Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Steiner-ope? Oletko paikalla?

Vierailija
10.02.2007 |

Onko steinerkoulussa tukitoimia? Voiko sitä käydä jos on oppimisvaikeuksia?

Aiemmassa ketjussa kirjoitit, että on virhe laittaa lapsi steinerkouluun piiloon erityisluokalta. Mitä vaikeuksia tarkoitit?

Meillä enneustettu oppimisvaikeuksia lievän kehitysviivästymän vuoksi. Eskarilaisella ei kuitenkaan käytöshäiriöitä, on sosiaalinen ja mielikuvitus loistava. Haluaisimme hänet steinerkouluun, mutta nämä ennustetut oppimisvaikeudet epäilyttävät. Millainen luokkakoko steinerkoulussa on?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aikaisemmin vastannut, joten en ole etsimäsi Steiner-ope, mutta olen myös opettanut Steiner-koulussa.

Siinä koulussa, jossa olin töissä, oli kyllä paljon tukimuotoja lapsille. Oppilashuoltoryhmä, psykologi, kuvataideterapiaa, eurytmiaterapiaa jne. Siis samanlaista apua kuin peruskoulussa ja lisäksi näitä omia juttuja.

Opetus vähemmän kirjalähtöistä kuin peruskoulussa, joten sopii sen vuoksi myös erilaisille oppijoille.

Luokkakoot voivat olla todella suuria. Kouluhan on maksullinen ja tämä valitettavasti näkyy myös siinä, että luokkiin otetaan niin paljon oppilaita kuin suinkin.

Sama luokanopettaja opettaa lasta ensimmäiseltä kahdeksannen loppuun. Järjestelmä luo turvallisuutta ja rauhoittaa teini-iän pahimpia myllerrysvuosia. Toisaalta jos sattuu saamaan ei niin hyvän opettajan, niin tästa ei kovin nopeasti pääse eroon. Ylemmillä luokilla tasoerot olivat mielestäni jopa suurempia kuin peruskoulussa.

Tässä jotain tietoja, joita minulla on.

Vierailija
2/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vielä paikalla ( itse käväisen tässä kotitöiden lomassa), niin kerrotko vielä oliko sinulla " erityisoppilaita" ? Millaisia?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin " piiloon" erityisluokalta sanomalla sitä että jotkut vanhemmat yrittävät saada lapsensa tavalliselle luokalle steinerkouluun, ettei lapsi joutuisi erityisluokalle peruskouluun. Vanhemmat pelkäävät leimautumista.

Jos lapsellasi on jo erityisluokkapäätös, vie hänet erityisluokalle. Mikäli koulukypsyystesteissä tai vastaavissa on suositeltu tavallista luokkaa voit huoletta laittaa lapsesi perusopetukseen steinerkouluun.

Steinerkouluissa on vaihtelevasti, paikkakunnasta riippuen, erilaisia OHR-palveluista. Laaja-alainen erityisopettaja, psykologi tai kuraattori.

Lapsesi kehitystähän ei tiedä, hän voi oppia asiat aivan tavallisessa tahdissa, tarvita erityiopettajan tukea tai päästä myöhemmin pienryhmään.

Toiselle steineropelle, suurin osa steinerkouluista ovat ns. korvaavia kouluja ja pakollisia kuukaisimaksuja ei ole. Tosin vaapaehtoinen tukimaksu on, jotta koulun kulut saadaan katettua.

T. steinerope

Vierailija
4/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo fyysisen tilan vuoksi, ihan määrättömästi oppilaita ei oteta. Sama luokka on koko koulun ajan. Ei ole niitä kolmannen luokan luokkien yhdistämisiä. Painotetaan sosiaalisuutta, sama luokka on kuin paljon sukua ja sisaruksia.

T. steinerope

Vierailija
5/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo luokkakokokin kertoo jo tosi paljon, ettei todella ole heikkojen paikka. Minulla ei valitettavasti ole hyviä kokemuksia steinerkoulusta. Fiksuille se sopii, kuten mikä tahansa koulumuoto. Heikot eivät pärjää jatko-opinnossa senkään vertaa kuin normaalimuotoisen koulun käyneet.

Steinerkoululaiset tulevat loistavin arvosanoin lukioon, kunnes totuus valkenee. Opiskelu on siellä niin erilaista, että joutuvat lukiossa harjoittelemaan ihan alusta lähtien, miten opiskellaan.

Vierailija
6/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on todettu vaan se, että lapsi hyötyisi pienemmästä opetusryhmästä, ja voi tarvita tukitoimia. Tämä siis ratkaisee meillä asian. Lähikoulussamme on 20 oppilaan ryhmät, joskin vielä emme tiedä aloittaako lapsi kuitenkaan siellä.

ap

Vierailija
7/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli lukioon poika steinerkoulusta ja voi herran jumala sentään, mikä pahvi se oli. Oli kuulemma pärjännyt tosi hyvin aiemmin, mutta ei tajunnut mistään mitään. Ihan peruskäytänneet oli siltä kaverilta hukassa.

Paras juttu oli se, kun matikan tunnilla oli läksynkuulustelu. Ope pyysi laittamaan kynän pöydälle, kun koe on valmis. Kun sitten oli kaikilla kynät pöydällä, pyysi ope tuomaan paperin takaisin. Silloin hihkaisi tämä kaveri, ettei hän ole tehnyt vielä mitään, kun piti pistää kynä pöydälle.

Vierailija
8/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

' Steinerkoululaiset tulevat loistavin arvosanoin lukioon, kunnes totuus valkenee. Opiskelu on siellä niin erilaista, että joutuvat lukiossa harjoittelemaan ihan alusta lähtien, miten opiskellaan.'

Itse kävin myös lukion Steiner -koulussa ja mielestäni ainakin yliopisto-opintoihin koulu valmisti erittäin hyvin. En sitten tiedä miten peruskoulun lukio on erilainen, kun minullla ei siitä ole kokemusta.

Olen samaa mieltä, että Steiner -koulusa pärjäävät ' hyvät' ja kiltit oppilaat, muille voi olla vaikeampaa. Varsinkin luokkajärjestelmä, jossa sama opettaja opettaa lähes kaikkia aineita 8 ensimmäistä vuotta voi olla aika epäsuotuisa heikommille oppilaille ja ' vahvoille persoonille' .

Itse en ehkä pistäisi erityislastani steineriin, syitä on monia, muutenkin miettisin kyllä tarkkaan mihin steineriin lapseni laittaisin, sillä erot opettajissa ja kouluissa ovat valtavia. Kuten joku jo mainitisi, jos ei opettajien kanssa synkkaa voi lapsella olla aika tukalat olot. Itse olen törmännyt todella pöyristyttävän ammattitaidottomiin ' opettajiin' steinerissa (myös näihin ' terapeutteihin' ), mutta myös todella hyviin, luck of the draw..

Steinerissa on paljon hyviäkin puolia ja monelle se sopii mainiosti, mutta ei todellakaan ole mielestäni kovin hyvä vaihtoehto erityislapselle.

Vierailija
9/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerlukiosta valmistuvien tulokset yo-kokeissa ovat valtakunnalliseen tasoon nähden huomattavasti korkeammat.

Vierailija
10/10 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on eroja. Tiedän koulun, jossa ekalla 24 lasta. Vanhoissa steinereissa yleensä suuret 32 oppilaan luokat. Mikäli lapsellesi on suositeltu pienempää ryhmää niin yritä etsiä sellainen.

T. steinerope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi