Energiajuomia myydään nyt jopa 10-vuotiaille! S marketissa ainakin!
olin perjantaina S-kaupassa ostamassa hieman olutta niin siellä 3-4 luokkalaiset pojat ositvat energiajuomia! siiis ennen näitä ei myyty alle 15 v nyt pikkulapset juovat energiajuomaa jos kauppias myy!
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 10 v saisi apteekista kofeiinia pillereinäkin.
Itseasiassa ei taida saada. Niitä ei ole edes siellä hyllyssä, vaan pitää myyjältä kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei se ole kaupan tehtävä tätä asiaa valvoa. Alkoholia ei myydä alaikäisille, koska laki kieltää. Mikään laki ei kiellä myymästä energiajuomaa. Itse toivon kovasti, että työnantajani luopuu tästä energiajuomien ikärajasta. Hankaloittaa turhaan työntekoa olla jatkuvasti sitä ikää tarkastamassa tai hyväksymässä.
Voi voi,vai on sulla hankalaa. Paskanko väliä sillä että lapsi tuhoaa elämänsä,ikäraja pitää poistaa jotta sulla ois helpompaa. Minä minä minä.
Voi herran jestas. Eikö se nyt ole VANHEMPIEN tehtävä varmistaa, ettei se lapsi pasko elämäänsä?! Eikä tuntemattoman kaupanmyyjän.
Ja kyllä, MINÄ toivon, että MINUN työni helpottuu. Aika paljon työpäivän aikana ajattelen muiden etua, mutta tässä kohtaa ihan tasan omaani. Tuo keksitty ikäraja hankaloittaa tosi paljon ja siitä luopuminen auttaisi paljon siihen, että työnantajan antamat työtehtävät olisi mahdollista suorittaa annetussa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei se ole kaupan tehtävä tätä asiaa valvoa. Alkoholia ei myydä alaikäisille, koska laki kieltää. Mikään laki ei kiellä myymästä energiajuomaa. Itse toivon kovasti, että työnantajani luopuu tästä energiajuomien ikärajasta. Hankaloittaa turhaan työntekoa olla jatkuvasti sitä ikää tarkastamassa tai hyväksymässä.
Voi voi,vai on sulla hankalaa. Paskanko väliä sillä että lapsi tuhoaa elämänsä,ikäraja pitää poistaa jotta sulla ois helpompaa. Minä minä minä.
Voi herran jestas. Eikö se nyt ole VANHEMPIEN tehtävä varmistaa, ettei se lapsi pasko elämäänsä?! Eikä tuntemattoman kaupanmyyjän.
Ja kyllä, MINÄ toivon, että MINUN työni helpottuu. Aika paljon työpäivän aikana ajattelen muiden etua, mutta tässä kohtaa ihan tasan omaani. Tuo keksitty ikära
Tämä alkaa menemään vähän holhoamiseksi, samalla tavalla pitäisi ylipainoisen herkkuostoksiin puuttua että kannattaako niitä ostaa. Eiköhän jokaisen vanhemman tehtävä ole huolehtia ettei lapset syö/juo liikaa mitään haitallista. Laki sitten estää myymästä niitä oikeasti haitallisia aineita.
Vierailija kirjoitti:
No siis. Se juttu noissa enrgiajuomissa on kofeiini. Kahvipaketin saa ostaa ilman ikärajaa kuka vaan.
Energiajuomissa on kofeinia 32 mg/100 g, kahvissa 85. Mukillinen kahvia sisältää reilusti yli 150 mg kofeiinia, 250 ml energiajuoma 80 mg ja 500 ml 160 mg. Suomalainen juo keskimäärin neljä kupillista kahvia päivässä, joten se kofeiinimäärä lähentelee 700 mg/vrk. Siihen määrään saisi juoda 2,5 litraa korkeakofeiinista energiajuomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis. Se juttu noissa enrgiajuomissa on kofeiini. Kahvipaketin saa ostaa ilman ikärajaa kuka vaan.
Energiajuomissa on kofeinia 32 mg/100 g, kahvissa 85. Mukillinen kahvia sisältää reilusti yli 150 mg kofeiinia, 250 ml energiajuoma 80 mg ja 500 ml 160 mg. Suomalainen juo keskimäärin neljä kupillista kahvia päivässä, joten se kofeiinimäärä lähentelee 700 mg/vrk. Siihen määrään saisi juoda 2,5 litraa korkeakofeiinista energiajuomaa.
Kerrotko vielä ne absoluuttiset mittasuhteet (g poroja /100 ml vettä) kahvinkeittoon, että vertailussa saadaan järkevä?
Lapsille saa muutenkin syöttää sokeria ja eineksiä niin ei energiajuomat ole yhtään eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nimenomaan on kaupan tehtävä ja vastuu! Ei voi olla kaupan tulos kiinni lapsille myymättä jäävistä energiajuomista! Tämän pitäisi olla yhteispeliä vanhempien ja muiden tahojen kanssa! Siellä on kassalla työntekijät, jotka kyllä ehtii kieltäytyä myymästä lapselle tai pyytää esittämään henkkarin. Itsepalvelukassoilla voi olla myös ohjeistus, että valvovamyyjä voi käännyttää alle 15 v arvioimansa henkilöt energiajuomien kanssa tavalliselle kassalle, jossa ikä tarkistetaan. Tämä ottaa niin paljon päähän, koska vanhempana asian kanssa on täysin yksin. Ei millään voi olla valvomassa, mitä 13-14 v tekee koulun jälkeen.
Tämä alkaa menemään vähän holhoamiseksi, samalla tavalla pitäisi ylipainoisen herkkuostoksiin puuttua että kannattaako niitä ostaa. Eiköhän jokaisen vanhemman tehtävä ole huolehtia ettei lapset syö/juo liikaa mitään haitallista. Laki sitten estää myymästä niitä oikeasti haitallisia aineita.
No nyt sitten niitä konkreettisia esimerkkejä, millä estät yläkouluikäistä teiniä menemästä kauppaan? Täytyykö lopettaa omat työt ja taluttaa lapsi koulun jälkeen kotiin? En tiedä missä utopiassa elät, jos kuvittelet, että se riittää, kun kotona kerrotaan, kuinka haitallista energiajuomat on ja kielletään ostamasta. Teini sanoo joo.
Koululaiset parveilee kaupoissa pääasiassa 13-15 välillä, siellä ei silloin kovinkaan paljon muita asiakkaita ole. Työläiset töissä ja eläkeläiset käyneet aamulla. Kassalla on kyllä mahdollisuus ja aikaa kysyä jokaiselta energiajuomaa ostavalta lapselta ja teiniltä henkkarit, jos kauppa vaan linjaa, että niin tehdään. Kyllä täälläkin loppui energiajuomien myynti yhdessä kaupassa alle 16 (!!) -vuotiaille, kun kauppa teki päätöksen, mutta eipä se auta, kun muut vastuuttomat myy edelleen.
Nykysin alkaa oleen niin monenmoista kofeiinipitosta tuotetta kauppojen hyllyllä että se olis jo turkasen vaikeata rajata mitä saa myydä kenellekin.
Olisko raja kofeiinipitoisuudessa jolloin myös esimerkiksi monet colalimpparit, kahvi ja teejuomat olisi ikärajoitettuja? Vai tauriinipitoisuudessa jolloin Megaforcet ja Red Bullit saatais nuorilta pois mutta muilta mömmöiltään vahvemmat NOCCOt ja Celciukset jäis valvonnan ulkopuolelle?
Seurailkaa vaan kotona mihin se lapsi rahojansa käyttää ja vähentäkää viikkorahoista jos menee johonkin mielestänne täysin järjettömään. Nuo pärinäjuomat eivät ole läheskään pahin asia mihin esiteini-ikäinen voisi taskurahansa tänä päivänä tuhlata.
1) S-marketissa ei ole kauppiasta
2) HOK on myynyt ihan aina energiajuomia ihan kaikille, jotka niitä ovat halunneet ostaa
3) Keskolla on ollut ohje olla myymättä energiajuomia alla 15v ikäisille, mutta ei kait se sielläkään ole kovin hyvin pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin kasvatus lähtee kotoa. Kun lasta opettaa pienestä pitäen että vesi on janojuoma, hän ei kaipaa mitään sokeria tai makeutusaineita janoon.
Kunnes täyttää 14 vuotta ja kaverien voima on vahvempi kuin mikään mitä on ikinä kotona opetettu. Herätys!
Niin entä sitten? Mikään laki ei kiellä myymistä. Kyllä meillä ainakin tuonikäiset lapset saa niitä juodakin. Pysyvät tuossakin asiassa, kuten myös herkkujen suhteen, kohtuudessa, eivät ole ylivilkkaita tms. niin siitä vaan. Ei niissä mitään kofeiinia kummempaa ole.
Joo, ei tehdä yhteistyötä. Ei edes yritetä. Ei edes teoriassa mietitä, että se olisi mahdollista. Vedotaan siihen ja tähän, kun oikeasti ei ole vaan tarpeeksi viitseliäisyyttä.
Toivottavasti edes se karkkivero toteutuu, kai energiajuomatkin on sen piirissä? Ostavatpahan edes harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuitenkin puhutaan lapsista, joiden ei pitäisi käyttää kofeiinia yhtään milligrammaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuitenkin puhutaan lapsista, joiden ei pitäisi käyttää kofeiinia yhtään milligrammaa!
No sitten kahviakaan ei pitäisi myydä lapsille. Eikä teetä.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin kasvatus lähtee kotoa. Kun lasta opettaa pienestä pitäen että vesi on janojuoma, hän ei kaipaa mitään sokeria tai makeutusaineita janoon.
Ja viikkorahat annetaan silloin, kun mennään kauppaan ostamaan oikeita tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kahviakaan ei pitäisi myydä lapsille. Eikä teetä.
Kuinka moni lapsi ostaa tai juo kahvia ja teetä? Ne maistuu heistä pahalta toisin kuin makeat energiajuomat.
En saata uskoa tätä tyhmyyttä!
Meidän kaupungissa sekä S- että K-ryhmä EI myy energiajuomia alle 15-vuotiaille.
TOKMANNI ja LIDL myy!
Vierailija kirjoitti:
1) S-marketissa ei ole kauppiasta
2) HOK on myynyt ihan aina energiajuomia ihan kaikille, jotka niitä ovat halunneet ostaa
3) Keskolla on ollut ohje olla myymättä energiajuomia alla 15v ikäisille, mutta ei kait se sielläkään ole kovin hyvin pitänyt?
S-market myymälä voi silti myymäläpäällikön johdolla toimia vastuullisesti, kuten täällä toimii!
Tiedän vain harvoja ihmisiä, jotka juovat vettä usein. Melkein kaikki juovat maustettua vettä, limua, colajuomia tai olutta . Itse juon vettä ja on vähän pakkokin, kun paino on iän myötä noussut.