Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun nykyiset eläkeläiset sattuivat joutumaan työttömäksi

Vierailija
01.09.2024 |

Niin he saivat silloin täyttä ansiosidonnaista 500 päivää, monet hyödynsivät eläkeputken ja pääsivät monta vuotta nuorempana eläkkeelle kuin nykynuoret tulevat pääsemään vielä siitä eläkeputkesta!

Ei mene tasan asiat, kun katsoo tätä:

https://yle.fi/a/74-20108017

Ansisidonnaista lyhennettiin jo aikaisemmin 300 päivään. Nyt tulee sitten leikkaukset! Ja työssäoloehto tuplaantuu. Tämä kaikki sen päälle, että suuret ikäluokat saavat yli nelinkertaisena takaisin eläkemaksunsa eläkkeenä, kun nykynuoret eivät voi edes haaveilla tuollaisista!

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lamassa, isäni jäi työttömyysputkeen 56v, itse tulen pääsemään  eläkkeelle 65v.

Isällä oli takana tuossa vaiheessa raskasta ruumiillista työtä 14v asti ja kroppa oli sen mukainen, ehti kyllä olla 20v eläkkeellä ennen kuolemaansa.

Itse tyhmyyksissäni ole hoitajaksi ryhtynyt ja jalkojen päällä koko ikäni töitä tehnyt, varaosilla mennään. 

Isäni oli tyytyväinen elämäänsä, kun vertasi sitä oman isänsä elämään, joka koki pikku lapsena sisällissodan, oli talvi-ja jatkosodassa, nuori perhe kotona tai oikeastaan ei ollut edes kotia, koska isoäiti ja isä olivat lähteneet sotaa pakoon maalle isoäidin lapsuuden kotiin. 

Minä olen tyytyväinen elämääni, olen itse saanut tehdä valinnat, mitä olen työkseni tehnyt, miten olen elämäni elänyt. 

Te nuoremmat voitte vielä muuttaa yhteiskunnan suuntaa niin, että pääset

Kuule kun äänestämällä ei yhteiskuntaa muuteta ennen kuin eläkeläiset on mullan alla.

SUOLLAT TÄYTTÄ PASKAA! Päättäjät eivät ole eläkeläisiä. Suurin äänestäjäikäluokka on 80-90-luvuilla syntyneet, eli työssäkäyvien ikäluokka.

Sinä olet nyt ottanut itsellesi sairaan pakkomielteen eläkeläisten haukkumisesta.

Vierailija
62/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäistä porukkaa täällä taas on? Mä olen syntynyt kasarilla ja työurani aloitin 2000-luvun alkupuolella. Työssäoloehto ansiosidonnaiselle oli silloin 8, 10 tai 12kk, sittemmin sitä on välillä laskettu ja nostettu. Vuosien varrella olen ollut välillä lomautettuna ja työttömänä että on tullut ansiosidonnainen ehtoineen tutuksi.

Aiemmin todellakin se 500 päivää ei kulunut jos meni kurssille, tästä on ihan omakin kokemus. Aiemmin oli käytössä myös sellainenkin kun työllistämistuki eli kunta työllisti työttömän työssäoloehdon ajaksi, siis siksi aikaa että "liiton päivät" tulee täyteen. Siitä lähti taas 500 päivää rullaamaan.

Ansiosidonnaisen ehtoja ja päiviä on ainakin viimeiset 10 vuotta kiristetty ja vähennetty ja sen poistosta kokonaan on aika ajoin keskusteltu.

Senkun alapeukutatte mutta ihan turha väittää etteikö nuo edut olleet huimasti parempia kuin nykyisin ja ansiosidonnaisen kanssa pystyi kikkailemaan lähes rajattomasti halutessaan. Ja moni sitä etua kyllä hyödynsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, samoin töihin pääsi hakemuksella "moi, otatteko töihin?" Ja vastaus oli useasti "joo". 

Töitä oli myös kaikenlaisia, saattoi mennä vaikkapa siivoamaan patruunan uima-allasta tai tyhjentämään klapikuormaa taloihin. Sellaisia hommia ei enää ole.

Onko nämä pienet työt kadonneet? Nykyisin on todella hankala saada yrittäjiä tekemään tällaisia pieniä töitä. Ei kelpaa, pitää olla isompi työ, jotta ollaan kiinnostuneita. Suomalaiset yrittäjät on oikeisto hemmotellut piloille. Laiskoja, vähätöisiä ja työn laatu on heikkoa, mutta ahneus on huipussaan. 

Vierailija
64/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaan nuoret haaveilee työttömyyskorvauksista. Mites ne työt?

Vierailija
65/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä ansiosidonnaisella työvoimakoulutukseen, jollei sitä ole jäljellä koko koulutuksen ajalle.

Vaikka keräisit uuden ehdon täyteen koulutuksen aikana, et voi nostaa uutta ansiosidonnaista ennen kuin et ole koulutuksessa. 

Vierailija
66/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse töihin. Nuoret fiksuja, kaikkia muita eläkkeitä leikattava paitsi takuueläkkeitä.  Eivät siis haaveilekkaan kerryttävänsä mitään eläkettä.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nyt-tuli-kova-ehdotus-elakkeisiin-voim…

67/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, samoin töihin pääsi hakemuksella "moi, otatteko töihin?" Ja vastaus oli useasti "joo". 

Töitä oli myös kaikenlaisia, saattoi mennä vaikkapa siivoamaan patruunan uima-allasta tai tyhjentämään klapikuormaa taloihin. Sellaisia hommia ei enää ole.

1980-luvun alussa töitä, joita tein sairaalamaailmassa pelkällä yo-tutkinnolla ja joita ei enää ole:

- lähetti

- röntgenkuvien kehittäjä

- röntgenissä toimistosihteeri, joka toimitti toimistoon tulleet lähetteet oikeaan röntgeniin ja vastaavasti laittoi röntgenkuvat kuoriin, kirjoitti tussilla päälle päivämäärän ja mikä kuvaus oli kyseessä, laittoi lausunnon kuvakuoreen, tarkisti että kuvakuoressa on sen poliklinikan tai osaston nimi, jossa potila son ja laittoi kuvakuoren oikeaan lokeroon, josta lähetti sitten vei ne kuoressa olevalle osastolle/poliklinikalle. Työhön kuului myös etsiä kadonneita lähetteitä, kadonneita lausuntoja ja kadonneita röntgenkuvia. 

- toimistosihteeri potilasmaksutoimistossa (potilaat siis maksoivat siinä kassalla käteisellä)

- röntgenissä konekirjoittaja (nykyisin radiologit käyttävät puheentunnistusta)

- potilasemäntä (jokaisessa odotustilassa oli tälllainen huolehtimassa odotustilassa olevista potilaista)

- aulavahtimestari (hoiti vaatenarikkaa eli otti sairaalaan poliklinikalle saapuvien tai omaisiaan tapaamaan tulleiden takit säilytykseen)

- arkistossa arkistomassa sairauskertomuskansioita sekä poliklinkoiden ja osastojen tilauksen mukaisesti hakemassa siaraskertomuksia ja huolehtia niiden otimittamisesta tilaavaan yksikköön 

Näitä hommia ei ole enää, koska itsepalvelu sekä teknologia ovat korvanneet ne. Kun ekaa kertaa kasarin alussa lampsin yo-kirjoitusten jälkeen HYKS:in työhönottoon, siellä ehdotettiin mulle useita vaihtoehtoja ja kysyttiin, voinko  aloittaa heti huomenna. Ei tarvinnut olla päivääkään työtön.  Ennenkuin yksi määräaikaisuus ehti edes loppua, HYKSin työhonotosta jo soitettiin ja tarjottiin seuraavaa. Ymmärrän hyvin, että tämän päivän nuorilla ei ole samanlaista työtilannetta kuin mitä mulla aikoinaan oli, joten ei kannata verrata nykypäivää kasariin. 

Vierailija
68/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen eläkeputken " hyödynsi " pääsääntöisesti työnantajat. Irtisanoivat heitä ketkä saivat tungettua ko.putkeen. Ei kauheesti kyselty kiinnostaisko.

Vierailija
69/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin työttömäksi 56-vuotiaana, hankin heti tilapäistyötä. Tämä 2000-luvun alussa.

Uuden työn sain kolmen kuukauden jälkeen ottamalla vastaan lyhyen sijaistuksen. Viikon työskentelyn jälkeen paikka vakinaistettiin. Olin siellä 66-vuotiaaksi asti.

Vierailija
70/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhteiskunnalliset ja sosiaaliset uudistukset seurasivat heidän elämänvaiheitaan. Sitä mukaa kun eivät enää niitä itse tarvinneet ne annettiin näivettyä ja kuolla pois . Etuoikeutetuin ikäluokka koskaan. 

Vierailija
71/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä pienet työt kadonneet? Nykyisin on todella hankala saada yrittäjiä tekemään tällaisia pieniä töitä. Ei kelpaa, pitää olla isompi työ, jotta ollaan kiinnostuneita. Suomalaiset yrittäjät on oikeisto hemmotellut piloille. Laiskoja, vähätöisiä ja työn laatu on heikkoa, mutta ahneus on huipussaan. 

Työllistäminen on todella kallista suurien eläkemaksujen vuoksi. Suurten ikäluokkien ollessa työikäisiä tilanne ei ollut näin. 

Vierailija
72/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse töihin. Nuoret fiksuja, kaikkia muita eläkkeitä leikattava paitsi takuueläkkeitä.  Eivät siis haaveilekkaan kerryttävänsä mitään eläkettä.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nyt-tuli-kova-ehdotus-elakkeisiin-voim…

Välttämättömiä vähimmäismuutoksia.

Vierailija
73/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma-aloitteisuus näyttää nuorilta puuttuvan ja kyky muuttaa asioita. Osataan vain syyttää kaikesta vanhuksia ja sairaita. 

Vierailija
74/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numero 13, olet niin oikeassa. Suurin osa tämän ajan poliitikoista ei ole enää vallankahvassa siinä vaiheessa, kun nykyiset parikymppiset ovat viisikymppisiä. Aika moni heistä on siirtynyt jo toisilmaisiin.  Poliittiset päätökset on aina muutettavissa uusilla poliittisilla päätöksillä. Nuoret valittavat, mutteivät suurelta osin edes vaivaudu äänestysuurnille. Siitä vaan tekemään politiikkaa. Miettikääpäs kuinka paljon 60- luvun nuorisoliikeiden radikaalit lopulta saivat poliittista valtaa tässä maassa. Barrikadeille, mars!

Niinhän se tosiaan meni. Suuret ikäluokat pystyivät vaikuttamaan jo nuorena. Heitä oli paljon ja saivat siksi tahtonsa läpi äänestämällä. Siksi he äänestävät vieläkin.

Pienten iläluokkien on paljon vaikeampi vaikuttaa asioihin.

Toisaalta suuria ikäluokkia e

Eläkeasiassa heillä on kuitenkin samat intressit kuin muillakin eläkeläisillä.

Vierailija
75/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikään kuin kaikki olisivat olleet työttömiä ja ansiosidonnaisella. Suurin osa oli kuitenkin töissä 63-65 - vuotiaiksi.

Suuret ikäluokat kiirehtivät ilmaiselle eläkkeelleen jo keskimäärin 59-vuotiaina.

Vierailija
76/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mekin maksamme samat palvelut ja lisäksi valtavat eläkemaksut ja itse tuskin pääsemme eläkkeelle.

Suuret ikäluokat eivät maksaneet tyel-maksuja kuin vasta 1996 lähtien. Eli hyvin lyhyen aikaa. 

Vierailija
77/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lamassa, isäni jäi työttömyysputkeen 56v, itse tulen pääsemään  eläkkeelle 65v.

Isällä oli takana tuossa vaiheessa raskasta ruumiillista työtä 14v asti ja kroppa oli sen mukainen, ehti kyllä olla 20v eläkkeellä ennen kuolemaansa.

Itse tyhmyyksissäni ole hoitajaksi ryhtynyt ja jalkojen päällä koko ikäni töitä tehnyt, varaosilla mennään. 

Isäni oli tyytyväinen elämäänsä, kun vertasi sitä oman isänsä elämään, joka koki pikku lapsena sisällissodan, oli talvi-ja jatkosodassa, nuori perhe kotona tai oikeastaan ei ollut edes kotia, koska isoäiti ja isä olivat lähteneet sotaa pakoon maalle isoäidin lapsuuden kotiin. 

Minä olen tyytyväinen elämääni, olen itse saanut tehdä valinnat, mitä olen työkseni tehnyt, miten olen elämäni elänyt. 

Te nuoremmat voitte viel

Eläkeläiset ovat suurin yhtenäinen äänestäjäryhmä. On poliittinen itsemurha olla ajamatta heidän agendaansa. Sairasta, että valtio pyörii eläkeläisten ympärille. Se on suorastaan itsetarkoitus

Vierailija
78/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret?

Olen 50+ osatyökyvytön. Töitä tein kolkyt vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi