoksee 3500m coopperissa ja on ikäistään nuoremman näköinen. Ja montaa on pyydetty missikisoihin.

Vierailija
46/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosaunalla pärjää, tosin voi tulla vaikeuksia ja huolta vesien jäätymisestä.Pakkaskeleillä pitää olla valpaana, ettei vesisäiliön tai padan vesi pääse jäätymään. Kovilla pakkasilla myös saunan lattia saattaa olla jäässä. Pitää varoa, ettei liukastu. 22 vuoden kokemus.

Vierailija
47/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla pärjää jos pakko on, mutta oikeasti kovilla pakkasilla on sen verran karua, että kaikille nykyihmisille ei todellakaan sovi. On omaa kokemusta, ja rehellisesti sanoen en suosittele.

Jos omaa kokemusta ei ole, niin vaikka avantouinti joka päivä viikon ajan antaa jo vähän osviittaa olosuhteista. Yksi ilta voi olla virkistävä ja terveydellinen ihana elämys, mutta toistettuna joka päivä väsyneenä työpäivän jälkeen - lämmitettyään ensin saunaa 2 tuntia - niin voipi mieli muuttua.

Jos lapsuudessa on peseytynyt noin, niin sitten voisi mennä. Mutta puilla lämmitys joka päivä on ihan oma shownsa, joka ei ihan vartissa onnistu. Puhumattakaan, jos vesijohto jäätyy, niin sitten ei peseydytä enää kuin sulattamalla lunta. Harvassa rantasaunassa mitään nykyaikaisia yli metrin syvyyteen kaivettuja ja eristettyjä vesiputkia on. Okei, tuollaisiakin mökkejä kyllä löytyy - mutta niissä on sisäsuihkut ja lämmitetyt ulkoaltaat muutenkin.

Puusavotta on sitten oma lukunsa. Ostettuna helpompi, mutta jos laskee hinnan per kWh, niin sähkö on helposti halvempaa.

Vierailija
48/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on se asenne. Mä olen kasvanut ihan normi mukavuuksilla varustetussa omakotitalossa, mutta liki viiskymppisinä muutettiin ihan maalle. Ja se pihasauna on ainoa pesupaikka, tosin ulkonakin tulee joskus peseydyttyä, ei siinä.

Mitään ongelmaa ei näinä vuosina ole ollut. Vesi kannetaan navetalta, siellä vesipiste jossa sulanapitokaapeli. Kerralla vettä kannetaan reilut 100 litraa, eli ei tarvitse joka kerta kantaa. Ja kun vähintään joka 3. päivä lämmittää saunan, vedet pysyy sulana saaveissa. Saunassa on vesisäiliö kiukaassa ja puuritilät betonilattian päällä.

Pesulla käyn joka päivä. Jos en jaksa saunaa lämmittää, lämmitän veden kattilassa puuhellalla (talvisin aina kuumaa vettä siinä saatavilla) tai vedenkeittimellä. Ja käyn siellä kylmässä saunassa pesulla. Pestessä on lämmin, siitä pikaisesti kylpytakki päälle ja sisälle. Ei ongelmaa.

Joku valitti että helppo se on perheenä tai puolison kanssa, mutta ei yksin. No, mä olen viikot tässä yleensä yksin, ja hyvin pärjään näin yli viiskymppisenä pitkäaikaissairaanakin. Ja lisänä vielä lumityöt, puulämmitys, lemmikit ym. Ja ulkohuussi. Sisälle tulee sentään nykyään kylmä vesi. Lämpiää sitten siinä puuhellalla kattilassa. Mulle täysin sopiva, mieleinen asumismuoto!

Niin joo, retkisuihkusta moni tosiaan tykkää. Minä en. Ostin sellaisen ja vielä tehokkaan, mutta eih. Mieluummin peseydyn kauhan ja vadin kanssa. Mutta makuja monia.

Vastaus: Pärjää oikein hyvin jos asenne on kunnossa! 😊

Vierailija
49/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pärjää.

Meilläkin pärjättiin vielä 80-luvulla kun ostettiin vanha omakotitalo jossa ei ollut suihkua. Lämmitettiin joka ilta sauna, ja muuripadassa vesi säilyi kuumana seuraavaan aamuun. Suihkutilat rakennettiin vasta myöhemmin.

Sinä haluat palata 40 vuoden takaiseen maailmaan, siemi halusi palata 70 vuoden takaiseen.

Vierailija
50/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remontti venähti ja kaksi vuotta pesin itseni niin, että kattilalla lämmitin 20 litraiseen sankoon vettä ja siitä sitten pannuhuoneessa kauhan kanssa peseydyin, eikä kukaan valittanut että olisin haissut.

Varmasti haisit.

Vierailija
51/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä sama juttu. Kyllä saunan lämmittää ja siellä peseytyy, ei ongelmaa. Lumeen pyörimään sitten 😀

Vierailija
52/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää, mutta vaatii suunnittelua. Pitää suunnitella, milloin pitää peseytyä, että sauna tai edes vesi on silloin aina lämmitetty. Vesipadassa vesi pysyy hiustenpesulämpöisenä seuraavaan aamuun, mutta ei seuraavaan iltaan. Pitää myös suunnitella, miten vedet pidetään sulana vai kaadetaanko ne aina saunapäivien välillä kaikki tyhjäksi.

Mitä suunnittelua siinä on.  Aloitan joka ilta ulkosaunan lämmityksen kun salatut elämät alkaa, näin ollut ainakin jo 20 vuotta.  Ei ole vedet jäätynyt.

Vierailija
53/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää ihan hyvin. Voi myös hommata patterikäyttöisen suihkun ja pienen pesuammeen jos ei jaksa sinne saunalle asti.

Vierailija
54/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pärjää. Sauna lämmitetään normaalisti ja siellä peseydytään. Vieressä on pukuhuone jossa vilvoitellaan ja pukeutudaan.. Sun täytyy vai viitsiä lämmittää se sauna. Puita menee kohtuu paljon jo yhdenkin vuoden aikana.

Vierailija
55/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, mutta ei se kovin mukavaa ole. Kuulemma aikoinaan käytiin pesulla vain kerran viikossa, koska se oli niin työlästä talvella. 

Minusta ei olisi. Käyn kesälläkin mökillä sisällä suihkussa, koska paksuja hiuksia on vaikea saada puhtaiksi saunassa pesemällä. 

Mutta pärjäähän sitä, jos on pakko ja itse haluaa. Ehkä kuntosalilla tai uimahallissa voi käydä kerran pari viikossa, jos rupeaa tympimään.

Aikoinaan lapsuudessa isovanhempani pitivät valtavan suurta kattilaa hellalla koko ajan, mistä sitten laitettin käsien ja kasvojen pesua varten lämmintä vettä aamuin illoin minua varten pesuvatiin. Tuolla systeemilla voit tehdä lappupesua, jos et jaksa lämmittää saunaa. Eli ostat vain todella suuren kattilan.

Vierailija
56/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sisävessa jossa lavuaari?

Vierailija
57/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endovuotojen ja kipujen kanssa, en pärjää. Yleensä nämä jotka pärjäävät vaikka puukepeistä rakennetussa majassa ovat miehiä tai niukka menkkailevia naisia:) 

Vierailija
58/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60v ja koko lapsuuteni kävin ulkosaunassa pesulla. Meillä oli jopa ulkohuussi. Sisävessa tuli, kun olin 12v. 

Vierailija
59/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää ihan hyvin. Voi myös hommata patterikäyttöisen suihkun ja pienen pesuammeen jos ei jaksa sinne saunalle asti.

Kannettava USB-suihku on parempi.

Vierailija
60/172 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne retkisuihkut on kyllä aivan naurettavia leluja. Soikolla ja kauhalla on helpompi, nopeampi ja tehokkaampi pestä - mutta tietty se täytyy osata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan