Miten saada työpaikkakiusaaminen loppumaan? Vinkkejä?
En jaksa enää tätä kiusaamista. Olen uhri jo ties kuinka monennen kertaa.
Kommentit (55)
Kiusaajat ovat työyhteisön syöpä ja myrkky. Yleensä hyviä puhumaan ja valehtelemaan.
Vaikea kommentoida kun en yhtään tiedä minkätyyppisestä työstä tai tilanteesta on kyse.
Keskity vaan omaan työhösi ja laita vastamelukuulokkeet korville jos vaan voit. Kaikista työkavereista ei tule koskaan hyviä kavereita, mutta niitä voi oppia sietämään. Omalle kohtelulle voi vetää rajat.
Joka työpaikalla 1-.2 vähän kauheampaa tyyppiä, mutta yleensä vähintään 1 kohtalotoveri jonka kanssa voi haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat ovat työyhteisön syöpä ja myrkky. Yleensä hyviä puhumaan ja valehtelemaan.
Kiusaajat on yleensä niitä rääväsuita, keillä on "iso ego"
Mul o kuules ihan tasan sama ongelma ! Aina vaan MÄ olen se, jota kiusataan joka ikinen kerta ! Tiedättekös, että myös pelkkä tuijottelu luokitellaan kiusaamiseksi ? Se o äärimmäisen epämukavaa ! Aina juuri nämä uudet henkilöt luovilta ovat näitä kiusaajia, jotka tungetaan väkisin meille edes kuukaudeksi ! Ihan, kun koko kaupungis ei olis ollenkaan muuta paikkaa heille NS harjoitella. Ku yks kiusaaja lähtee, seuraava o jo ovel tulos. Kyl se nyt o niin, että KIUSAAJA LÄHTEE !! Kokonaan pois. Myös koulusta yms. Ei se kiusattu ! Mä oon kärsinyt tästä samasta ongelmasta jo yli 40-vuotta. Joka koulus oli sama ongelma, ja sitten tuli opiskelupaikat.......sielläkin oli sitä ennemmin tai myöhemmin. Ja varsinkin, jos se kiusaaja o NS pomo ! Siitäkin olen kärsinyt monta vuotta. Viimeisin oli alle 9-v sitten. Sen paikan NS pomo oli aika tyly mua kohtaan usein. Ei antanut töitä juurikaan. Ja ku se anto, piti tehä yks käsikoru. Eipä se hänelle kelvannut ! Ei alkuunkaan. Sitte se keksi, et mä oon jotakin 2-3 VK koeajalla, sitten veke. Koeaika han on työn ALUSSA, EI LOPUSSA !!
Ahdasmielisyys ja kateus ovat luontepiirteitä. Kiusaajia just tämmöiset vaivaavat. Siksi ne kiusaavat. Luontepiirteistä ei pääse eroon. Ne ovat geeneissä siirtynyt vanhemmilta lapsille. Kiusaajat ovat rikkinäisiä, traumatisoitunuita, vajaavaisia ja myös vajaamielisiä. Elikä sairaita. Vaihda tervejärkisten seuraan, loppu kaikki ahdas ja vajaamielinen kateus ja kiusanteko. Voit nauttia tervejärkisten ystävälisyyttää, kunnioitusta ja tuntea iloa seurasta ja tekemisistä ja elämästä. Päättäväisesti tsemppia!
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma rooli työpaikalla. Toiset saa vastuuta ja toiset ei. Kokemus ja koulutus ei sitä takaa, vaan se että on hyvä tyyppi. Yleensä kiusatussa on jotakin vikaa. Näin se vain on.
Trrrolllii.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet uhri jo ties kuinka monetta kertaa, niin vastaus on ikävä kyllä peilissä. Käytöksessäsi ja/tai toimintatavoissasi ja toisten puheiden tulkitsemisessa saattaa olla puutteita. Toki työpaikalla on kiusaamista ja savustamista, mutta kaikki kiusaamiseksi koettu ei sitä ole. Esihenkilön huomautukset huonosta työn jäljestä ja virheistä eivät ole kiusaamista.
Minulla on ollut työkaveri, joka koki tulleensa kiusatuksi. Erittäin epävarma ja virheitä pelkäävä tyyppi, joka kysyi ihan kaikki diipadaapa-asiatkin muilta, ja jos joku kysyi perään, hän aina kertoi, että sejase työkaveri käski tehdä niin. Koskaan hän ei ottanut omia virheitään kontolleen, vaan aina löytyi joku muu syyllinen, silloinkin, kun muut tiesivät totuuden. Epätoivoisenakin hän jatkoi toisten syyttelyä ja inttämistä, vaikka oli puhunut itsensä pussiin. Selkäänpuukottaja, sitä hän oli.
Avaapa hiukan lisää, millaista kiusaamista olet kokenut?<
Laki määrittelee, mikä on kiusaamista. Ei yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat on yleensä niitä rääväsuita, keillä on "iso ego"
Kyllä ja useimmiten "adhd-kaheleita." Saa useimmat puolelleen, koska helpompaa olla samaa mieltä sen kanssa. Saa itse olla rauhassa.
Tiedän ihmisen, joka on kokenut, että häntä on kiusattu todella monessa työpaikassa. Viimeisimmässä työpaikassa viimein työsuojelu puuttui asiaan ja homma tutkittiin pohjia myöten. Todettiin, että kiusaamista ei ole tapahtunut. Tämä "kiusattu" mm koko kiusamiseksi sen, että joutui tekemään oman osansa töistä. Ja aina lomien jälkeen hän tarvitsi perehdytyspäiviä omaan työhönsä ja jos ei saanut mielestään tarpeeksi perehdytystä, se oli kiusaamista. Kukaan muu lomalta palaava ei saanut mitään perehdytystä eli ei se vika ole aina muissa
"Minulla on ollut työkaveri, joka koki tulleensa kiusatuksi. Erittäin epävarma ja virheitä pelkäävä tyyppi, joka kysyi ihan kaikki diipadaapa-asiatkin muilta, ja jos joku kysyi perään, hän aina kertoi, että sejase työkaveri käski tehdä niin. Koskaan hän ei ottanut omia virheitään kontolleen, vaan aina löytyi joku muu syyllinen, silloinkin, kun muut tiesivät totuuden. Epätoivoisenakin hän jatkoi toisten syyttelyä ja inttämistä, vaikka oli puhunut itsensä pussiin. Selkäänpuukottaja, sitä hän oli."
Meidän työpaikalla oli kanssa tällainen. Lisäksi vielä se, että kirjoitti valituksia työkavereistaan esimiehelle. Oli mielestään kiusattu, mutta itse oli kiusaaja. Mistään hän ei ollut vastuussa, mutta jatkuvasti puuttumassa muiden asioihin. Jatkuvaa säätämistä, ja muiden häiriköintiä.
"Tämän mainitun työkaverin lähdettyä pois koko pieni työyhteisömme ikäänkuin rentoutui ja huokasi helpotuksesta, kun ei enää tarvinnut kävellä munankuorilla ja miettiä, millähän tuulella sitä tänään tullaan töihin. Näissä tapauksissa voidaan minusta ihan oikeutetusti kysyä, mihin asti työyhteisön pitää venyä, että ei synny konflikteja, kun joku näkee joka puolella häntä vastaan kohdistettua vainoa?"
Minun mielestäni hankalampia kiusaajia ovat nämä loukkaantujat, jotka etsivät koko ajan muista virheitä, joista sitten loukkaantua. Kaikki otetaan henkilökohtaisesti, ja sitten kostetaan. Meidän työpaikalla tästä seurasi se, että kukaan ei enää uskaltanut edes hymyillä, kun tämä loukkaantuja oli paikalla. Puhumattakaan, että joku olisi jutellut jotain muuta kuin työhön liittyvää. Itselleni oli todellinen helpotus, kun tämä mielesäpahoittaja lähti.
Ihmiset ovat epätäydellisiä, kaikki. Kukaan ei kestä sitä, että työkaveri tarkkailee suurennuslasilla, ja loukkaantuu kaikesta ja raportoi kaiken kirjallisesti esimiehelle. Kyllä jokaisesta löytää virheitä, kun etsii.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei halua sisäpiiriin. Vaan riittää, että saa tehdä työnsä rauhassa ja hyvin. Yleensä työpaikkakiusaajat ovat olleet myös koulukiusaajia.
Ei varsinkaan sisäpiiriin " kiusauskerhoon " missä aikuiset ihmiset haukkuu ja arvostelee kokoajan muita sen sijaan että tekis työnsä edes loppuu. Meillä töissä tämä juorukerho laiskottelee haukkumassa niin paljon että työt jää tekemättä. Kateus toki on iso syy usein siihen miksi joku on silmätikku. Se että on ujompi ja hiljainen niin ei hyväksytä
Ihmisiä nyt vain kohdellaan eriarvoisesti työpaikoilla, toisille sallitaan huonokin käytös. Valitettavaa, että pomokaan ei osaa hoitaa työtään.