Kemiönsaaressa asuminen
Kiinnostaisi kokemukset Kemiönsaaresta mikäli asut paikassa tai sinulla on mökki siellä. Mietimme talon ostoa ja muuttoa alueelle, mutta mietityttää kuinka hyvin sopeutuisi paikkaan kun ei ole sieltä kotoisin. Emme myöskään ole suomenkielinen perhe, mutta perus ruotsi sujuu ja aina voi tietenkin oppia.
Kommentit (183)
Ollaan kolmikymppinen pariskunta, muutettu keväällä Kemiöön. Ollaan tällaisia maaseutuihmisiä, joten hyvin viihdytään. Ruotsia ei puhu kumpikaan. Työt tehdään etänä kotoa. Minä kuitenkin käyn kerran viikossa Turussa harrastuksissa.
Tervetuloa, jos päädytte muuttamaan!
Kemiönsaaressa on käden joka sormelle jotain ihanaa! Onhan siinä ihmiselle jo kyllin koko elämäksi 🤣
Ainut miinus itselleni olisi että naapuri näyttää olevan lähellä ikkunasta nähtynä. Jos saareen muuttaisin niin en haluaisi naapuria nurkan taakse.
Taalintehtaalla on yhteisöllistä, joten ei kannata sinne muuttaa jos naapurit ja sosiaalinen elämä ei kiinnosta
Tuo myynnissä oleva kivitalo ehkä hinnaltaan kuitenkin vähän yläkanttiin kun siihen ei varsinaisesti tehty mitään todella isoja remontteja. Taalintehtaan alueeltakin hieman sivummalta mutta kävelyetäisyydellä saattaa löytyä hyväkuntoisia taloja vähän yli sadallatuhannella, silloin ehkä vähän uudempia eikä niin "romanttisia". Syrjempää eli automatkan päässä palveluista löytyy peruskuntoisia reilusti alle sadallatuhannella. Mutta nämä huomiot löytyy kyllä etuovesta selaamallakin. Ja merenranta sitten vielä erikseen, silloin saa pistää tonttiin ja sijaintiin parisataa tuhatta itse talon hinnan päälle, varsinkin jos on autotie perille eikä saaressa.
Naurattaa että aina kun on puhe etätöistä tulee tuo sama litania suuresta kansainvälisestä yrityksestä ja ulkomaisista kollegoista ym. Kopsaatteko sen Googlesta vai onko teillä se tallella itsellä?
Vierailija kirjoitti:
- puhelinverkkontoimii vai paikoitellen
- netin maksiminopeus ehkä 0,1 M jos toimii
- sähkökatkot jopa viikottaisia
Kirjoittelen täältä justiin mökiltä. Mun tarpeisiin netti on riittävä, tosin mitään suuria tiedonsiirtoja en tee. Tosin vaan yksi operaattoreista toimii hyvin, en nyt viitsi mainostaa mikä. Itse en ehkä haluaisi viettää täällä talvea, koska kelirikko ja täydellinen kävelyteiden puute niin kuin varmaan kaikilla pikkupaikkakunnilla. Eli auton varassa olisi täysin ja voin kuvitella missä kunnossa tiet talvella. Itse tykkään tehdä pitkiä kävelyitä, en oikein tiedä missä täällä olisi sellainen paikka ellei nyt umpihankeen lähde metsään rämpimään. Tosin kokemuksia talvesta ei oikeastaan ole, koska meidän mökki ei ole talviasuttava, eikä tänne oikein kelirikon aikaan pääsisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki on ollut toistakymmentä vuotta Kemiönsaarella ja joskus ollaan vietetty siellä aikaa talvellakin. Hiljaisempaa toki on silloin mutta aivan eläväistä silti. Pitää vain ajatella kesäkuukaudet erilaiseksi, silloin on jopa jonoja ja ruuhkia. Palveluita toki on ympäri vuoden, muutama kahvila sulkee ovensa heti kun ei kesätyöntekijöitä ole käytettävissä opiskelijoista. Mutta silti on erilaisia ravintoloita joka makuun talvellakin (Holmbergs, Ullmans, Stalls jne.) Kouluasiat ei enää ajankohtaisia joten en osaa niistä sanoa, paljon ollut puhetta että yläaste siirtyisi Taalintehtaalta Kemiöön jonne 25 km. Mielessä ollut kyllä että eläkkeellä voisi muuttaa pysyvästikin.
Kiitos vastauksesta! :)
Jokaisesta kommentista ei tarvitse erikseen kiittää. Vaikea uskoa että 28-vuotias käyttäytyy kuin mummo.
#kiitosryhmäänpääsystä
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kolmikymppinen pariskunta, muutettu keväällä Kemiöön. Ollaan tällaisia maaseutuihmisiä, joten hyvin viihdytään. Ruotsia ei puhu kumpikaan. Työt tehdään etänä kotoa. Minä kuitenkin käyn kerran viikossa Turussa harrastuksissa.
Tervetuloa, jos päädytte muuttamaan!
Kiva kuulla! Saako udella, että oletteko paljon kiertäneet Kemiönsaaren alueita? Olen katsonut taloa n. 15km Kemiöstä ja Taalintehtaalta ja mietin onko kivaa skutsia vai kamalaa aluetta. Onko siellä jotain alueita joita mahdollisesti ei ole niin hyvässä huudossa? Ja toki jos on muita vinkkejä niin otan vastaan :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsellut tätä kivaa pientä kivitaloa, mutta kylppäri pitäisi johonkin saada mahtumaan. Hinta ei ole ihan kamala, ja eikö tuossa ole ainakin kylpylä lähellä? Vai ajattelenko jotain toista kylpylää...
N 10 km Kasnäsin kylpylään. Autolla pääsee näppärästi ja kiva kylpylä ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Itse koin kyllä tuolla asuessa paljon yksinäisyyttä. Oli vaikea tutustua keneenkään, kyllä mä koin että jonkinlainen ongelma se minun ruotsin kirlen taidottomuus oli. Kävin salossa asti töissä, talvella ei ollut mukavaa ajaa tuota väliä.
Harmi kuulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- puhelinverkkontoimii vai paikoitellen
- netin maksiminopeus ehkä 0,1 M jos toimii
- sähkökatkot jopa viikottaisia
Kirjoittelen täältä justiin mökiltä. Mun tarpeisiin netti on riittävä, tosin mitään suuria tiedonsiirtoja en tee. Tosin vaan yksi operaattoreista toimii hyvin, en nyt viitsi mainostaa mikä. Itse en ehkä haluaisi viettää täällä talvea, koska kelirikko ja täydellinen kävelyteiden puute niin kuin varmaan kaikilla pikkupaikkakunnilla. Eli auton varassa olisi täysin ja voin kuvitella missä kunnossa tiet talvella. Itse tykkään tehdä pitkiä kävelyitä, en oikein tiedä missä täällä olisi sellainen paikka ellei nyt umpihankeen lähde metsään rämpimään. Tosin kokemuksia talvesta ei oikeastaan ole, koska meidän mökki ei ole talviasuttava, eikä tänne oikein kelirikon aikaan pääsisikään.
Ihanaa! Itse kirjoitan NYC:sitä jossa asun Manhattanilla. Teen etätöitä Suomeen kuten miehenikin. Tänään Ilkalla menemme Metiin katsomaan Hoffmanin tarinoita 😍
Mun vanhemmat muutti sinne hiljattain eläköidyttyään. Heillä on ollut aina haaveena asua saaristossa, ja äiti on ruotsinkielinen, Vaasan seudulta kotoisin. Onhan se heidän paikka ihan paratiisi. Iso puutarha, idyllinen "muumitalo", uima-allas, palju, rantaan muutama sataa metriä. He harrastavat purjehtimista, ja venepaikkakin on lähellä. Luontokin on jotenkin "eteläisempää" kuin täällä Helsingissä missä me asumme, hyvin lehtipuuvoittoista ja rehevää.
Ja siellähän on myös senioreilla toimintaa, esim. äiti alkoi käydä ekaa kertaa elämässään kuntosalilla kun muuttivat Kemiöön. Kun löytyi erityisesti eläkeisille tarkoitettu ohjattu ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki on ollut toistakymmentä vuotta Kemiönsaarella ja joskus ollaan vietetty siellä aikaa talvellakin. Hiljaisempaa toki on silloin mutta aivan eläväistä silti. Pitää vain ajatella kesäkuukaudet erilaiseksi, silloin on jopa jonoja ja ruuhkia. Palveluita toki on ympäri vuoden, muutama kahvila sulkee ovensa heti kun ei kesätyöntekijöitä ole käytettävissä opiskelijoista. Mutta silti on erilaisia ravintoloita joka makuun talvellakin (Holmbergs, Ullmans, Stalls jne.) Kouluasiat ei enää ajankohtaisia joten en osaa niistä sanoa, paljon ollut puhetta että yläaste siirtyisi Taalintehtaalta Kemiöön jonne 25 km. Mielessä ollut kyllä että eläkkeellä voisi muuttaa pysyvästikin.
Jokaisesta kommentista ei tarvitse erikseen kiittää. Vaikea uskoa että 28-vuotias käyttäytyy kuin mummo.&nbs
Hahaha XD olen vähän mummo, mutta mielestäni se on kohteliasta ja koska asiaan liittymättömiä kommentteja on enemmistö niin mielestäni on kiva kiittää ihmisiä jotka jaksavat jakaa ajatuksiaan kyselyyni.
Vierailija kirjoitti:
Mökkipaikkunnilla asuvat eivät yleensä koskaan pidä mökkeilijöistä sillä ne tutkitusti nostavat esim hintoja kaupoissa ja kahviloissa.
Kemiönsaarella pitävät kyllä yleensä kovasti mökkeilijöistä koska niiden avulla kaupat pysyvät auki ne talven hiljaisemmat kuukaudet. Mökkiläisistä ja veneilijöistä saavat työtä nekin jotka 10-luvun alussa tehtaan konkurssissa jäivät hetkeksi työttömäksi. Toki aina olisi parempi että kaikki ei olisi niin keskittynyttä vain kesäkuukausiin.
(kovimmat hinnat olen kyllä nähnyt muualla Suomessa pikkukaupoissa joissa ei ole lähimailla kilpailijoita eikä asiakkaita...)
Vierailija kirjoitti:
Mökkipaikkunnilla asuvat eivät yleensä koskaan pidä mökkeilijöistä sillä ne tutkitusti nostavat esim hintoja kaupoissa ja kahviloissa.
No, enpä tiedä kuinka hyvin tuo paikallinen kauppa kannattaisi ilman mökkeilijöitä. Eiköhän kesällä ole melko suuri osa myynnistä. Ja hintakilpailuahan ei ole, jos paikkakunnalla on yksi ainoa kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin on mökkeilty saarella toistakymmentä vuotta. Olisin itse voinut kirjoittaa ihan saman kommentin. Kivaa seutua ja ihmiset mukavia, lämpimiä ja kekseliäitä ja yritteliäitä. Asiat onnistuu aina ja hyvällä fiiliksellä. Voisin harkita asuvani enemmän mökillä jollei päivätyö ja lasten koulut vaatisi läsnäoloa Helsingissä. Luonto on ihana ja saaristo. Voisin listata vaikka miten paljon hyviä puolia. Etäisyydet pk-seudulle ja Turkuun on hyvät ainakin omalla autolla, mutta silti saa olla täysin omassa rauhassa jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa että aina kun on puhe etätöistä tulee tuo sama litania suuresta kansainvälisestä yrityksestä ja ulkomaisista kollegoista ym. Kopsaatteko sen Googlesta vai onko teillä se tallella itsellä?
Tiedätkö kun se nyt vaan on arkea aika monelle ihmiselle nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsellut tätä kivaa pientä kivitaloa, mutta kylppäri pitäisi johonkin saada mahtumaan. Hinta ei ole ihan kamala, ja eikö tuossa ole ainakin kylpylä lähellä? Vai ajattelenko jotain toista kylpylää...
Ahdistava. 2/3 romusta pois ja tavaraa olisi silti paljon. Kaaottinen.
Myydäänkö tuo talo tavaroiden kanssa ?
Aina olen ihmetellyt tuollaisia asunnon katsojia, jotka vain arvostelevat sitä miten asukas on sen sisustanut. Eivätkö ymmärrä, että talo on tyhjä sitten kun itse sinne muuttaa ja sen voi sitten sisustaa ihan omalla maullaan?
Kemiönsaari on kaksikielinen kunta, kyllä siellä suomen kielellä pärjää. Toisaalta, asukkaita on vain kuutisen tuhatta, eli ei siellä ihmisiä edes näe missään, sillä suurin osa asuu jossain skuttassa keskustaajaman ulkopuolella.
Talvisinhan tuo on totaalisen kuollut paikka, elonmerkkejä lähinnä kesäkuusta siihen saakka, kun veneilykausi päättyy.
Itse koin kyllä tuolla asuessa paljon yksinäisyyttä. Oli vaikea tutustua keneenkään, kyllä mä koin että jonkinlainen ongelma se minun ruotsin kirlen taidottomuus oli. Kävin salossa asti töissä, talvella ei ollut mukavaa ajaa tuota väliä.