Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko kohtuuton, kun haluan kieltää sohvalla syömisen?

Vierailija
03.09.2024 |

Miehen mielestä olen. Miehen 11 v asuu meillä joka toinen viikko ja joudun ihan oikeasti pesemään sohvanpäälliset aina tämän lähdettyä äidilleen. Kyse ei ole mistään yksittäisistä pienistä tahroista. Koulun jälkeen lapsi käytännössä asuu iltapäivät sohvalla ja kantaa siihen ruokaa itselleen. Olen useita kertoja ottanut asian miehen kanssa puheeksi, myös lasta olen yrittänyt ohjata ruokailemaan pöydän ääreen tuloksetta.

Lapsi tuli meille viime lauantaina, jolloin sohva oli luonnollisesti puhdas, minä ja mies emme syö sohvalla ja päälliset oli pesty edellisenä viikonloppuna. Tällä hetkellä, kahden kokonaisen päivän jälkeen sohvalla on ainakin jäätelöstä pudonnutta suklaata, vesimelonista valunutta nestettä, ketsuppia, n. 10 cm halkaisijaltaan oleva tahra kaakaota ja lisäksi sohvalle on kaatunut nuudelit, josta jäänyt n. 20 cm kokoinen epämääräinen tahra. Korostan, että tässä on siis näiden muutaman päivän, alle puolikkaan viikon saldo!

Puhuttiin uuden sohvan hankkimisesta, sanoin miehelle että osallistun uuden sohvan ostamiseen siinä tapauksessa, että jatkossa meidän kaikkien ruokailu tapahtuu joitain poikkeustilanteita lukuun ottamatta ruokapöydän ääressä. Tämä on miehen mielestä kohtuutonta, koska lapsi tykkää syödä sohvalla. Tuntuu uskomattomalta, koska monessa asiassa mies on siisteyden suhteen hyvin tarkka ja ennemmin hän nalkuttaa minulle kuin toisin päin. Miehen mielestä sohva pitää mieluummin suojata jollain, mutta pitäähän ne suojatkin likaantuessa pestä, eli ylimääräistä vaivaa tulee joka tapauksessa. Lisäksi, en haluaisi pilata kivan näköistä sohvaa peittämällä sitä. Pitänee jatkossa vuorata sohva vaikka pyyhkeillä lapsen meillä ollessa ja ottaa pois kun tämä lähtee.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ruoka syödään ruokapöydässä. Teillä ei siis syödä yhtä aikaa pöydän ääressä?

Vierailija
2/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ruoka syödään ruokapöydässä. Koskaan ei meillä ole ollut asista mitään sanomista, pari vierasta on joskun yrittänyt syödä sovalla.

Minkähän näköinen sohva olisi ollut jos kaikki 4 lasta olisi siinä iltapäivät asuneet.

Leffaa katsoessa nyt melkein aikuiset lapset saavat herkutella sohvalla.

Näen kyllä selvän yhteyden pullukoiden ihmisten ja sohva syömisen välillä. Kun syömiseen ei keskity niin tulee syötyä enemmän ja useammin kuin tarvis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ruoka syödään ruokapöydässä. Teillä ei siis syödä yhtä aikaa pöydän ääressä?

Varsinainen ruoka syödään pääsääntöisesti kyllä, mutta lapsi napostelee koko iltapäivän erilaisia välipaloja telkkarin ääressä. Etäpäivinäni olen seurannut toimintaa, lapsi tulee koulusta, käy keittiössä oikeasti useita kertoja tunnissa hakemassa jotain, vie ne sohvalle ja syö katsoessaan televisiota. Pidän tuota jokapäiväistä, useita tunteja telkkarin ääressä istumista itsessään haitallisena, lisäksi jatkuva happohyökkäys ei liene hampaille hyvästä, mies sanoo myös pitävänsä, mutta ei kuulemma voi sille mitään kun on töissä. Tämän asian suhteen on täysin kädetön. 

ap

Vierailija
4/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinainen ruoka syödään pääsääntöisesti kyllä, mutta lapsi napostelee koko iltapäivän erilaisia välipaloja telkkarin ääressä. Etäpäivinäni olen seurannut toimintaa, lapsi tulee koulusta, käy keittiössä oikeasti useita kertoja tunnissa hakemassa jotain, vie ne sohvalle ja syö katsoessaan televisiota. Pidän tuota jokapäiväistä, useita tunteja telkkarin ääressä istumista itsessään haitallisena, lisäksi jatkuva happohyökkäys ei liene hampaille hyvästä, mies sanoo myös pitävänsä, mutta ei kuulemma voi sille mitään kun on töissä. Tämän asian suhteen on täysin kädetön. 

ap

Sinäkö hoidat miehesi lasta tuntikausia? Silloin olet vastuussa hänen käytöksestään. Välipalat pois. Ketsuppi ei ole välipala.

Vierailija
5/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä peset ne päälliset? Pyydä miestä hoitamaan asia kerta ei halua kieltää sohvan tahallista sotkemista.

Vierailija
6/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin ruoka syödään ruokapöydässä. Koskaan ei meillä ole ollut asista mitään sanomista, pari vierasta on joskun yrittänyt syödä sovalla.

Minkähän näköinen sohva olisi ollut jos kaikki 4 lasta olisi siinä iltapäivät asuneet.

Leffaa katsoessa nyt melkein aikuiset lapset saavat herkutella sohvalla.

Näen kyllä selvän yhteyden pullukoiden ihmisten ja sohva syömisen välillä. Kun syömiseen ei keskity niin tulee syötyä enemmän ja useammin kuin tarvis.

Juuri näin, lapsi on myös selvästi lihonut viimeisen noin vuoden aikana. Tätäkin mies voivottelee, mutta ei koe voivansa asialle yhtään mitään. Meillä syödään terveelllisesti ja molemmat aikuiset harrastavat liikuntaa aktiivisesti. Lapsi syö toki samaa ruokaa meidän kanssa, mutta oheen ostaa omalla kuukausirahallaan ihan massiivisen määrän herkkuja joita syö päivittäin eikä liiku alle kilometrin koulumatkoja lukuun ottamatta lainkaan vapaa-ajallaan. Tällekään mies ei mielestään voi mitään, koska liikkumaan pakottaminen kuulemma syö viimeisenkin liikunnan ilon. 

Korostan, että en syytä lasta tässä mistään. Pidän lapsesta, tämä on hyvä tyyppi ja meillä on oikeinkin hyvät välit. Isänsä on tämän asian suhteen vaan uskomattoman kädetön siihen nähden, miten hyvin kasvatus muilla osa-alueilla sujuu.  Isän puolison asemassa en oikein voi itse asialle mitään, olen lasta välillä pyytänyt mukaan liikkumaan, mutta ei oikein lähde mihinkään.

Vierailija
7/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ja lapsesi ovat todennäköisesti heikkolahjaisia.

Vierailija
8/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet, koska meillä se on ainut paikka syödä...

Vierailija
9/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sinäkö hoidat miehesi lasta tuntikausia? Silloin olet vastuussa hänen käytöksestään. Välipalat pois.

En hoida. Olen itsekin töissä. Toisinaan etätöissä, mutta en samanaikaisesti voi hoitaa lasta tai vastata tämän käytöksestä.

ap

Vierailija
10/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sohvalla siististi syöminen ei onnistu, sitten ei syödä sohvalla.

Vierailija
11/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen lapsi sotkee, niin mies siivoaa. Anna sohvan olla likainen ja katso, missä vaiheessa mies siihen havahtuu. Uutta sohvaa ei kannata ostaa. Kun joku tulee käymään, neuvo, ettei istuisi sohvalle, koska siellä on pienimuotoinen ruokalista suoraa kankaaseen hierottuna.

Vierailija
12/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä peset ne päälliset? Pyydä miestä hoitamaan asia kerta ei halua kieltää sohvan tahallista sotkemista.

Ei pese, ei koe tarpeelliseksi. Enkä minä halua elää likaisen sohvan kanssa. Mies hoitaa muuta siivoamista minua enemmän, joten olkoon tämä sitten vaikka minun tehtäväni.

Se ei kuitenkaan ole tässä ydinongelma, sohvan päällisiä ei ole tarkoitettu pestäväksi viikoittain. Ne kuluvat jokaisessa pesussa.

ap

Vierailija
13/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta se lapsi pesemään päälliset, ei miestä. Ehkä lapsi oppii tuosta, mitä sotkemisesta seuraa.

Vierailija
14/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kohtua ei.

Vierailija
15/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pese ne päälliset ja hommaa iso ällöttävän tuntuinen muovi siihen päälle seuraavaa vierailua varten. Tuskin se lapsesta on kiva makoilla muovilla mutta selitä että näin ruuat ei sotke sohvaa jospa tuo lapsi oppisi asiasta jotain jos miehen mies on niin heikkolahjainen ettei kykene enää oppimaan. 

Vierailija
16/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pressu sohvan päälle suojaksi. Kevytpressuja saa 5€ kpl .

Miksi nähdä vaivaa toisten lasten kasvattamiseen? Exällä oli 2 lasta joiden annoin kasvaa kuin siat pellossa niinkuin äitinsä halusi. Mutta sitten kun halusin tehdä talooni sisäremontin, niin laitoin pihalle koko pesueen. Kasvatus vastuu on aina lasten vanhemmilla, turha siihen on ulkopuolisen puuttua. Jos et jaksa katsella ja korjailla sotkuja niin viskaa pihalle äijä kersoineen ja ota joku MIES tilalle. En minäkään enää aio ottaa yhtäkään yyhhoo eukkoa kun kaikki ne on samanlaisia paskoja.

Vierailija
17/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pese ne päälliset ja hommaa iso ällöttävän tuntuinen muovi siihen päälle seuraavaa vierailua varten. Tuskin se lapsesta on kiva makoilla muovilla mutta selitä että näin ruuat ei sotke sohvaa jospa tuo lapsi oppisi asiasta jotain jos miehen mies on niin heikkolahjainen ettei kykene enää oppimaan. 

Olisikohan tuossa muovissa ideaa? Tai lapsi syököön sängyssä ja nukkukoon niissä ruokajämissään. 

Vierailija
18/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei opeta lapselleen käytöstapoja ja laittaa sinut siivoamaan lapsensa jäljet, ja silti sinun mielestäsi sohva on tässä se ongelma? 

Vierailija
19/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pressu sohvan päälle suojaksi. Kevytpressuja saa 5€ kpl .

Miksi nähdä vaivaa toisten lasten kasvattamiseen? Exällä oli 2 lasta joiden annoin kasvaa kuin siat pellossa niinkuin äitinsä halusi. Mutta sitten kun halusin tehdä talooni sisäremontin, niin laitoin pihalle koko pesueen. Kasvatus vastuu on aina lasten vanhemmilla, turha siihen on ulkopuolisen puuttua. Jos et jaksa katsella ja korjailla sotkuja niin viskaa pihalle äijä kersoineen ja ota joku MIES tilalle. En minäkään enää aio ottaa yhtäkään yyhhoo eukkoa kun kaikki ne on samanlaisia paskoja.

Yyhhoot ovat naisoletettujen alinta kastia. Epätoivoisen miehen valinta.

Vierailija
20/77 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiviikoille peitto sohvan päälle?

Alle tarvittaessa muovitettu frotee?