Mitä mummosi opetti sinulle?
Minä muistan, että kynsilakka pitää laittaa vähän kuivuttuaan kylmään veteen, niin kestää paremmin.
Sormen sivuja pitää painella ylöspäin suuntautuvin vedoin, jotta kynsistä tulee oikeanmuotoiset. Mummo nimittäin katsoi joskus kauhuissaan kynsiäni, jotka oli mallia leveät ja lyhyet. Mummon opit auttoi.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Uudet perunat kiehuvat nopeammin, jos laitat keitinveteen ripauksen sokeria.
Kasvit kasvavat parhaimmin, jos pihistät pistokkaan.
Tämä on niin totta, lahjaksi saadut tai luvalla otetut tuppaavat kuolemaan alta aikayksikön.
Opin paljon kasveista. Osaan unissakin, mikä on myrkyllistä ja kuinka. Tiedän myös lääkinnälliset ominaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Opin paljon kasveista. Osaan unissakin, mikä on myrkyllistä ja kuinka. Tiedän myös lääkinnälliset ominaisuudet.
Pärjäät hyvin poikkeustilanteissa ja olet voimavara poikkeustilanteissa. Keitä ihmeessä vihollisille teetä ;)
Täällä joku on sen jo maininnutkin, se että kasvit kasvavat paremmin jos pistokkaan varastaa. Opin sen äidin äidiltä.
Isän äiti opetti lypsämään lehmiä käsin.
ei mitään. mummollani oli niin paljon lapsenlapsia, etten saanut mitään huomiota. Ja kun minä synnyin oli jo 15 lastenlasta, oli varmaan vaan silleen ei s###tana enää näitä lapsenlapsia!!!!
toisaalat en kyllä olisi itse halunnut edes syntyä tähän maailmaan. aina jäänyt toiseten jalkoihin ja itse en kehtaa sitä kyynärpäätä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku on sen jo maininnutkin, se että kasvit kasvavat paremmin jos pistokkaan varastaa. Opin sen äidin äidiltä.
Isän äiti opetti lypsämään lehmiä käsin.
Ilmankos Suomi on täynnä Terijoen salvia ja pihat ovat kukkineet komeasti.
Pistokkaan pihistys ei ole varastamista, koska mitään ei viedä. Otetaan vain osa onnesta.
Että ruokaa pitää kunnioittaa, leipä pitää säilyttää oikeinpäin ja päähine otetaan aina pois päästä ruokapöydässä.
Kuun vaiheilla on merkitystä. Asiat pitää tehdä oikeaan aikaan. Tiettynä hetkenä voit kaataa puun ja se ei pala.
Vierailija kirjoitti:
Että ruokaa pitää kunnioittaa, leipä pitää säilyttää oikeinpäin ja päähine otetaan aina pois päästä ruokapöydässä.
Minäkin muistan leipäsäännöt. Leipä pitää olla aina oikeinpäin. Nousevaan taikinaan pitää painaa kämmensyrjällä ristinmerkki.
Aina siistittävä koti aamulla, "jos sattuu joku vieras tulemaan".
Ja väritöntä kynsilakkaa sukkahousun korjaukseen.
Karjalanpiirakoitten teon. Opin katsomalla vierestä. Mummolla se ohut kuori pyöri pulikan alla.
Jos tekee mieli munaa sen voi tehdä nopsasti aamulypsyn jälkeen aitan orrella. Ennen karjalanpiirakoiden rypyttämistä. Ja jos halusi poikalapsen piti juoda koivunmahlaa ennen hommiin ryhtymistä. Tyttölapsen sai kiertämällä kaivon ympäri kolme kertaa
Mummoni levitti joka päivä kasvoilleen Bellavitaa ja kehotti minuakin aloittamaan kasvojen ja etenkin kaulan rasvaamisen heti aikuistuttuani, ettei tule ryppyjä. Mummulla ei ollut tosiaankaan ryppyjä. Itse en ole ihan noudattanut ohjetta ja kaula on ryppyinen.
Mummoni opetti olemaan hyvä muille ihmisille ja rehellinen. Vasta aikuisena tajusin, että pappa oli oikeassa, ihmisiä voi heittää kuokalla jos ne ei tajua pysyä pois tontiltasi.
Mummoni opetti niin monia asioita että ei palstalla tila riitä. Ruuanlaittoa, käsitöitä, taloudenhoitoa, puutarhanhoitoa, metsänhoitoa, tunnistamaan sienet ja syötävät kasvit ja marjat, kasvien ja sienien lääkekäyttöä, rakentamista ja remontointia, juhlien järjestämistä, itsepuolustusta, tyyliä, tansseja, ihonhoitoa, meikkaamista, leipomista, siivousta, raamattua, kehonhoitoa liikunnalla, kiitollisuutta, omavaraisuutta, säilömismenetelmiä, metsästystä, kalastusta ja ylipäätään tuhansia erilaisia tapoja selvitä, kun kaikki ympäriltä romahtaa. Painotti aina että kun sota syttyy niin tiedät mitä tehdä.
Isän äiti: tekemään karjalanpiirakoita, paistamaan lettuja, korjaamaan vaatteita jne.
äitin äiti: että olen täysin mitätön ja että minusta ei koskaan tulisi yhtä rikasta ja menestyvää kuin hänen lempilastenlapsistaan eli serkuistani (äitin sisko meni rikkaisiin naimisiin)
Uudet perunat kiehuvat nopeammin, jos laitat keitinveteen ripauksen sokeria.
Kasvit kasvavat parhaimmin, jos pihistät pistokkaan.