Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielioppiketju

Vierailija
05.09.2024 |

Mitäs jos olisi oma ketju äidinkielellisille asioille, ettei tietystä aiheesta keskusteltaessa tarvitse takertua niihin ja viedä asiaa sivuraiteille.

Opiskellaan tässä kaikki yhdessä!

Tuleeko muuten otsikossa yhteen kaikki sanat😉?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on ihan oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-foorumin tekninen rakenne ei oikein mahdollista tällaisia jonkin aiheen sitomisia tiettyyn ketjuun, kun ketjut hukkuvat kaiken maailman puppa-juttujen alle, ja katoavat etusivulta. 

Vierailija
5/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva-foorumin tekninen rakenne ei oikein mahdollista tällaisia jonkin aiheen sitomisia tiettyyn ketjuun, kun ketjut hukkuvat kaiken maailman puppa-juttujen alle, ja katoavat etusivulta. 

OK ja mitähän v*ttua?

Vierailija
6/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeinkirjoitus testi:

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009407945.html

Oikeinkirjoitus ja testi. 

Vierailija
8/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitäs jos olisi oma ketju äidinkielellisille asioille, ettei tietystä aiheesta keskusteltaessa tarvitse takertua niihin ja viedä asiaa sivuraiteille."

Sana "äidinkielellinen" ei ole oikein hyvää suomea. Parempi on kirjoittaa "äidinkieliasioille".

Kokemuksesta tiedän, että tällä palstalla tämä aihe ei itsenäisenä lankana ole suosittu. Siis asiallinen keskustelu esimerkiksi kieliopista ja huolitellusta yleiskielestä, sitä ei haluta täällä käydä. Muissa ketjuissa aina välillä joku nälvii yhdyssana- tai muita virheitä tekevää, mutta pelkkään (suomen) kielioppiin keskittyvä ketju vajoaa äkkiä sivulle XXX ja katoaa bittiavaruuteen.

Eivät kielen koukerot täällä ihmisiä kiinnosta.

Vai?

Jospa olisin väärässä?

Vierailija
9/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaivaa se, ettei osata taivuttaa oikein olkoon, menkööt -tyyppisiä ilmauksia.

Siis:

Hän olkoon sitten yksinänsä.. He olkoot kimpassa.

Menköön sitten yksinänsä. Menkööt minne lystäävät koko sakki!

Vierailija
10/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmia nelikirjaimisten vokaalivoittoisten sanojen tavuttamisessa. Esim. puen, luen, tuon... onko noissa yksi vai kaksi tavua? Onko tähän jotain sääntöä? 

Vierailija
11/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah bro, eezy!

Ketään ei tarvi osaa kieli oppisääntöi. Sun tarvii tuntee vaan streetin lait ja olla messis. Yo.

Vierailija
12/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelmia nelikirjaimisten vokaalivoittoisten sanojen tavuttamisessa. Esim. puen, luen, tuon... onko noissa yksi vai kaksi tavua? Onko tähän jotain sääntöä? 

Noista sanoissa puen ja luen on kaksi tavua, sanassa tuon yksi tavu, koska uo on diftongi.

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/tavutus-yleisperiaatteet/

Vierailija
13/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin ja jokainen ovat yksiköllisiä sanoja. Joskus ärsyttää, kun tätä ei tiedetä. Ei voi sanoa että "kukin tehkööt mitä haluaa, tai "jokainen menkööt itseensä". Pitää olla "kukin tehköön" ja "jokainen menköön". Näihin virheisiin törmää nykyään usein.

Toinen yleistyvä virhe on jättää sanoja taivuttamatta. Minä olen pahoillani, sinä olet pahoillasi, hän on pahoillaan, me olemme pahoillamme, te olette pahoillanne, he ovat pahoillaan. Usein ainoa muoto, jota osataan käyttää persoonapronominista riippumatta, on vain pahoillaan. Sama pätee kaikkiin vastaaviin rakenteisiin.

Vierailija
14/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaan on helpompi opettaa toisia, kun esimerkki on jo olemassa. Lisää vain kommentin, mikä on oikea muoto. Aina ei kyllä jaksa, vaikka kuinka ottaisi koppaan.

Vierailija
15/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK ja mitähän v*ttua?

Tämä oli kieliopillisesti väärin. Suomenkielen sanoissa ei käytetä *-merkkiä. 

Vierailija
16/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä ketjun aloittaja on ilmaisusta PYSTYY TEHDÄ?

Vierailija
17/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vaivaa se, ettei osata taivuttaa oikein olkoon, menkööt -tyyppisiä ilmauksia.

Siis:

Hän olkoon sitten yksinänsä.. He olkoot kimpassa.

Menköön sitten yksinänsä. Menkööt minne lystäävät koko sakki!

Yksinänsä?

Vierailija
18/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tällä hetkellä eniten GUU -kirjain, se Q lausutaan kuu. 

Toinen inhokki on kyynerpää. Se on kyynärpää!!!

Vierailija
19/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, että kirjoitit aloitukseen 'ketju' etkä 'lanka'.

Kauniissa suomen kielessämme puhutaan keskusteluketjuista eikä käytetä suoraa käännöstä englannin thread-sanasta.

Vierailija
20/35 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä, mutta viuhutan punakynää, kun kerran tässä ketjussa niin saa tehdä:  ei pilkkua tuossa kohdassa ja-sanan eteen, koska lauseissa on sama subjekti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän