Fortum ei myy enää kiinteähintaisia sopimuksia.
Fortum ei omien sanojensa mukaan enää tarjoa "perinteistä, kiinteähintaista ja määräaikaista sopimusta". No, otin toisen sähköyhtiön sopimuksen, ei siinä mitään.
Siellä Fortumin valikoimissa on pörssisähkö, duo ja moni kallis sopimus. Ennustan ihan vtun kallista pörssisähköä ensi talveksi..
Kommentit (210)
Ei uskalla pitää pörssisähköä, kun asutaan talvet vaimon kotona Phuketissa. Sieltä on kallis lentää säästämään, joten peruslämpö hoidetaan kiinteällä hinnalla täällä kotimaassa.
Viime marraskuussa sähkölasku -50€, pörssisähkö. Marras-, joulu- ja osa tammikuusta olivat siten ilmaisia, kun negatiiviseksi jäänyt osuus siirtyi seuraavien kuukausien laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Viime joulukuussa sähkölasku 56 euroa ja tammikuussa vuoden korkein eli 76 eiroa. Heinäkuu oli 12 euroa ja touku-kesäkuun laskut n 20 euroa. 100 neliön rivari, ei sähkölämmitystä.
Meillä heinäkuun kulutus 220 kilowattituntia ja tammikuun kulutus oli viime talvena 2400 kilowattituntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä pörssisähkön ylistäjät ovat talvella (ja varsinkin hinta piikkien aikaan) hyvin hiljaista väkeä.. Ja joo, vaikuttaa Fortumin toiminta nyt siltä, että on kallis talvi tulossa. Ainakaan pörssisähkön ottajat eivät voi sanoa, etteikö heitä ole varoitettu...
Ketä kiinnostaa yksi tai kaksi kuukautta? Minua kiinnostaa, paljonko sähköön menee vuositasolla. Pörssisähkö on siinä ollut halvin jo pari vuotta.
Ei ole. Kyllä ne voitti kisan, joilla oli alle 5 sentin määräaikanen soppari, kun sota alkoi. Pörssisähkön kanssa on se ongelma, että sen paremmuuden voi arvioida vasta jälkikäteen.
Taas näitä mystisiä alle 5 sentin määräaikaisia joita ei ole missään.
On niitä ollut mutta piti olla tuuria. Itse otin aikanani kiinteän kolmivuotisen 4.6 s/kWh sopparin helmikuussa 2021. Eli pääsin sillä läpi koko energian pahimpien hintojen.
Vierailija kirjoitti:
Viime joulukuussa sähkölasku 56 euroa ja tammikuussa vuoden korkein eli 76 eiroa. Heinäkuu oli 12 euroa ja touku-kesäkuun laskut n 20 euroa. 100 neliön rivari, ei sähkölämmitystä.
Jos ei ole sähkölämmitystä niin silloin ihan sama, mikä sähkösopimus on.
Pörssisähkö varmasti on halvin, mutta siinä on yksi todella iso miinus: kylmimpinä talvipäivinä sähköä ei raaski käyttää. Kyllä kyllä, pitkässä juoksussa se on halvin, mutta kukaan pörssisähköasiakas ei voi väittää että käyttää sähköä normaalisti niinä päivinä kun hinta on se 235c/kWh. Itse en sellaiseen pelleilyyn halua lähteä, että joinain päivinä vuodesta sähköä ei raaski käyttää ollenkaan.
En tiedä miksi on niin hankala joidenkin tajuta että pörssisähkö on se hinta jolla myös osa pienemmistä sähköä myyvistä firmoista itse sitä myymäänsä sähköä ostaa. Jos se ei olisi halvin hinta sähkölle niin nämä sähköfirmat tekisivät kaikki tappiota.
"Kyllä kyllä, pitkässä juoksussa se on halvin, mutta kukaan pörssisähköasiakas ei voi väittää että käyttää sähköä normaalisti niinä päivinä kun hinta on se 235c/kWh."
No meillä käytännössä silloin ei lämmitetä saunaa tai pestä pyykkiä. Ei muuten vaikuta elämään mitenkään.
En ole itse kokenut että se olisi mitenkään hankaloittanut elämää koska noita päiviä on lopulta hyvin vähän. Kun kuitenkin tuolla säästää satasia vuodessa.
Minusta on myös ristiriitaista että samalla kun moni valittaa kovista sähkön hinnoista niin lopulta ei olla valmiita itse tekemään mitään että saataisiin sitä sähkölaskua alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä pörssisähkön ylistäjät ovat talvella (ja varsinkin hinta piikkien aikaan) hyvin hiljaista väkeä.. Ja joo, vaikuttaa Fortumin toiminta nyt siltä, että on kallis talvi tulossa. Ainakaan pörssisähkön ottajat eivät voi sanoa, etteikö heitä ole varoitettu...
Ketä kiinnostaa yksi tai kaksi kuukautta? Minua kiinnostaa, paljonko sähköön menee vuositasolla. Pörssisähkö on siinä ollut halvin jo pari vuotta.
Tammi-helmikuu maksaa yleensä reilusti enemmän kuin ne vuoden loput 10kk. Mutta kerrostaloyksiössä vuokralla asuvat ei näistä asioista mitään tajua. Minulla taitaa lämmin autotallikin olla isompi kuin sinulla koko kämppä. Sen lisäksi minulla on 80 neliön talliosake, sekin lämpenee sähköpattereilla + ilpillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammi-helmikuu maksaa yleensä reilusti enemmän kuin ne vuoden loput 10kk. Mutta kerrostaloyksiössä vuokralla asuvat ei näistä asioista mitään tajua. Minulla taitaa lämmin autotallikin olla isompi kuin sinulla koko kämppä. Sen lisäksi minulla on 80 neliön talliosake, sekin lämpenee sähköpattereilla + ilpillä.
Ihan sama mitä ne tammikuu ja halmikuu maksavat jos koko vuoden sähkölasku on pörssisähköllä kuitenkin halvempi. En ymmärrä mikä tässä on hankalaa käsittää?
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne silloinkaan hiljaista ole. Kuka nyt jaksaa kerta toisensa jälkeen yrittää vääntää rautalangasta, että vaikka talven aikana onkin 5 tuntia jonka aikana sähkö maksaa vaikka sen 2 euroa ja vaikka kalleimman talvikuukauden keskihinta menee yli 8 sentin, ei se poista silti sitä, että koko vuoden keskimääräinen tuntihinta jää reilusti alle määräaikaisten hinnan.
Koko vuodelta voidana laskea vaikkapa maksetut eurot/kulutus ja viivan alle jää esim. 6,5 senttiä / kWh ja hintaa kyttäämällä vielä vähemmän. Ei 8 sentin määräaikainen VOI tulla halvemmaksi.
"
Ihan sama mitä ne tammikuu ja halmikuu maksavat jos koko vuoden sähkölasku on pörssisähköllä kuitenkin halvempi. En ymmärrä mikä tässä on hankalaa käsittää?"
No ei ole. Jos rakennus lämpiää sähköpattereilla, sitä lämpöä ei voi varata mihinkään vaan pitää lämmittää silloin kun lämmitystarvetta on, olkoot sähkönhinta sitten 1 sentti tai 5 euroa. Eri asia on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä, jonka voi ajaa kuumaksi yöllä halvan sähkön aikaan. Vaikka on 2 täysin identtistä rakennusta, toisen sähkölasku voi olla tammikussa satasen, toisessa 500, ihan vain sillä perusteella, onko sähköpatterit vai vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä. Pörssisähkön hinta tuntuu kuitenkin eniten huolettavan niitä, jotka asuu kaukolämmitteisessä 30 neliön kerrostaloyksiössä.
"No ei ole. Jos rakennus lämpiää sähköpattereilla, sitä lämpöä ei voi varata mihinkään vaan pitää lämmittää silloin kun lämmitystarvetta on, olkoot sähkönhinta sitten 1 sentti tai 5 euroa. "
Hieman luetunymmärrystä kiitos. Jos koko vuoden yhteenlaskettu sähköLASKU on pörssisähköllä halvempi niin kyllä se nyt silloin vain on halvempaa pörssisähköllä vaikka yksittäisen kuukauden lasku olisikin vähän isompi.
Kiinnitystä tarjotaan kuudella sentillä lokakuuksi
Ja eilen ainakin fortum tarjosi määräaikaista sopimusta myös, mutta hinta on 9 senttiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä laskutaitoisia sähkölämmittäjiä se kiinnostaa, kun siitä vuosikulutuksesta 80% menee juuri niiden kahden kuukauden aikana. Kyllä me selvitään kymmenen euron sähkölaskuista kesäkuukausina, mutta ei huvita tammikuussa maksaa viittäsataa, jos kahdellakin selviää.
Laskutaitojen lisäksi kannat
Lisäksi kannattaa harjoitella prosenttilaskuja, mikäli oikeasti kuvittelee, että 80% vuoden sähköstä menee kahden talvikuukauden aikana. Toki varmaan niin, jos ne muut talvikuukaudet on jossain lomalla ja talossa vain peruslämpö. Mutta muuten täysin naurettava ja epätosi väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne silloinkaan hiljaista ole. Kuka nyt jaksaa kerta toisensa jälkeen yrittää vääntää rautalangasta, että vaikka talven aikana onkin 5 tuntia jonka aikana sähkö maksaa vaikka sen 2 euroa ja vaikka kalleimman talvikuukauden keskihinta menee yli 8 sentin, ei se poista silti sitä, että koko vuoden keskimääräinen tuntihinta jää reilusti alle määräaikaisten hinnan.
Koko vuodelta voidana laskea vaikkapa maksetut eurot/kulutus ja viivan alle jää esim. 6,5 senttiä / kWh ja hintaa kyttäämällä vielä vähemmän. Ei 8 sentin määräaikainen VOI tulla halvemmaksi.
Viime talvena oli yli kahdenkymmenen sentin tuntihintoja viikkokaupalla putkeen. Ei taloa kannata jättää odottelemaan, että sähkö halpenee. Se homehtuu.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Pörssisähkö on halvin. Tämä vuosi ja viime vuosi ollut puoli-ilmaista. Yhtä en vaihda, pörssisähköä.
Kyllä on ollut mutta koskaanhan ei tiedä mitä on . En haluaisi elää epätietoisuudessa kun niitä on riittämiin tässä maailmassa.
Pakotetaanko kaikki pörssisähköön ja siksikö on 15 minuutin jaksot tulossa ? Ja jos näin on ei riitä enää n. 0.45 hinnan päälle vaan on jotakin aivan muuta .Ehkäpä kesällä 1,- ja talvella voi olla 0.70.
En itse jaksaisi kytätä sähkönhintaa jatkuvasti, siksi määräaikaisista edullinen sopimus. Lisäksi itselläni sähkönkäyttö on pääasiassa päivällä, joten pääsääntöisesti kai voitan. Jos kulutus on esimerkiksi 15 000kWh vuodessa ja kiinteähintainen 9snt/kWh tekee se kuukaudessa keskimäärin 112,50€. Pörssisähköllä jos pääsee esimerkiksi keskihintaan 7snt/kWh, niin 15 000kWh vuosikulutuksella se ois kuukaudessa keskimäärin 87,50€. 25€/kk eli 300€/vuosi, tuon summan saa säästettyä helpomminkin kuin sähkönhintaa kyttäämällä, jättää esimerkiksi jonkun ylimääräisen matkan tekemättä.