Miltä tuntuu jos sukunimi on jokin hirveänä pidetty
esimerkiksi Sikiö, Nännimäinen, Urpo tai Paukku ?
(Tai sitten muuten vain hirveä, esimerkiksi Möttönen tai vastaava)
Aiheuttaako tuo ongelmia itsetunnolle tai sosiaalisiin tilanteisiin?
Kysyn mielenkiinnosta, en kettuillakseni.
Kommentit (78)
Ai että miltäköhän tuntuu ...hmmm..ei miltään ...aika tyhä kysymys taas.
Lihavainen on meidän sukunimi!
Pikemminkin tykkään enkä ole lihava 😀
Onpa sulla huolet ja ihmettelynaiheet näin sunnuntaina . .Miten nämä nimet niiku vaikuttaa ja tuntuu omaan elämääsi ....huuoohh.
Ennen sanottiin ei nimi miestä pahenna. Nyt sitten : ei nimi ihmistä pahenna. En edes mieti koskaan onko jonkun nimi kaunis ruma omituinen tai mitä hyvänsä. Nimi on nimi ja niitä on tavallisia ja erikoisempia koko maailma täynnä. En myöskään muuttaisi nimeäni oli se sitten millainen hyvänsä.
Pietilä = Pierilä
En tiedä miksi on keksitty näin helposti muunneltavissa olevia sukunimiä vai eikö ennen vaan tajuttu. Entinen opettajani oli Pietilä ja häntä sanottiin aina pieriläksi..
Näin lihavana ihmisenä en kehtaisi esitellä itseäni, tässä Kaisu Pulska.
Voi sitä häpeää..
Mielestäni viivalliset nimet on rumia eli esimerkiksi Minna-Katriina ja vielä kun perään viivallinen sukunimi tyyliä Iso-Koski...
ja ajatelkaapa kun tällainen menee avioliittoon ja päättävät muodostaa yhdistelmänimen. Sitten nimi on tyyliä "Minna-Katariina Iso-Koski - Järvinen"
ei millään pahalla jos esimerkkini nimi nyt sattuu prikulleen olemaan jollakin.
Teininä kaverini oli suututtanut sukulaisensa nauramalla avioitumisen myötä tulevalle uudelle sukunimelle, joka oli muistaakseni Munukka. Kyseinen nainen ei pystynyt ainakaan huumorilla ottamaan. Mutta varmaan ne, joita oikeasti häiritsee, vaihtavat nimensä.
Helppohan ne on vaihtaa. Miksi olla joku Saastamoinen kun kauniitakin nimiä on.
Vierailija kirjoitti:
onhan se eräänlainen identiteetti "kuka minä olen ja mistä minä tulen", ei se ole niin helppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan se eräänlainen identiteetti "kuka minä olen ja mistä minä tulen", ei se ole niin helppoa
Ottaa lähisuvusta toisen nimen, vaikka äidin tyttönimen.
Paljon on erikoisia ja jopa rumia yms. sukunimiä. Julkkiksillakin. Ei mahda mitään. Ei niitä nyt vaihtamaankaan viitsi ruveta ihan kevyin perustein. Onhan se kuitenkin tietyn suvun nimi, jonka jatkuvuus on tärkeä asia.
Sukunimeä ei usein missään edes tarvi ääneen sanoa. Se nyt on aika se ja sama, jos nimen joku joskus lukee jostain paperista. Tai postilaatikosta.
Enempi voisi sitten mietityttää, jos omalla seurustelukumppanilla olisi joku karsea sukunimi ja haluaisi avioitua ja oman sukunimensä samalla vaihtaa. Mutta jos rakkaus on aitoa, niin kyllä se rumakin nimi sitten menisi. Tai sitten voisi tehdä, kuten eräs julkkispariskunta teki, joka ei ottanut kummankaan sukunimeä.
Vierailija kirjoitti:
Äidin puolen sukuni on Tampio.
Se nyt oli jopa arvattavissa, mutta mikä sukunimi?
Vierailija kirjoitti:
Näin lihavana ihmisenä en kehtaisi esitellä itseäni, tässä Kaisu Pulska.
Voi sitä häpeää..
Huonon itsetunnon omaavalle pulskalle kyllä voi olla kehtaamisen kanssa ongelmia. Mutta jos on itsetunto ja huumorintaju kohdillaan, niin silloin asia on pulskalle Pulskalle varmasti ihan ok.
Suvussa on yksi sukunimi, jota pidetään rumana. Aika monihan sen on vaihtanut, mikä on vähän sääli kun nimi on 1500-luvulta peräisin, ja merkityskin on elänyt ajassa. Mutta toki paha sanoa mitä itse olisin tehnyt, kyllähän noista joutuu kuulemaan koulussa, töissä jne koko ikänsä.
Kuinkakohan moni Purra-niminen vaihtaa nimensä. Halla-aho on kaunis sukunimi, mutta verrattavissa Hit#iin Saksassa - ikuisesti loattu.
Koko sukuani on siunattu nen-päätteisillä sukunimillä. Ja hyvin tavallisilla kuten omanikin. Kun puolisollani on myös tavallinen nen-päätteinen sukunimi, päätin pitää omani. Mitä tuota vaihtamaan toiseen yhtä arkiseen nimeen.
Suomalaisilla on usein tosi kammottavia sukunimiä. LAUKKA. Mitä vttua? Tosin nimi PIPPA on ihan hirveä myös. En käsitä millainen vanhempi ajattelee nimeä P i p p a , ja päättää, että tämä se on! Pippa<3<3<3 Hyi hemmetti...
KANANEN. Aurin videoista pidän, mutta sukunimi on hirveä.
Sitten on paljon sellaisia ihan vain rumia sukunimiä. Heiskanen, Heiskari, Korhonen, ruotsalaiset sukunimet jne.