Kemiönsaaressa asuminen
Kiinnostaisi kokemukset Kemiönsaaresta mikäli asut paikassa tai sinulla on mökki siellä. Mietimme talon ostoa ja muuttoa alueelle, mutta mietityttää kuinka hyvin sopeutuisi paikkaan kun ei ole sieltä kotoisin. Emme myöskään ole suomenkielinen perhe, mutta perus ruotsi sujuu ja aina voi tietenkin oppia.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsellut tätä kivaa pientä kivitaloa, mutta kylppäri pitäisi johonkin saada mahtumaan. Hinta ei ole ihan kamala, ja eikö tuossa ole ainakin kylpylä lähellä? Vai ajattelenko jotain toista kylpylää...
Ahdistava. 2/3 romusta pois ja tavaraa olisi silti paljon. Kaaottinen.
Tlo kai siinä on myynnissä, ei rojut.
Myyjä saattaa tosipaikan tullen jättää kaiken romun paikoilleen ja yritäpä sitten lakiteitse saada maksajaa niiden poistamiseen.
No höpöhöpö nyt taas.
Tuollainen myyjä, jolla selvästi on paljon itselleen rakasta ja omannäköistä tavaraa ja taidetta, ei taatusti jätä ostajalle tavaroitaan. Mikä ihme sinua vaivaa, kun haluat vain ankeuttaa kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(itse en juuri tarkista lossin aikatauluja etukäteen kun vain pari kertaa kesässä tulee siitä ajettua lähinnä sen lossitunnelman vuoksi).
Niin ja sen kemiö-kiila-angelniemi -lossireittitien päällyste on kemiönsaaren puolella todella huonoon kuntoon myös päässyt eli ei voi ajaa edes nopeusrajoitusvauhtia. Muutenhan se olisi varsinkin motoristeille todella hauska mutkatie.
Asumme juurikin siellä kiilassa ja pari kertaa viikossa tulee lossia käytettyä. Ei se minusta mikään erityisen huonokuntoinen tie ole siihen nähden mitä muut kuin valtaväylät Suomessa nykyään, ihan nopeusrajoitusvauhtia ajellaan. Mutkainen toki. Semmoiset 25 min meiltä menee Salon torille ajaa, lossia käyttäen. Eli huomattavasti lyhyempi matka kuin Turkuun näiltä kulmilta.
Kiilasta toki Salo ilman muuta lossin kautta lähinnä. Taalintehtaalta, eli keskustan kautta ei ilmeisesti ajallisesti kannata vastausten perusteella. Erikoismaininta kommentoijalle, joka mainitsi reitin Perniön kautta - tutut tiet, mutta enpä tullut ajatelleeksi! Huomionarvoista tuossa lossireitissä myös tuo lossitunnelma, jolla voi olla lisäarvoa. Sattaisin usein valita sen itsekin juuri tuon takia, vaikkei ajallisesti olisikaan ideaali - etenkin menomatkalla, kun ei ole vielä kylmätavaroita (paluumatkalla ehkä) kyydissä. Autojääkaappii tms. virralla toimiva kylmälaukku muuten hankintalistalle, niin ei tarvitse kesällä hikoilla sen takia, että katkeaako kylmäketju, jos tykkää noilta "pitkiltä" reissuilta poimia kylmätuotteita mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- puhelinverkkontoimii vai paikoitellen
- netin maksiminopeus ehkä 0,1 M jos toimii
- sähkökatkot jopa viikottaisia
Kirjoittelen täältä justiin mökiltä. Mun tarpeisiin netti on riittävä, tosin mitään suuria tiedonsiirtoja en tee. Tosin vaan yksi operaattoreista toimii hyvin, en nyt viitsi mainostaa mikä. Itse en ehkä haluaisi viettää täällä talvea, koska kelirikko ja täydellinen kävelyteiden puute niin kuin varmaan kaikilla pikkupaikkakunnilla. Eli auton varassa olisi täysin ja voin kuvitella missä kunnossa tiet talvella. Itse tykkään tehdä pitkiä kävelyitä, en oikein tiedä missä täällä olisi sellainen paikka ellei nyt umpihankeen lähde metsään rämpimään. Tosin kokemuksia talvesta ei oikeastaan ole, koska meidän mökki ei ole talviasuttava, eikä tänne oikein kelirikon aikaan pääsisikään.
Turun saaristossa ei ole lunta välttämättä joka talvi kuin maksimissaan muutama sentti, mikä nyt ei kävelijää haittaa. Helsingissäkin on paljon enemmän lunta. Meri lämmittää suuren osan ajasta eikä se jäädy kun vuodenvaihteessa. Maaliskuussa alkaa taas aurinko lämmittää ja sulattaa maata. Ei tuolla ole metsässä umpihankea käytännössä useinkaan, eikä edes joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä huippuhetkiä kesältä:
FC Bodan voittoputki jatkuu!
Saaren paikallislehti on kaksikielinen Annonsbladet-Ilmoituslehti ja sen sivuista tuo jalkapallo vie kyllä ajoittain varsin merkittävän osuuden (toinen toistuva teema on pikkuilmoituksissa vanhemman väen pyöreät syntymäpäivät "Firar ej"...).
Mutta Åbo Underrättelserin tai Salon Seudun Sanomien julkaismien paikallisuutisten kautta pääsee hyvin myös tunnelmaan ja näkee mitkä ovat asukkaiden kipukohtia ja ongelmia (viime vuosina on puhuttanut syrjäisemmille alueille suunnitellut laajat tuulivoimapuistot ja mahdollisen sorakuopan kuljetusten aiheuttama rekkaliikenne Taalintehtaan läpi satamaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä jotain alueita joita mahdollisesti ei ole niin hyvässä huudossa? Ja toki jos on muita vinkkejä niin otan vastaan :)
Muutama elementtikerrostalo (ei siis lähiö vaan ihan yksittäinen talo) Kemiössä ja Björkbodassa on joskus kerännyt ongelmaväkeä. Nuorisolla on aina joskus tapana hurjastella ympäriinsä autoilla, mopoilla, mopoautoilla (ja traktoreilla...) mutta sitä taitaa olla joka puolella. Villieläinongelmista viime aikoina on peurat ollut akuutein, ne kun syövät pihoilta kasvit ja istutukset (varsinkin jos piha on rauhallisemmalla paikalla. Joitakin kiinteistöjä on ehtinyt aikaisempina vuosina päätyä venäläisomistukseen, jos sellainen huolettaa (nämä lähinnä isojen meriväylien varrella ja Skinnarvikin varikon lähellä).
Kiitos tiedosta! Osaatko sanoa Kyrkbackenista
Itse tunnen Västanfjärdin alueen. Olen asunut täällä reilu kymmenen vuotta. Tulin tänne ulkopaikkakuntalaisena ja olen suomenkielinen. Hyvin olen pärjännyt kieliasioissa. Täällä on ihana kyläkauppa, kirjasto , päiväkoti ja ruotsinkielinen koulu. Myös harrastustoimintaa löytyy.Västanfjärd on mukava, pikku kylä. Kesällä hyvinkin vilkas, talvella on hiljaisempaa. Mielestäni saarelle sopii kaikki kieliryhmät. Ainakin Taalintehtaan suomenkielisessä koulussa opiskelee lapsia, jotka puhuvat eri kieliä äidinkielenään. Hyvin pärjäävät! Saarella on paljon kivoja pieniä kouluja ja päiväkoteja, jos sellaisia palveluja tarvitsee. Västanfjärdissä kaikki ihmiset tervehtivät toisiaan, aika mukavaa!
Vierailija kirjoitti:
Tässä huippuhetkiä kesältä:
Susi juoksi Taalintehtaan keskusta-alueella!
Strömman silta suljettu 30.9-11.10!
FC Boda hävisi!
Selvää selvempi voitto FC Bodalle kotona!
FC Bodan voittoputki jatkuu!
Dragegårdenilla tapahtuu: Antiikki kirppis, arvontaa, kalalakeittoa ym!
Mitä sinun mielestäsi pitäisi olla? Pahoinpitelyjä, liikenneonnettomuuksia, huumeita? Joku katoamistapaus tai henkirikos lisäksi?
Minusta mukavia juttuja. Viihtyisin oikein hyvin. Tavallista, leppoisaa arkea, eihän sitä muuta kaipaa. Siis minä en kaipaa.
Olen asunut paljon paljon syrjemmässäkin ja rakastin sitä! Lasten vuoksi olen taas vähän enemmän ihmisten ilmoilla.
Onko Kemiönsaaressa muuten oikea posti? Siis sellainen, mistä voi lähettää myös pikakirjeitä tai muita asiakaspalvelua vaativia lähetyksiä?
Näköjään Kemiön keskustassa ainakin K-marketin yhteydessä onnistuu kirjeiden ja pakettien lähettäminen palvelutiskiltä.
Meillä on talviasuttava mökki Kemiönsaaressa ja en pidä mahdottomana, että muuttaisimme sinne miehen kanssa pysyvästi asumaan, kunhan lapset lentävät pois pesästä. Meren rannalla ihanat maisemat, rauhallista eloa luonnon keskellä.
Kemiönsaari on ihana paikka ainakin kesäkokemusten perusteella. Meillä on ollut jo parinkymmenen vuoden ajan mökki saaressa lähellä Kasnäsiä. Kesällä on paljon erilaisia tapahtumia ja hyviä ravintoloita ja kahviloita, jos niissä haluaa pörrätä. Toisaalta ihanaa luonnonrauhaa sitten mökillä. Välillä käymme kylpylässä uimassa. Turkuun ja Saloon pääsee suht nopeasti, noin tunnissa. Meillä on joitakin paikkakuntalaisia ruotsinkielisiä tuttavia ja he ovat aina auttaneet, jos olemme vaikka kysyneet jotain suositusta paikallisista remontin tekijöistä. Suomea eivät tosiaan kaikki osaa, mutta me puhumme auttavasti ruotsia. Tänä kesänä Kasnäsin ravintolassa tosin piti puhua ihan englanniksi, kun oli ulkomaalaisia tarjoilijoita. Joskus olemme talvellakin käyneet Kasnäsin hotellissa rentoutumassa viikonloppuna. Voisin hyvin ajatella, että asuttaisiin tuolla enemmänkin sitten joskus eläkkeellä. Etätyötä ei voi minun alallani tehdä, mutta netti kyllä toimii erinomaisesti, meillä on siellä saaressa 5G-netti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä jotain alueita joita mahdollisesti ei ole niin hyvässä huudossa? Ja toki jos on muita vinkkejä niin otan vastaan :)
Muutama elementtikerrostalo (ei siis lähiö vaan ihan yksittäinen talo) Kemiössä ja Björkbodassa on joskus kerännyt ongelmaväkeä. Nuorisolla on aina joskus tapana hurjastella ympäriinsä autoilla, mopoilla, mopoautoilla (ja traktoreilla...) mutta sitä taitaa olla joka puolella. Villieläinongelmista viime aikoina on peurat ollut akuutein, ne kun syövät pihoilta kasvit ja istutukset (varsinkin jos piha on rauhallisemmalla paikalla. Joitakin kiinteistöjä on ehtinyt aikaisempina vuosina päätyä venäläisomistukseen, jos sellainen huolettaa (nämä lähinnä isojen meriväylien varrella ja Skinnarvikin varikon lähellä).
<
Kiitos tarkennuksista! :)
Juuri palattiin mökille Taalintehtaan jokavuotisesta September Open -tapahtumasta. Se on yhdistelmä sadonkorjuu-, käsityöläis- ja keskiaikamarkkinoita. Oli ruokakojuja, esityksiä, musiikkia, historiaa ja ennen kaikkea aurinkoiseen ilmaan ja tunnelmaan tyytyväistä väkeä.
Aikaisempina vuosina ollut 6000 kävijää eli ei aina kannata katsella pelkästään sitä kuivan tilastollista asukaslukua kun arvioi eri seutujen elinvoimaa. Varmasti tästä hiljenee kohti talvea mutta ei todellakaan nyt tuntunut että tämä olisi joku hiipuva pikkupaikka jossain skutsissa.
Muutenkin on vapaa-ajan tekeminen aika paljon itsestä kiinni. Täällä pitää (ja voi) osallistua harrastuksiin ja yhdistyksiin eri tavalla kuin jossain pääkaupunkiseudulla.
Ostaminen ja kuluttaminen ei ole aina niin helppoa, kaikkea ei saa valmiina eteen vaikka sitä rahaa olisi. Voi tehdä myös itse ja tavata siinä samalla muita ihmisiä. Joku tykkää, joku ei. Tänne vaan kaikki joista tällainen elämä on mukavaa.
Ihana Ullmans Villa olisi jo ihan riittävä syy että joskus haluaisin muuttaa pysyvästi taalintehtaalle. Aivan mahtava puutarha kesällä ja retroboheemi sisustus huvilassa jos ei ulkona tarkene. Kakkulinna, mmmmm....!
Nyt on muuten kuun lopusta alkaen kaksi viikkoa Strömman silta remontissa ja reitti sen kautta Perniöstä päin suljettu.
Eli pääsee vain Halikosta päin tuon jo mainitun Kokkilan lossin kautta tai Turun suunnasta Pungbölen siltaa.
Kun harkitsee asuinpaikaksi jotain itselle outoa seutua tai vaikka ihan yksittäistä lähiötä kaupungissakin, kannattaa käydä paikalla tunnustelemassa tunnelmia outoihinkin aikoihin. Miltä näyttää ostarilla sulkemisajan jälkeen tai kirkonkylällä lauantaina aamuyöstä. Uskaltaako itse lähteä koiraa viikonloppuisin edes kävelyttämään lähipuistoon iltayhdentoista jälkeen. Meluaako nuoriso mopomiiteissä vai onko umpihiljaista. Onko karaokebaarin edessä aina tappeluita aamuneljältä?
Ja ennen kaikkea: onko sillä itselle väliä?
Vierailija kirjoitti:
Mökkipaikkunnilla asuvat eivät yleensä koskaan pidä mökkeilijöistä sillä ne tutkitusti nostavat esim hintoja kaupoissa ja kahviloissa.
Oikein hauska yrittää omaa epämääräistä mielipidettään tehostaa hienolla muka-uskottavuutta tuovalla mutta ihan itse keksityllä lisäsanalla "tutkitusti"...
Meri yhtä sinilevämössöä eli ei uimakelpoinen.. Punkkeja, borrelioosia ja puutiaisaivokuumetta (johon tosin on rokote).
Toivottavasti olen väärässä
Lämmitysmuotoina sähkö ja öljy, ei ihan halvin ratkaisu...
Sammaloitunut tiilikatto vaatii perusteellisen putsauksen tai jopa vaihdon. Toivottavasti ei ole vuotanut vettä sisään. Räystäslaudatkin näyttää huonoilta.
Rahalla ja remontilla näistä tietenkin selviää.
Vierailija kirjoitti:
Meri yhtä sinilevämössöä eli ei uimakelpoinen..
Tänä kesänäkin kävin Ölmosin rannalla monta kertaa ihan normaalisti.
Lisäksi pulikoin muutaman kerran helteillä Dragsfjärden-järvessä ja nyt käyn Kasnäsin kylpylässä kerran viikossa kun vedet on kylmempiä.
Tilanne vaihtelee paikan ja säätilan mukaan. Miltä rannoilta sinun kokemuksesi ovat?
Mikä se sun ongelma nyt on?
Eihän pikkukunnan tapahtumia voi verrata pk-seutuun, tietenkään. Ne kaikenlaiset tapahtumat on oman kylän tapahtumia, ja tuollaisessa paikassa , missä on paljon kesä asukkaita, veneilijöitä ym kyllä on tapahtumia
Ne eivät ehkä ole sinun makuusi, mutta tuli jo selväksi ettet koskaan muuttaisi Kemiöön tai muuallakaan.
Minä esimerkiksi tiedän että viihtyisin täysin. Usein katson saariston asuntoja, mutta kun asun monta sataa kilometriä pohjoisempana, ei todennäköisesti tule muutettua. Mutta viihtyisin. Viihdyn muutenkin maalla, ja minusta ne kaikenlaiset tapahtumat on kivoja.
Älä viitsi määritellä mistä muut saavat pitää ja mistä ei. Ei sinun mielipiteesi ole ainoa oikea, eikä sinulla nyt tunnu olevan keskusteluun muuta annettavaa, kuin negatiivisuutta. Ehkä sinulla itselläsi ei ole mahdollisuutta ostaa taloa yhtään mistään, ja se harmittaa