Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla on uuttera, siisti, kaiken aikaa tavaroita järjestelevä kollega

Vierailija
02.09.2024 |

Eikä siinä mitään. Mutta kun tämä kollega on nyt keksinyt, että kaikkien muidenkin (lue: sen ainoan toisen  naiskollegan tiimissä eli minun) pitää alkaa järjestellä hyllyjä ja pintoja samalla tavalla. Hän otti asian "yhteisesti" kokouksessa puheeksi, sattumalta kuitenkin silloin, kun tiimin mieskollegat eivät olleet paikalla.

Minun kykyni on aivan muualla. En edes huomaa, jos joku purkki tai ruukku on jotenkin vinossa. Miksi nämä tavaroidenjärjestelijät eivät tajua, että ei kaikkia voi pakottaa samaan käsitykseen järjestyksestä kuin heillä on?

Tällä kollegalla on täysin tyhjä ja kliininen työpiste, ja häntä häiritsee, iun meillä muilla on kyniä, paperia, silmälasikoteloita tms. omallamme. Miehille ei uskalla kuitenkaan valittaa, joten uhriutui kun minä olin ainoana tiimistä paikalla. Tuolitkin kuulemma jotenkin romottavat häiritsevästi.

Miksi nämä tämmöiset naiset aina haluavat vetää toiset naiset alas suorittavalle tasolleen, mutta jättävät miehet rauhaan? Tässä pitäisi kuitenkin ihan asiantuntijatyötä tehdä eikä siivoojan hommia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työpaikalla yksi samanlainen tyyppi. Irtisanouduin puolen vuoden jälkeen, en enää yksinkertaisesti kestänyt hänen jatkuvaa siivous- ja järjestelyvimmaansa. Hän näki roskia ja pölyä siellä missä niitä ei ollut.

Nuo OCD ihmiset on jotenkin traumatisoituneita. Ei heillä ole pakonomaista siivoustarvetta tai järjestelytarvetta vaan yrittävät hallita ahdistustaan ja muita ihmisiä siinä samalla. Katsoin kerran jotain brittiläistä ohjelmaa jossa oli nainen joka "siivosi" pakonomaisesti mutta luutu hädin tuskin koski pyyhittävää kaapinovea. Aivan kuin pantomiimiesitys. Siis kyseessä ei ole tarve siivota vaan puuhata stressaantuneena ja ahdistuneena jotain. 

Ehkä työkaverillasi on trauma, lapsuudessa tai kotona.

Vierailija
22/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jokaisen työntekijän vastuulla olla sotkematta paikkoja. Outoa, jos työpaikalla sikaillaan niin, että on jatkuvasti siivottavaa ja järjesteltävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisessä työpaikassa (irtisanoin itseni) oli myös tällainen. "Pikkasen" kävi v*tuttamaan, kun hän kävi järjestelmässä myös minun työpöytäni tavarat mieleiseensä järjestykseen. Olin laittanut kynäpurkin, nitojan jne. sellaiseen kohtaan, että sain otettua ne käden ojennuksella. Hän siirsi ne pöydän kulmalle niin kauas, että en yltänyt ottamaan niitä ilman, että nousin tuolilta. Ärsyttävä akka!

Vierailija
24/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä hänen valituksestaan. Jos hän tulee sanomaan sinulle henkilökohtaisesti asiasta niin sano että sinä hoidat työajalla työtehtäviä etkä siivoa toisten jälkiä. Mutta hän voi siivota jos häntä "sotkut" häiritsee. Jos hän jatkaa inttämistä niin kehota häntä puhumaan esimiehelle asiasta. Esimies voi sitten puuttua asiaan jos katsoo tarpeelliseksi.

Joo, näin teen.

Ei tälle kollegalle ole tullut mieleen, että se jatkuva tavaroiden siirtely, mulkkaus ja edes takaisin töpsöttäminen voi yhtä lailla häiritä jotakuta. Kaikki vaan ei katso asiakseen valittaa siitä, että joku toimii eri tavalla, vaan sietävät ja antavat toisen tehdä - ainakin niin kauan kun ei yritetä muita pakottaa tuohon touhottamiseen.

ap

Itke sinä esuhenkilölle, että äitisi passiivisagressiivisen siivoustavan aiheuttaman PTSD:n takia olet aivan hajalla tuon mielenosoituksellisen siivoamisen takia. Sairauslomaa on jo työterveyshuollosta suositeltu 

Vierailija
25/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä hänen valituksestaan. Jos hän tulee sanomaan sinulle henkilökohtaisesti asiasta niin sano että sinä hoidat työajalla työtehtäviä etkä siivoa toisten jälkiä. Mutta hän voi siivota jos häntä "sotkut" häiritsee. Jos hän jatkaa inttämistä niin kehota häntä puhumaan esimiehelle asiasta. Esimies voi sitten puuttua asiaan jos katsoo tarpeelliseksi.

Joo, näin teen.

Ei tälle kollegalle ole tullut mieleen, että se jatkuva tavaroiden siirtely, mulkkaus ja edes takaisin töpsöttäminen voi yhtä lailla häiritä jotakuta. Kaikki vaan ei katso asiakseen valittaa siitä, että joku toimii eri tavalla, vaan sietävät ja antavat toisen tehdä - ainakin niin kauan kun ei yritetä muita pakottaa tuohon touhottamiseen.

ap

Miten tämä sinun kollega saa tehtyä työtehtävänsä. Minulla oli myös kerran asiantuntijaorganisaatiossa kollega joka ei pystynyt keskittymään omiin töihinsä vaan hän pyöri joka paikassa toimittamassa joitain muita asioita. Esim. jos jollakin oli jatkojohto hukassa niin hän oli heti kärppänä paikalla etsimässä sitä.

Vierailija
26/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entisessä työpaikassa (irtisanoin itseni) oli myös tällainen. "Pikkasen" kävi v*tuttamaan, kun hän kävi järjestelmässä myös minun työpöytäni tavarat mieleiseensä järjestykseen. Olin laittanut kynäpurkin, nitojan jne. sellaiseen kohtaan, että sain otettua ne käden ojennuksella. Hän siirsi ne pöydän kulmalle niin kauas, että en yltänyt ottamaan niitä ilman, että nousin tuolilta. Ärsyttävä akka!

Kieltämättä tekisi mieli lähteä toiseen paikkaan itsekin. Yllättävän rasittavaa tuollainen toiminta, vaikka tyyppi itse ajattelee varmaan toimivansa työpaikan hyväksi ja kaikkien etu mielessä. Jo edellisellä sivulla joku kertoi irtisanoutuneensa. Ja mielessä kävi itselläkin, kun oli tuo äksidentti kokouksessa. Onhan niitä töitä muuallakin, voihan se joustavampi lähteä kun ei se ole mulle mikään ongelma.

Vierailija
27/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha vitsi, joka jaksaa aina naurattaa: Toimistohuoneessa oli kaksi työntekijää. Toisen pöytä oli täynnä paperipinoja ym sälää ja toisella pöytä puts plank, ei siis mitään esillä. Siisti alkoi länkyttämään siitä, että jonkun tutkimuksen mukaan työpöytä kertoo työntekijän pään sisällöstä. Paperipinoja kasannut työntekijä vilkaisi kollegan puhdasta pöytää ja sanoi vain niinpä niin.

Vierailija
28/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin teen.

ap

Miten tämä sinun kollega saa tehtyä työtehtävänsä. Minulla oli myös kerran asiantuntijaorganisaatiossa kollega joka ei pystynyt keskittymään omiin töihinsä vaan hän pyöri joka paikassa toimittamassa joitain muita asioita. Esim. jos jollakin oli jatkojohto hukassa niin hän oli heti kärppänä paikalla etsimässä sitä.

Ei hän ilmeisesti saakaan sellaisia tuloksia tai aikaansaannoksia, joita normaalisti saadaan, vaikka tässä työssä niitä ei voikaan mitata numeroin. En voi oikein enempää sanoa tästä.

ap

Vierailija
29/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako tämä kollega tehdä oikeat työnsä kaikelta siivoamiseltaan? Tuo olisi jo esimiehelle ilmoittamisen paikka, nimittäin jos hän ehtii, hänellä on liian vähän töitä palkkaansa nähden.

Vierailija
30/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joskus vaikea olla paikoillaan ja kun kevyt hypomania menossa, niin on pakko siivota ja järjestellä. Muuten pyörisin tuolilla ympyrää. Tai höpöttelisin ja häiritsisin muita.

Vierailija
31/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä näe, miten teidän JOKAISEN asia ei ole siivota omia jälkiä yhteisessä tilassa. 

Vierailija
32/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, sellaista ammattia kuin siivooja ei tarvita aidosti tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Jokaisen työtehtäviin kuuluisi omien jälkien korjaaminen yhdessä mielenkiintoisempien hommien kanssa. Nyky-yhteiskunnassa vuosikausien tyhjän opiskelu ikään kuin palkitaan sillä, että työpaikallaan voi keskittyä täsmälleen siihen mikä kuuluu toimenkuvaan tarvitsematta edes siivota sitä mitä on itse sotkenut. 

Vierailija
33/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet sortumassa "rumaan jälkeen"? miksi et vaan sano, että siivoilu ei kuulu sun työnkuvaan ja että toisen on syytä opetella sietämään vähän epäsymmetriaa.

Minusta tuo ei muuten välttämättä kuulostanut siltä, että tuo nainen haluaisi "vetää sinua omalle suorittavalle tasolleen" (ja rehellisesti sanottuna, samassa tiimissä te olette samalla tasolla joka tapauksessa) vaan siltä, että häntä häiritsee epäjärjestys ja hän kokee epäjärjestyksenä pienemmät asiat kuin te muut. Hänellä on siis vähän jotain OCD-taipumusta, kuten Hercules Poroitilla, tms.

Joo, olemme samassa tiimissä, mutta tarkoitan tasolla (jolle hän yrittää pakottaa minut laskeutumaan sukupuoleni perusteella) juuri tuota jatkuvaa järjestelyä ja huolehtimista. Minä en edes osaa sitä. Kun teen töitä, keskityn vain siihen

Entisellä työpaikalla mieskollegoilla oli homeisia kahvimukeja pöydillään. Siis oikeasti homeisia ja vieläpä monta. Välillä nämä ihmetteli ääneen, että miksi niitä ei viedä pois.

Meillä naisilla oli siistit työpisteet, eli osasimme heittää roskat roskiin ja viedä tyhjät kahvipannut ja mukit keittiöön. 

Vierailija
34/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä joku yhteinen kieli on jolla kommunikoida? 

Vierailija
35/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä näe, miten teidän JOKAISEN asia ei ole siivota omia jälkiä yhteisessä tilassa. 

Kun vielä sovitaan, että kenen standardien mukaan.

Vierailija
36/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä istuit hiljaa nyökytellen siellä palaverissa ja nyt itket kun on ne paskat housuissa? 

Vierailija
37/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, sellaista ammattia kuin siivooja ei tarvita aidosti tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Jokaisen työtehtäviin kuuluisi omien jälkien korjaaminen yhdessä mielenkiintoisempien hommien kanssa. Nyky-yhteiskunnassa vuosikausien tyhjän opiskelu ikään kuin palkitaan sillä, että työpaikallaan voi keskittyä täsmälleen siihen mikä kuuluu toimenkuvaan tarvitsematta edes siivota sitä mitä on itse sotkenut. 

Ei meillä ollut kyse mistään "omien" jälkien siivoamisesta vaan siitä, miten tuolit jää kun ihminen nousee ja lähtee kotiin tai jokaisen omasta työpisteestä jossa ei muka saisi olla ylimääräistä, ja varaston hyllyistä. Ei missään asiantuntijatyössä tarvitse viikoittain varaston hyllyjä siivota niin kuin tämä meidän järjestelijä tekee (ja vaatii että muut osallistuisivat).

ap

Vierailija
38/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tarvinnut prinssin pelastamaan itsesi pahan äitipuolen ikeen alta? 

Vierailija
39/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä istuit hiljaa nyökytellen siellä palaverissa ja nyt itket kun on ne paskat housuissa? 

En istunut hiljaa vaan totesin, etten ole ymmärtänyt näiden tehtävien kuuluvan toimenkuvaani.

ap

Vierailija
40/45 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vielä sovitaan, että kenen standardien mukaan.

Naiset määräävät standardit, ja heistä ne kontrollifriikeimmät juuri. Muut on näkemyksineen yksiselitteisesti väärässä.