Olenko kohtuuton, kun haluan kieltää sohvalla syömisen?
Miehen mielestä olen. Miehen 11 v asuu meillä joka toinen viikko ja joudun ihan oikeasti pesemään sohvanpäälliset aina tämän lähdettyä äidilleen. Kyse ei ole mistään yksittäisistä pienistä tahroista. Koulun jälkeen lapsi käytännössä asuu iltapäivät sohvalla ja kantaa siihen ruokaa itselleen. Olen useita kertoja ottanut asian miehen kanssa puheeksi, myös lasta olen yrittänyt ohjata ruokailemaan pöydän ääreen tuloksetta.
Lapsi tuli meille viime lauantaina, jolloin sohva oli luonnollisesti puhdas, minä ja mies emme syö sohvalla ja päälliset oli pesty edellisenä viikonloppuna. Tällä hetkellä, kahden kokonaisen päivän jälkeen sohvalla on ainakin jäätelöstä pudonnutta suklaata, vesimelonista valunutta nestettä, ketsuppia, n. 10 cm halkaisijaltaan oleva tahra kaakaota ja lisäksi sohvalle on kaatunut nuudelit, josta jäänyt n. 20 cm kokoinen epämääräinen tahra. Korostan, että tässä on siis näiden muutaman päivän, alle puolikkaan viikon saldo!
Puhuttiin uuden sohvan hankkimisesta, sanoin miehelle että osallistun uuden sohvan ostamiseen siinä tapauksessa, että jatkossa meidän kaikkien ruokailu tapahtuu joitain poikkeustilanteita lukuun ottamatta ruokapöydän ääressä. Tämä on miehen mielestä kohtuutonta, koska lapsi tykkää syödä sohvalla. Tuntuu uskomattomalta, koska monessa asiassa mies on siisteyden suhteen hyvin tarkka ja ennemmin hän nalkuttaa minulle kuin toisin päin. Miehen mielestä sohva pitää mieluummin suojata jollain, mutta pitäähän ne suojatkin likaantuessa pestä, eli ylimääräistä vaivaa tulee joka tapauksessa. Lisäksi, en haluaisi pilata kivan näköistä sohvaa peittämällä sitä. Pitänee jatkossa vuorata sohva vaikka pyyhkeillä lapsen meillä ollessa ja ottaa pois kun tämä lähtee.
Kommentit (77)
Minusta suurin ongelma on, että lapsi lihoaa ja napostelee koko ajan jotain roskamuonaa. Lapsen isän kuuluu puuttua asiaan ja puhua asiasta lapsen kanssa. Ja roskamuonaa ei osteta enää kun lapsi tulee. Jos sinulla on hyvä suhde lapseen, voit myös sinä valistaa terveellisistä ruokatavoista ja lihavuudesta. Tuskin kukaan lapsi haluaa tulla lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä peset ne päälliset? Pyydä miestä hoitamaan asia kerta ei halua kieltää sohvan tahallista sotkemista.
Ei pese, ei koe tarpeelliseksi. Enkä minä halua elää likaisen sohvan kanssa. Mies hoitaa muuta siivoamista minua enemmän, joten olkoon tämä sitten vaikka minun tehtäväni.
Se ei kuitenkaan ole tässä ydinongelma, sohvan päällisiä ei ole tarkoitettu pestäväksi viikoittain. Ne kuluvat jokaisessa pesussa.
ap
Laita niiden tilalle lapsiviikoksi polyuretaanipäällinen. Ne voi pyyhkiä puhtaaksi. Tai ota sohvan päälliset pois lapsiviikon ajaksi tai laita jotkin varapäälliset lapsiviikon ajaksi. Päällisista voi myös ottaa kaavan ja tehdä toiset
Älkää nyt ostako sohvaa ennen kuin lapsi on kasvanut, siinä kerjäätte vaan ongelmia.Harmittaa vähemmän pestä vanhan sohvan päällisiä pilalle.
Miten lie korjaakohan äiti lakanoille laskettuja roiskauksiakaan sängystä? Siellä sitten lapsen kanssa köllitään liemissä.. ei luoja millaisia yyhhoo äidit oikeasti on kaikki. En ikinä huolisi sellaista itselleni. Tulet siinä sitten töistä väsyneenä kotiin, heität itsesi hetkeksi selälleen sängylle ja suoraan jonkun ukon mähtäreisiin.. hyi hemmetti 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ruoka syödään ruokapöydässä. Teillä ei siis syödä yhtä aikaa pöydän ääressä?
Varsinainen ruoka syödään pääsääntöisesti kyllä, mutta lapsi napostelee koko iltapäivän erilaisia välipaloja telkkarin ääressä. Etäpäivinäni olen seurannut toimintaa, lapsi tulee koulusta, käy keittiössä oikeasti useita kertoja tunnissa hakemassa jotain, vie ne sohvalle ja syö katsoessaan televisiota. Pidän tuota jokapäiväistä, useita tunteja telkkarin ääressä istumista itsessään haitallisena, lisäksi jatkuva happohyökkäys ei liene hampaille hyvästä, mies sanoo myös pitävänsä, mutta ei kuulemma voi sille mitään kun on töissä. Tämän asian suhteen on täysin kädetön.
ap
Otappa ja roudaa se sohva varastoon! Loppuu se syöminen siinä! "Mun sohva, mun säännöt" TAi sitten lapsen äidille avaudut ja pyydät pesemään sohvaa!
Vierailija kirjoitti:
Miten lie korjaakohan äiti lakanoille laskettuja roiskauksiakaan sängystä? Siellä sitten lapsen kanssa köllitään liemissä.. ei luoja millaisia yyhhoo äidit oikeasti on kaikki. En ikinä huolisi sellaista itselleni. Tulet siinä sitten töistä väsyneenä kotiin, heität itsesi hetkeksi selälleen sängylle ja suoraan jonkun ukon mähtäreisiin.. hyi hemmetti 🤮
Melko tyhjentävästi sanottu, mutta asiaahan sinä kirjoitit. Näin olen kuullut monen miehen kertoneen.
Luin vain ekan sivun, ja vaikutti siltä että mies ei aio puuttua lapsensa tapoihin. Kävisikö kompromissi että sohvalla saa syödä mutta siistimmin - esim apupöydän kanssa kuten
OLSERÖD apupöytä, antrasiitti/koivukuvio tummankeltainen, 53x50 cm - IKEA
(en tiedä onnistuukohan linkitys... )
Silloin sohva ehkä säästyisi, kun syötävät olisi tuollaisen tason päällä?
Vierailija kirjoitti:
Yyhhoo äideille suosittelen sellaista latex lakanaa josta on helppo pyyhkiä kaikki roiskeet niin säilyy sänky puhtaana kuten lapsen sohvakin.
Osta sohvamutustajille sellaiset muoviset vauvan ruokalaput
Vierailija kirjoitti:
Minusta suurin ongelma on, että lapsi lihoaa ja napostelee koko ajan jotain roskamuonaa. Lapsen isän kuuluu puuttua asiaan ja puhua asiasta lapsen kanssa. Ja roskamuonaa ei osteta enää kun lapsi tulee. Jos sinulla on hyvä suhde lapseen, voit myös sinä valistaa terveellisistä ruokatavoista ja lihavuudesta. Tuskin kukaan lapsi haluaa tulla lihavaksi.
Ei, lapsille ei puhuta lihavuudesta. Ellet haluat sitten syömishäiriötä tai paskaa itsetuntoa aikaiseksi. Hienovaraisesti ohjataan terveellisempien tapojen suuntaan. Aikuinen päättää mitä ostetaan ja lapsen voi houkutella liikkumaan. Täytyy vaan löytää kiinnostuksen kohteet, millä onnistuu. Esim useimmat alakoululaiset tykkää uimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ruoka syödään ruokapöydässä. Teillä ei siis syödä yhtä aikaa pöydän ääressä?
Varsinainen ruoka syödään pääsääntöisesti kyllä, mutta lapsi napostelee koko iltapäivän erilaisia välipaloja telkkarin ääressä. Etäpäivinäni olen seurannut toimintaa, lapsi tulee koulusta, käy keittiössä oikeasti useita kertoja tunnissa hakemassa jotain, vie ne sohvalle ja syö katsoessaan televisiota. Pidän tuota jokapäiväistä, useita tunteja telkkarin ääressä istumista itsessään haitallisena, lisäksi jatkuva happohyökkäys ei liene hampaille hyvästä, mies sanoo myös pitävänsä, mutta ei kuulemma voi sille mitään kun on töissä. Tämän asian suhteen on täysin kädetön.
ap
Kuulostaa siltä, että hänellä ei ole kavereita alueellanne.
Keksikää yhteistä tekemistä, käykää esim. jossain tai viekää kaverille kylään tai kutsukaa ihmeessä kavereitaan sinne.
Minä sain kuulla useinkin television katselusta, ku ei mulla ollu muutakaan tekemistä tuon ikäisenä toisen vanhemman luona. :(
Hänen edellisessä asuinalueella olin paljonkin naapureiden kanssa ulkona ja kylässä, ku oli tosiaan niitä kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Miten lie korjaakohan äiti lakanoille laskettuja roiskauksiakaan sängystä? Siellä sitten lapsen kanssa köllitään liemissä.. ei luoja millaisia yyhhoo äidit oikeasti on kaikki. En ikinä huolisi sellaista itselleni. Tulet siinä sitten töistä väsyneenä kotiin, heität itsesi hetkeksi selälleen sängylle ja suoraan jonkun ukon mähtäreisiin.. hyi hemmetti 🤮 ET NYT YMMÄRTÄNYT! Lue aloitus uudelleen! EI ollut edes YH!
Napostelukulttuuri ja aloituksessa kertomasi ruoat tulevat ennemmin tai myöhemmin tekemään lapsesta ylipainoisen. Ehkä vasta aikuisena, mutta yhtä kaikki, ruoka syödään ruokapöydässä ja perusta ruokavalioon tehdään viimeistään nyt
Mitä mähkää siellä sohvalla on. Monen miehen roiskeet.
Eiköhän se ole suurin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lie korjaakohan äiti lakanoille laskettuja roiskauksiakaan sängystä? Siellä sitten lapsen kanssa köllitään liemissä.. ei luoja millaisia yyhhoo äidit oikeasti on kaikki. En ikinä huolisi sellaista itselleni. Tulet siinä sitten töistä väsyneenä kotiin, heität itsesi hetkeksi selälleen sängylle ja suoraan jonkun ukon mähtäreisiin.. hyi hemmetti 🤮 ET NYT YMMÄRTÄNYT! Lue aloitus uudelleen! EI ollut edes YH!
Älä huuda siinä kokotti.
Mieskö ei oikeasti osaa asettaa sääntöjä lapselleen vai ei halua? Vai eikö saa lasta suostumaan niihin? Näissä ketjuissa toistuu sama kuvio. Mies hyvittelee lapselle eroa jyräämällä uuden kumppanin yli. Syyllisyydentunteet olisi hyvä hoitaa jotenkin muuten, ja jos pelkää että lapsi ei halua enää tulla jos kielletään mitään, niin eipä tuo halua muutenkaan tulla, jos isän luona ei ole muuta tekemistä kuin toljottaa töllöä ja sotkea sohvaa.
Jos mies tekee nyt siivoamisesta niin ison osan että ap ei sen takia tohdi pesettää hänellä lapsen sotkuja, niin sitten vaihdetaan tehtäviä sen verran, että sohvasta tulee miehen ongelma. Vai pelkääkö ap, että sitten paljastuu ettei mieskään osaa noudattaa ohjeita ja lusmuaa sohvanpesusta? Mutta jos ap hoitaa sohvan eikä viitsi hoitaa ongelmaa suojaamalla sen, hän kitkeröityy ajan oloon ja se nyt ei ainakaan ole hyväksi lapselle tai miehelle.
Olisi hyvä miettiä ihmisten sitä, että vaikka kasvattamattomuutta markkinoi itseään fiksumpana pitävä keskiluokka, niin ei siihen lankea kuin hölmöt. Normaalia elämänkulkua haluava aikaansaava porukka ei piittaa niin paljon muotiajatuksista, että jättäisi lapsensa kasvattamatta tehden näille aivan järkyttävän vahingon siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huuda siinä kokotti.
Niin justiinsa. Mikä lie kurtisaani.
Mitä jos et vaan vaihda sohvan päällistä vähän aikaan? Alkaisiko miestä häiritä tahrat? Viihtyisikö lapsi tahraiseööa sohvalla. Mä laittaisin varuiksi polyuretaanipäälliset sohvatyynyjen päällisen alle.