Minusta therian-ilmiö kertoo siitä, että lapsilta on viety lupa leikkiä.
Tutkimusten mukaan leikkiminen loppuu lapsilla yhä aikaisemmin, kaikki lapset ei osaa enää leikkiä ollenkaan, osittain älylaitteiden takia. Therianina lapsi/nuori saa eläytyä ja olla vapaasti jotain muuta. Koska se on muoti-ilmiö, se ei ole noloa vertaisten keskuudessa niin kuin tavallinen leikkiminen. Kun leikki on ollut liian pienestä asti poissa elämästä, niin sitten se menee vähän liian pitkälle eikä sitä osata lopettaa esim. oppitunnin alkaessa.
Minusta ratkaisu ei voi olla se, että kielletään tämäkin leikki kokonaan. Kyllä koulussa voi laittaa rajat ja sanoa vaikka paikat, joissa saa leikkiä ja joissa ei. Esim. ruokala ja luokka on varattu muunlaiselle tekemiselle. Kyllä se therianin leikkiminen lakkaa aikanaan. Vanhan sanonnan mukaan lapsi on terve, kun se leikkii. Se siis lapsille suotakoon.
Kommentit (195)
Toivottavasti AP:lla ei ole lapsia, jos hän ei osaa asettaa rajoja, milloin opiskellaan ja milloin leikitään. Kuullut huhua, että nykyvanhemmat ovat hukassa, mutta jotain rajaa sentään.
Minustakin on parempi että lapset leikkivät vaikka kissaa kuin että he tuijottavat niska kyssässä puhelintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tosi paha mieli, kun olin 10v kummitytön kaupoilla, ja kysyin haluaisiko hän valita jonkun lelun itselleen niin maksan sen. Sanoi, että hän on liian vanha leikkimään. 10-vuotias?? Tuli mieleen tämä asia heti, kun luin näistä therianeista. Lapset leikkivät kuvitteluleikkejä, ja aikuiset sanoo että soosoo ja pilkkaa joukolla leikkiviä lapsivia keskustelupalstoja myöten. Olen minäkin leikkinyt ala-asteella oravaa puussa, eikä sitä kukaan pitänyt mikään mielenterveyden häiriönä, vaan ihan normaalina touhuna.
Sellainen oli ennen ihan normaalia.
Ala-asteella leikattiin vaikka mitä mielikuvitusleikkejä. Voitiin olla eläimiä tai tutkijoita tai poliiseja Välillä oltiin alieneita ja leikattiin avaruussotaa. Siinä leikissä kadulla liikkuvat autot olivat vihollisaluksia ja niiltä yritettiin pysyä piilossa.
Teininäkin oli eräänlaisia roolileikkejä. Kokeiltiin erilaisia tyylejä ja haettiin sellaista aikuisroolia itselle, mikä tuntui hyvältä.
Kasarilla taisi olla enemmän tilaa hakea omaa tyyliä ja omaa elämäntapaa. Pienestä sekoilusta ei kukaan vetänyt herneitä nenään. Vaikka oli silloinkin ne "luokan kovikset", jotka eivät leikkineet enää ala-asteella ja halveksivat muita. Heitä oli kuitenkin vähän eikä heistä tarvinnut välittää. Nykyään he saavat somessa äänensä paremmin kuuluviin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti AP:lla ei ole lapsia, jos hän ei osaa asettaa rajoja, milloin opiskellaan ja milloin leikitään. Kuullut huhua, että nykyvanhemmat ovat hukassa, mutta jotain rajaa sentään.
Oppi menee parhaiten perille leikin kautta. Pöydän ääressä istuminen ja kirjan lukeminen on aika harvalle paras tapa oppia uusia asioita.
Ei sitä kukaan ole vienyt. Välttämättä lapsi ei opi missään vaiheessa leikkimään, mikäli vanhemmat välttelevät varhaisnuoruudessa kasvatustehtäviään.
Hyvä huomio. Tuossa on varmasti totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppi menee parhaiten perille leikin kautta. Pöydän ääressä istuminen ja kirjan lukeminen on aika harvalle paras tapa oppia uusia asioita.
Joo, pissaamisenkin oppiii parhaiten merkkaamalla ulkona pusikkoja ja kotona hiekkalaatikkoon🤔
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on parempi että lapset leikkivät vaikka kissaa kuin että he tuijottavat niska kyssässä puhelintaan.
Joo, mutta silti pitää esim pistää kengät jalkaan, kun menee ulos välitunnilla.
Mietin aivan samaa kun kuulin ensimmäisen kerran näistä turreista (lapseni koulussa). Onhan niitä naisia, jotka työntävät hännän tapilla tiedätte varmaan minne ja kävelevät ylpeästi niillä kaduilla. En antaisi lapseni harrastaa tätä ollenkaan, että laittaisi ( toistaiseksi) hännän vyötärön ympärille ja maskin naamaan. Olen kuitenkin sanonut lapselleni, että turreja ei saa missään nimessä kiusata, nimitellä tai jättää ulkopuolelle. Se ei ole meidän asia, mitä he tekevät. Olen kuitenkin selittänyt hänelle, miksi en suosittele tätä harrastusta. Ei ole myöskään itse siitä kiinnostunut, vaikka leikkii nimenomaan paljon hevosilla ja muilla leluilla. (11v).
Lapset saa leikkiä. Sitä ei kukaan kieltänyt. Nyt oli juttu siitä , ei kuulu kouluun. Jos vaikka lapsi leikki eskarissa vielä vaikka legoilla , niin koulussa niillä ei enää leikitä. Koulussa opiskellaan.
Minusta se kertoo siitä että heiltä on viety kuri ja järjestys.
Ei ole terveen aikuisen mallia. Ei ole tervettä käsitystä ihmisyydestä, sukupuolesta. Ja kanssakäyminen, käyttäytyminen, säännöt, normit hukassa.
Kaikki 'normaliuden selkeys' on pilalla.
Ilmiö johtuu vihervasemmiston loputtomasta tarpeesta mainostaa erinomaista erilaisuuttaan ja vaatia muilta sen takia ihailua.
Vanhempi jonka lapsi kuvittelee itsensä olevan kissa, laittaa lapsensa psykiatrille. Huomionhakuinen narsisti pukee lapsensa kissaksi ja soittaa Sanomien toimitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei ole leikkipaikka.
Lapsi oppii parhaiten leikkimällä. Itse asiassa varhaiskasvatuksessa lapsia opetetaan leikin avulla, ja lapset saavat myös vapaasti leikkiä, mutta alakouluun siirtyessä leikki vähenee. Yläkoulussa leikistä ei ole tietoakaan.
En ole perehtynyt therian-ilmiöön tarkemmin, mutta äkkiseltään en olisi kovin huolissani.
t. kasvatustieteiteen maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oppii parhaiten leikkimällä. Itse asiassa varhaiskasvatuksessa lapsia opetetaan leikin avulla, ja lapset saavat myös vapaasti leikkiä, mutta alakouluun siirtyessä leikki vähenee. Yläkoulussa leikistä ei ole tietoakaan.
En ole perehtynyt therian-ilmiöön tarkemmin, mutta äkkiseltään en olisi kovin huolissani.
Lisään vielä, että nykyään perheet ovat pääsääntöisesti pieniä, eikä isommilla lapsilla ja nuorilla ole samalla tavalla mahdollisuutta leikkiä pikkusisarusten kanssa kuin aiemmin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan 16-vuotiaasta. En minä ole lapsesta huolissani, vaan siitä mitä hänen vanhempansa ovat ja miten surkeita vaikutuksia he lapseensa tekevät.
Leikkimisessä ei ole mitään vikaa, mutta en minäkään saanut kouluvuosina leikkiä oppitunneilla. Välituntienkin osalta oli rajoituksia, mitä sai tehdä. Kotona sitten oli leikit, jotka eivät kouluun sopineet.
Kyllähän tästä kaikesta sekoilusta on seurauksena korjausliike, kaipuu normaaliin ja terveeseen elämään
Olen theheran lapsi ja koen olevani - ötse-mörhä-pömmöttäjä.
Ja ennen oli kaikkien tuntema hattelmala