Muistaako kukaan Sampokujalta pientä akvaariokauppaa?
Ihan pieni parin neliöm myymälä oli siinä pian sisääntulon jälkeen, portaikon alla, siellä ei montaa akvaariota ollut mistä myivät kaloja. Tapiola siis tietenkin paikka. Aika joku 80-luku. Oli siinä monta vuotta. Muistui yhtäkkiä mieleen tuo. Nykyään ei noin pieni myymälä pärjäisi millään. Ei ne montaa kalaa päivässä myyneet. Itse ostin sieltä yhden. Samassa talossa oli kuitenkin Stockan akvaario-osasto, jossa oli iso seinä täynnä akvaarioita, joissa valtavasti myytäviä kaloja.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Hehe, muistan! Ostin sieltä lapsena kaloja. Olin vähän yli kymmenen ja kävin yksin ostamassa pussillisen akvaariokaloja. Eivät kyselleet vanhempien lupaa tai millainen akvaario minulla oli. Myydäänköhän nykyäänkin lapsille tuosta noin vain eläimiä?
Minäkin ostin nuorena pari kultakalaa 20 litran akvaarioon. Ei siihen aikaan kyselty mitään. Se myytiin mitä asiakas halusi.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, muistan! Ostin sieltä lapsena kaloja. Olin vähän yli kymmenen ja kävin yksin ostamassa pussillisen akvaariokaloja. Eivät kyselleet vanhempien lupaa tai millainen akvaario minulla oli. Myydäänköhän nykyäänkin lapsille tuosta noin vain eläimiä?
Mä kävin 12-vuotiaana ostamassa vanhemmilta salaa kääpiökanin. Ihan älytöntä että myytiin.
Leppävaarassakin (Espoossa) oli keskellä kerrostaloja yhden talon alakerrassa pieni akvaariokauppa. Ei todellakaan missään myymäläalueella vaan asuintalojen keskellä. Se oli vaikea löytää. Mutta siellä myytiin jotain harvinaisia kaloja, mitä muualla ei, ja kuulemma Turusta saakka jotkut tulivat ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole akvaariokauppoja melkein missään. Miksi siis ennen oli niin monta vierekkäin?
Kasarilla akvaariot oli "muotia", mullakin oli 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin 12-vuotiaana ostamassa vanhemmilta salaa kääpiökanin. Ihan älytöntä että myytiin.
Mitä sille kanille kävi? Mitä vanhempasi sanoi?
Harmi että akvaarioliikkeet ovat hävinneet eikä akvaario ole enää muotia. Se on niin ihana elävä taulu ja pala luontoa kun sen hyvin sisustaa ja pitää siistinä. Varsinkin syksyisin akvaario innosti kun luonto kuolee ulkona.
Maxi-Marketissa Leppävaarassa yläkerrassa oli valtavan iso akvaario-osasto. Käytiin siellä usein autolla kauempaa vain katsomassa kaloja. Vähän kuin köyhän miehen Sealife tuo Maximarket. Oi aikoja :D.
Vierailija kirjoitti:
Leppävaarassakin (Espoossa) oli keskellä kerrostaloja yhden talon alakerrassa pieni akvaariokauppa. Ei todellakaan missään myymäläalueella vaan asuintalojen keskellä. Se oli vaikea löytää. Mutta siellä myytiin jotain harvinaisia kaloja, mitä muualla ei, ja kuulemma Turusta saakka jotkut tulivat ostamaan.
Muistan tuon paikan. Haettiin iskän kanssa sieltä jotain harvinaisia hopeanvärisiä pohjakaloja, jotka heti pussista päästyään kaivautuivat hiekkaan eikä niitä nähty sen jälkeen koskaan muuten kuin jos hiekkoja vaihdettiin tms ja ehkä pari kertaa vuodessa jos keskellä yötä yllättäin sytytti valot akvaarioon niin saattoi näkyä pöllähdys kun sellainen kala kaivautui takaisin hiekkaan. Tosi hyvä ostos, selvisi kyllä miksi niitä liikkeessä pidettiin akvaariossa missä ei ollut pohjalla hiekkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan tuon paikan. Haettiin iskän kanssa sieltä jotain harvinaisia hopeanvärisiä pohjakaloja, jotka heti pussista päästyään kaivautuivat hiekkaan eikä niitä nähty sen jälkeen koskaan muuten kuin jos hiekkoja vaihdettiin tms ja ehkä pari kertaa vuodessa jos keskellä yötä yllättäin sytytti valot akvaarioon niin saattoi näkyä pöllähdys kun sellainen kala kaivautui takaisin hiekkaan. Tosi hyvä ostos, selvisi kyllä miksi niitä liikkeessä pidettiin akvaariossa missä ei ollut pohjalla hiekkaa :D
😅
Vierailija kirjoitti:
Harmi että akvaarioliikkeet ovat hävinneet eikä akvaario ole enää muotia. Se on niin ihana elävä taulu ja pala luontoa kun sen hyvin sisustaa ja pitää siistinä. Varsinkin syksyisin akvaario innosti kun luonto kuolee ulkona.
Niin, on kyllä sääli. Halusin viedä lapseni katsomaan akvaariota kun se kyseli mikä on akvaario. Ja ajattelin heti, että akvaariokauppaan! Mutta eipä niitä täälläpäin enää ollutkaan yhtään, ennen oli montakin.
En tiedä miten ne entisaikojen pienet erikoisliikkeet kannatti, mutta minulla ainakin on ikävä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Leppävaario!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten ne entisaikojen pienet erikoisliikkeet kannatti, mutta minulla ainakin on ikävä niitä.
Täytyy olla niin, että vuokrat oli todella matalat pk-seudullakin suhteessa muuhun kustannustasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille kanille kävi? Mitä vanhempasi sanoi?
No kyllä se minulle jäi mutta ehkei olisi pitänyt. En minä tuossa iässä ihan kunnolla ymmärtänyt sen tarpeita. Esim. pidin häkissä sitä ihan liikaa 😞 No kesällä sillä sentään oli iso ulkohäkki pihalla. Isoveli rakensi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla niin, että vuokrat oli todella matalat pk-seudullakin suhteessa muuhun kustannustasoon.
Nykyäänhän yrittäjällä menee helposti 1500 euroa kuussa pelkkään pienen pienen liiketilan vuokraan. Siinä saa aika monta kalaa tai käsinettä myydä, että saa edes pelkän vuokran katettua.
Olihan noita yhtä asiaa myyviä kauppoja ennen montakin. Muistan sellaisenkin, joka myi pelkkiä kynttilöitä.
Muistan! Se oli siinä heti kun käveli stockan kellon alta sampokujalle sisään niin vasemmalla.
Olipa hauska muistelo aloittajalta. En edes muistanut koko kauppaa, mutta ostin sieltä elämäni ekat lemmikit (2 kultakalaa).
Tapiola oli kyllä mahtava paikka aikoinaan, nyt muuttunut liikaa.
-m45
Vierailija kirjoitti:
Olipa hauska muistelo aloittajalta. En edes muistanut koko kauppaa, mutta ostin sieltä elämäni ekat lemmikit (2 kultakalaa).
Tapiola oli kyllä mahtava paikka aikoinaan, nyt muuttunut liikaa.
-m45
Niin minustakin oli ennen mahtava paikka, nyt muuttunut liikaa ja tunnelma erilainen kuin ennen. On edelleen ihan ok, mutta vanha henki kadonnut. Hauskaa että löytyi toinenkin samassa paikassa kalaostoksilla käynyt. Olen suunnilleen samaa ikää kuin sinä.
Ap
En ole Tapiolassa käynytkään mutta tuli mieleen onman lapsuuteni (80-luku) akvaariokauppa. Se oli keskellä kerrostalolähiötä yhden tavallisen kerrostalon kellarikerroksessa. Se piti tietää, ei sitä edes mainostettu missään. Koko lähiössä ei tainnut olla mitään muuta kauppaa/liiketilaa, ei edes ruokakauppaa. Akvaarioharrastus taisi olla hyvin yleinen tuohon aikaan.