Sähköauto - teiden tukko
https://www.is.fi/autot/art-2000010674756.html
Ennen karavaanarit olivat teiden tukko, nykyään sähköautoilijat. Etenkin täällä pohjoisessa, jossa latauspisteitä harvassa ja keväällä turistiaikaan ilmiö korostuu, eräs sanoo.
Ajoin Norjassa sähköautolla 2500 kilometriä ja pakko oli ajaa hiljaa jos ei halunnut koko ajan istua lataamassa, harmittelee puolestaan toinen.
Yhden epätoivoisen reissun HelsinkiKemi välillä heittänyt ja sitä järkytyksen määrää, kun huomasin kulutuseron 80 km/h ja 100 km/h -nopeuksien välillä. Ei ole tekniikka lähimainkaan valmista, kolmas kertoo.
Näyttää pahasti siltä, että säästösyistä alinopeutta ajavista sähköautoilijoista on tulossa samankaltaisia pitkien letkojen vetäjiä kuin karavaanareista. Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia. Ei myöskään käy kiittäminen kanssa-autoilijoiden matkanteon hidastamisesta. Nopeusrajoituksia tulisi noudattaa, vaikka sitten ylimääräisen lataustauon kustannuksella, lataa neljäs.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Ihan luonnollinen juttu. Itselläni oli joskus tosi vähäkulutuksinen diesel, jotain 3 l /100 km jos malttoi ajaa 80...100 km/h. Mutta moottoriteinpeuksilla meni jo viiden paikkeilla. Ilmanvastus sen teki ja saman se tekee sähköautoille. Jos niillä haluaa ajaa pitkälle, pitää pysytellä alle 100 km/h vauhdissa, mieluiten 80 km/h.
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.
Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia?
Harvemmin karavaanarit ohittavat ketään.
Onko palstapersulla jotain sitä vastaan, että joku ajaa vastuullisesti noudattaen nopeusrajoituksia?
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Sama juttu custom mallisella moottoripyörällä, että on kiva ajella max noin 90 kmh.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu custom mallisella moottoripyörällä, että on kiva ajella max noin 90 kmh.
Ja oikealla v8 Amerikan raudalla. Mukavin nopeus on 80-90kmh.
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Ensimmäisellä kerralla lähdimme itse täydellä akulla liikkeelle. Sitten totesimme, ettei ole tarpeen, kun pari kahvitaukoa tulee kuitenkin tuollaisella matkalla pidettyä. Ei kiinnosta matkustaa jalat puutuneina.
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Jos ajatetaan sama matka (vaikkapa 500 kilometriä) sähköautolla ja polttomoottoriautolla nopeusrajoitusten mukaan, niin kuinka paljon nopeammin sähköautolla pääsee perille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Jos ajatetaan sama matka (vaikkapa 500 kilometriä) sähköautolla ja polttomoottoriautolla nopeusrajoitusten mukaan, niin kuinka paljon nopeammin sähköautolla pääsee perille?
Käytännössä yhtä nopeasti. Yksi huilitauko maistuu ihan polttiskuskillekin (normaalille) noin pitkällä siivulla.
Voi pitää paikkansakin, mutta omat maalaishavainnot on että Teslojen nopeusmittarit valehtelee alaspäin. Menevät ohi, eikä vilkkukaan aina toimi. Itsellä autossa GPS-perusteinen nopeusmittari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Jos ajatetaan sama matka (vaikkapa 500 kilometriä) sähköautolla ja polttomoottoriautolla nopeusrajoitusten mukaan, niin kuinka paljon nopeammin sähköautolla pääsee perille?
Käytännössä yhtä nopeasti. Yksi huilitauko maistuu ihan polttiskuskillekin (normaalille) noin pitkällä siivulla.
Eli sähköauton kova kiihtyvyys ei merkitse mitään?
Autolla ajettaessa nopeuden nostaminen esimerkiksi lukemasta 80 km/h lukemaan 100 km/h tarkoittaa 25 prosentin verran lisääntyvää vauhtia, mutta samalla yli puolella kasvavaa ilmanvastusta.
Ja koska ilmanvastus kasvattaa myös kulutusta, kasvaa myös vauhdin hinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Jos ajatetaan sama matka (vaikkapa 500 kilometriä) sähköautolla ja polttomoottoriautolla nopeusrajoitusten mukaan, niin kuinka paljon nopeammin sähköautolla pääsee perille?
Käytännössä yhtä nopeasti. Yksi huilitauko maistuu ihan polttiskuskillekin (normaalille) noin pitkällä siivulla.
Entä kuinka kauan akun lataus kestää, että pääsee ajamaan takaisin kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Jos ajatetaan sama matka (vaikkapa 500 kilometriä) sähköautolla ja polttomoottoriautolla nopeusrajoitusten mukaan, niin kuinka paljon nopeammin sähköautolla pääsee perille?
Käytännössä yhtä nopeasti. Yksi huilitauko maistuu ihan polttiskuskillekin (normaalille) noin pitkällä siivulla.
Eli sähköauton kova kiihtyvyys ei merkitse mitään?
Ei minulle. En siis ole alkuperäisen kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Jos ajatetaan sama matka (vaikkapa 500 kilometriä) sähköautolla ja polttomoottoriautolla nopeusrajoitusten mukaan, niin kuinka paljon nopeammin sähköautolla pääsee perille?
Käytännössä yhtä nopeasti. Yksi huilitauko maistuu ihan polttiskuskillekin (normaalille) noin pitkällä siivulla.
Eli sähköauton kova kiihtyvyys ei merkitse mitään?
Eihän sinun homoutesikaan merkitse meille muille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hki-Oulu 626km. 5min lataus Kärsämäellä. Hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Auto yön yli hotellin tolpassa. Seuraavan päivänä Oulu-Hki 626km. 6 min lataus Hartolassa, hain kupin kahvia. Hinta 2,8€.
Ps. 3,2s 0-100.
Jos ajatetaan sama matka (vaikkapa 500 kilometriä) sähköautolla ja polttomoottoriautolla nopeusrajoitusten mukaan, niin kuinka paljon nopeammin sähköautolla pääsee perille?
Käytännössä yhtä nopeasti. Yksi huilitauko maistuu ihan polttiskuskillekin (normaalille) noin pitkällä siivulla.
Entä kuinka kauan akun lataus kestää, että pääsee ajamaan takaisin kotiin?
Riippuu laturin tehosta ja auton akusta. Tehokkaalla laturilla akku latautuu nykyaikaisessa sähköautossa 20-80% alle puoleen tuntiin.
Vierailija kirjoitti:Riippuu laturin tehosta ja auton akusta. Tehokkaalla laturilla akku latautuu nykyaikaisessa sähköautossa 20-80% alle puoleen tuntiin.
Entä ei-tehokkaalla laturilla?
Vierailija kirjoitti:Riippuu laturin tehosta ja auton akusta. Tehokkaalla laturilla akku latautuu nykyaikaisessa sähköautossa 20-80% alle puoleen tuntiin.
Ei taida yhdenkään sähköauton "range" olla talvella 500 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Voi pitää paikkansakin, mutta omat maalaishavainnot on että Teslojen nopeusmittarit valehtelee alaspäin. Menevät ohi, eikä vilkkukaan aina toimi. Itsellä autossa GPS-perusteinen nopeusmittari.
Kai nyt kaikki kynnelle kykenevät käyttää wazea tms. Näyttää nopeuskamerat, gps-nopeuden ja tietyöt. Matka-ajan arviointi on myös yllättävän tarkka.
Ihan luonnollinen juttu. Itselläni oli joskus tosi vähäkulutuksinen diesel, jotain 3 l /100 km jos malttoi ajaa 80...100 km/h. Mutta moottoriteinpeuksilla meni jo viiden paikkeilla. Ilmanvastus sen teki ja saman se tekee sähköautoille. Jos niillä haluaa ajaa pitkälle, pitää pysytellä alle 100 km/h vauhdissa, mieluiten 80 km/h.