Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta therian-ilmiö kertoo siitä, että lapsilta on viety lupa leikkiä.

Vierailija
04.09.2024 |

Tutkimusten mukaan leikkiminen loppuu lapsilla yhä aikaisemmin, kaikki lapset ei osaa enää leikkiä ollenkaan, osittain älylaitteiden takia. Therianina lapsi/nuori saa eläytyä ja olla vapaasti jotain muuta. Koska se on muoti-ilmiö, se ei ole noloa vertaisten keskuudessa niin kuin tavallinen leikkiminen. Kun leikki on ollut liian pienestä asti poissa elämästä, niin sitten se menee vähän liian pitkälle eikä sitä osata lopettaa esim. oppitunnin alkaessa.

Minusta ratkaisu ei voi olla se, että kielletään tämäkin leikki kokonaan. Kyllä koulussa voi laittaa rajat ja sanoa vaikka paikat, joissa saa leikkiä ja joissa ei. Esim. ruokala ja luokka on varattu muunlaiselle tekemiselle. Kyllä se therianin leikkiminen lakkaa aikanaan. Vanhan sanonnan mukaan lapsi on terve, kun se leikkii. Se siis lapsille suotakoon.

Kommentit (195)

Vierailija
41/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuiset vie lapsilta lupaa leikkiä. Lapset tekevät sen toisilleen. Minua kiusattiin jo 90-luvulla siitä, kun 12-vuotiaana vielä leikin.

Nykyäänhän lapset netin avustuksella ovat aikuistuvinaan entistäkin aikaisemmin (10-vuotiaat käyttävät käyttävät ryppyvoiteita jne.) ja varmasti vahtivat toisiaan niin, että niitä "lapsellisia" luokkatovereita pilkataan.

En tajua miksi tätä niin paljon alapeukutetaan :D En mitenkään puolustele therian-ilmiötä tai pidä sitä positiivisena, vaan kommentoin leikkimisasiaa yleisemmin. Lapset osaavat olla aika julmia sellaisia lapsia kohtaan, joita pitävät liian "lapsellisina".

Vierailija
42/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tosi paha mieli, kun olin 10v kummitytön kaupoilla, ja kysyin haluaisiko hän valita jonkun lelun itselleen niin maksan sen. Sanoi, että hän on liian vanha leikkimään. 10-vuotias?? Tuli mieleen tämä asia heti, kun luin näistä therianeista. Lapset leikkivät kuvitteluleikkejä, ja aikuiset sanoo että soosoo ja pilkkaa joukolla leikkiviä lapsivia keskustelupalstoja myöten. Olen minäkin leikkinyt ala-asteella oravaa puussa, eikä sitä kukaan pitänyt mikään mielenterveyden häiriönä, vaan ihan normaalina touhuna.

Meilläpä kävi niin, että ostin mieheni kymmenvuotiaalle tyttärelle tämän toivoman hevoslelun. Kun meillä oli heidän sukulaisiaan käymässä ja tyttö esitteli lelua, aikuiset naureskelivat, että "no onpa poikkeuksellista, että noin iso tyttö leikkii! Hieno juttuhan se tietysti on, leiki pois, tyttö, leiki!" - eikö aikuiset osaa pitää suutaan kiinni tuollaisessa tilanteessa? Kymmenvuotias jotenkin "iso tyttö" leikkimään hevoslelulla?? Jo on aikoihin eletty. 

Ja pojat leikkii ihan aikuisenakin, on tosi hienoja pienoismalleja, droneja ja ties sun muuta mitä. Miksei heille kommentoida yhtä lailla alentuvasti kuin kymmenvuotiaalle tytölle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti jälkeenjääneet leikkivät koko elämänsä leluilla. 

Vierailija
44/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kun kysyn näin epäkorrektisti, mutta onko tämä vain tyttöjen juttu? Puhutaan koko ajan "nuorista" ja "lapsista", mutta onko oikeasti niin, että voitaisiin puhua ihan suoraan tytöistä? 

Ja sinusta tietenkin tyttöjen jutut on automaattisesti huonoja ja halveksittavia. Kaikki tyttöjen omat jutut luetaan aina typeriksi ja turhiksi, esimerkiksi keppihevostelu. Se jos mikä on rakenteellista sukupuolisyrjintää. Leikin pitää olla sallittua sekä tytöille että pojille, eikä siinä ole mitään pahaa.

ap

Mitäh?

Kysyin, onko tämä therania juttu vain tyttöjen juttu, eikö sitä saa kysyä enää Suomessa? Mutta kuten jo kysymykseni alussa totesin, ei saa. 

Vierailija
45/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tosi paha mieli, kun olin 10v kummitytön kaupoilla, ja kysyin haluaisiko hän valita jonkun lelun itselleen niin maksan sen. Sanoi, että hän on liian vanha leikkimään. 10-vuotias?? Tuli mieleen tämä asia heti, kun luin näistä therianeista. Lapset leikkivät kuvitteluleikkejä, ja aikuiset sanoo että soosoo ja pilkkaa joukolla leikkiviä lapsivia keskustelupalstoja myöten. Olen minäkin leikkinyt ala-asteella oravaa puussa, eikä sitä kukaan pitänyt mikään mielenterveyden häiriönä, vaan ihan normaalina touhuna.

Meilläpä kävi niin, että ostin mieheni kymmenvuotiaalle tyttärelle tämän toivoman hevoslelun. Kun meillä oli heidän sukulaisiaan käymässä ja tyttö esitteli lelua, aikuiset naureskelivat, että "no onpa poikkeuksellista, että noin iso tyttö leikkii! Hieno juttuhan se tietysti on, leiki pois, tyttö, leiki!" - eikö aikuiset osaa pitää suutaan kiinni tuollai

Kyllä minusta kaiken aikansa kotona pöytäkoneella pelaava nelikymppinen autistipoika on täydellinen luuseri. 

Vierailija
46/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se johtuu siitä että aikuiset on tehneet maailmasta niin paskan että lapset on mieluummin eläimiä kuin ihmisiä.

Vierailija
47/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mun mielestä se rehtori ylireagoi. Pelkkä sukkasillaan ulos meneminen oltaisi voitu kieltää. Ja naamiot, koska opettajien ja ohjaajien pitää nähdä kuka tekee jotain kiellettyä, eikä se onnistu jos naama on peitetty. Usein ainoa mahdollisuus on näyttää luokkakuvasta esim. "hän heitti lumipallon".

Mielestäni sekin on ihan ymmärrettävää, että ala-asteikäinen lapsi jatkaa kuvitteluleikkejä vielä tunnillakin. Itse vielä tuostakin vanhempana kuvittelin olevani lempisarjani hahmo, ja se oli todella kokonaisvaltaista eikä ulottunut pelkästään välitunneille. Toisaalta mulla on asperger, joten saattaa liittyä myös siihen (vaikeus siirtymissä leikkitilanteesta ja omien mielenkiinnonkohteiden parista pois). Huom. En väitä että jutun lapsella on asperger tms enkä tiedä onko tällainen ns normaalia 10-vuotiaalle vai ei. Kyllä meidän luokalla kaikki tytöt leikkivät roolileikkejä tuossa iässä. 

Tietenkään tuntia ei saa häiritä ja siihen aikuisten pitää puuttua. Esim kaverin kanssa juttelu maukumalla on ok silloin kun saa jutella esim ennen paritehtäviä tehtäessä. Kuitenkaan maukuminen silloin kun pitäisi tehdä tehtäviä hiljaa ei ole ok koska se häiritsee muita. 

Vierailija
48/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei ole auktoriteettia ja maalaisjärkeä. Siitä tämä kertoo. Pitää uskaltaa sanoa EI. 

Vierailija
49/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet 12-vuotiaat harrastavat jo erittäin vakavissaan vaikka viulunsoittoa tai voimistelua. 

Ja sitten toiset vielä 14-vuotiaana leikkivät kissaa nelinkontin. 

Tämähän on juuri se ongelmallinen asenne, josta ap puhui. 

Vierailija
50/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se kertoo vain siitä, että koulussa ei enää hallita lapsia.

Kun olin ala-asteella 80-90 luvun taitteessa, kyllä sä sait olla vaikka kuu-ukko, välitunnilla. Oppitunneilla oltiin asiallisesti ja keskityttiin olennaiseen. 

M42

Vierailija
51/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kun kysyn näin epäkorrektisti, mutta onko tämä vain tyttöjen juttu? Puhutaan koko ajan "nuorista" ja "lapsista", mutta onko oikeasti niin, että voitaisiin puhua ihan suoraan tytöistä? 

Ja sinusta tietenkin tyttöjen jutut on automaattisesti huonoja ja halveksittavia. Kaikki tyttöjen omat jutut luetaan aina typeriksi ja turhiksi, esimerkiksi keppihevostelu. Se jos mikä on rakenteellista sukupuolisyrjintää. Leikin pitää olla sallittua sekä tytöille että pojille, eikä siinä ole mitään pahaa.

ap

Keppihevostelu joka ei ole edes suomen sana, on yhtä typerää kuin neppisautoilla leikkiminen. Jos se ei lopu viimeistään kouluun mentäessä, tarvitaan lastenpsykiatriatai ihan vaan kuria. 

Siis Ihanko tosissaan sinä tässä esität, että jos seitsemänvuotias leikkii, niin se pitää kurilla estää ja tarvitaan lastenpsykiatria? 

Vierailija
52/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tollo. 

Housuissa onnja ite olet.

Vierailija
53/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset saavat larpata ja hakata pleikkaa vaikka viiskymppisinä mutta lapsi kun leikkii niin se on luulot pois ja luu kurkkuun.

Vierailija
54/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuiset vie lapsilta lupaa leikkiä. Lapset tekevät sen toisilleen. Minua kiusattiin jo 90-luvulla siitä, kun 12-vuotiaana vielä leikin.

Nykyäänhän lapset netin avustuksella ovat aikuistuvinaan entistäkin aikaisemmin (10-vuotiaat käyttävät käyttävät ryppyvoiteita jne.) ja varmasti vahtivat toisiaan niin, että niitä "lapsellisia" luokkatovereita pilkataan.

Meillä juuri kerran viikossa koulullamme vieraileva erityisope ihaili siten miten paljon koululaisemme leikkivät. 

Tylskentelen pienessä koulussa, missä on vain nelisenkymmentä 1-2.luokkalaiatsta. Yhtenä vuonna oli myös 3.luokka ja välillä hekin innostuivat ( mm.purojen ja lumijuttujen rakennus-) leikkeihin. 

Vierailija
55/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

therian sekoilulla ja lasten leikkimisellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Luuletteko että tämä sirkus kehiteltiin lapsille?? Alkaa jo ärsyttämään tämä lapsista lässyttäminen silloin kun puhutaan näistä vanhemmista pervoista jotka kuvittelevat olevansa eläimiä, oikein turrit version 2.0. 

Niin mutta kun tässä on keskusteltu nimenomaan niistä lapsista, ei mistään aikuisista. 

Vierailija
56/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä haloo siitä, että therian kiellettiin koulussa. Kun itse olin ala-asteella leluja ei saanut viedä kouluun. Kerran vuodessa sai pukeutua rooliasuun ja se päivä oli vappu. Omat lapset kun oli alakoulussa Pokemon korttien keräily oli hirveä hitti. Kortteja varastettiin ja niistä tuli riitaa. Rehtori kielsi korttien viemisen kouluun. Lapsista se oli kurjaa, mutta ei siitä kukaan traumoja saanut eikä iltalehdet kirjoittanut. Tässä therian-casessa rehtori oli hyvin perustellut miksi pukeutuminen kiellettiin. Lapset voi kotona konttailla ja maukua. Heillä on ala-asteella siihen aikaa koulun jälkeen tuntikausia.

Vierailija
57/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimeksi tekeytyminen on vain tekosyy vältellä epämukavien asioiden tekemistä. Näkeehän sen että rusinat poimitaan pullasta, eli eläimenäkin tehdään vaan kivoja juttuja.

Vierailija
58/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpä kävi niin, että ostin mieheni kymmenvuotiaalle tyttärelle tämän toivoman hevoslelun. Kun meillä oli heidän sukulaisiaan käymässä ja tyttö esitteli lelua, aikuiset naureskelivat, että "no onpa poikkeuksellista, että noin iso tyttö leikkii! Hieno juttuhan se tietysti on, leiki pois, tyttö, leiki!" - eikö aikuiset osaa pitää suutaan kiinni tuollai

En käsitä, miksi viestisi on saanut noin paljon alapeukkuja.

Siis ette kai te ihmiset oikeesti oo sitä mieltä, että on ok aikuisten ihmisten päivitellä tuolla lailla jos on 10-vuotias leikkii? 😮

Vierailija
59/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Therian-ilmiö kertoo siitä nuorille annetaan liikaakin lupaa leikkiä.

Vierailija
60/195 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo että lapsi elää leikkiä eikä ymmärrä ettei aina voi leikkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi