Kemiönsaaressa asuminen
Kiinnostaisi kokemukset Kemiönsaaresta mikäli asut paikassa tai sinulla on mökki siellä. Mietimme talon ostoa ja muuttoa alueelle, mutta mietityttää kuinka hyvin sopeutuisi paikkaan kun ei ole sieltä kotoisin. Emme myöskään ole suomenkielinen perhe, mutta perus ruotsi sujuu ja aina voi tietenkin oppia.
Kommentit (183)
Kasnäsiin on tuosta ilmoituksessa olleelta talolta eli Taalintehtaalta viitisentoista kilometriä. Oikein mukava ja siisti paikka jossa hyvä palvelu. Kesällä vilkkaampaa mutta talvella saa uida kyllä rauhassa omalla radallaan puhtaassa vedessä (joka ei ole jossain Märskyssä ja muuallakaan pääkaupunkiseudulla yleensä mahdollista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsellut tätä kivaa pientä kivitaloa, mutta kylppäri pitäisi johonkin saada mahtumaan. Hinta ei ole ihan kamala, ja eikö tuossa ole ainakin kylpylä lähellä? Vai ajattelenko jotain toista kylpylää...
Ahdistava. 2/3 romusta pois ja tavaraa olisi silti paljon. Kaaottinen.
Tlo kai siinä on myynnissä, ei rojut.
Myyjä saattaa tosipaikan tullen jättää kaiken romun paikoilleen ja yritäpä sitten lakiteitse saada maksajaa niiden poistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen katsellut tätä kivaa pientä kivitaloa, mutta kylppäri pitäisi johonkin saada mahtumaan. Hinta ei ole ihan kamala, ja eikö tuossa ole ainakin kylpylä lähellä? Vai ajattelenko jotain toista kylpylää...
Ahdistava. 2/3 romusta pois ja tavaraa olisi silti paljon. Kaaottinen.
Myydäänkö tuo talo tavaroiden kanssa ?
Tuossa näe edes koko taloa kun niin hirveästi krääsää ja joka kuvassa joku palmu edessä. Tuntuu että talo yritetään piilottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap osaa suodattaa vastauksista ne joiden kirjoittajat ei ole koskaan saarella käynytkään ja vastausten taso sen mukaan. Ainakin itse erotan kesäbryykeläisenä nuo sivustapuhujat.
Avoin suhtautuminen ruotsin kieleen ja oppimiseen helpottaa. Seudulla on vireää yhdistyselämää ja talkoomeninkiä joissa pääsee tutustumaan ihmisiin. Oikeasti paikalliset ei tee kielikysymyksestä ongelmaa, useimmat puhuu molempia.
Suodatus on yllättävän helppo vastausten tason perusteella :) Kiitos asiallisesta vastauksesta! Liityin itseasiassa Kemiönsaareen puskaradio ryhmään facessa, jotta saisin vähän kuvaa meiningistä ja siellä vaikutti olevan paljon yhteishenkeä.
Kai tiedät mitä tarkoittaa pikkupaikkakunnalla ns yhteishenki? Kaikki asiasi ovat muiden asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytvittuoikeesti hei. Siellä asuu 6000 ihmistä ja joka vuosi vähenee merkittävästi. Ei siellä ole mitään.
No me rakastetaan luontoa, rauhaa ja hiljaisuutta. Sitä täällä on. Emmekä ole mitään autoja vastustavia ekohippejä, joten meille ei ole mikään ongelma käydä pari kertaa viikossa Halikon Prismassa ostoksilla, lossimatka huomioidenkin sinne menee vähemmän aikaa ajaa kuin mitä kului aikanaan Helsingissä ruuhkissa työmatkaani, kun ajoin Koillis-Helsingistä Ruoholahteen...
Ja kesällähän täällä on kyllä kaikenlaista, ravintoloita ja museoita ja tapahtumia. Juuri käytiin Söderlångvikin kartanolla Venetsialaisia viettämässä esimerkiksi. Talvella on sitten rauhallisempaa, mutta sekin on oikein mukavaa, sellainen "talviun
Kiitos asiallisesta vastauksesta! :) Juuri tällaista meininkiä olen sen miettinytkin olevan ja juuri rauhallisempi elämä olisi mielessä, jossa enemmän luonnossa oleminen näyttelisi pääosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätöitä et voi tehdä sillä tuonne ei saa nopeaa nettiä.
Minä ja mieheni on tehty jo muutama vuosi it-alan etätöitä Kemiönsaaresta. Hyvin onnistuu.
Juu juu, kaikkihan av:llä on it-alan huippuasiantuntijoita etätöissä juu 😆
Eihän tuo henkilö sanonut olevansa huippuasiantuntija. Ymmärrän, että et varmaankaan tiedä työelämästä mitään, mutta kyllä tosi monet mun tuntemat it-alan työntekijät tekevät työtä nykyään vähintään osittain etänä, useimmat pääasiallisesti etänä. Esim. mieheni kuuluu tähän jälkimmäiseen joukkoon.
Te olette niitä jotka potkitaan pihalle kaikkialla kun tekoäly korvaa mekaaniset kotona nysvääjät jo
Ahaa. Meidän firmalla, joka on iso kansainvälinen firma, on ihan toimintasuunnitelmassa suosia etätyötä. Se on osa yrityksen ympäristöohjelmaa, joka on firmalle hyvin tärkeä. Turhien työmatkojen välttäminen on järkevää ympäristön kannalta. Käytännössä kaikki saa tehdä täyttä etätyötä jos haluaa, ja aika harva muuta tekeekään. Tiimit muuten alalla nykyään on hyvin kansainvälisiä, että sellainen ei muutenkaan ole kymmeneen vuoteen onnistunut, että kaikki projektin tekijät istuisi jossain samalla konttorilla. Mitä se hyödyttäisi, jos menisin istumaan Helsingin konttoriin, jos mun projektikollegat on Puolassa ja Intiassa ja ainoa muu suomalainen Oulussa?
Jos kuvittelee, että etänä ei voi tehdä muuta kuin jotain mekaanista nysväystä, niin silloin todennäköisesti ei ole kokenut kunnon etätyökulttuuria, hyvien etätyövälineiden tukemana. Ihan yhtä lailla meinaan innovoidaan, kehitetään uutta, palaveerataan, neuvotaan uusia, etäyhteyksien päästä kuin lähinäkin. Meidän firmassa tosiaan tämä on jo kauan ennen koronaa tullut tarpeelliseksi kansainvälisyyden takia, ja on ollut rutiinia 10 vuotta ainakin, vaikka itse teinkin koronaan asti vain kolmisen päivää viikossa etää.
"Nyt ne ruusunpunalasit pois päästä. Suomessa ei yhdessäkään 6000 asukkaan kunnassa ole kaikenlaista. "
Varmasti tuntuu tuolta, jos ei juuri matkaile missään Suomessa. Mä matkailen, ja sitä kerta toisensa jälkeen yllättyy, miten tosi pienillä paikkakunnilla voi olla kaikkea erikoista. Vastaus on tietenkin se, että noilla paikkakunnilla on KESÄASUKKAITA ja TURISMIA. Esim. mun kotikaupunkiini kuuluu parintuhannen asukkaan taajama (jossa sivumennen sanoen käyn töissä), jossa on kesällä kaksi eri rantaravintolaa. Miten voi olla? No, siten, että tuolla on hirveästi kesämökkejä. Luhanka on väkiluvultaan Suomen pienin paikkakunta. Viimeksi, kun kävin siellä (n. 4 vuotta sitten), siellä oli KAKSI RAVINTOLAA. Miten voi olla? No koska sielläkin on paljon kesäasukkaita. Sitten on Asikkalan Vääksy. Asikkalassa on alle 8000 asukasta, mutta siellä on varmasti Suomen väkevin sisustuskahvilatiheys. Miten voi olla? No oisko taas se, että siellä on niitä kesäasukkaita ja turisteja.
Käy joskus muuallakin kuin vessassa, niin voit oppia jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös bettrefolkki tekee sukupuuttoa.
Päin vastoin, kaksikielisten perheiden lapset kasvatetaan yleensä suomenruotsalaisiksi, esim. presidentti Stubb on virallisesti ruotsinkielinen.
Useammin kyllä lapsista tulee suomenkielisiä. Suomenruotsalaisten määrä vähenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap osaa suodattaa vastauksista ne joiden kirjoittajat ei ole koskaan saarella käynytkään ja vastausten taso sen mukaan. Ainakin itse erotan kesäbryykeläisenä nuo sivustapuhujat.
Avoin suhtautuminen ruotsin kieleen ja oppimiseen helpottaa. Seudulla on vireää yhdistyselämää ja talkoomeninkiä joissa pääsee tutustumaan ihmisiin. Oikeasti paikalliset ei tee kielikysymyksestä ongelmaa, useimmat puhuu molempia.
Suodatus on yllättävän helppo vastausten tason perusteella :) Kiitos asiallisesta vastauksesta! Liityin itseasiassa Kemiönsaareen puskaradio ryhmään facessa, jotta saisin vähän kuvaa meiningistä ja siellä vaikutti olevan paljon yhteishenkeä.
Kai tiedät mitä tarkoittaa pikkupaikkakunnalla ns yhteishenki? Kaikki asiasi ovat muiden asioita.
Varmasti totta, mutta en oikein välitä mitä muut ajattelevat asioistani :)
Edes Italiassa ei 6000 asukkaan paikkakunnalla ole kaikenlaisia ravintoloita ja museoita ja tapahtumia. Nyt hiukan sensuuria niihin oletuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Edes Italiassa ei 6000 asukkaan paikkakunnalla ole kaikenlaisia ravintoloita ja museoita ja tapahtumia. Nyt hiukan sensuuria niihin oletuksiin.
Vaikuttaa siltä ettet ole tutustunut Kemiönsaareen kovin hyvin joten heippa!
Vierailija kirjoitti:
"Nyt ne ruusunpunalasit pois päästä. Suomessa ei yhdessäkään 6000 asukkaan kunnassa ole kaikenlaista. "
Varmasti tuntuu tuolta, jos ei juuri matkaile missään Suomessa. Mä matkailen, ja sitä kerta toisensa jälkeen yllättyy, miten tosi pienillä paikkakunnilla voi olla kaikkea erikoista. Vastaus on tietenkin se, että noilla paikkakunnilla on KESÄASUKKAITA ja TURISMIA. Esim. mun kotikaupunkiini kuuluu parintuhannen asukkaan taajama (jossa sivumennen sanoen käyn töissä), jossa on kesällä kaksi eri rantaravintolaa. Miten voi olla? No, siten, että tuolla on hirveästi kesämökkejä. Luhanka on väkiluvultaan Suomen pienin paikkakunta. Viimeksi, kun kävin siellä (n. 4 vuotta sitten), siellä oli KAKSI RAVINTOLAA. Miten voi olla? No koska sielläkin on paljon kesäasukkaita. Sitten on Asikkalan Vääksy. Asikkalassa on alle 8000 asukasta, mutta siellä on varmasti Suomen väkevin sisustuskahvilatiheys. Miten voi olla? N
Tiheys on kuule niin pienellä paikkakunnalla erittäin helppo saavuttaa. Oletko ollut fysiikan tunnilla paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounais-suomalaiset ei kyllä ole mitään ahdistavia naapurikyyliä, vaan enemmän etäisyyttä pitävää väkeä. Kyllä, on kyläyhdistyksiä ja toimintaa eri ikäisille, esim. vanhuksille on monenlaista toimintaa, ja näihin saa osallistua ketkä haluaa, mutta ei täällä kyllä mitään ahdistavaa kyttäys- ja juoruilukulttuuria ole.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tuntuu tuolta, jos ei juuri matkaile missään Suomessa. Mä matkailen, ja sitä kerta toisensa jälkeen yllättyy, miten tosi pienillä paikkakunnilla voi olla kaikkea erikoista. Vastaus on tietenkin se, että noilla paikkakunnilla on KESÄASUKKAITA ja TURISMIA. Esim. mun kotikaupunkiini kuuluu parintuhannen asukkaan taajama (jossa sivumennen sanoen käyn töissä), jossa on kesällä kaksi eri rantaravintolaa. Miten voi olla? No, siten, että tuolla on hirveästi kesämökkejä. Luhanka on väkiluvultaan Suomen pienin paikkakunta. Viimeksi, kun kävin siellä (n. 4 vuotta sitten), siellä oli KAKSI RAVINTOLAA. Miten voi olla? No koska sielläkin on paljon kesäasukkaita. Sitten on Asikkalan Vääksy. Asikkalassa on alle 8000 asukasta, mutta siellä on varmasti Suomen väkevin sisustuskahvilatiheys. Miten voi olla? N
Olen kuule ihan suomalainen joten sinun on turha yrittää väittää että maassamme pikkupaikkakunnat olisivat kukoistavia ja elinvoimaisia. Edes Helsinki ei ole sitä enää.
Mökki on ollut toistakymmentä vuotta Kemiönsaarella ja joskus ollaan vietetty siellä aikaa talvellakin. Hiljaisempaa toki on silloin mutta aivan eläväistä silti. Pitää vain ajatella kesäkuukaudet erilaiseksi, silloin on jopa jonoja ja ruuhkia. Palveluita toki on ympäri vuoden, muutama kahvila sulkee ovensa heti kun ei kesätyöntekijöitä ole käytettävissä opiskelijoista. Mutta silti on erilaisia ravintoloita joka makuun talvellakin (Holmbergs, Ullmans, Stalls jne.) Kouluasiat ei enää ajankohtaisia joten en osaa niistä sanoa, paljon ollut puhetta että yläaste siirtyisi Taalintehtaalta Kemiöön jonne 25 km. Mielessä ollut kyllä että eläkkeellä voisi muuttaa pysyvästikin.
Erottelisin saaristolaiset ja lounaissuomalaiset kyllä kahdeksi täysin eri asiaksi.
t. Turkulainen
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän jokainen sen ymmärrä, että ei KAIKENLAISIA, et voi esim. odottaa että löytäisit samalla tavalla kaikkia etnisiä ravintoloita kuin vaikka Helsingistä. Tai museoita tai tapahtumia. Mutta aika monen aikuisen, biletys- ja menoikänsä jo ohittaneen (ja joidenkin kotona viihtyvien nuortenkin) tarpeisiin kyllä löytyy riittävästi.
Tietysti on selvää, että jos oikeasti haluat kaikenlaista paljon, niin suurimpiin kaupunkeihin kannattaa suunnata. Mutta niille joille riittää vähemmän, niin Kemiönsaari on mielestäni ihan helmi, josta voi saada erittäin kohtuulliseen hintaa talon luonnonkauniilta paikalta, kuitenkin suht läheltä palveluja jos auton käyttö ei ole ehdoton ei. Siis maaseutu/saaristohenkisille ihmisille hyvä paikka, ei urbaaneille menijöille.
Mökkipaikkunnilla asuvat eivät yleensä koskaan pidä mökkeilijöistä sillä ne tutkitusti nostavat esim hintoja kaupoissa ja kahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mökki on ollut toistakymmentä vuotta Kemiönsaarella ja joskus ollaan vietetty siellä aikaa talvellakin. Hiljaisempaa toki on silloin mutta aivan eläväistä silti. Pitää vain ajatella kesäkuukaudet erilaiseksi, silloin on jopa jonoja ja ruuhkia. Palveluita toki on ympäri vuoden, muutama kahvila sulkee ovensa heti kun ei kesätyöntekijöitä ole käytettävissä opiskelijoista. Mutta silti on erilaisia ravintoloita joka makuun talvellakin (Holmbergs, Ullmans, Stalls jne.) Kouluasiat ei enää ajankohtaisia joten en osaa niistä sanoa, paljon ollut puhetta että yläaste siirtyisi Taalintehtaalta Kemiöön jonne 25 km. Mielessä ollut kyllä että eläkkeellä voisi muuttaa pysyvästikin.
Kiitos vastauksesta! :)
Tlo kai siinä on myynnissä, ei rojut.