Kemiönsaaressa asuminen
Kiinnostaisi kokemukset Kemiönsaaresta mikäli asut paikassa tai sinulla on mökki siellä. Mietimme talon ostoa ja muuttoa alueelle, mutta mietityttää kuinka hyvin sopeutuisi paikkaan kun ei ole sieltä kotoisin. Emme myöskään ole suomenkielinen perhe, mutta perus ruotsi sujuu ja aina voi tietenkin oppia.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Itse koin kyllä tuolla asuessa paljon yksinäisyyttä. Oli vaikea tutustua keneenkään, kyllä mä koin että jonkinlainen ongelma se minun ruotsin kirlen taidottomuus oli. Kävin salossa asti töissä, talvella ei ollut mukavaa ajaa tuota väliä.
En itsekään suosittelisi jos täytyy käydä Salossa töissä. Etätyöläiselle, jonka täytyy käydä satunnaisesti, ok, mutta jos joka päivä karmeimmillakin talvikeleillä, niin en suosittele.
Tuo yksinäisyys - minä ole kokenut sitä elämässäni eniten Helsingissä, jonne muutin opiskelujen jälkeen koska sieltä sain työpaikan. Asuin Helsingissä 12 vuotta, en tutustunut kirjaimellisesti keneenkään. Oma vikakin toki, olen introvertti enkä rohkea tekemään sosiaalisia aloitteita. Tämmöinen ihminen helposti siellä jää vain osaksi kasvotonta ihmismassaa, kukaan ei "häiritse" ja itse ei uskalla tehdä aloitetta. Ja jotenkin minusta yksinäisyys oli erityisen ahdistavaa, kun näki ympärillään joka puolella kaveriporukoita, pariskuntia jne. Se on vähemmän ahdistavaa luonnon keskellä, ainakin minusta. Mulla täällä Kemiönsaaressa ei ole myöskään läheisiä kavereita tai ystäviä, mutta on kyllä naapureita ja kylänmiehiä, joiden kanssa vaihdetaan kuulumisia ja jutellaan kun kohdalle osuttaan. Olen paljon vähemmän yksinäinen kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä jotain alueita joita mahdollisesti ei ole niin hyvässä huudossa? Ja toki jos on muita vinkkejä niin otan vastaan :)
Muutama elementtikerrostalo (ei siis lähiö vaan ihan yksittäinen talo) Kemiössä ja Björkbodassa on joskus kerännyt ongelmaväkeä. Nuorisolla on aina joskus tapana hurjastella ympäriinsä autoilla, mopoilla, mopoautoilla (ja traktoreilla...) mutta sitä taitaa olla joka puolella. Villieläinongelmista viime aikoina on peurat ollut akuutein, ne kun syövät pihoilta kasvit ja istutukset (varsinkin jos piha on rauhallisemmalla paikalla. Joitakin kiinteistöjä on ehtinyt aikaisempina vuosina päätyä venäläisomistukseen, jos sellainen huolettaa (nämä lähinnä isojen meriväylien varrella ja Skinnarvikin varikon lähellä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä jotain alueita joita mahdollisesti ei ole niin hyvässä huudossa? Ja toki jos on muita vinkkejä niin otan vastaan :)
Muutama elementtikerrostalo (ei siis lähiö vaan ihan yksittäinen talo) Kemiössä ja Björkbodassa on joskus kerännyt ongelmaväkeä. Nuorisolla on aina joskus tapana hurjastella ympäriinsä autoilla, mopoilla, mopoautoilla (ja traktoreilla...) mutta sitä taitaa olla joka puolella. Villieläinongelmista viime aikoina on peurat ollut akuutein, ne kun syövät pihoilta kasvit ja istutukset (varsinkin jos piha on rauhallisemmalla paikalla. Joitakin kiinteistöjä on ehtinyt aikaisempina vuosina päätyä venäläisomistukseen, jos sellainen huolettaa (nämä lähinnä isojen meriväylien varrella ja Skinnarvikin varikon lähellä).
Kiitos tiedosta! Osaatko sanoa Kyrkbackenista, Västanfjärdistä ja Lammalasta alueina mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsellut tätä kivaa pientä kivitaloa, mutta kylppäri pitäisi johonkin saada mahtumaan. Hinta ei ole ihan kamala, ja eikö tuossa ole ainakin kylpylä lähellä? Vai ajattelenko jotain toista kylpylää...
Ahdistava. 2/3 romusta pois ja tavaraa olisi silti paljon. Kaaottinen.
Myydäänkö tuo talo tavaroiden kanssa ?
Aina olen ihmetellyt tuollaisia asunnon katsojia, jotka vain arvostelevat sitä miten asukas on sen sisustanut. Eivätkö ymmärrä, että talo on tyhjä sitten kun itse sinne muuttaa ja sen voi sitten sisustaa ihan omalla maullaan?
Ja tavarapaljouden alta paljastuu kaikenlaista kivaa heh
Voisiko mummo nyt edes lopettaa sen jatkuvan kiittelyn? Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
suurin osa asuu jossain skuttassa keskustaajaman ulkopuolella.
Taalintehdas ja Kemiö on isoimmat keskustat joissa on oikeasti koulut, kirjastot, kaupat ja kahvilat. Sekä bussiyhteydet. Niiden ulkopuoleltakin saattaa olla lyhyt matka palveluihin, ainakin autolla. Etäisyydet on selvästi pienemmät kilometreissä kuin jossain Pohjois-Suomessa ja lyhyemmät ajominuuteissa kuin pääkaupunkiseudulla.
Vanhoista liitoskunnista Västanfjärd on aika hiipuva ja Dragsfjärdin keskusta olikin ennen liitosta tuo Taalintehdas eikä kirkonkylä. Björkbodassakin on ollut tehdas mutta sen lopetuksen myötä palvelutkin käytännössä loppui.
Kuntaan kuuluu myös saariston puolella Rosala ja Hiittinen jonne on lauttayhteys Kasnäsistä. Ne on ne oikeasti syrjässä olevat seudut eli sopii vain sitä yksinäisyyttä kaipaaville.
Vierailija kirjoitti:
Kemiönsaari on kaksikielinen kunta, kyllä siellä suomen kielellä pärjää. Toisaalta, asukkaita on vain kuutisen tuhatta, eli ei siellä ihmisiä edes näe missään, sillä suurin osa asuu jossain skuttassa keskustaajaman ulkopuolella.
Talvisinhan tuo on totaalisen kuollut paikka, elonmerkkejä lähinnä kesäkuusta siihen saakka, kun veneilykausi päättyy.
Näinhän se on. Tähän aikaan alkaa jo olla tosi hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko mummo nyt edes lopettaa sen jatkuvan kiittelyn? Kiitos.
Lopetin yksittäiset! Mutta pitäähän sitä nyt kiittää ennen kuin laittaa seuraavaan lauseeseen taas kysymyksen!
Ryypiskely ja vierailijaporukat kuuluvat mökkeilyelämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsellut tätä kivaa pientä kivitaloa, mutta kylppäri pitäisi johonkin saada mahtumaan. Hinta ei ole ihan kamala, ja eikö tuossa ole ainakin kylpylä lähellä? Vai ajattelenko jotain toista kylpylää...
Tämä talokin on ollut myynnissä jo useamman vuoden. Eli jos ostaa tuolta talon, saa varmaan valmistautua siihen, että ihan heti sitä ei välttämättä saa myytyä jos joskus tulee halu päästä kiinteistöstä eroon. Hintakin tuossa on laskenut monta kymmentä tuhatta. Kiva talo kyllä.
Tässä huippuhetkiä kesältä:
Susi juoksi Taalintehtaan keskusta-alueella!
Strömman silta suljettu 30.9-11.10!
FC Boda hävisi!
Selvää selvempi voitto FC Bodalle kotona!
FC Bodan voittoputki jatkuu!
Dragegårdenilla tapahtuu: Antiikki kirppis, arvontaa, kalalakeittoa ym!
YLE:
Joonas Berghäll sairastui vakavaan borrelioosiin siitä alkoi punkkisota, joka on maksanut hänelle jo 85 000 euroa
Pahimman epätoivonsa syövereissä hän on suunnitellut käsiaseen hankkimista päästäkseen eroon kivuista ja säryistä. Nyt aseelle ei olekaan tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Eihän siellä ole mitään! Käyn siellä pari kertaa vuodessa tapaamassa sukulaistani. En kestäisi yhtään talvea jossain pellon reunalla pimeässä.
Siellä asuu ihana mies...mutta hän käykin minun luonani parin paikkakunnan päässä.
Onko siellä enemmänkin ihania miehiä? 🥰
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta perheestä on se akka lähtenyt kun on kalenterivuosi mennyt.
Ei Edu Kettuselta ole lähtenyt. Lissu on siellä vieläkin.
Västanfjärd, Kyrkbacken ja Lammala on omaan silmään syrjemmässä kun on tottunut lähinnä Kemiön ja Taalintehtaan väliä kulkemaan. Palveluina lähinnä itsenäinen kyläkauppa (jonka jatkosta ei välttämättä ole takeita).
Kunta kaavoitti toistakymmentä vuotta sitten Kalkholmenille, Strömma-Dahlbyhyn ja Mjösundiin pienehköjä toistensa vieressä merinäköalalla (muttei rannassa) olevia tontteja tarkoituksena houkutella osa-aika-asujia pääkaupunkiseudulta mutta kaikkia ei ole saatu vieläkään myytyä. Eikä niissä ole myöskään palveluita lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeteltiinkin viimeksi, kun ajettiin Björbodan ohi, että metsän keskellä kerrostaloja? Ilmeisesti nuo on rakennettu aikoinaan tehtaan työntekijöiden tarpeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kolmikymppinen pariskunta, muutettu keväällä Kemiöön. Ollaan tällaisia maaseutuihmisiä, joten hyvin viihdytään. Ruotsia ei puhu kumpikaan. Työt tehdään etänä kotoa. Minä kuitenkin käyn kerran viikossa Turussa harrastuksissa.
Tervetuloa, jos päädytte muuttamaan!
Kiva kuulla! Saako udella, että oletteko paljon kiertäneet Kemiönsaaren alueita? Olen katsonut taloa n. 15km Kemiöstä ja Taalintehtaalta ja mietin onko kivaa skutsia vai kamalaa aluetta. Onko siellä jotain alueita joita mahdollisesti ei ole niin hyvässä huudossa? Ja toki jos on muita vinkkejä niin otan vastaan :)
Ei me olla vielä ehditty oikein mihinkään ihmisten ilmoille, kun on laitettu taloa. Metsässä ja kaupassa lähinnä käydään. :D Omalla pihalla on viihtyisää, ja siksi me tänne muutettiinkin, kun ollaan tällaisia kotikissoja. Saari siis on meille kokonaisuudessaan suht tuntematon vielä. Taalintehtaalla käytiin viimein pari viikkoa sitten, ja oli kyllä kiva paikka. Käydään uudestaankin. Luonto on ihana kaikkialla täällä. Punkkeja on vähemmän kuin pelkäsin, mutta hirvikärpäsiä tällä hetkellä tosi paljon. :S
Vierailija kirjoitti:
Västanfjärd, Kyrkbacken ja Lammala on omaan silmään syrjemmässä kun on tottunut lähinnä Kemiön ja Taalintehtaan väliä kulkemaan. Palveluina lähinnä itsenäinen kyläkauppa (jonka jatkosta ei välttämättä ole takeita).
Kunta kaavoitti toistakymmentä vuotta sitten Kalkholmenille, Strömma-Dahlbyhyn ja Mjösundiin pienehköjä toistensa vieressä merinäköalalla (muttei rannassa) olevia tontteja tarkoituksena houkutella osa-aika-asujia pääkaupunkiseudulta mutta kaikkia ei ole saatu vieläkään myytyä. Eikä niissä ole myöskään palveluita lähellä.
Piti lopettaa kiittely kuulemma, mutta kiitän senkin uhalla vastauksesta! :)
Ihmisten tyhmyys hämmästyttää. Jos kertoo, miten pienilläkin paikkakunnilla voi olla kaikkea kivaa (kun nämä samat keskustelijat eivät usko, että siellä voi mitään olla), niin ei se riitäkään, kun pitäisi olla saman verran kuin isossa kaupungissa. No, jos ihminen haluaa muuttaa Kemiönsaareen, niin ei se halua asua isossa kaupungissa. En ymmärrä, mikä joitakin ihmisiä hiertää siinä, että toiset haluavat asua maalla. Ei mulla ainakaan liity mitään tunteita siihen, missä joku toinen ihminen haluaa asua. Onko niin, että teillä ei ole juuri elämää ja sen takia ihan vieraidenkin ihmisten elämänvalinnat tuntuvat hirveän merkityksellisiltä?
Kiva kuulla!