Fortum ei myy enää kiinteähintaisia sopimuksia.
Fortum ei omien sanojensa mukaan enää tarjoa "perinteistä, kiinteähintaista ja määräaikaista sopimusta". No, otin toisen sähköyhtiön sopimuksen, ei siinä mitään.
Siellä Fortumin valikoimissa on pörssisähkö, duo ja moni kallis sopimus. Ennustan ihan vtun kallista pörssisähköä ensi talveksi..
Kommentit (210)
Jokainen kykenee lataamaan oman käyttönsä Fingridin datahubista ja lataamaan sen liukuri.fi:n laskuriin. Sen mukaan sit arpoo että kannattaisiko pörssisähkö kulutusprofiilillaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköhullut ovat taas aktivoituneet.
Saattaahan se olla kesällä halpaa, mutta kiinteähintaisella sopimuksella voi saunoa ihan milloin vain, pyykit pestään silloin kun se itselle sopii, eikä varsinkaan tarvitse kärvistellä huippuhintapäivinä pimeässä ja kylmässä talossa.
Taisin viime talvena jättää sanomatta ehkä kaksi kertaa. Ja jonkun kerran laitettiin pesukone pyörimään muutaman tunnin myöhemmin. Siinä ne "uhraukset" jotka pörssisähkön eteen tehtiin. Pimeässä tai kylmässä ei tarvitse kärvistellä ja silti säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Pörssisähkö on halvin. Tämä vuosi ja viime vuosi ollut puoli-ilmaista. Yhtä en vaihda, pörssisähköä.
Pörssisähkö on keskihinnalta halvempi mutta kaikkien perse ei kestä tonnin sähkölaskuja talvella. Mielummin maksaa tasaisempia laskuja.
No voihan sitä laittaa kesällä aina vähän säästöön ja maksaa sillä sitten talvella. Mutta itsellä pahin sähkölasku taisi olla viime talvena vajaa 400e ja 120m2 sähkölämmitteinen 70-luvun rivari. Nyt kesällä lasku on ollut sen viisi kymppiä vaikka on viilennetty ahkerasti ilpillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En itse jaksaisi kytätä sähkönhintaa jatkuvasti, siksi määräaikaisista edullinen sopimus."
Eipä sitä tarvitse erikseen kytätä. Voi laittaa kännykkään apin joka ilmoittaa sinulle kun sähkön hinta menee yli tai ali jonkun asettamasi rajan.
Niin miten tuo poistaa ongelman, että haluan käyttää sähköä silloin, kun se minun aikatauluihin parhaiten sopii. Ei myöskään luulisi olevan kenenkään muun ongelma, miten toinen aikuinen ihminen haluaa käyttää rahaa.
Tietenkin jokainen saa heittää rahaa vaikka kaivoon mutta silloin ei kannata valittaa että sähkö on niin kallista jos ei itse ole valmis tekemään mitään asialle.
Pointtihan on se että tosi moni ensin valittaa kalliita sähkölaskuja ja sen jälkeen toteaa että minähän en mitenkään halua sähkönkulutustani säädellä ta
No en ainakaan itse pidä sitä valittamisena, jos totean mieluummin säästäväni jostain muusta kuin siitä, että joutuisin ajoittamaan elämääni pörssisähkön mukaan. Mutta elämä on valintoja täynnä aina.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Pörssisähkö on halvin. Tämä vuosi ja viime vuosi ollut puoli-ilmaista. Yhtä en vaihda, pörssisähköä.
Pörssisähkö on talvella kalleinta sähköä ja se on monelle ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se toki ongelma jos laittaa kesällä iloisesti menemään kaiken sen minkä säästää ja talvella ei sitten ole rahaa laskuihin.
Jollain tavalla suunnitelmallisella rahankäytöllä kyllä kannattaa katsoa koko vuoden sähkölaskuja yhteensä ja ottaa se kokonaisuutena halvin.
"Pörssisähkö on talvella kalleinta sähköä"
Tuulisina talvipäivinä (joita on paljon) pörssisähkö on selkeästi halvempaa kuin kiinteät sopimukset. Muutenkin pörssisähkön kalleus talvella tulee lähinnä joistain hintapiikeistä, ei siitä että pörssisähkö olisi talvella jotenkin jatkuvasti kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuulisina talvipäivinä (joita on paljon) pörssisähkö on selkeästi halvempaa kuin kiinteät sopimukset. Muutenkin pörssisähkön kalleus talvella tulee lähinnä joistain hintapiikeistä, ei siitä että pörssisähkö olisi talvella jotenkin jatkuvasti kalliimpaa.
Todellakin pörssisähkö on keksimääräisesti talvella kalleinta. Ei tuuliset päivät vaikuta siihen mitään.
Olisihan se pörssisähkö halpaa jos...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin pörssisähkö on keksimääräisesti talvella kalleinta. Ei tuuliset päivät vaikuta siihen mitään.
Keskimäärin hieman kalliimpaa joka ei tarkoita että se olisi koko ajan kalliimpaa. Keskiarvoa nostaa paljon hintapiikit ja muutamat kalleimmet tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on keskihinnalta halvempi mutta kaikkien perse ei kestä tonnin sähkölaskuja talvella. Mielummin maksaa tasaisempia laskuja.
No voihan sitä laittaa kesällä aina vähän säästöön ja maksaa sillä sitten talvella. Mutta itsellä pahin sähkölasku taisi olla viime talvena vajaa 400e ja 120m2 sähkölämmitteinen 70-luvun rivari. Nyt kesällä lasku on ollut sen viisi kymppiä vaikka on viilennetty ahkerasti ilpillä.
Ihan oikeasti. Kaikki eivät pysty säästämään ainakaan niin, että siitä olisi oikeasti jotain hyötyä. Pienituloiset pystyvät ehkä säästämään maksimissaan parikymppiä kussa, mutta sillä ei ole v*tunkaan väliä siinä vaiheessa kun sähkölasku on kuukausi toisensa perään reilusti yli 100 tai 200 euroa. Joillain on jopa vielä kovemmat sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi sähköyhtiöille kovin kannattavaa toimintaa myydä sähköä jatkuvasti paljon pörssihintaa halvemmalla kiinteän sopimuksen ottaneille. Joten kyllä se pörssisähkön hinta asettuu talvellakin varsin lähelle kiinteiden hintaa.
"Ihan oikeasti. Kaikki eivät pysty säästämään ainakaan niin, että siitä olisi oikeasti jotain hyötyä. Pienituloiset pystyvät ehkä säästämään maksimissaan parikymppiä kussa"
Miten niin eivät pysty säästämään? Jos kesällä se pörssisähkön sähkölasku on tosi pieni niin jäähän siitä pakosti silloin jotain myös säästöön jos muut kulut pysyvät samoina.
Vettä lämmitetään joka päivä vaikka muu sähkölämmitys on kokonaan kuukausia poissa päältä. Minulla on sen ajan rivari, jossa on boilerille yösähkökytkentä, joten vesi lämpenee klo 22 jälkeen. Vielä parempi olisi, jos olisi hienompaa tekniikkaa ja saisi sen automaattisesti aamuyöhön. Vuositasolla vedenlämmitys on merkittävä osa sähkönkulutuksesta, joten sen ajoituksella on väliä, kun käyttää pörssisähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataanko aiheeseen joulu, tammi - ja helmikuussa? Voit joka kuukauden lopussa kertoa meille, että vieläkö on kivaa? Varsinkin jos tulee jotain 20-30 asteen pakkasia..
Viime talvi oli epätavallisen pitkä ja ankara.
Minun pörssisähköni keskihinta 12 kk aikana, eli 9/2023 - 8/2024 oli 4,09 snt/kWh 4571 kWh:n kulutuksella. Se on ollut siis aivan ylivoimaisesti halvin sopimus.
4,09 snt/kWh edellytti toki sitä että otin kaiken irti viime vuoden Black Friday -hinnoitteluvirheestä, ja onnistuin 12 tunnin aikana törsäämään melkein kuukauden kulutuksen hintaan -62.5 snt/kWh (tienasin siis satakunta euroa negatiivisesti hinnoitellusta sähköstä), ja seuraava sähkölasku tuli vasta kuukausien päästä.
Ilman hinnoitteluvirhettäkin vuoden sähkönkulutuksen keskihinta olisi ollut 6,23 snt/kWh. Eipä ole sellaisiakaan sopimuksia näkynyt. En näe mitään syytä, miksi keskihinta seuraavana talvena olisi edellistä korkeampi, kun vappuviipperöiden määrää Suomessa on taas kasvatettu. Totta kai talvella tulee muutama euron tai kahden euron tunti, mutta sellaisista kyllä tiedotetaan kovaan ääneen medioissa, ja silloin ei panna sähkösaunaa lämpenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on halpaa kesällä kun kulutus on muutenkin pientä. Miksi kukaan ottaisi pörssisähkön, kun talvella sen kanssa ollaan pulassa??
Olen ollut reilun vuoden pörssisähköasiakas. Yli 15000 kWh takana ja keskihinta alle 7 senttiä. Kiinteä sopimus on paljon kalliimpi. Niillä ne sähköpomojen bonukset maksetaan.
Mulla on kiinteä sopimus 7 sentillä ja ei tartte stressailla talvella lämmittämistä.
Mulla oli ennen syksyä 2022 toistaiseksi oleva sopimus ja sähkön hinta silloin tuo 7 senttiä ympäri vuoden. Ennen energiakriisiä en ollut tajunnut sen enempää sähkön säästämisestä kuin sopimuksen kilpailuttamisestakaan. Lokakuussa 2022 siirryin pörssisähköön, kun kiinteät sopparit huitelivat 20 sentin pinnassa. Opin myös, mitä hyötyä on ajoittaa kulutus halvemmille tunneille ja säästää energiaa. Lopputulemana, sähkölaskut ovat olleet hintahuipuista huolimatta pienempiä kuin aiemmin - myös talvella. Asun sähkölämmitteisessä rivarissa lisänä varaava takka. Viiden kuukauden sähkölaskuni on tällä hetkellä reilu 70 euroa, joten eiköhän sillä kuitata muutama kalliimpi talvikuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se toki ongelma jos laittaa kesällä iloisesti menemään kaiken sen minkä säästää ja talvella ei sitten ole rahaa laskuihin.
Jollain tavalla suunnitelmallisella rahankäytöllä kyllä kannattaa katsoa koko vuoden sähkölaskuja yhteensä ja ottaa se kokonaisuutena halvin.
Pienituloinen ei pysty suunnittelemaan moneksi kuukaudeksi eteenpäin, vaan hänen pitää elää enemmänkin hetkessä. Siksi pienituloiselle kiinteähintainen sopimus on aina paras ratkaisu. Eipähän tule talvella järjettömiä sähkölaskuja. Toki jos asunnossa ei ole sähkölämmitystä niin sitten ei ole juurikaan väliä onko pörssi- vai kiinteähintainen sopimus.
En minä halua stressata sitä milloin pörssisähkö on kallista ja milloin ei. Siksi minulla on kiinteähintainen sopimus ja viime talvenakin sähkölaskut pysyivät sidettävinä toisin kuin pörssisähköläisillä. Kesällä sähkön käyttö on normaalisti niin pientä, että en minä juurikaan enempää maksa kuin jos minulla olisi pörssisähkösopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ei piparimääräisesti.
Ei muuten ollut kaikille. Alla kuluneen vuoden keskihinnat minulle:
Aika kWh/kk E/kk snt/kWh
9/23 347 12.63 3.64
10/23 329 17.83 5.42
11/23 534 -59.31 -11.11
12/23 377 38.36 10.18
1/24 390 47.37 12.15
2/24 272 18.81 6.92
3/24 376 31.10 8.27
4/24 439 29.75 6.78
5/24 423 17.90 4.23
6/24 367 16.64 4.53
7/24 362 8.36 2.31
8/24 355 7.72 2.17
Koko vuosi:
4571 kWh, 4.09 snt/kWh
(Huom! 11/2023 negatiivinen hinta ei ole virhe. Silloin sähkön hinta oli hinnoitteluvirheen takia 13 tunnin ajan 62.5 senttiä miinuksella per kilowattitunti ja silloin minulla kävi niin sauna, hella, uuni, vedenkeitin kuin kaikki auto- ja lisälämmittimet.)
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö varmasti on halvin, mutta siinä on yksi todella iso miinus: kylmimpinä talvipäivinä sähköä ei raaski käyttää. Kyllä kyllä, pitkässä juoksussa se on halvin, mutta kukaan pörssisähköasiakas ei voi väittää että käyttää sähköä normaalisti niinä päivinä kun hinta on se 235c/kWh. Itse en sellaiseen pelleilyyn halua lähteä, että joinain päivinä vuodesta sähköä ei raaski käyttää ollenkaan.
Jotenkin huvittava kommentti tämä. Eiköhän sitä sähköä kulu joka tapauksessa ja jos muutamana päivänä vuodessa joutuu enempi sitä ns. viihdekäyttöä sun muuta rajoittamaan ja tinkimään mukavuudesta, niin eipä se paljon ole se.