Tarvitsisin neuvoa! Olen luvannut viikonlopun aikana mennä tapaamaan miesystävääni
Olemme siis molemmat päihdeaddikteja ja olen itse ollut nyt 4 päivää selvinpäin mutta miesystävä alkoi taas toissapäivänä käyttämään. Sanoin hänelle, että pelottaa tulla käymään (asuu eri kaupungeissa) koska en haluaisi retkahtaa mutta hän suuttui mulle ja sanoi että LUPAUS ON LUPAUS. Haluaisin mennä kyllä mutta järki sanoo ettei se kannata koska aika varmastikin retkahdan hänen seurassaan :( syyllistää mua mm. Epäluotettavaksi ja kuinka en rakasta häntä jos en mene kun kerran niin olen luvannut
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et välttämättä retkahda, jos sulla on luja tahtoa pysyä ilman ja ihan oikea sisäistetty päätös siitä. Mut etäisyyttä kannattaa pitää. Ei sun ole mikään pakko olla miehen kanssa silloin, kun hän käyttää huumeita. Voit tavata hänet vaikka kahvilassa, kirjastossa tai paikoissa, joissa se päihteidenkäyttö ei ole keskiössä. Aikanaan laitoin mun päihdeongelmaiselle miehelle jo suhteen aikana porttikiellon mun kotiin, jotta tuli sellainen oma alue, jonne kukaan ei tunge mitään päihdeasiaa. Näin häntä rajoitetusti eron jälkeenkin enkä mennyt mukaan hänen touhuihin.
Se että olet sivusta seurannut ei tee sinusta kokemusasiantuntijaa. Olisi sääli jos päihteettömyys karahtas neuvoosi!
Juu, mulla itsellä ei tosiaan ole mitään kokemusta päihteistä. Totta. En ole koskaan kokeillut mitään :D Kyllä juopot ja nistit tietää paremmin, miten raitistutaan. Täälläkin ne vaan tuputtaa viinaa /huumeita muille ja ei näytä oikein olevan "parempia neuvoja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös päihteistä irti päästääkseen tule katkaista välit niihin päihdekavereihin?
No ei mun tarvinnut. Etäisyys riitti. Raitistuminen itsessään vie eri suuntaan todella paljon. Ei enää ole yhteinen elämänpiiri. Kanssakäyminen vähenee ja ihmiset jää jossain vaiheessa kokonaan pois. Koska he menee kapakkaan samalla, kun itse lähtee lenkille tai valokuvaamaan. En minä ikinä katkaissut välejä kehenkään. Ei tarvinnut vältelläkään. Niitä ei vaan näkynyt missään, missä itse vietin aikaa. Koska raitis ihminen viihtyy ihan eri paikoissa kuin päihdeongelmaiset.
Harmi että tää ei suurimmalla osalla toimi. Raitistuminen vaikeutuu kun on pakko hylätä heti alkuun
No tuo baarikännäily on ihan eri kuin huumeriippuvuus tai alkoholisoituminen.
Vaikea päätös. Päihteiden käytön takia ei kannattaisi mennä, mutta toisaalta olet luvannut...Sofian valinta.
Jatkossa kannattaa tehdä kuten minä ja luvata harvoin ja silloin kun lupaa, laittaa lupaukseen ehtoja, kuten ei päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et välttämättä retkahda, jos sulla on luja tahtoa pysyä ilman ja ihan oikea sisäistetty päätös siitä. Mut etäisyyttä kannattaa pitää. Ei sun ole mikään pakko olla miehen kanssa silloin, kun hän käyttää huumeita. Voit tavata hänet vaikka kahvilassa, kirjastossa tai paikoissa, joissa se päihteidenkäyttö ei ole keskiössä. Aikanaan laitoin mun päihdeongelmaiselle miehelle jo suhteen aikana porttikiellon mun kotiin, jotta tuli sellainen oma alue, jonne kukaan ei tunge mitään päihdeasiaa. Näin häntä rajoitetusti eron jälkeenkin enkä mennyt mukaan hänen touhuihin.
Se että olet sivusta seurannut ei tee sinusta kokemusasiantuntijaa. Olisi sääli jos päihteettömyys karahtas neuvoosi!
No olen kyllä käyttänyt päihteitä siinä sivussa ja myös niistä eroon päässyt ihan omatoimisesti. Olen päässyt eroon myös päihteitä käyttävistä ihmisistä. Olen elänyt raitista elämää noin kymmenen vuotta. Olen kyllä päässyt näkemään läheltä päihdeongelmaisten elämää ja ihan kokemuksesta tiedän, että niistä pääsee eroonkin. Auttaa paljon, kun tekee niinkuin päättää. Jos ei halua huumeidenkäyttöä omaan elämään, ei vietä aikaa heidän kanssaan. Ihmisillä on jalat, joilla voi kävellä muualle. Mutta mikään deegu en ole ikinä ollut ja se on ihan totta. Siitä mulla ei ole mitään kokemusta, että ihmiselle tulee päihteidenkäytöstä elämän pääasiallinen sisältö. Mulla on aina ollut elämässä muutakin ja myös muita ihmisiä kuin päihdeongelmaisia.
Hohhoijakkaa. Toivottavasti kuolette molemmat jo tänään. Ai niin orovohan tämä paskasepustus onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea päätös. Päihteiden käytön takia ei kannattaisi mennä, mutta toisaalta olet luvannut...Sofian valinta.
Jatkossa kannattaa tehdä kuten minä ja luvata harvoin ja silloin kun lupaa, laittaa lupaukseen ehtoja, kuten ei päihteitä.
No en yrittäisi muuttaa päihdeongelmaista ja vaatia, "ei päihteitä." Helpompi on muuttaa itseään ja rajoittaa itseään. Ei tapaa silloin, kun toisen päihteidenkäyttö ei ole ok. Tää on se, mikä toimii itselle. Rajoittaa ja muuttaa vain itseään, ei muita. Jos jokin tuntuu pahalta, sellaiselle ei altista itseään. Ei pidä vaatia muita muuttumaan vaan muuttaa omaa toimintaansa. Minä en odota, että joku juoppo osaa olla juomatta siksi, että tapaa minut. Sen sijaan en tapaa sitä juoppoa, jos se ei tunnu hyvältä, että ihminen on kännissä tai juo.
Älä mene. Vietä viikonloppu ulkoillen ja virkistyen. Aikuinen ihminen kestää pettymyksen, mikä tulee sovitusta tapaamisesta. Suunnitelmat muuttuvat. Lastenkin on hyvä oppia pettymyksiin, aina ei luvattu Linnanmäkireissu toteudukkaan.
Et tietenkään mene. On erittäin tervettä ajatella itseään ja omaa hyvinvointiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en yrittäisi muuttaa päihdeongelmaista ja vaatia, "ei päihteitä." Helpompi on muuttaa itseään ja rajoittaa itseään. Ei tapaa silloin, kun toisen päihteidenkäyttö ei ole ok. Tää on se, mikä toimii itselle. Rajoittaa ja muuttaa vain itseään, ei muita. Jos jokin tuntuu pahalta, sellaiselle ei altista itseään. Ei pidä vaatia muita muuttumaan vaan muuttaa omaa toimintaansa. Minä en odota, että joku juoppo osaa olla juomatta siksi, että tapaa minut. Sen sijaan en tapaa sitä juoppoa, jos se ei tunnu hyvältä, että ihminen on kännissä tai juo.
Itse annan ihmisille mahdollisuuden enkä sulje heitä pois elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus taas näitä ihmisiä. Luja tahto ja neljä päivää kuivilla ollut päihdeaddikti eivät oikein sovi samaan lauseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään mene. On erittäin tervettä ajatella itseään ja omaa hyvinvointiaan.
Ymmärsitkö kuitenkin, että hän on luvannut? Tietenkin itseään ja omaa hyvinvointia on tervettä ajatella, mutta kun tässä tapauksessa on luvattu. Ei asia ole ihan niin mustavalkoinen kuin annat ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse annan i
Päihdeongelmaisia ei tarvitse sulkea pois. Ne jää pois ihan omasta halustaan. En minä näe juoppoja omassa arjessani, koska ei ne tule perässä. Ei ne niinku tule museoon ja kahden tunnin kävelylle. Ei edes ole kysyneet, pääseekö mukaan. Ei mun ole ikinä tarvinnut katkaista välejä päihdeongelmaisiin tai sulkea pois. Ei tarvitse estää päihdeongelmaista liittymästä seuraani vaikka päivän museokierrokselle tai lenkille. Ei se tule muutenkaan. Riittää jo välimatka. Päihdeongelmainen ei käytä rahaa bussilippuihin vaan kaljaan. Joten ei ole sellaista tilannetta, että joku päihdeongelmainen soittelisi ovikelloa. Kyllä kaikki päihdeongelmaiset on jääneet mun elämästä pois ihan vaan siksi, ettei sitä yhteistä arkea ole millään tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsitkö kuitenkin, että hän on luvannut? Tietenkin itseään ja omaa hyvinvointia on tervettä ajatella, mutta kun tässä tapauksessa on luvattu. Ei asia ole ihan niin mustavalkoinen kuin annat ymmärtää.
Ihan yksi hailee mitä on luvannut. Nyt on kyse siitä, että aloittaja yrittää päästä kuiville päihdeaddiktiosta, eli hän menee etusijalle, ei millekään toiselle addiktille tehty lupaus. Ei ole edes kyse mistään tämän viikonlopun menemisestä vaan siitä, että aloittajan pitää päästä koko ukosta eroon.
Muutenkin, jos ukko välittäisi vähääkään aloittajasta hän ymmärtäisi, koska aloittajan hyvinvointi olisi myös hänelle tärkeä, eikä suuttuisi. Ukko suuttuu sen takia, ettei halua itse yrittää nousta tuosta suosta ja upotessaan haluaa vetää myös aloittajan mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus taas näitä ihmisiä. Luja tahto ja neljä päivää kuivilla ollut päihdeaddikti eivät oikein sovi samaan lauseeseen.
No raitistuneilla on ollut luja tahto. Pitää muistaa, että monilla päihdeongelmaisilla tai addikteilla on se viimeinenkin kerta. Silloin on pitänyt olla luja tahto muuttaa omaa toimintaansa ja omaa elämäänsä. Jos tuota lujaa tahtoa ei ole alusta asti, ei voi onnistua. Voi onnistua sitten, kun siinä neljän päivän kohdalla on luja tahto jatkaa selvinpäin. Retkahduksia voi tulla, mutta olennaista on se luja tahto, joka säilyy ja prosessi jatkuu. Tosi harva on raitistunut ilman mitään retkahduksia, vaan se on prosessi, jota luja tahto vie eteenpäin ja jossain vaiheessa niitä retkahduksia ei enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä palstoilla ei notku ihmiset, joilla on luja tahto. Joten ymmärrän näkemyksesi. Tällä palstalla on paljon laiskoja ja lässähtäneitä muullakin tasolla. On jo ongelma, jos elämä lässähtää palstalle. Pitäisi ihmisen osata tahtoa muutakin.
Kyllä miesystäväsi pitäisi ymmärtää tilanteesi. Jos hän välittää sinusta, ei joku yksi viikonloppu merkitse mitään, varsinkaan jos se on raitistumisesi kannalta tärkeää olla näkemättä. Voittehan te soitella ja vaihdella kuulumisia muuten (ellei ole inhottava kun toinen on päihteissään)? Jos yrittää painostaa sinua, on syytäkin vältellä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luvannut... tilanne on nyt muuttunut ja ap:n on ajateltava omaa terveyttään.
Sinänsä hupaisaa, että alkoholisti hermostuu, kun lupausta ei pidetä ja eikä yhtään ymmärrä, että tapaaminen kännisen uunissa ei ole hyväksi. Alkoholistit ovat ihan tunnetusti itse erittäin huonoja pitämään lupauksiaan.
Mene, mutta jos mies on pöllyssä, käänny saman tien kannoillasi, ja sano ettet jää katselemaan sellaista. Silloin et ole rikkonut lupaustasi, mutta sinun ei myöskään tarvitse viettää aikaasi huumeita vetävän miehen kanssa.
Olitteko te sopineet että molemmat olette selvin päin kun tapaatte?
Jos sinä haluat päästä kuiville mutta hän ei halua 1) päästä itse kuiville 2) päästää sinua kuiville, te ette voi olla yhdessä.
Kysyisin vielä onko tämä ensimmäinen kerta kun SINÄ petät lupauksen. Eikö miesystäväsi ole koskaan pettänyt lupaustaan?
Jos sinä et halua retkahtaa, sinun on tehtävä kaikkesi ollaksesi retkahtamatta. Se ei onnistu aineita vetävän addiktin seurassa. Tiedät sen itsekin.
Voit pelastaa vain itsesi.