Raharemontti 2024 OFFICIAL
Raharemontti-reality-sarja alkaa nelosella 10.09.24. Juontajana Jaana Pelkonen. Olen katsonut norjalaista, ruotsalaista ja tanskalaista formaattia aikaisemmin "Luksusfellen" -nimellä. Kiva että saimme formaatin myös Suomeen ja rahaongelmissa olevat ihmiset uskalsivat kameran eteen myös Suomessa.
Katso lähetysajat : Raharemontti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (607)
Askolan tyypit olisivat voineet myös vuokrata pakettiautoa ja peräkärryä. Vähän väliä facessakin kysellään tuollaisia esim. muuttoihin. Teslaa voisivat hyödyntää taksia joihin. Mieshän oli rekkakuski.
Ihan teatteria oli tosiaan ton telkkarin myyminen. Iso ilo mutta pieni hinta.
Mä itse olen intohimoinen vaeltaja, enkä todellakaan uusi varusteita jos on tyhjä tili! Kyllä niitä koiria (kolmea) voi kuselle viedä vaikka tokmannin housuissa.
Kun joskus pääsen eläkkeelle, on mun myös pakko luopua autosta. Ja se on suuri menetys myös mulle. Vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumimukit olisi kannattanut myydä itse jos ne oikeasti myytiin .Kaupasta ei saa alle 20,- mitään mukeja.
Minusta mitään keräilyesineitä tms. ei kannata myydä edes akuutissa rahantarpeessa, koska et tule koskaan saamaan niitä enää takaisin.
No riippuu varmaan mihin rahaa tarvitsee? Toisaalta tässä taloustilanteessa mikään ei oikein liiku. Itse lopetin muutama vuosi takaperin muumimuki keräilyn. Jos olisin yksitellen jaksanut myydä, olisin varmaan saanut enemmän rahaa, vaikka ei näitä "super harvinaisuuksia " ollut. Reilun tonnin sain ja osa vähemmän arvokkaista jäi, mutta arvostan omaa aikaani ja hermojani ja myin yritykselle, josta tulivat ja pakkasivat ja veivät mukanaan, raha siirtyi tilille. En muutoinkaan ole luontainen kauppias. Olisipa vastaavaa muille tuotteille.
&nbs
Mä myin rahapulassa keräilyesineitäni kun ei muutakaan ollut mitä myydä eikä rahaakaan ollut. Noh, ei se rahapula helpottanut kuin hetkeksi, mutta keräilyharrastus loppui siihen, koska ei varmaan koskaan ole enää vara niitä ostaa jos edes ylipäätään löytää enää. Kyllä harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä 400 menemään yhden hengen ruokaan kun ostelee niitä parempia vaihtoehtoja, valmisvälipaloja yms. Ja kun on köyhä niin voi pärjätä puolella tuosta (jopa nykyhinnoilla) mutta ruokavalio on sitten paljon yksipuolisempi ja halpaeines tai halpa itse tehty pitoisempi jossa ei hifistellä ollenkaan eikä ikinä.
Ei tarvi köyhistellä edes alle 200€/kk ruokakuluilla! Monet ns. paremmat vaihtoehdot eivät ole hintansa arvoisia kun tuotesisältöä tutkii. Suuremmaksi osaksi kotimaisella ja itse tehdyllä ruoalla pärjää hyvin, monipuolisesti ja edullisesti. Esimerkiksi lohta ja muuta kalaa saa tarjouksesta usein.
Petyin tähän ensimmäiseen jaksoon, koska tajusin, että tämähän on pankin mainos yhdistelmälainoille. Sellaisen ottaminen ei tietenkään ole paras vaihtoehto, koska useimmiten ihminen sitten ostaa ne luottokortit uudestaan tappiin ja koska - kuten tässäkin tapauksessa - lainanlyhennys on laitettu tosi matalaksi ja laina-aika pitkäksi, jolloin korkoja maksaa edelleen paljon.
Lisäksi ei puhuttu mitään taloudellisista tavoitteista. Kuten oliko tämä omistusasunto vai vuokra-asunto? Jos vuokra-asunto, niin kai nyt sentään alkaa säästää omistusasuntoa varten? Jos omistusasunto, niin kai nyt sentään alkaa säästää auton ostamista varten? Voisi ostaa sitten auton käteisellä.
Hyvää oli havainnollinen taulukko rahankäytöstä. Veloista tosin olisi pitänyt kertoa luottokorttivelkojen korot ja lyhennykset sekä yhdistelmälainan korko ja lyhennys. Asumiskuluista olisi pitänyt kertoa tarkemmin sekä asunnon koosta.
Jos tämä tuottajanainen nyt oikeasti haluaa saada taloudellisen tilanteen kuntoon, suosittelen seuraavaa:
- Maksa se yhdistelmälaina mahdollisimman nopeasti pois. Olet jo ohjelman kuvaamisen jälkeen varmaan useita kuukausia säästänyt puskurirahastoa ja lyhentänyt lainaa, joten sitä ei voi olla enää paljon jäljellä, mikäli olet pysynyt ruodussa.
- Älä hanki lisää koiria ja sitten kun koira kuolee vanhuuteen, älä ota enää kolmatta koiraa, kaksi riittää.
- Tee hankinnat aina säästöillä, ei velaksi. Älä maksa osamaksuilla mitään.
- Mieti seuraava taloudellinen tavoite. Asunto? Sijoitusasunto? Indeksirahasto? Auto?
- Korvaa äidillesi se, että hän oli takaajana.
Äiti teki oikein, kun vaati luopumaan autosta!! Hyvä äiti!
Ensin olin tästä innoissani mutta nyt kun katoin tulevia jaksojakin niin kaikki on vaan jotain ylikulutusluottokortti skeidaa. Ei tää ollutkaan mulle oleva ohjelma.
Mitä ihmettä? Tyyppi myi ihan oikein pappatunturin pois, kun ei sillä ollut käyttöä. Sitten sen isä ei suostu tähän, vaan ostaa pappatunturin itselleen, että se pysyy suvussa. Kuinka voi jollain mopolla olla noin paljon tunnearvoa?
Sen verran Vantaata kun tunnen, niin kyllä jostain Vapaalasta tai Vaaralasta on hankala päästä julkisilla oikein mihinkään. Tai ainakin pitää varata reilusti aikaa liikkumiseen. Koiraharrastukset agilityt ja muut on usein jossakin teollisuushalleissa kehän toisella puolella, ja niihinkin on hankala päästä julkisilla. Siinä mielessä kyllä ymmärrän auton tarpeellisuuden ja sen luopumisen tuskan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä ihmettelin ekassa jaksossa eniten oli se, että miten yksin asuva ihminen saa edes käytettyä ruokaan 500€/kk? Mä en saisi käytettyä noin paljon, vaikka yrittäisinkin! Mutta todella mielenkiintoinen sarja, pitää kyllä seurata jatkossakin :)
Kävi usein ravintoloissa syömässä ja tilasi Woltilla kotiin.
Ai. Olen eri kuin aiemmat kommentoijat, mutta tänä kesänä kävin 2 tai 3 kertaa hampurilaispaikassa ja ostin halvan aterian eli lasten aterian tai hampurilaisen ja pienen mukillisen juotavaa. Tämä "tuhlaaminen" on aiheuttanut katumusta jälkeenpäin, mutta silloin oli pakko päästä istumaan vähäksi aikaa, kun olin ollut paljon jalkojen päällä. Melkein kaikkialta on poistettu penkit, joilla vanhemmat ihmiset voisivat levähtää.
Lapsilla ei edelleenkään oo käytöstapoja
Vierailija kirjoitti:
Katson tätä nyt tv:stä suorana. Aivan järkyttävä rahankäyttö. Mitähän järkeä oli myydä astioita ja kodinkoneita summalla, joka hädin tuskin kattaa suoratoistot ja koirien harrastukset kuussa.
Ihmettelen aina, miten vähävaraisella voi olla koiria. Pelkästään eläinlääkärissä käynti maksaa maltaita. Ymmärrän hyvin, että lemmikkieläin voi olla rakas, mutta joku raja siinä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahankäytöllä saa satasia säästöön, kun juustohöylää ns. pakollisista kuluista ja luopuu vaikka osasta suoratoistoista vuodeksi. Tekee ostolakon tavaroille. Näillä ei edes joudu luopumaan oikein yhtään mistään, kun varmasti eivät ainoat housut kulu puhki tai muuta sellaista, joka on varattomalla huolena. Köyhyyttä tietysti on henkistäkin lajia.
Joku suoratoisto on mielestäni perusteltu hyödyke. Sen avulla viihtyy paremmin kotona eikä mene rahaa turhuuksiin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa pitäisi opettaa enemmän talous- ja ihmissuhdetaitoja.
Jo. Ja ehkä myös alkeellista psykologiaa. Tarkoitan, että kerrotaan isommille oppilaille, että joskus ihminen sortuu ostelemaan hömpötyksiä, joita ei tarvitse, mutta taustalla on yksinäinen ja surullinen olo tms. Silloin ostovimma voi pahentaa vanhoja ongelmia, kun niiden päälle tulee uutena rahapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen ruotsalaisen ohjelman näkee?
Näkiskö vpn-yhteyden kautta? Tämä ohjelma on todella suosittu muissa pohjoismaissa, mennyt siellä jo kymmeniä vuosia. Ja moni on pelastanut taloutensa ohjelman avulla. Joten ei tämä pelkkää sosiaalipor-noa ole.
Ruotsin TV-kanava 3 näyttää sitä. Itselläni on ollut se valittuna maksullisessa mix-paketissa, johon voi valita muutamia ulkomaan kanavia.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa jo kaikki tuotteet niihin xtra sun muihin merkkeihin. Sillä ksikki ratkeaa.
Ja juomaksi vain vettä.
Oikein köyhät tekevät niin. Monilla Suomen paikkakunnillahan on ihan hyvä johtovesi.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä 400 menemään yhden hengen ruokaan kun ostelee niitä parempia vaihtoehtoja, valmisvälipaloja yms. Ja kun on köyhä niin voi pärjätä puolella tuosta (jopa nykyhinnoilla) mutta ruokavalio on sitten paljon yksipuolisempi ja halpaeines tai halpa itse tehty pitoisempi jossa ei hifistellä ollenkaan eikä ikinä.
Olet oikeassa. Paljon puuroa, itsetehtyjä voileipiä juustoviipaleen kera, edulisia porkkanoita, omenoita tai tomaatteja. Tummaa makaronia, perunoita, kalapuikkoja tai mitä nyt ihmiset lisukkeeksi syövät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa pitäisi opettaa enemmän talous- ja ihmissuhdetaitoja.
Jo. Ja ehkä myös alkeellista psykologiaa. Tarkoitan, että kerrotaan isommille oppilaille, että joskus ihminen sortuu ostelemaan hömpötyksiä, joita ei tarvitse, mutta taustalla on yksinäinen ja surullinen olo tms. Silloin ostovimma voi pahentaa vanhoja ongelmia, kun niiden päälle tulee uutena rahapula.
Näitä taitoja opetetaan koulussa jo usealla eri oppitunnilla eri ikävaiheissa. Seiskalla kotitaloudessa mm. arjenhallinnan taitoja, ruoan hinta tulee esille. Mainonnan keinoja esimerkiksi käsitellään peruskoulussa 8. luokalla, sitten jälleen lukiossa äidinkielessä. Lisäksi kuluttajataitoja opetetaan yhteiskuntaopissa ja terveystiedossa sekä matematiikassa mm. prosenttilaskujen yhteydessä. Aihe voi olla esillä myös elämänkatsomustiedossa ja uskonnossa. Lisäksi "itsestä huolehtiminen ja arjen taidot" on yksi seitsemästä laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudesta. Historian opintojen kautta tulevat esille yhteiskuntaluokat eri aikoina ja siihen liittyenn keskustelua voidaan käydä nykypäivän luokkaeroista ja kulutustottumuksista. Peruskoulussa jo lapset oppivat ilmastonmuutoksesta ja kapitalismin haitoista ympäristölle, siinä kohtaa on kuluttaminen myös aiheena. Lukiossa ihminen kuluttajana on käsittelyssä erilaisista näkökulmista. Lukiossa on 1 pakollinen kurssi psykologiaa ja lisäksi tietysti valinnaisia. Amiksessa ei opeteta mitään. Joten amislaiset voi olla paitsiossa, jos peruskoulun opit eivät jääneet muistiin. Varsinaisia talousbudjetteja koulussa ei tietääkseni tehdä ja keskustelua rajoittaa sovinnaisuus ja korrektius, kun samassa ryhmässä on hyvin erilaisista perheistä olevia lapsia. Ihmissuhdetaitojen opetus läpäisee koulun kaikenaikaa.
Ei ole kiinni koulusta, jos ihminen ylikuluttaa eikä sovella oppimiaan tietoja ja taitoja. Vähän sama kuin terveelliset elämäntavat: kukaan ei Suomessa voi väittää, etteikö niistä olisi tietoa tuputettu läpi koulun ja etteikö tietoa olisi helposti löydettävissä. Silti hedonismi vie voiton. Sama rahankäytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran Vantaata kun tunnen, niin kyllä jostain Vapaalasta tai Vaaralasta on hankala päästä julkisilla oikein mihinkään. Tai ainakin pitää varata reilusti aikaa liikkumiseen. Koiraharrastukset agilityt ja muut on usein jossakin teollisuushalleissa kehän toisella puolella, ja niihinkin on hankala päästä julkisilla. Siinä mielessä kyllä ymmärrän auton tarpeellisuuden ja sen luopumisen tuskan.
Niitä on ympäri Vantaata aika monta. Ostaa pyörään peräkärryn, koirat sinne, ei mene paljon rahaa. Aika kallis agility-harrastus, jos SEN TAKIA tarvitsee auton, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on ympäri Vantaata aika monta. Ostaa pyörään peräkärryn, koirat sinne, ei mene paljon rahaa. Aika kallis agility-harrastus, jos SEN TAKIA tarvitsee auton, vai mitä?
No ei nyt pelkästään SEN TAKIA, mutta poljepa sillä pyörällä agility-harrastukseen talvella parinkymmenen asteen pakkasessa tai räntäsateella. Kyllähän ihmiset käy pk-seudullakin kaupassa automarketeissa isot viikko-ostokset, matkustaa lomalla toiselle puolelle Suomea, käy puutarhamyymälöissä, Ikeassa tms. En toki tiedä tämän Helenan elämäntilannetta enkä tarkkaa asuin- tai työpaikkaa, kunhan nyt esitin yhden perustelun auton tarpeellisuuteen. Mutta sen tiedän, että vaikka Vantaa on pk-seutua, niin sielläkin on alueita, joista on tosi hankala päästä julkisilla yhtään mihinkään.
Jäin ihmettelemään, miksi kellekään ei ehdotettu extratyön hankkimista, mikä on yksi parhaita konsteja talouden kohentamiseen.
Askolan rouva opiskeli, mutta herralla olisi varmaan luppoaikaa, päätellen erilaisten pelilaitteiden määrästä. Myytävää tavaraa hänellä myös oli nurkat väärällään.