Minusta therian-ilmiö kertoo siitä, että lapsilta on viety lupa leikkiä.
Tutkimusten mukaan leikkiminen loppuu lapsilla yhä aikaisemmin, kaikki lapset ei osaa enää leikkiä ollenkaan, osittain älylaitteiden takia. Therianina lapsi/nuori saa eläytyä ja olla vapaasti jotain muuta. Koska se on muoti-ilmiö, se ei ole noloa vertaisten keskuudessa niin kuin tavallinen leikkiminen. Kun leikki on ollut liian pienestä asti poissa elämästä, niin sitten se menee vähän liian pitkälle eikä sitä osata lopettaa esim. oppitunnin alkaessa.
Minusta ratkaisu ei voi olla se, että kielletään tämäkin leikki kokonaan. Kyllä koulussa voi laittaa rajat ja sanoa vaikka paikat, joissa saa leikkiä ja joissa ei. Esim. ruokala ja luokka on varattu muunlaiselle tekemiselle. Kyllä se therianin leikkiminen lakkaa aikanaan. Vanhan sanonnan mukaan lapsi on terve, kun se leikkii. Se siis lapsille suotakoon.
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö johtuu vihervasemmiston loputtomasta tarpeesta mainostaa erinomaista erilaisuuttaan ja vaatia muilta sen takia ihailua.
Vanhempi jonka lapsi kuvittelee itsensä olevan kissa, laittaa lapsensa psykiatrille. Huomionhakuinen narsisti pukee lapsensa kissaksi ja soittaa Sanomien toimitukseen.
En ole vasemmistolainen, mutta olipa todella rumasti kirjoitettu.
Eipä jakseta joka paikkaan vetää vasemmisto-oikeisto-rajanvetoa! Ja kirjoitetaan kauniisti.
Monimuotoisuussekoilu kun nyt sattuu olemaan nykyvasemmistolle tärkeä teema. Sen haittapuolista ei tietenkään saisi keskustella, eikä ainakaan liittää vasemmistoa keskusteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ole leikkipaikka.
Lapsi oppii parhaiten leikkimällä. Itse asiassa varhaiskasvatuksessa lapsia opetetaan leikin avulla, ja lapset saavat myös vapaasti leikkiä, mutta alakouluun siirtyessä leikki vähenee. Yläkoulussa leikistä ei ole tietoakaan.
En ole perehtynyt therian-ilmiöön tarkemmin, mutta äkkiseltään en olisi kovin huolissani.
t. kasvatustieteiteen maisteri
Nyt puhutaan 16-vuotiaasta. En minä ole lapsesta huolissani, vaan siitä mitä hänen vanhempansa ovat ja miten surkeita vaikutuksia he lapseensa tekevät.
Ihmisen aivot kypsyvät ja kehittyvät vielä pitkään tuon 16 vuoden jälkeen. Itse asiassa jopa 30-vuotiaaksi!
16-vuotias on nuori, mutta kuitenkin vielä lapsi. Alaikäinen. Lapset ja nuoret lisäksi kehittyvät omassa tahdissaan, ja eri osa-alueet voivat kehittyä myös eri tahdissa. Ihanaa, että nuoret ja lapset leikkivät ja liikkuvat!
-kasvatustieteen maisteri
Mihin on jääneet hyppynarut, twistit, hulavanteet, jojot ja kiiltokuvat? Saatiin mekin noita viedä kouluun jo 60 -luvulla mutta toki vain välkällä ne kaivettiin esiin.
Ilmiö kertoo ennemmin siitä, mitä käy kun osallistetaan ihmiskokeeseen ja oma identiteetti murretaan maskipakoilla 2020-2021.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun kysyn näin epäkorrektisti, mutta onko tämä vain tyttöjen juttu? Puhutaan koko ajan "nuorista" ja "lapsista", mutta onko oikeasti niin, että voitaisiin puhua ihan suoraan tytöistä?
Julkisuudessa ei ainakaan ole esiintynyt yhtä ainoaa kissamaskipoikaa. Enkä kyllä ole nähnyt Tampereen kaduillakaan, tyttöjä muutaman. Tämä on selvästi taas median häivyttämistä, en kyllä tiedä mistä syystä. Ilmeisesti sukupuoliakaan ei saa enää käyttää, paitsi jos puhutaan "jengiläisistä", joista joskus sanotaan että poikajoukko.
Vierailija kirjoitti:
Mietin aivan samaa kun kuulin ensimmäisen kerran näistä turreista (lapseni koulussa). Onhan niitä naisia, jotka työntävät hännän tapilla tiedätte varmaan minne ja kävelevät ylpeästi niillä kaduilla. En antaisi lapseni harrastaa tätä ollenkaan, että laittaisi ( toistaiseksi) hännän vyötärön ympärille ja maskin naamaan. Olen kuitenkin sanonut lapselleni, että turreja ei saa missään nimessä kiusata, nimitellä tai jättää ulkopuolelle. Se ei ole meidän asia, mitä he tekevät. Olen kuitenkin selittänyt hänelle, miksi en suosittele tätä harrastusta. Ei ole myöskään itse siitä kiinnostunut, vaikka leikkii nimenomaan paljon hevosilla ja muilla leluilla. (11v).
Turrit ja therianit on eri asia. Ja aikuisilla nyt on vaikka mitä perversioita vaipoista sairaanhoitajiin ja letitettyihin hiuksiin, cheerleading-asuihin, paljaisiin jalkateriin tai poliisiasuiseen käskyttäjään - tietysti kannattaa miettiä miten lasta suojaa epäsopivalta verkkosisällöltä, mut vähän epäterve tulokulma sekin että lapsen leikin määrittelisi se mistä joku nyrjähtänyt aikuinen jossain kiihottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun kysyn näin epäkorrektisti, mutta onko tämä vain tyttöjen juttu? Puhutaan koko ajan "nuorista" ja "lapsista", mutta onko oikeasti niin, että voitaisiin puhua ihan suoraan tytöistä?
Julkisuudessa ei ainakaan ole esiintynyt yhtä ainoaa kissamaskipoikaa. Enkä kyllä ole nähnyt Tampereen kaduillakaan, tyttöjä muutaman. Tämä on selvästi taas median häivyttämistä, en kyllä tiedä mistä syystä. Ilmeisesti sukupuoliakaan ei saa enää käyttää, paitsi jos puhutaan "jengiläisistä", joista joskus sanotaan että poikajoukko.
On poikiakin, mutta vähemmistö. Oman lapsen kautta tiedän parisenkymmentä tyttöä ja kaksi poikaa. Tai siis oletettuja.
Tässä ei ole kyse enää leikistä vaan mielenterveyden häiriöstä, jonka vanhemmat ovat aiheuttaneet. Kyllä minäkin leikin lapsena milloin dinosaurusta, milloin ninjaa ja milloin poliisia. Sitten äiti huusi että tulkaahan syömään ja leikki unohtui ja roolit jäi sinne pihalle. Tässä on kyse siitä että tuo lapsi oikeasti luulee olevansa joku kissa ja vanhemmat tukee 100%. Mitenköhän minun olisi käynyt jos mun vanhemmat olisi uskotelleet minulle että kyllä olen oikeasti dinosaurus.
Tuossa iässä lapsen mieli on hyvin vastaanottavainen. Leikkien tarkoitus mm. on se että lapsi ymmärtää että leikki ei ole todellisuutta. Mutta mitä tapahtuu jos vanhemmat uskottelevat sen lapselle olevan todellisuutta? kasvaako semmoisesta lapsesta tervejärkinen? Ei kasva.
Itse olen "törmännyt" heihin kahdesti. Ensimmäisellä kerralla, retkeillessäni mieheni kanssa vuoristossa; kolme "aikuista sutta" istui kivellä ulvomassa. Kaikilla oli maskit ja hännät. Toisen kerran yksinäinen, vähän nuoremmalta vaikuttava "susi" juosta jolkutteli pitkin pellon reunaa. Se huomasi meidät; pysähtyi, ulvaisi kerran ,kaksi ja jatkoi matkaansa. Järjestäytynyttä hommaa seuroineen/ yhteisöineen, tapaamisineen jne.(ulkomailta)
Ei , vaan kertoo tahdon hajoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On poikiakin, mutta vähemmistö. Oman lapsen kautta tiedän parisenkymmentä tyttöä ja kaksi poikaa. Tai siis oletettuja.
"Oletettuja."
Saatiinhan se woke-kieli sieltä esiin!
Mielenterveys. Ei kahta sanaa siitä että jos ihminen luulee olevansa eläin, hän on hullu.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt ovat nykyään sekaisin näiden identiteettijuttujen kanssa
Jos suurin osa opettajista on sitä mieltä että tämä Therian touhu häiritsee opetusta niin silloin se varmasti tekee juuri niin. Tässä ei ole mitään uutta että kielletään asia joka häiritsee varsinaista opetusta. Monilla vanhemmilla vain tuntuu olevan parempi käsitys siitä kuinka opettajan pitäisi tehdä työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ole leikkipaikka.
Lapsi oppii parhaiten leikkimällä. Itse asiassa varhaiskasvatuksessa lapsia opetetaan leikin avulla, ja lapset saavat myös vapaasti leikkiä, mutta alakouluun siirtyessä leikki vähenee. Yläkoulussa leikistä ei ole tietoakaan.
En ole perehtynyt therian-ilmiöön tarkemmin, mutta äkkiseltään en olisi kovin huolissani.
t. kasvatustieteiteen maisteri
Nyt puhutaan 16-vuotiaasta. En minä ole lapsesta huolissani, vaan siitä mitä hänen vanhempansa ovat ja miten surkeita vaikutuksia he lapseensa tekevät.
Ihmisen aivot kypsyvät ja kehittyvät vielä pitkään tuon 16 vuoden jälkeen. Itse asiassa jopa 30-vuotiaaksi!
16-vuotias on nuori, mutta kuitenkin vielä lapsi. Alai
Kyseessä ei ole leikki. Sekä vanhemmat että lapsi väittävät että tuo lapsi on kissa. Jos mitään, hommasta tekee sitäkin haitallisempaa että kyseessä on lapsi jota vain rajoitetusti voidaan pitää edes oikeustoimikelpoisena.
T. Psykiatri kun kerran aletaan vetoamaan auktoriteettiin
Mun mielestä kouluun mennään oppimaan eikä leikkimään. Muuna aikana jokainen tehköön mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä haloo siitä, että therian kiellettiin koulussa. Kun itse olin ala-asteella leluja ei saanut viedä kouluun. Kerran vuodessa sai pukeutua rooliasuun ja se päivä oli vappu. Omat lapset kun oli alakoulussa Pokemon korttien keräily oli hirveä hitti. Kortteja varastettiin ja niistä tuli riitaa. Rehtori kielsi korttien viemisen kouluun. Lapsista se oli kurjaa, mutta ei siitä kukaan traumoja saanut eikä iltalehdet kirjoittanut. Tässä therian-casessa rehtori oli hyvin perustellut miksi pukeutuminen kiellettiin. Lapset voi kotona konttailla ja maukua. Heillä on ala-asteella siihen aikaa koulun jälkeen tuntikausia.
Juuri näin! Eihän tässä lapsia kielletä leikkimästä. Tässä kielletään rooliasussa tuleminen kouluun ja tunneilla häiriköinti. Kai nyt tuon ikäinen osaa leikkiä kissaa välitunnilla ilman naamiota ja häntää?
En ymmärrä haloota. Kysehän on periaatteessa pukukoodista. Saako yleisillä paikoilla ja koulussa pukeutua miten sattuu. Meillä opetettiin kotona, ettei kauppaan mennä Spiderman-asussa, vaan roolivaatteet vaihdettiin arkivaatteisiin kun lähdettiin päiväkotiin tai ulos. Kotona sai sitten leikkiä sydämensä kyllyydestä.
Jos kouluun mennään sopimattomissa vaatteissa, rehtori on ihan oikeassa puuttuessa asiaan. Jos joku tulee kouluun kommandopipo päässä ja kalsarit jalassa, niin hänetkin lähetettäisiin kotiin vaihtamaan vaatteet, eikä kukaan täällä huutelisi, että miksi lapset eivät saa leikkiä...
En ole vasemmistolainen, mutta olipa todella rumasti kirjoitettu.
Eipä jakseta joka paikkaan vetää vasemmisto-oikeisto-rajanvetoa! Ja kirjoitetaan kauniisti.