Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Energiajuomia myydään nyt jopa 10-vuotiaille! S marketissa ainakin!

Vierailija
01.09.2024 |

olin perjantaina S-kaupassa ostamassa hieman olutta niin siellä 3-4 luokkalaiset pojat ositvat energiajuomia! siiis ennen näitä ei myyty alle 15 v nyt pikkulapset juovat energiajuomaa jos kauppias myy!

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään laki ei estä myymästä alaikäiselle. Se on THL:n suositus. Lidlissä ei ainakaan seuraa tätä suositusta koskaan. 

Mutta kysyvät paperit nuorelta henkilöltä, joka ostaa salt and vinegar sipsejä! Koska siinä on VIINIetikkaa. Ihme, että viinirypäleitä sentään saa ostaa.

Vierailija
42/46 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään lapsilta kaiken ostaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki energiajuomat nykyään pahasta ole. Paljon myydään sokerittomia https://www.puhdistamo.fi/collections/energiajuoma ja jopa minä viisikymppinen otan pari päivässä.

Vierailija
44/46 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin kasvatus lähtee kotoa. Kun lasta opettaa pienestä pitäen että vesi on janojuoma, hän ei kaipaa mitään sokeria tai makeutusaineita janoon.

Ja viikkorahat annetaan silloin, kun mennään kauppaan ostamaan oikeita tavaroita.

Ja miten tämä toimii teini-ikäisen tytön kanssa, joka tarvitsee kuukautisia varten rahaa ja meikkeihin ym., joita haluaa hankkia itsenäisesti? On meilläkin aina siteitä kaapissa, mutta hän näköjään silti haluaa ostaa myös itse. Menetkö tytön mukaan ostamaan, vaikka hän haluaa käydä yksin tai kavereiden kanssa, että pystyt valvomaan, mihin raha kuluu? Mites koulun jälkeen välipalat? Eikö koskaan jää kavereiden kanssa, osta jotain kaupasta, vaan aina tulee kotiin syömään? Jos annat välipalarahaa, miten valvot, mitä ostaa?

En kyllä ymmärrä, miksi tässä edes puolustellaan kauppoja, jotka eivät ole asettaneet ikärajoja, koska monessa kaupassa on, ja ne toimii. Ei siis ole mitenkään mahdottomuus, jos tahtoa on. 

Vierailija
45/46 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki energiajuomat nykyään pahasta ole. Paljon myydään sokerittomia https://www.puhdistamo.fi/collections/energiajuoma ja jopa minä viisikymppinen otan pari päivässä.

Kuule anna sinä mennä vaan! Nyt puhutaan lapsista. 

Vierailija
46/46 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle:

Nuoret

Läheneekö energiajuomien myyntikielto alaikäisille? THL uskoo kiellon olevan lähempänä kuin koskaan

Tällä hetkellä Suomessa on voimassa THL:n suositus, jonka mukaan energiajuomia ei myytäisi alle 15-vuotiaille.

JARNO TIIHONEN

19.10. 13:58

THL:n johtava asiantuntija Heli Kuusipalo arvelee, että energiajuomien myynti alle 18-vuotiaille tullaan kieltämään lailla. Kieltoa on selvitetty aiemminkin.

Lain säätämisessä on aina kyse poliittisesta tahdosta. Nyt kun Maailman terveysjärjestölläkin on yhä enemmän perusteita ryhtyä kannattamaan tätä lakia, niin luulen, että poliittinen tahtokin on muuttunut, Kuusipalo sanoo.

Hän kertoo, että Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittaa energiajuomien myynnin ja markkinoinnin kieltoa alle 18-vuotiaille.

Kuusipalo sanoo, että yleensä suosituksia noudatetaan Suomessa.

Meillä Suomessa noudatetaan yleensä näitä Maailman terveysjärjestön suosituksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän