Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatetaanko poika- ja tyttölapset edelleen eri tavoin?

Vierailija
01.09.2024 |

Oon esim. ollut huomaavinani, että hiekkalaatikolta lähtien tytöt opetetaan siivoamaan jälkensä, pojat useammin jättävät lelut hujan hajan ympäri lääniä.

Kommentit (275)

Vierailija
61/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä todella toivon, että meno olisi parantunut 80- 90-luvusta, ja pojatkin opetetaan ajattelemaan muutakin kuin itseään ja ottamaan vastuuta tekemisistään ja ympäristöstään. Myös kotityöt olisi syytä oppia.

Pliis, jos jotkut tässä maassa joutuvat vastuuta kantamaan, niin kyllä se on nimenomaan miehet.

Vierailija
62/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sama oli oppi minunkin lapsuudessani, vain tyttöjen hyvinvoinnilla oli väliä. Poikia ei huomioitu lainkaan ellei paikat alkaneet hajota."

Musta tää on tosi mielenkiintoinen pointti. Miten sun mielestä poikien hyvinvointia pitäisi huomioida eri tavalla ja paremmin, jotta poikien oireilu saataisiin kuriin? Mun oma ajatus on se, että toki kaikkien lasten tunteita ja herkkyyttä pitää huomioida tosi sensitiivisesti, mutta pojilta myös vaaditaan rajojen noudattamista ja vastuunottoa selvästi tyttöjä vähemmän, ja pojat myös oireilevat siksi(?) enemmän. He jäävät omaan varaansa ja rajattomiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä koulussa, ja voin kertoa, että tytöiltä vaaditaan paljon enemmän kuin pojilta. Siksi tyttöjen oppimistulokset myös ovat paljon parempia. Jotenkin on harhauduttu sellaiseen pisteeseen, jossa on normaalia, että esimerkiksi puolet alakoululuokan pojista ei kykene seuraamaan opetusta lainkaan, koska heidän on mahdoton keskittyä. Lisäksi muutama heistä on avoimen uhmakas ja jopa aggressiivinen. Tätä pidetään nykyään normaalina, ja sitä siedetään pojilta. Vaatimuksia alennetaan, ja se näkyy sitten oppimistuloksissa. Levottomuus näkyy valitettavasti myös kaikkien muiden oppimistuloksissa.

Kaikkien lasten vanhemmille haluaisin sanoa, että keskittyminen on taito, jota voi ja kannattaa harjoitella, ja se harjoittelu pitää tehdä ehdottomasti ennen kouluikää.

Minäkin olen töissä koulussa ja voin kertoa että pojilta vaaditaan paljon enemmän vaikka koko koulujärj

Juu no et ole töissä koulussa. Sen näkee otsaluullaankin.

Vierailija
64/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan paljon isovanhempien kanssa tekemisissä ja pelkästään se aiheuttaa sen että saa hyvin perinteisiä roolimalleja, kasvatusta sekin. Molemmat isoäidit passaavat enemmän tai vähemmän marttyyrinä ja isoisät laiskottelevat ja valittavat.

Ihan vaan huomiona 

Joo, mutta te vanhemmathan näytätte toisin ja sanoitatte, miksi tuollainen isovanhempien parisuhteen dynamiikka ei ole ok. 

Meillä ei opeteta puhumaan paskaa selän takana ja arvostelemaan muiden suhdetyylejä paremmiksi tai huonommiksi.

Meillä ei myöskään puhuta muille epäkohteliaasti käskymuodossa vaan opetamme hyviä tapoja ;)

Vierailija
65/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sama oli oppi minunkin lapsuudessani, vain tyttöjen hyvinvoinnilla oli väliä. Poikia ei huomioitu lainkaan ellei paikat alkaneet hajota."

Musta tää on tosi mielenkiintoinen pointti. Miten sun mielestä poikien hyvinvointia pitäisi huomioida eri tavalla ja paremmin, jotta poikien oireilu saataisiin kuriin? Mun oma ajatus on se, että toki kaikkien lasten tunteita ja herkkyyttä pitää huomioida tosi sensitiivisesti, mutta pojilta myös vaaditaan rajojen noudattamista ja vastuunottoa selvästi tyttöjä vähemmän, ja pojat myös oireilevat siksi(?) enemmän. He jäävät omaan varaansa ja rajattomiksi.

Siis muuten oli ihan ajatusta paitsi että pojilta vaaditaan vastuunottoa selvästi tyttöjä enemmän. Tyttöjä tuetaan kaikessa ja poikien nimenomaan pitää pärjätä itse. On esim kaiken maailma tyttö sponsori projektia mutta vastaavaa en ole nähnyt pojista. Tukemisen kohde on joko lapset tai tytöt.

Vierailija
66/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä koulussa, ja voin kertoa, että tytöiltä vaaditaan paljon enemmän kuin pojilta. Siksi tyttöjen oppimistulokset myös ovat paljon parempia. Jotenkin on harhauduttu sellaiseen pisteeseen, jossa on normaalia, että esimerkiksi puolet alakoululuokan pojista ei kykene seuraamaan opetusta lainkaan, koska heidän on mahdoton keskittyä. Lisäksi muutama heistä on avoimen uhmakas ja jopa aggressiivinen. Tätä pidetään nykyään normaalina, ja sitä siedetään pojilta. Vaatimuksia alennetaan, ja se näkyy sitten oppimistuloksissa. Levottomuus näkyy valitettavasti myös kaikkien muiden oppimistuloksissa.

Kaikkien lasten vanhemmille haluaisin sanoa, että keskittyminen on taito, jota voi ja kannattaa harjoitella, ja se harjoittelu pitää tehdä ehdottomasti ennen kouluikää.

Minäkin olen töissä koulussa ja voin kertoa että pojilta vaaditaan paljon enemmän vaikka koko koulujärj

Ja tätähän on ihan tutkittukin sekä Suomessa että muualla maailmassa. Erityisesti naisopettajat suosivat tyttöjä palkitsemalla paremmilla arvosanoilla, vaikka taidot olisivat vähäisemmät. 

Et se siitä paskapuheesta, että tytöiltä vaaditaan enemmän. Poikien pitää tehdä enemmän töitä.

Vierailija
67/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis muuten oli ihan ajatusta paitsi että pojilta vaaditaan vastuunottoa selvästi tyttöjä enemmän. Tyttöjä tuetaan kaikessa ja poikien nimenomaan pitää pärjätä itse. On esim kaiken maailma tyttö sponsori projektia mutta vastaavaa en ole nähnyt pojista. Tukemisen kohde on joko la

Jep. Poikien tulee pärjätä aina omillaan

Vierailija
68/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan pojat luontaisesti rikkovat rajoja jatkuvasti. Se on suorastaan geeneihin koodattuna, sama homma vilkkaan käytöksen kanssa. Siksi vain vaikuttaa siltä että pojille sallitaan enemmän, ei sallita mutta kukaan niitä riiviöitä ei jaksa jatkuvasti kieltääkään.

Vierailija
69/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan pojat luontaisesti rikkovat rajoja jatkuvasti. Se on suorastaan geeneihin koodattuna, sama homma vilkkaan käytöksen kanssa. Siksi vain vaikuttaa siltä että pojille sallitaan enemmän, ei sallita mutta kukaan niitä riiviöitä ei jaksa jatkuvasti kieltääkään.

Tytöt osaavat piilottaa oman vittumaisen käytöksensä paremmin. Siksi esim tyttöjen välistä kiusaamista on paljon vaikeampaa havaita

Vierailija
70/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi edes yrittää tuollaista. Koulu on rakennettu alun perin pojille, eiväthän tytöt edes oikein päässeet kouluun ennen 1900-lukua. Js joka ikinen muokkaus kouluun perustellaan sillä, että nyt pojat viihtyvät paremmin.

Ihan silkka vahinko se on, että tytöt pärjäävät koulussa paremmin kuin pojat. Kukaan ei ole ikinä siihen pyrkinyt, ja se olisi kyllä moneen kertaan estetty, jos vain olisi keino löytynyt. 

Vierailija
71/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 90-luvulla. Tyypillisimpiä kasvatustapoja silloin

1. Tytöt tekivät kotitöitä, pojilta ei vaadittu

2. Kukaan lapsista ei tehnyt kotitöitä, äiti teki kaiken

3. Vanhimmalta tytöltä vaadittiin eniten, muiden kohdalla lipsuttiin

4. Äiti opetti tytöille "naisten" hommat, isä pojille "miesten"

Ykkönen ja kakkonen ehdottomasti yleisimmät. 

Mitä olen nykyään huomannut pikkulapsiarjessa: miesten ja naisten roolit ovat tasa-arvoisemmat, mutta tyylit:

1. Molemmat vanhemmat hoitavat ja opastavat lapsia aktiivisesti, ovat läsnä

2. Vanhemmat eivät ole läsnä tilanteissa vaan puhelimella

3. Vanhemmat eivät osaa olla johdonmukaisia johtajia, vaan mielistelevät lasta, tavoitteena vain ettei lapselle tule paha mieli

4. Äiti on läsnä ja dominoi lasten kasvatusta, miehellä ei yhteyttä lapsiin

Tästä (2. ja 3.) seuraa sekä huonokäytöksisiä poikia että tyttöjä. 3v tyttöjen huono käytös ilmenee enemmän huutamisena/päin räkimisenä, pojilla tuuppimisena, lyömimisenä ja esineiden heittelynä

Vierailija
72/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on oikeasti tosi vaikea nähdä että naiset järjestelmällisesti kasvattaisivat poikansa lellien niin että mistään ei tarvitse ottaa vastuuta ja ketään ei tarvitse huomioida. Naiset kuitenkin pääasiassa lapset kasvattaa ja kouluttaa tässäkin maassa. Sitten ne samat naiset valittaa kuinka pojat kasvatetaan niin huonosti, ihan oikeasti hei?

Vierailija
73/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen töissä koulussa ja voin kertoa että poji

Olen vähintään yhtä paljon kuin sinä. Harmi että loppui argumentit kesken ja jouduit menemään hiekkalaatikko tasolle.

Vierailija
74/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti. Vähän outoa jos poikalapsia opetettaisiin käyttämään tanponia.

Vierailija
75/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on oikeasti tosi vaikea nähdä että naiset järjestelmällisesti kasvattaisivat poikansa lellien niin että mistään ei tarvitse ottaa vastuuta ja ketään ei tarvitse huomioida. Naiset kuitenkin pääasiassa lapset kasvattaa ja kouluttaa tässäkin maassa. Sitten ne samat naiset valittaa kuinka pojat kasvatetaan niin huonosti, ihan oikeasti hei?

Eiköhän noitten uhriutuja-feministien kasvattamista pojista tule entistä enemmän naisvihamielisiä, kun pääsevät itsenäistymään ja ymmärtävät mitä äitinsä on heille tehnyt. Isät joko poissa tai hiljasena ja alistuneena laahuaa jossain nurkissa. Tai sitten ovat muuten vaan itsellisiä äitejä. 

Vierailija
76/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä todella toivon, että meno olisi parantunut 80- 90-luvusta, ja pojatkin opetetaan ajattelemaan muutakin kuin itseään ja ottamaan vastuuta tekemisistään ja ympäristöstään. Myös kotityöt olisi syytä oppia.

Pliis, jos jotkut tässä maassa joutuvat vastuuta kantamaan, niin kyllä se on nimenomaan miehet.

Alapeukuttajilta perusteluja. Miten tämän maa pysyisi pystyssä ilman miehiä? Kuka ylläpitää infran, jätehuollon, vesihuollon. rakentamisen ym. elämän perusedellytykset, joita pidätte nykyään itsestäänselvyytenä. 

Vierailija
77/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta tulleet ainakin antaa poikien nauttia kesästä kesävaatteissa, mutta tytöt säkitetään kovillakin helteillä.

Vierailija
78/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vierestä seuranneena välillä tuntuu ettei lapsia enää edes kasvateta. Kunhan vanhemmat vaan pääsee helpolla. Poikkeuksiakin tietty on.

Vierailija
79/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä nyt viitsi edes yrittää tuollaista. Koulu on rakennettu alun perin pojille, eiväthän tytöt edes oikein päässeet kouluun ennen 1900-lukua. Js joka ikinen muokkaus kouluun perustellaan sillä, että nyt pojat viihtyvät paremmin.

Ihan silkka vahinko se on, että tytöt pärjäävät koulussa paremmin kuin pojat. Kukaan ei ole ikinä siihen pyrkinyt, ja se olisi kyllä moneen kertaan estetty, jos vain olisi keino löytynyt. "

Älä itse viitsi. Itsenäisessä Suomessa ei ole koskaan rakennettu koulua pojille ja sata vuotta sitä on muokattu tytöille..

https://yle.fi/a/3-12485564

Fake news?

Vierailija
80/275 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajilta perusteluja. Miten tämän maa pysyisi pystyssä ilman miehiä? Kuka ylläpitää infran, jätehuollon, vesihuollon. rakentamisen ym. elämän perusedellytykset, joita pidätte nykyään itsestäänselvyytenä. 

Maanpuolustuskin pääosin miesten harteilla. Ei naisilla ole muuta kuin loputtomia oikeuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan