Kasvatetaanko poika- ja tyttölapset edelleen eri tavoin?
Oon esim. ollut huomaavinani, että hiekkalaatikolta lähtien tytöt opetetaan siivoamaan jälkensä, pojat useammin jättävät lelut hujan hajan ympäri lääniä.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo huomannu ikinä että tyttöjä ja poikia kasvatetaan eritavalla vaan ihan mun lapsuudessa myös ysärillä lapset sai kasvaa vapaasti. Mutta miksi silti tytöt ja pojat valitsee erilaiset leikit ja lelut??? Pitääkö tytöille pakottaa auto ja sotaleikkejä? Pitääkö pojille pakottaa nukkeleikkejä ja mekkoleikkejä???
Ootko tyhmä? Pointti ei ole pakottaminen vaan se että annetaan se vapaa valinta, JOS lapsi haluaa kokeilla. Mun lapsuudessa oli selkeästi että en saanut tehdä asioita x y tai z koska ne "oli poikien juttuja". Mulla on alle kouluikäiset tytöt, esimerkiksi rakennellaan Lego settejä, ollaan vesisotaa ja pelataan konsolipelejä. Ihan jo nuokin voi olla yhä joillekin vanhemmille sellaisia että koetaan vääriksi tytöille. Ja jos nyt jollekin jäi epäselväksi niin minä olen se lasten äiti.
ainoa poika niin en hennonnut että siivoaisi tai vaatteet viikkaisi sun muuta naisellista. Taitaa :))))) tulla alapeukkuja :))))) no ei nyt niin vakavasti
Tunnen aivan ihania poikalapsia, mutta yleensä ne pahimmin ongelmaiset häiriköt ovat myös aina poikia. Koululuokissa pojat ovat yleensä niitä, jotka häiriköivät sillä tavalla, että muidenkin opiskelu vaikeutuu. Tää ei johdu biologiasta vaan kasvatuksesta.
Oi kyllä! Jostain syystä pojilta siedetään ihan järkytyävää käytöstä, vaikka vastaavaa käyttäytymistä tytöillä paheksutaan. Poikien äitien mielestä tuntuu olevan ok, että niitä lapsia ei kasvateta ollenkaan.
Minut kasvatettiin tasa-arvoisesti. Olin poika, leikin barbeilla, pukeuduin mekkoon ja tein kotitöitä. Olen nyt onnellisesti naimissa miehen kanssa ja toivon että poikia kasvatettaisi samalla tavalla kuin minua.
Vierailija kirjoitti:
Oi kyllä! Jostain syystä pojilta siedetään ihan järkytyävää käytöstä, vaikka vastaavaa käyttäytymistä tytöillä paheksutaan. Poikien äitien mielestä tuntuu olevan ok, että niitä lapsia ei kasvateta ollenkaan.
No kun mä jotenkin näen vähän samaa useammin kuin haluaisin. Tuntuu, että edelleen on osin vallalla "pojat on poikia" -ajattelu, jonka varjolla siedetään ihan kauhean huonoa käytöstä. Sitten ihmetellään, kun eivät sopeudu kouluun, kun siellä pitäisi osata rauhoittua ja käyttäytyä.
Hassua muuten, miten hirveästi muutamaa homofoobikkoa aina pelottaa tämäntyyppiset keskustelut. Se lienee todiste siitä, että tällainen keskustelu uhkaa isosti joidenkin miehisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mä todella toivon, että meno olisi parantunut 80- 90-luvusta, ja pojatkin opetetaan ajattelemaan muutakin kuin itseään ja ottamaan vastuuta tekemisistään ja ympäristöstään. Myös kotityöt olisi syytä oppia.
Olen kasvanut 80-90-luvulla enkä kyllä tavannut yhtään perhettä jossa pojat kasvatettiin ajattelemaan vain itseään ottamatta vastuuta. Itse aloin tehdä kotitöitä ja laittaa ruokaa ala-asteella. Ettei tämä vaan olisi joku somesta opittu viha-utopia? Minulle ei ainakaan mitään painotettu niin paljon kuin tyttöjen ja vanhempien ihmisten huomiointia. Tuntuu että silloin kasvatettiin molemmista sukupuolista vastuullisempia. Ja sanoin molemmista koska silloin niitä oli virallisesti 2.
Tietysti, muuten niistä tulee sukupuolihämmentyneitä pervoja jotka viiltelevät itseään.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla antaa jotain esimerkkiä käytöksestä jota tytöillä paheksutaan mutta pojilla ei?
Minut ja veljeni kasvatettiin kai samoin, mutta veli oli nuorempi eikä häneltä vaadittu ihan samoja asioita saman ikäisenä kuin minulta.
Isä opetti veljen ajamaan autoa. Minulta ei edes kysynyt haluaisinko oppia.
Tämä oli 80-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun mä jotenkin näen vähän samaa useammin kuin haluaisin. Tuntuu, että edelleen on osin vallalla "pojat on poikia" -ajattelu, jonka varjolla siedetään ihan kauhean huonoa käytöstä. Sitten ihmetellään, kun eivät sopeudu kouluun, kun siellä pitäisi osata rauhoittua ja käyttäytyä.
Hassua muuten, miten hirveästi muutamaa homofoobikkoa aina pelottaa tämäntyyppiset keskustelut. Se lienee todiste siitä, että tällainen keskustelu uhkaa isosti joidenkin miehisyyttä.
Lapsellista lässytystä.
Toivottavasti. Ei mene kauaa kun nämä uusien tuulien tirehtöörit sotketaan suohon.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aivan ihania poikalapsia, mutta yleensä ne pahimmin ongelmaiset häiriköt ovat myös aina poikia. Koululuokissa pojat ovat yleensä niitä, jotka häiriköivät sillä tavalla, että muidenkin opiskelu vaikeutuu. Tää ei johdu biologiasta vaan kasvatuksesta.
Oletko lastenpsykiatri vai millä meriiteillä linjaat että se johtuu kasvatuksesta eikä biologiasta?
Mun onneksi vanhemmat maalla jo 70- luvulla kasvatti mut ja mun veljen ihan samalla lailla. Kumpikin teki maatilan juttuja sekä kotihommia. Isän kanssa korjattiin koneita kun olin kiinnostunut, peltoautolla rässin siinä kuin velikin koska se oli kivaa. Ja vaatteet oli silloin kyllä veljeltä kierrätettyjä ja joskus sai ns. tyttövaatteita, jos halusi. Veljen kanssa leikittiin niin autoilla kuin nukeilla. Joku oli kauhuissaan kun näki tytön koneen kimpussa, mutta oma oli ongelmansa tuumasi isä.
Omat lapset on saaneet samanlaisen kasvatuksen, ei ole mitään pakkoa tehdä tyttö-tai poikajuttuja vaan voi tehdä mitä kiinnostaa. Ja kotona hommat jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä todella toivon, että meno olisi parantunut 80- 90-luvusta, ja pojatkin opetetaan ajattelemaan muutakin kuin itseään ja ottamaan vastuuta tekemisistään ja ympäristöstään. Myös kotityöt olisi syytä oppia.
Olen kasvanut 80-90-luvulla enkä kyllä tavannut yhtään perhettä jossa pojat kasvatettiin ajattelemaan vain itseään ottamatta vastuuta. Itse aloin tehdä kotitöitä ja laittaa ruokaa ala-asteella. Ettei tämä vaan olisi joku somesta opittu viha-utopia? Minulle ei ainakaan mitään painotettu niin paljon kuin tyttöjen ja vanhempien ihmisten huomiointia. Tuntuu että silloin kasvatettiin molemmista sukupuolista vastuullisempia. Ja sanoin molemmista koska silloin niitä oli virallisesti 2.
No tosi hienoa! Mahtavaa, että on ollut tällaistakin. Mä olen tuon kommentin kirjoittaja, johon vastasit, ja mun oma näkemykseni perustuu oikeastaan mun omaan seurusteluhistoriaan. Olen nyt yli 40 v, en ole koko ikänäni kyennyt löytämään sellaista miestä, joka kykenisi em. asioihin. Aika monella ystävällä on samoin, mutta monet ovat sitten tyytyneet äidiksi miehilleen. Itse elän tosi tyytyväisenä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lastenpsykiatri vai millä meriiteillä linjaat että se johtuu kasvatuksesta eikä biologiasta?
Sanoohan sen toki ärkijärkikin, ettei paska käytös ole yhden sukupuolen biologinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Minut ja veljeni kasvatettiin kai samoin, mutta veli oli nuorempi eikä häneltä vaadittu ihan samoja asioita saman ikäisenä kuin minulta.
Isä opetti veljen ajamaan autoa. Minulta ei edes kysynyt haluaisinko oppia.
Tämä oli 80-luvun alussa.
No eikö siis pojat ja tytöt kehitykään eri tahtia? Miten se nyt sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoohan sen toki ärkijärkikin, ettei paska käytös ole yhden sukupuolen biologinen ominaisuus.
Jos jätettäisiin sinun arkijärkesi sille kuuluvalle paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tosi hienoa! Mahtavaa, että on ollut tällaistakin. Mä olen tuon kommentin kirjoittaja, johon vastasit, ja mun oma nä
No en voi sanoa hienoa sinun havainnositasi siis ihan sinun kannalta. Itse en tunne yhtään tällaista paria. Joitain tällaisia henkilöitä kyllä mutta he eivät ole pysyvää parisuhdetta löytäneet. Aika erilaisia piirejä mahtuu tähänkin maahan nököjään. Minulle nämä jutut on yhtä utopiaa kuin raivokkaat feministit ja incel miehet kun en niitä omassa elämässä juuri näe.
Nyt olet erehtynyt. Raggarit on raggareita, eli yleensä poikia ja kyllä heidän huono käytöksensä huomataan ja ärsyynnytään.
Onko mopojonne terminä tuttu? Se ei ole kehumista. Ajelevat itseviritetyillä kakstahti vehkeillä.
Tytöillä ei ole juurikaan viritettyjä kovaäänisiä mopoja, vaan hiljaisia moposkoottereita.